Gå til innhold
Hundesonen.no

Shihtzu

shira09

Recommended Posts

Isteden for å legge ut en "kontakt annonse" her hadde jeg heller besøkt større utstillinger, for å prøve å se/ finne en hannhund som hadde de eksteriøre kvaliteter som din tispe kunne hatt godt av å få videreført til sine valper (Han bør veie opp for hennes mangler).

Da har du også mulighet til å hilse på flere personlig, slik at du kan danne deg et bilde av hundens mentalitet. :)

Mulig kan også din oppdretter hjelpe deg?

Du bør også forsikre deg om at hannhunden har de helsetester som raseklubben anbefaler.

Jeg antar at disse allerede er utført på tispa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår er bare 5 mnd...så har ikke annet en vanlig helseattest som ble gjort ved kjøp av henne, så det er ikke sikkert det blir akktulet med noe valper...men ho virker lovende nå hvertfall...så håper jo på det beste. Har hvertfall veldig godt lynne og snill med både barn og voksne...andre dyr også for den del...er utrolig rolig i alle sammenhenger.

Har jo hatt ho med på nesten alt vi foretar oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke negativt, men det er etter min mening altfor tidlig å pare henne når hun er halvannet år.

En god mor skal være både fysisk og psykisk moden for oppgaven, og en tispe på halvannet år er fremdeles en ung og uferdig hund - på flere måter. En hund som har fått bli over to år er mer klar for det ansvaret som ligger i å bære fram og å oppdra et kull.

En vet også mer om en voksen hund, om den har verdi som avlshund - både i forhold til helse, eksteriør og mentalitet. I dag er det en valp - selvfølgelig er hun snill og grei, en valp som ikke er det er rett og slett avvikende fra hundefamilien.

En shih tzu lever lenge, vi har selv en "gutt" på over 12 år, og det er ingen hast med å komme i gang med avl på de små hundene, selv om det er flere som starter tidlig på unge enn på store hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett år er hun vel enda for ung til å avles på, skal de ikke være to år da?

Er for tidlig å begynne å tenke på å sette valper på en tispe på 5 mnd. at hun er snill mot alt og alle nå er ingen garanti, det er de fleste hunder på den alderen.

Selfølgelig er det lov å håpe på det beste, men før du i det hele tatt skal begynne å vurdere å sette valper på henne, burde hun stilles og bedømmes, og såklart gå igjennom de testene som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke hatt første løpetid ennå så usikkert når hun klar for parring...men det må da være lov å tenke den tanken at en ønsker å sette valper på henne og lufte om det er noen med hannhunder i nærheten. Har ikke tenkt å reise land og strand rundt for å finne en hund som kan brukes. Da får det heller bli at en ikke får valper.

Tanken med dette innlegget var å finne ut om det er noen aktuelle kanidater i rimelig avstand fra oss...som man kanskje kan treffe og bli kjent med og finne ut om dette er noe som kunne passe til henne.

For finner vi ikke noen her i nærheten så kan vi like godt reise til sverige der hun er kjøpt og få oppretter hennes til å parre henne...det var vi hjertelig velkommen til og gjøre når den tid kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke hatt første løpetid ennå så usikkert når hun klar for parring...men det må da være lov å tenke den tanken at en ønsker å sette valper på henne og lufte om det er noen med hannhunder i nærheten. Har ikke tenkt å reise land og strand rundt for å finne en hund som kan brukes. Da får det heller bli at en ikke får valper.

Tanken med dette innlegget var å finne ut om det er noen aktuelle kanidater i rimelig avstand fra oss...som man kanskje kan treffe og bli kjent med og finne ut om dette er noe som kunne passe til henne.

For finner vi ikke noen her i nærheten så kan vi like godt reise til sverige der hun er kjøpt og få oppretter hennes til å parre henne...det var vi hjertelig velkommen til og gjøre når den tid kom.

Hun er fem måneder, så det kan enda ta tid før hun får sin første løpetid. Og om hun parres på sine andre, tredje, fjerde eller femte løpetid er vel ikke det viktige - spørsmålet er om hun er fysisk og psykisk klar, om kroppen er ferdig utviklet og kan gå gjennom en fødsel, og at hun er voksen nok til å bli mor og ikke leketante for valpene.

Har du lest NKKs etiske retningslinjer for avl, samt deres avlspolicy? Der står det mer om dette, og skal valpene registreres i NKK må tispen ha nådd en viss alder før fødsel. Og dette handler utelukkende om medisin og dyrevelferd, det er ikke bra for tisper å få kull for tidlig.

Jeg skjønner at du vil begynne planleggingen tidlig, jeg skal også ha et valpekull om et års tid - håper jeg, og har for lengst begynt å titte etter hannhund. Foreløpig ser jeg på en i nord-Finland, da jeg mener at han vil passe best til min hund, så får vi se hvordan det ender. Det er mye som skal klaffe, ting kan skje på et år, men planleggingen er jo også spennende!

Jeg har ikke fått med meg så mange andre med shih tzu her, så jeg vet ikke hvor mye napp du vil få - jeg anbefaler derfor at du også tar kontakt med raseklubben (shih tzu er med i Norsk Miniatyrhundklubb), de har trolig lokalavdeligner du kan bli med for å bli kjent med folk, komme i kontakt, og vurdere aktuelle kandidater for tispa di når hun er klar for valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontaktet oppdretteren til tispen din, ofte så kan de hjelpe til med å finne en passende hanne. Oppdretter kan sikkert også hjelpe deg med de få utstillingene som tispen din bør delta på, slik at dere finner ut om hun er rasetypisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg ening med Emma...det er moro å tenke partner til tispa allerede nå...se seg rundt blandt det som er og vurdere litt fram og tilbake...det kan jo hende det ikke blir akktuelt med parring i det hele tatt, er jo mye som skal klaffe...både for hund og eier. Å har ikke tenkt å drive mye med oppdrett i alle fall...bare sånn til husbruk...kanskje ha en valp selv eller selge alle og kjøpe fra noen andre med tiden.

Vet hvertfall at jeg har noen unger som ønsker seg valp av denne rasen etterhvert...de er bare noen hærlige kosebamser, som elsker å ligge i armkroken og bli kost med...

Mor til frøkna her va kjempesnill og rolig...selv om det var mye folk på en gang for å hente valper...så bare tuslet hun rundt og hilste på alle, va ikke en boff engang når det kom inn nye mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si meg ening med Emma...det er moro å tenke partner til tispa allerede nå...se seg rundt blandt det som er og vurdere litt fram og tilbake...det kan jo hende det ikke blir akktuelt med parring i det hele tatt, er jo mye som skal klaffe...både for hund og eier. Å har ikke tenkt å drive mye med oppdrett i alle fall...bare sånn til husbruk...kanskje ha en valp selv eller selge alle og kjøpe fra noen andre med tiden.

Vet hvertfall at jeg har noen unger som ønsker seg valp av denne rasen etterhvert...de er bare noen hærlige kosebamser, som elsker å ligge i armkroken og bli kost med...

Mor til frøkna her va kjempesnill og rolig...selv om det var mye folk på en gang for å hente valper...så bare tuslet hun rundt og hilste på alle, va ikke en boff engang når det kom inn nye mennesker.

Shih tzu er en flott rase, jeg har som sagt selv et eksemplar av rasen, og vi hadde også hans storebror.

Men jeg har sett dårlig avl på rasen (som det er på alle raser), og det er ikke noe trivelig med redde shih tzu'er, og jeg synes ikke det er noe trivelig med shih tzu'er som ser ut som lhasa apso eller bichon havanaise heller. En rase skal ha sitt særpreg, både mentalt, eksteriørt og funksjonalitet/anvendelighet (litt vanskelig å snakke om konkrete bruksegenskaper til en shih tzu, men leser en rasehistorien ser en jo at dette ikke skal være en pinglehund!)

Lykke til videre med valpen, håper hun vokser opp til å bli den gode hunden dere ser antydning til i valpeformatet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...