Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrert hannhund og tissing

SFX

Recommended Posts

Tidligere på våren ble den ene hannhunden vår kastrert, pga kreft. Han er fin i farta igjen nå, og det var ikke tegn til spredning. Dette er den første hannhunden vi har måttet kastrere, jeg kan lite om dette, så jeg har et spørsmål om kastrerte hannhunder og urinering/markering.

Etter operasjonen har han så å si sluttet å markere. Det er nå en ting, og forståelig, siden hormonproduksjonen nå er en helt annen, og han vel rett og slett ikke har det samme markeringsbehovet. Men, han tisser også færre ganger i løpet av en dag. Før trengte han å tisse flere ganger på et døgn, nå er det redusert til to, kanskje tre ganger. Han virker ikke tissetrengt - før tisset han med en gang han kom ut, og tisset/markerte flere ganger. Nå kan han gå langt og lenge på tur før han letter på beinet - for han har ikke sluttet å lette på beinet, litt hannhund er det igjen i ham.

Kan de som har (hatt) kastrert hannhund si noe om deres tissevaner?

Om det er interessant, så er dette en over 12 år gammel gutt, så en skulle tro at blærekontrollen ikke skulle bli bedre med alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster ble kastrert i fjor, og hans tissevaner har endret seg i ca samme retning som du beskriver. Det er mye mindre markering, og dermed mye mindre tissing. Buster hadde markert hver andre meter på tur før om han hadde fått lov, nå tømmer han seg mer første gangen han tisser og ferdig med det. Hender seg at han tisser flere ganger på tur, men det virker som det er mer en (u)vane. Han var 5,5 år da han ble kastrert.

Før tisset han ganske mye, men det var neppe fordi han var så fryktelig trengt egentlig. Det var nok mer behovet for å markere hvert eneste gresstrå som styrte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scilos ble kastrert for litt over et år siden, og jeg må innrømme at jeg ikke har sett særlig forskjell på tissevanene. Han tisser like ofte, like mye og sparker som aldri før.

Men tisser din hund mer når han først tisser, da?

Så lenge han får ut alt han skal, er det vel greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sprikende svar :)

Det er mulig det er en overgang vi må venne oss til, at han kan holde seg så lenge, det er bare så rart at han ikke tisser med en gang han kommer ut på morgenen - det gjør for eksempel de to andre, uansett kjønn.

Nå bor denne i Bodø, så jeg får ikke studert tissingen så nøye, har bare fått referat fra medeier over telefon. Han virker fornøyd og tilfreds, det virker ikke som om det er problematisk å få tisset (at det skulle forklare at det tar tid, vi har dessverre lange erfaringer med nyrestein og uringrus og pukkverk i blæra på en annen hund), han bare må ikke så mye, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sprikende svar :)

Det er mulig det er en overgang vi må venne oss til, at han kan holde seg så lenge, det er bare så rart at han ikke tisser med en gang han kommer ut på morgenen - det gjør for eksempel de to andre, uansett kjønn.

Nå bor denne i Bodø, så jeg får ikke studert tissingen så nøye, har bare fått referat fra medeier over telefon. Han virker fornøyd og tilfreds, det virker ikke som om det er problematisk å få tisset (at det skulle forklare at det tar tid, vi har dessverre lange erfaringer med nyrestein og uringrus og pukkverk i blæra på en annen hund), han bare må ikke så mye, enkelt og greit.

Våre har heller ikke for vane å tisse med en gang hun kommer ut døra, med mindre de må veeldig. Er vel kanskje individuelt? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har heller ikke for vane å tisse med en gang hun kommer ut døra, med mindre de må veeldig. Er vel kanskje individuelt? :lol:

Joda, men han har jo pleid å tisse ASAP før...

Jaja, vi har nattesøvnen intakt enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddy ble også slik som du beskriver her.

Han tisser, kun når han må.

Jeg lurer litt på om hannhundene "sparer" på tisset, slik at de kan markere, ofte og på forskjellige plasser?

Uansett. Vi har en kastrert hannhund her og, han er 5 år nå. Han markerer like mye som før han ble kastrert. Tror det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Flaten jeg hadde før ble kastrert rundt åtte år og han tisset mindre enn før etter det. Det ble litt mere tisse for at ejg må og gjør meg ferdig da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det så mange som opplever forskjeller i "markeringsrutinene" på voksne hanner som blir kastrerte?

Gubbelille ble kastrert som 9åring, og han hadde akkurat de samme tissevanene som før kastrering helt til han døde. Ikke bare det, men det lukta skikkelig hannhundpiss av markeringene hans også. Han ble i utgangspunktet kastrert for forstørret prostata, og vi oppdaget at han hadde det fordi han plutselig begynte å markere inne, og selv om den atferden avtok, så ble den ikke helt borte. Så egentlig så hadde ikke kastreringa så mye å si for hans tissevaner..

Merkelig, syns jeg, for han var aldri veldig hormonell eller grisete - sånn utover at han fant ut at han kunne tisse inne på sine gamle dager :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faro å sluttet å tisse så ofte. Han tisset tre ganger om dagen han, og da stående på alle fire. Nå var ikke han den som drev å markerte og løftet på beina tidligere heller, men han tisset litt oftere og benet løftet han bittelitt.

edit: Glemte jo Z'n. Han markerer ikke like mye lenger, men han tisser oftere igjen. Men det er ikke den skvettingen som det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mulig OT; Min hannhund(eneste jeg har vært eier av) fikk ikke lov til å markere han, så han tisset når han måtte tisse, tømte tanken ett par ganger på tur og dett var dett. Han hadde forøvrig testiklene i behold hele sitt korte liv (5 år). Så jeg tror at markering ofte er en uvane som henger ved de enten de er kastrater eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...