Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må til for å starte hundepensjonat?


zikzakk

Recommended Posts

bare lurer på hva slags regler som kreves for å starte med pensjonat/omplassering. vet man sånn ca går i 0 økonomisk. men som den hunde elskeren eg er. kunne eg faktisk tenkt meg å hjelpe de stakkars hundene som trenger hjelp.- noen som vet hva slags regler som gjelder på

1: Byggninger hvor mangen hundeplasser er forsvarlig? (så man ikke tar seg vann over hode)

2: Må man skatte av det?

3: får man noe slags form for støtte for dette?

4: grunnlegende info :aww:

Takker for alle svar

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer på hva slags regler som kreves for å starte med pensjonat/omplassering. vet man sånn ca går i 0 økonomisk. men som den hunde elskeren eg er. kunne eg faktisk tenkt meg å hjelpe de stakkars hundene som trenger hjelp.- noen som vet hva slags regler som gjelder på

1: Byggninger hvor mangen hundeplasser er forsvarlig? (så man ikke tar seg vann over hode)

2: Må man skatte av det?

3: får man noe slags form for støtte for dette?

4: grunnlegende info :aww:

Takker for alle svar

Lars

Mattilsynet har de gjeldende regler for hundepensjonat.

1. Skal du drive alene eller skal noen hjelpe deg? Skal du drive alene ville jeg ikke tatt på meg mer enn maks 5 hunder. Så da trenger du 5 "binger", i tillegg må du ha isolat/sykerom.

2. Ja, dette vil bli en jobb og det må du skatte av.

3. Tvilsomt, men søk, det verste du får er nei.

4. Grunnleggende info o hundepensjonat får du best om du spør noen som arbeider på eller driver et slikt. Her inne har vi jo Marte (?) som jobber på hundepensjonat. Vil tro du kan få masse info der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hundepensjonat er vel egentlig ikke for "stakkarene" sånn i utgangspunktet. Vi har våre to på pensjonat to uker i året og da er de jo på sommerferie. Friske, glade hunder som kommer hjem friske og glade. Ikke mye stakkarslig over det.

Som kunde vil jeg si at jeg foretrekker et lite pensjonat med individuell oppfølging og at stedet enten drives av eller har ansatt utdannete hundeinstruktører som behandler hunden slik jeg ønsker. Ikke fordi jeg forventer eller ønsker trening i ferien, men fordi den daglige oppfølgingen av hunden også er preget av hvilken filosofi man trener etter.

Du må jo ha penger for å drive profesjonellt. Pensjonatet må bygges og drives etter mattilsynet sine forskrifter. Inntjening er jo noe man kan regne med på lang sikt, hvis man opparbeider seg et godt rykte.

Pensjonatet vi bruker er lite, annonserer aldri, men har ventelister på grunn av ryktebørsen. Når hundene mine er blide (men ikke desperate), blanke i pelsen og ikke lukter "kennel" når jeg henter dem, samt at Fibi hyler som om hun skulle til yndlingsbadeplassen sin fra vi svinger av veien nede i bygda, er det god nok garanti for at de trives. Dessuten får jeg alltid en lang rapport om hva de har drevet med og pussige episoder i fra turer og slikt. Da vet jeg at de er behandlet som individer og har hatt et variert opphold. Det er jo vanskeligere å reise fra bikkjene enn å sende ungene i barnehagen for første gang.

Det er slett ikke alle pensjonat som har oppstalling av omplasseringshunder i tillegg til eller istedenfor vanlig "turistvirksomhet". Det er jo en helt annen butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev et lite pensjonat i 5 år, men etter litt diskusjon frem om tilbake ble det tiøl at jeg la ned ifjor, fordi jeg ikke hadde innlangst vann og avløp i bygget (jeg kostet, vasket med mopp og klut og var vann inn i dunker). Mattilsynet gikk egentlig med på at jeg kunne fortsette, men det var MYE jobb i forhold til inntekter, når man kun har max 6 hunder i pensjon!

Men, pga konsepet med få hunder i landelige omgivelser, der jeg vektla ute-aktiviteter fremfor flott innredning, var ventelistene lange og kunder kom igjen år etter år. Så det er absolutt trivlig å jobbe med så mange fornøyde hunder og kunder!

Her finner du regelverket: http://mattilsynet.no/regelverk/tema/dyrev...g_lignende_7420

Feks må du ha:

- avløp og skrått gulv slik at evt. tiss renner ut av burene

- et fôrrim

- min mål på burdene i henhold til forskriften (kommer an på hundens skulderhøyde)

- hele tiden dobbelt sikring i forhold til inngjering

- du kan ha flere hunder i samme bur

Egentlig er det bare å lese forskirften. Den er veldig kort, enkel og grei og forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive pensjonat er et enormt ansvar, og det tar mye mer tid enn det folk tror. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å jobbe gjerne på hundepensjonat i 1 år før du bestemmer deg for å drive selv. Folk som kommer til oss blir sjokkert over hvor mye det er å gjøre.

Jeg kan ikke så mye om regler og sånn, men kan gjerne svare på andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive pensjonat er et enormt ansvar, og det tar mye mer tid enn det folk tror. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å jobbe gjerne på hundepensjonat i 1 år før du bestemmer deg for å drive selv. Folk som kommer til oss blir sjokkert over hvor mye det er å gjøre.

Skriver så absolutt under på det der!

Jeg har nå jobbet på hundepensjonat i ca 1 år(blir 1 år 6.juli), og jeg ble utrolig overrasket i begynnelsen over hvor mye det var å gjøre og hvor mye mer det egentlig er å gjøre med og rundt hundene enn man tror. I tillegg å takle alle de forskjellige typene hunder som kommer, blide, nervøse, sinte, forsiktige, lekne(da mener jeg både mot folk, og mot andre bikkjer), og å klare å se an de forskjellige. I tillegg mener jeg at man oppdager ikke virkelig hvor stort ansvar det er, før man er alene en uke eller to(altså uten noen "sjef" tilstede). Når man selv er "sjefen", føler man virkelig at ansvaret tynger.

Jeg tenkte selv på å starte eget hundepensjonat i framtiden når jeg først begynte å jobbe her, nå vet jeg at jeg skal ha en del mer erfaring med hund først, lære meg mer om økonomi og regnskapsføring, og ikke minst finne noen å drive hundepensjonat sammen med. Alene tror jeg er ganske slitsomt, dersom man har litt bikkjer. (jeg jobber da på et sted der vi har plass til ca 30 bikkjer, så det er jo litt å gjøre.) I tillegg kreves det jo litt kunnskap om fôring, kunnskap om sykdommer, osv.

Men hvis det virkelig er dette du vil, håper jeg du får det til på en god måte for både deg og hundene. :lol: Det aller viktigste er nok å ikke være overmodig, både når det gjelder antall, og å la bikkjer leke med hverandre. Ta ingen sjanser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...