Jump to content
Hundesonen.no

Hvordan unngå forfangenhet?

ida

Recommended Posts

Til dere med hest, eller peiling på hest. Hva gjør dere for at hestene skal få nyte godt av det deilige gresset uten at de blir forfangne (heter det ikke det, da?)?

GRESSER DEM GODT I FORKANT SLIK AT DE VENNER SEG TIL DET STERKE GRESSET. bEGYNN MED EN TIME TIL DAGEN OM HESTEN IKKE ER VANDT TIL Å GÅ PÅ GRESS. ØK GRADVIS...

(oops caps lock på, gidder ikke skrive alt på ny;))

GRESSER DEM GODT I FORKANT SLIK AT DE VENNER SEG TIL DET STERKE GRESSET. bEGYNN MED EN TIME TIL DAGEN OM HESTEN IKKE ER VANDT TIL Å GÅ PÅ GRESS. ØK GRADVIS...

(oops caps lock på, gidder ikke skrive alt på ny;))

Å gresse godt i forkant, kan være å la dem gresse en times tid og så øke gradvis, eller?

Jeg ville ikke begynt å gresse så lenge som en time de første gangene.. Ville begynt med 10 min om den ikke var vant til gress i det heletatt.. Helst flere ganger om dagen.. Så øket tiden derifra..

Det er også som nevnt over viktig at hesten holdes i trening, for overvekt er også en årsak til forfangenhet..

Så skal det også sies at forfangenhet er en tillstand som ikke er kartlagt skikkelig, og hester kan få det av mye rart.. For hard trening, for lite trening, for mye mat, for lite mat, feil mat, sprøyting, veitaminer, osvosv..

For rask forovergang er også en av de tingene som ofte kan få "skylden" for forfangenhet, men like ofta kan det være for brå overgang fra full trening til 0 trening som er hovedårsak.. (eks når hestene slippes på sommerbeite..)

Ei jeg kjenner driver stall, og har ca 30 hester, og ingen va de går på gress til vanlig, men har fri tillgang på høy ute.. Når de skal på sommerbeite slippes alle direkte på gress, og hun har aldri hatt en hest med forfangenhet pga det.. Hun hadde derimot en som ble det etter å ha blitt sprøytet av vetrinær i kronranda..

Men sier ikke at du ikke bør vende hesten din til gresset, bedre å være føre var, enn etter snar, så ta ingen kjangser;)

Som nevnt her er det viktigste at det blir en gradvis overgang :lol: Dette gjelder jo uansett når du skal skifte fôr. Stortarmen må få god tid til å venne seg til det nye miljøet :) Nå er det jo mange som lar hestene stå på beite i 2 mnd med kun fri, så det er ingen umulighet. Men hvis man ser at hesten bare blir større og større er det veldig viktig å trene! For fedme i seg selv kan også føre til forfangenhet.

Det spørs hva slags type gress det er ? Natureng eller dyrket mark med raigress?

Det er godt mulig de ikke bør slippes der. Gresset er tryggest i juli.

Du kan lese mer på safergrass.org

Edit: Hovformen kan også ha endel å si på alvorlighetsgraden om uhellet først skulle være ute.

Følg med på evt pulsering i beina, fyllninger, diare og allmenntisltand

det jeg har gjort med mine hester i år , er å venne de veldig gradvis til gresset, også går de på det kraftige gresset på dagen, og i en annen havn med litt høy på natten, for å ikke gå og ete kraftig gress hele døgnet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...