Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan unngå forfangenhet?

ida

Recommended Posts

GRESSER DEM GODT I FORKANT SLIK AT DE VENNER SEG TIL DET STERKE GRESSET. bEGYNN MED EN TIME TIL DAGEN OM HESTEN IKKE ER VANDT TIL Å GÅ PÅ GRESS. ØK GRADVIS...

(oops caps lock på, gidder ikke skrive alt på ny;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRESSER DEM GODT I FORKANT SLIK AT DE VENNER SEG TIL DET STERKE GRESSET. bEGYNN MED EN TIME TIL DAGEN OM HESTEN IKKE ER VANDT TIL Å GÅ PÅ GRESS. ØK GRADVIS...

(oops caps lock på, gidder ikke skrive alt på ny;))

Å gresse godt i forkant, kan være å la dem gresse en times tid og så øke gradvis, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt å gresse så lenge som en time de første gangene.. Ville begynt med 10 min om den ikke var vant til gress i det heletatt.. Helst flere ganger om dagen.. Så øket tiden derifra..

Det er også som nevnt over viktig at hesten holdes i trening, for overvekt er også en årsak til forfangenhet..

Så skal det også sies at forfangenhet er en tillstand som ikke er kartlagt skikkelig, og hester kan få det av mye rart.. For hard trening, for lite trening, for mye mat, for lite mat, feil mat, sprøyting, veitaminer, osvosv..

For rask forovergang er også en av de tingene som ofte kan få "skylden" for forfangenhet, men like ofta kan det være for brå overgang fra full trening til 0 trening som er hovedårsak.. (eks når hestene slippes på sommerbeite..)

Ei jeg kjenner driver stall, og har ca 30 hester, og ingen va de går på gress til vanlig, men har fri tillgang på høy ute.. Når de skal på sommerbeite slippes alle direkte på gress, og hun har aldri hatt en hest med forfangenhet pga det.. Hun hadde derimot en som ble det etter å ha blitt sprøytet av vetrinær i kronranda..

Men sier ikke at du ikke bør vende hesten din til gresset, bedre å være føre var, enn etter snar, så ta ingen kjangser;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt her er det viktigste at det blir en gradvis overgang :lol: Dette gjelder jo uansett når du skal skifte fôr. Stortarmen må få god tid til å venne seg til det nye miljøet :) Nå er det jo mange som lar hestene stå på beite i 2 mnd med kun fri, så det er ingen umulighet. Men hvis man ser at hesten bare blir større og større er det veldig viktig å trene! For fedme i seg selv kan også føre til forfangenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva slags type gress det er ? Natureng eller dyrket mark med raigress?

Det er godt mulig de ikke bør slippes der. Gresset er tryggest i juli.

Du kan lese mer på safergrass.org

Edit: Hovformen kan også ha endel å si på alvorlighetsgraden om uhellet først skulle være ute.

Følg med på evt pulsering i beina, fyllninger, diare og allmenntisltand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...