Gå til innhold
Hundesonen.no

Shihtzu


shira09

Recommended Posts

Isteden for å legge ut en "kontakt annonse" her hadde jeg heller besøkt større utstillinger, for å prøve å se/ finne en hannhund som hadde de eksteriøre kvaliteter som din tispe kunne hatt godt av å få videreført til sine valper (Han bør veie opp for hennes mangler).

Da har du også mulighet til å hilse på flere personlig, slik at du kan danne deg et bilde av hundens mentalitet. :)

Mulig kan også din oppdretter hjelpe deg?

Du bør også forsikre deg om at hannhunden har de helsetester som raseklubben anbefaler.

Jeg antar at disse allerede er utført på tispa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er bare 5 mnd...så har ikke annet en vanlig helseattest som ble gjort ved kjøp av henne, så det er ikke sikkert det blir akktulet med noe valper...men ho virker lovende nå hvertfall...så håper jo på det beste. Har hvertfall veldig godt lynne og snill med både barn og voksne...andre dyr også for den del...er utrolig rolig i alle sammenhenger.

Har jo hatt ho med på nesten alt vi foretar oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke negativt, men det er etter min mening altfor tidlig å pare henne når hun er halvannet år.

En god mor skal være både fysisk og psykisk moden for oppgaven, og en tispe på halvannet år er fremdeles en ung og uferdig hund - på flere måter. En hund som har fått bli over to år er mer klar for det ansvaret som ligger i å bære fram og å oppdra et kull.

En vet også mer om en voksen hund, om den har verdi som avlshund - både i forhold til helse, eksteriør og mentalitet. I dag er det en valp - selvfølgelig er hun snill og grei, en valp som ikke er det er rett og slett avvikende fra hundefamilien.

En shih tzu lever lenge, vi har selv en "gutt" på over 12 år, og det er ingen hast med å komme i gang med avl på de små hundene, selv om det er flere som starter tidlig på unge enn på store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett år er hun vel enda for ung til å avles på, skal de ikke være to år da?

Er for tidlig å begynne å tenke på å sette valper på en tispe på 5 mnd. at hun er snill mot alt og alle nå er ingen garanti, det er de fleste hunder på den alderen.

Selfølgelig er det lov å håpe på det beste, men før du i det hele tatt skal begynne å vurdere å sette valper på henne, burde hun stilles og bedømmes, og såklart gå igjennom de testene som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke hatt første løpetid ennå så usikkert når hun klar for parring...men det må da være lov å tenke den tanken at en ønsker å sette valper på henne og lufte om det er noen med hannhunder i nærheten. Har ikke tenkt å reise land og strand rundt for å finne en hund som kan brukes. Da får det heller bli at en ikke får valper.

Tanken med dette innlegget var å finne ut om det er noen aktuelle kanidater i rimelig avstand fra oss...som man kanskje kan treffe og bli kjent med og finne ut om dette er noe som kunne passe til henne.

For finner vi ikke noen her i nærheten så kan vi like godt reise til sverige der hun er kjøpt og få oppretter hennes til å parre henne...det var vi hjertelig velkommen til og gjøre når den tid kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke hatt første løpetid ennå så usikkert når hun klar for parring...men det må da være lov å tenke den tanken at en ønsker å sette valper på henne og lufte om det er noen med hannhunder i nærheten. Har ikke tenkt å reise land og strand rundt for å finne en hund som kan brukes. Da får det heller bli at en ikke får valper.

Tanken med dette innlegget var å finne ut om det er noen aktuelle kanidater i rimelig avstand fra oss...som man kanskje kan treffe og bli kjent med og finne ut om dette er noe som kunne passe til henne.

For finner vi ikke noen her i nærheten så kan vi like godt reise til sverige der hun er kjøpt og få oppretter hennes til å parre henne...det var vi hjertelig velkommen til og gjøre når den tid kom.

Hun er fem måneder, så det kan enda ta tid før hun får sin første løpetid. Og om hun parres på sine andre, tredje, fjerde eller femte løpetid er vel ikke det viktige - spørsmålet er om hun er fysisk og psykisk klar, om kroppen er ferdig utviklet og kan gå gjennom en fødsel, og at hun er voksen nok til å bli mor og ikke leketante for valpene.

Har du lest NKKs etiske retningslinjer for avl, samt deres avlspolicy? Der står det mer om dette, og skal valpene registreres i NKK må tispen ha nådd en viss alder før fødsel. Og dette handler utelukkende om medisin og dyrevelferd, det er ikke bra for tisper å få kull for tidlig.

Jeg skjønner at du vil begynne planleggingen tidlig, jeg skal også ha et valpekull om et års tid - håper jeg, og har for lengst begynt å titte etter hannhund. Foreløpig ser jeg på en i nord-Finland, da jeg mener at han vil passe best til min hund, så får vi se hvordan det ender. Det er mye som skal klaffe, ting kan skje på et år, men planleggingen er jo også spennende!

Jeg har ikke fått med meg så mange andre med shih tzu her, så jeg vet ikke hvor mye napp du vil få - jeg anbefaler derfor at du også tar kontakt med raseklubben (shih tzu er med i Norsk Miniatyrhundklubb), de har trolig lokalavdeligner du kan bli med for å bli kjent med folk, komme i kontakt, og vurdere aktuelle kandidater for tispa di når hun er klar for valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontaktet oppdretteren til tispen din, ofte så kan de hjelpe til med å finne en passende hanne. Oppdretter kan sikkert også hjelpe deg med de få utstillingene som tispen din bør delta på, slik at dere finner ut om hun er rasetypisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg ening med Emma...det er moro å tenke partner til tispa allerede nå...se seg rundt blandt det som er og vurdere litt fram og tilbake...det kan jo hende det ikke blir akktuelt med parring i det hele tatt, er jo mye som skal klaffe...både for hund og eier. Å har ikke tenkt å drive mye med oppdrett i alle fall...bare sånn til husbruk...kanskje ha en valp selv eller selge alle og kjøpe fra noen andre med tiden.

Vet hvertfall at jeg har noen unger som ønsker seg valp av denne rasen etterhvert...de er bare noen hærlige kosebamser, som elsker å ligge i armkroken og bli kost med...

Mor til frøkna her va kjempesnill og rolig...selv om det var mye folk på en gang for å hente valper...så bare tuslet hun rundt og hilste på alle, va ikke en boff engang når det kom inn nye mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg ening med Emma...det er moro å tenke partner til tispa allerede nå...se seg rundt blandt det som er og vurdere litt fram og tilbake...det kan jo hende det ikke blir akktuelt med parring i det hele tatt, er jo mye som skal klaffe...både for hund og eier. Å har ikke tenkt å drive mye med oppdrett i alle fall...bare sånn til husbruk...kanskje ha en valp selv eller selge alle og kjøpe fra noen andre med tiden.

Vet hvertfall at jeg har noen unger som ønsker seg valp av denne rasen etterhvert...de er bare noen hærlige kosebamser, som elsker å ligge i armkroken og bli kost med...

Mor til frøkna her va kjempesnill og rolig...selv om det var mye folk på en gang for å hente valper...så bare tuslet hun rundt og hilste på alle, va ikke en boff engang når det kom inn nye mennesker.

Shih tzu er en flott rase, jeg har som sagt selv et eksemplar av rasen, og vi hadde også hans storebror.

Men jeg har sett dårlig avl på rasen (som det er på alle raser), og det er ikke noe trivelig med redde shih tzu'er, og jeg synes ikke det er noe trivelig med shih tzu'er som ser ut som lhasa apso eller bichon havanaise heller. En rase skal ha sitt særpreg, både mentalt, eksteriørt og funksjonalitet/anvendelighet (litt vanskelig å snakke om konkrete bruksegenskaper til en shih tzu, men leser en rasehistorien ser en jo at dette ikke skal være en pinglehund!)

Lykke til videre med valpen, håper hun vokser opp til å bli den gode hunden dere ser antydning til i valpeformatet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...