Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan unngå forfangenhet?

ida

Recommended Posts

Skrevet

Til dere med hest, eller peiling på hest. Hva gjør dere for at hestene skal få nyte godt av det deilige gresset uten at de blir forfangne (heter det ikke det, da?)?

Skrevet

GRESSER DEM GODT I FORKANT SLIK AT DE VENNER SEG TIL DET STERKE GRESSET. bEGYNN MED EN TIME TIL DAGEN OM HESTEN IKKE ER VANDT TIL Å GÅ PÅ GRESS. ØK GRADVIS...

(oops caps lock på, gidder ikke skrive alt på ny;))

Skrevet
GRESSER DEM GODT I FORKANT SLIK AT DE VENNER SEG TIL DET STERKE GRESSET. bEGYNN MED EN TIME TIL DAGEN OM HESTEN IKKE ER VANDT TIL Å GÅ PÅ GRESS. ØK GRADVIS...

(oops caps lock på, gidder ikke skrive alt på ny;))

Å gresse godt i forkant, kan være å la dem gresse en times tid og så øke gradvis, eller?

Skrevet

Ja, det er det vi gjør. :aww: Var en hest her på stallen som ble sluppet på beitet før den hadde fått nok tilvenning og den fikk kolikk. Men den ble helt frisk igjen da.

EDIT: Skrivefeil

Skrevet

Jeg ville ikke begynt å gresse så lenge som en time de første gangene.. Ville begynt med 10 min om den ikke var vant til gress i det heletatt.. Helst flere ganger om dagen.. Så øket tiden derifra..

Det er også som nevnt over viktig at hesten holdes i trening, for overvekt er også en årsak til forfangenhet..

Så skal det også sies at forfangenhet er en tillstand som ikke er kartlagt skikkelig, og hester kan få det av mye rart.. For hard trening, for lite trening, for mye mat, for lite mat, feil mat, sprøyting, veitaminer, osvosv..

For rask forovergang er også en av de tingene som ofte kan få "skylden" for forfangenhet, men like ofta kan det være for brå overgang fra full trening til 0 trening som er hovedårsak.. (eks når hestene slippes på sommerbeite..)

Ei jeg kjenner driver stall, og har ca 30 hester, og ingen va de går på gress til vanlig, men har fri tillgang på høy ute.. Når de skal på sommerbeite slippes alle direkte på gress, og hun har aldri hatt en hest med forfangenhet pga det.. Hun hadde derimot en som ble det etter å ha blitt sprøytet av vetrinær i kronranda..

Men sier ikke at du ikke bør vende hesten din til gresset, bedre å være føre var, enn etter snar, så ta ingen kjangser;)

Skrevet

Er enig med Zoey at en time er litt mye først. Det jeg har gjort er å sitte på hesten uten sal, men med hodelag. Da hindrer jo bittet litt i at hesten kaster maten i seg, og så sitter du der i en 10 minuters tid.

Skrevet

Som nevnt her er det viktigste at det blir en gradvis overgang :lol: Dette gjelder jo uansett når du skal skifte fôr. Stortarmen må få god tid til å venne seg til det nye miljøet :) Nå er det jo mange som lar hestene stå på beite i 2 mnd med kun fri, så det er ingen umulighet. Men hvis man ser at hesten bare blir større og større er det veldig viktig å trene! For fedme i seg selv kan også føre til forfangenhet.

Skrevet

Det spørs hva slags type gress det er ? Natureng eller dyrket mark med raigress?

Det er godt mulig de ikke bør slippes der. Gresset er tryggest i juli.

Du kan lese mer på safergrass.org

Edit: Hovformen kan også ha endel å si på alvorlighetsgraden om uhellet først skulle være ute.

Følg med på evt pulsering i beina, fyllninger, diare og allmenntisltand

Skrevet

Selvsagt kommer det an på gresslaget og tiden på året :) Kommer også ann på rasen. Noen hester har lettere for å få det enn andre.

Skrevet

det jeg har gjort med mine hester i år , er å venne de veldig gradvis til gresset, også går de på det kraftige gresset på dagen, og i en annen havn med litt høy på natten, for å ikke gå og ete kraftig gress hele døgnet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...