Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrert hannhund og tissing

SFX

Recommended Posts

Tidligere på våren ble den ene hannhunden vår kastrert, pga kreft. Han er fin i farta igjen nå, og det var ikke tegn til spredning. Dette er den første hannhunden vi har måttet kastrere, jeg kan lite om dette, så jeg har et spørsmål om kastrerte hannhunder og urinering/markering.

Etter operasjonen har han så å si sluttet å markere. Det er nå en ting, og forståelig, siden hormonproduksjonen nå er en helt annen, og han vel rett og slett ikke har det samme markeringsbehovet. Men, han tisser også færre ganger i løpet av en dag. Før trengte han å tisse flere ganger på et døgn, nå er det redusert til to, kanskje tre ganger. Han virker ikke tissetrengt - før tisset han med en gang han kom ut, og tisset/markerte flere ganger. Nå kan han gå langt og lenge på tur før han letter på beinet - for han har ikke sluttet å lette på beinet, litt hannhund er det igjen i ham.

Kan de som har (hatt) kastrert hannhund si noe om deres tissevaner?

Om det er interessant, så er dette en over 12 år gammel gutt, så en skulle tro at blærekontrollen ikke skulle bli bedre med alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster ble kastrert i fjor, og hans tissevaner har endret seg i ca samme retning som du beskriver. Det er mye mindre markering, og dermed mye mindre tissing. Buster hadde markert hver andre meter på tur før om han hadde fått lov, nå tømmer han seg mer første gangen han tisser og ferdig med det. Hender seg at han tisser flere ganger på tur, men det virker som det er mer en (u)vane. Han var 5,5 år da han ble kastrert.

Før tisset han ganske mye, men det var neppe fordi han var så fryktelig trengt egentlig. Det var nok mer behovet for å markere hvert eneste gresstrå som styrte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scilos ble kastrert for litt over et år siden, og jeg må innrømme at jeg ikke har sett særlig forskjell på tissevanene. Han tisser like ofte, like mye og sparker som aldri før.

Men tisser din hund mer når han først tisser, da?

Så lenge han får ut alt han skal, er det vel greit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sprikende svar :)

Det er mulig det er en overgang vi må venne oss til, at han kan holde seg så lenge, det er bare så rart at han ikke tisser med en gang han kommer ut på morgenen - det gjør for eksempel de to andre, uansett kjønn.

Nå bor denne i Bodø, så jeg får ikke studert tissingen så nøye, har bare fått referat fra medeier over telefon. Han virker fornøyd og tilfreds, det virker ikke som om det er problematisk å få tisset (at det skulle forklare at det tar tid, vi har dessverre lange erfaringer med nyrestein og uringrus og pukkverk i blæra på en annen hund), han bare må ikke så mye, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sprikende svar :)

Det er mulig det er en overgang vi må venne oss til, at han kan holde seg så lenge, det er bare så rart at han ikke tisser med en gang han kommer ut på morgenen - det gjør for eksempel de to andre, uansett kjønn.

Nå bor denne i Bodø, så jeg får ikke studert tissingen så nøye, har bare fått referat fra medeier over telefon. Han virker fornøyd og tilfreds, det virker ikke som om det er problematisk å få tisset (at det skulle forklare at det tar tid, vi har dessverre lange erfaringer med nyrestein og uringrus og pukkverk i blæra på en annen hund), han bare må ikke så mye, enkelt og greit.

Våre har heller ikke for vane å tisse med en gang hun kommer ut døra, med mindre de må veeldig. Er vel kanskje individuelt? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har heller ikke for vane å tisse med en gang hun kommer ut døra, med mindre de må veeldig. Er vel kanskje individuelt? :lol:

Joda, men han har jo pleid å tisse ASAP før...

Jaja, vi har nattesøvnen intakt enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teddy ble også slik som du beskriver her.

Han tisser, kun når han må.

Jeg lurer litt på om hannhundene "sparer" på tisset, slik at de kan markere, ofte og på forskjellige plasser?

Uansett. Vi har en kastrert hannhund her og, han er 5 år nå. Han markerer like mye som før han ble kastrert. Tror det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Flaten jeg hadde før ble kastrert rundt åtte år og han tisset mindre enn før etter det. Det ble litt mere tisse for at ejg må og gjør meg ferdig da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det så mange som opplever forskjeller i "markeringsrutinene" på voksne hanner som blir kastrerte?

Gubbelille ble kastrert som 9åring, og han hadde akkurat de samme tissevanene som før kastrering helt til han døde. Ikke bare det, men det lukta skikkelig hannhundpiss av markeringene hans også. Han ble i utgangspunktet kastrert for forstørret prostata, og vi oppdaget at han hadde det fordi han plutselig begynte å markere inne, og selv om den atferden avtok, så ble den ikke helt borte. Så egentlig så hadde ikke kastreringa så mye å si for hans tissevaner..

Merkelig, syns jeg, for han var aldri veldig hormonell eller grisete - sånn utover at han fant ut at han kunne tisse inne på sine gamle dager :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faro å sluttet å tisse så ofte. Han tisset tre ganger om dagen han, og da stående på alle fire. Nå var ikke han den som drev å markerte og løftet på beina tidligere heller, men han tisset litt oftere og benet løftet han bittelitt.

edit: Glemte jo Z'n. Han markerer ikke like mye lenger, men han tisser oftere igjen. Men det er ikke den skvettingen som det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mulig OT; Min hannhund(eneste jeg har vært eier av) fikk ikke lov til å markere han, så han tisset når han måtte tisse, tømte tanken ett par ganger på tur og dett var dett. Han hadde forøvrig testiklene i behold hele sitt korte liv (5 år). Så jeg tror at markering ofte er en uvane som henger ved de enten de er kastrater eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en hannhund på ett år som bruker å legge beinet (altså margbein, nammis) sitt på fanget mitt når vi er i sofaen, og spiser oppå meg. Hva betyr det, er det for at han vil dele eller bare vil ha min nærhet?
    • Jeg synes det kommer helt an på hvor på alvor de tar dette og om de virkelig er innstilt på å ta alle forholdsregler fremover. Hunden skal aldri være løs i hagen eller ute igjen, og eier må ha tilstrekkelig kontroll i bånd med sikret utstyr. Jeg ville hatt en ordentlig samtale med eier, der dere har satt dere ned sammen og diskutert dette uten å gå til angrep, men at du er nødt til å vite at noe lignende ikke skal skje igjen, og om du ser at de gjør det (f.eks har hunden løs eller eier mister bånd) så har du spart på dokumentasjon og vil anmelde.
    • Veldig synd at mange kommenterer uten å kjenne fakta!  NHL og NKK er de to stambokførende organisasjonene i Norge.  Hvorfor noen velger den ene framfor den andre, kan være forskjellig, men for å registrere i noen av registerne, må foreldrene være registrert i et godkjent register og for en del raser er det helsekrav og premiekrav for å registrere valper. Mange hunder er også registrert begge steder, og mange deltar på utstillinger i begge systemene.  Hvis mor er registrert i NHL, kan det jo f.eks være fordi hennes foreldre er registrert der, evt import fra et utenlandsk register anerkjent av Allianz og ikke FCI?  NHL er underlagt Allianz som er en paraplyorganisasjon på linje med FCI, og har medlemsklubber i mange land.  Allianz/NHL  godkjenner raser som ikke er godkjent i FCI, som f.eks Silken Windhound, Alapaha Blue Blood Bulldog og flere andre, men selvsagt kan ikke raser som er forbudt i Norge registreres.  Ifht avl ligger de forskjellige raseklubbers avlsregler til grunn, så valpekull som ikke ville vært godkjent registrert i NKK, vil mest sannsynlig heller ikke kunne registreres i NHL.  NHL har ingen ansatte, men blir drevet av noen ildsjeler som gjør en kjempejobb!  Jeg stiller i begge systemer og stortrives på NHLs utstillinger, der det alltid er lave skuldre og god atmosfære.  Så tro ikke alt du hører, men sjekk selv!   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...