Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må til for å starte hundepensjonat?

zikzakk

Recommended Posts

bare lurer på hva slags regler som kreves for å starte med pensjonat/omplassering. vet man sånn ca går i 0 økonomisk. men som den hunde elskeren eg er. kunne eg faktisk tenkt meg å hjelpe de stakkars hundene som trenger hjelp.- noen som vet hva slags regler som gjelder på

1: Byggninger hvor mangen hundeplasser er forsvarlig? (så man ikke tar seg vann over hode)

2: Må man skatte av det?

3: får man noe slags form for støtte for dette?

4: grunnlegende info :aww:

Takker for alle svar

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer på hva slags regler som kreves for å starte med pensjonat/omplassering. vet man sånn ca går i 0 økonomisk. men som den hunde elskeren eg er. kunne eg faktisk tenkt meg å hjelpe de stakkars hundene som trenger hjelp.- noen som vet hva slags regler som gjelder på

1: Byggninger hvor mangen hundeplasser er forsvarlig? (så man ikke tar seg vann over hode)

2: Må man skatte av det?

3: får man noe slags form for støtte for dette?

4: grunnlegende info :aww:

Takker for alle svar

Lars

Mattilsynet har de gjeldende regler for hundepensjonat.

1. Skal du drive alene eller skal noen hjelpe deg? Skal du drive alene ville jeg ikke tatt på meg mer enn maks 5 hunder. Så da trenger du 5 "binger", i tillegg må du ha isolat/sykerom.

2. Ja, dette vil bli en jobb og det må du skatte av.

3. Tvilsomt, men søk, det verste du får er nei.

4. Grunnleggende info o hundepensjonat får du best om du spør noen som arbeider på eller driver et slikt. Her inne har vi jo Marte (?) som jobber på hundepensjonat. Vil tro du kan få masse info der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hundepensjonat er vel egentlig ikke for "stakkarene" sånn i utgangspunktet. Vi har våre to på pensjonat to uker i året og da er de jo på sommerferie. Friske, glade hunder som kommer hjem friske og glade. Ikke mye stakkarslig over det.

Som kunde vil jeg si at jeg foretrekker et lite pensjonat med individuell oppfølging og at stedet enten drives av eller har ansatt utdannete hundeinstruktører som behandler hunden slik jeg ønsker. Ikke fordi jeg forventer eller ønsker trening i ferien, men fordi den daglige oppfølgingen av hunden også er preget av hvilken filosofi man trener etter.

Du må jo ha penger for å drive profesjonellt. Pensjonatet må bygges og drives etter mattilsynet sine forskrifter. Inntjening er jo noe man kan regne med på lang sikt, hvis man opparbeider seg et godt rykte.

Pensjonatet vi bruker er lite, annonserer aldri, men har ventelister på grunn av ryktebørsen. Når hundene mine er blide (men ikke desperate), blanke i pelsen og ikke lukter "kennel" når jeg henter dem, samt at Fibi hyler som om hun skulle til yndlingsbadeplassen sin fra vi svinger av veien nede i bygda, er det god nok garanti for at de trives. Dessuten får jeg alltid en lang rapport om hva de har drevet med og pussige episoder i fra turer og slikt. Da vet jeg at de er behandlet som individer og har hatt et variert opphold. Det er jo vanskeligere å reise fra bikkjene enn å sende ungene i barnehagen for første gang.

Det er slett ikke alle pensjonat som har oppstalling av omplasseringshunder i tillegg til eller istedenfor vanlig "turistvirksomhet". Det er jo en helt annen butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev et lite pensjonat i 5 år, men etter litt diskusjon frem om tilbake ble det tiøl at jeg la ned ifjor, fordi jeg ikke hadde innlangst vann og avløp i bygget (jeg kostet, vasket med mopp og klut og var vann inn i dunker). Mattilsynet gikk egentlig med på at jeg kunne fortsette, men det var MYE jobb i forhold til inntekter, når man kun har max 6 hunder i pensjon!

Men, pga konsepet med få hunder i landelige omgivelser, der jeg vektla ute-aktiviteter fremfor flott innredning, var ventelistene lange og kunder kom igjen år etter år. Så det er absolutt trivlig å jobbe med så mange fornøyde hunder og kunder!

Her finner du regelverket: http://mattilsynet.no/regelverk/tema/dyrev...g_lignende_7420

Feks må du ha:

- avløp og skrått gulv slik at evt. tiss renner ut av burene

- et fôrrim

- min mål på burdene i henhold til forskriften (kommer an på hundens skulderhøyde)

- hele tiden dobbelt sikring i forhold til inngjering

- du kan ha flere hunder i samme bur

Egentlig er det bare å lese forskirften. Den er veldig kort, enkel og grei og forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive pensjonat er et enormt ansvar, og det tar mye mer tid enn det folk tror. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å jobbe gjerne på hundepensjonat i 1 år før du bestemmer deg for å drive selv. Folk som kommer til oss blir sjokkert over hvor mye det er å gjøre.

Jeg kan ikke så mye om regler og sånn, men kan gjerne svare på andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive pensjonat er et enormt ansvar, og det tar mye mer tid enn det folk tror. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å jobbe gjerne på hundepensjonat i 1 år før du bestemmer deg for å drive selv. Folk som kommer til oss blir sjokkert over hvor mye det er å gjøre.

Skriver så absolutt under på det der!

Jeg har nå jobbet på hundepensjonat i ca 1 år(blir 1 år 6.juli), og jeg ble utrolig overrasket i begynnelsen over hvor mye det var å gjøre og hvor mye mer det egentlig er å gjøre med og rundt hundene enn man tror. I tillegg å takle alle de forskjellige typene hunder som kommer, blide, nervøse, sinte, forsiktige, lekne(da mener jeg både mot folk, og mot andre bikkjer), og å klare å se an de forskjellige. I tillegg mener jeg at man oppdager ikke virkelig hvor stort ansvar det er, før man er alene en uke eller to(altså uten noen "sjef" tilstede). Når man selv er "sjefen", føler man virkelig at ansvaret tynger.

Jeg tenkte selv på å starte eget hundepensjonat i framtiden når jeg først begynte å jobbe her, nå vet jeg at jeg skal ha en del mer erfaring med hund først, lære meg mer om økonomi og regnskapsføring, og ikke minst finne noen å drive hundepensjonat sammen med. Alene tror jeg er ganske slitsomt, dersom man har litt bikkjer. (jeg jobber da på et sted der vi har plass til ca 30 bikkjer, så det er jo litt å gjøre.) I tillegg kreves det jo litt kunnskap om fôring, kunnskap om sykdommer, osv.

Men hvis det virkelig er dette du vil, håper jeg du får det til på en god måte for både deg og hundene. :lol: Det aller viktigste er nok å ikke være overmodig, både når det gjelder antall, og å la bikkjer leke med hverandre. Ta ingen sjanser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...