Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbudte hunderaser nå og i fremtiden..


Aya

Recommended Posts

Det er vel så vidt jeg vet bare disse fem rasene, i tillegg til ulvehybrider som er forbudt i norge per i dag..

Amerikansk staffordshireterrier (amstaff)

Amerikansk pitbullterrier (pitbull)

Argentinsk dogge

Fila brasileiro

Tosa, pluss alle angrepstrente/skyddstrente hunder.. (dette var det jeg fant fram til når jeg søkte rundt på nettet)

Jeg tipper at i løpet av de neste fem årene vil det enten komme opp forslag i stortinget til lov om regulert hundehold/antall hunder pr husstand, eller flere raser forbudt. Noen av rasene jeg tipper det vil komme opp forslag til er grønlandshund. Det er vel bare grønlandshund/grønlandsblandinger såvidt jeg vet som har stått for dødelige angrep på mennesker de siste årene.. (vest torpa saken og den gutten i tr.heims området). Rottweiler kommer det vel også forslag mot.. Noen som vil spinne litt videre på det her? Hva tror dere kommer til å skje? Hva synes dere? Alternative muligheter? Jeg mener vi bør begynne å tenke seriøst på dette nå, komme med alternative, velfungerende motforslag så vi har noe å slåss med vi og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hva kan man gjøre egentlig? Oppdrettere blir mer bevisst på hvem de selger til, og at eierne er godt nok kvalifiserte slik at man unngår uheldige episoder, hvis det er mulig. Hvis en rase er vurdert farlig, så ligger det vel noe i det. Hvis en rekke hendelser gang på gang skjer at en viss rase angriper eller dreper, ja så er det vel noe i det. Så for å motbevise dette må man vel gjøre en innsats selv og bevise at ting går bra. At folk tar hensyn og ikke binder hunder uten oppsyn ved en butikk eller barnefylt strøk, at man bruker bånd og har kontroll hvor det er båndtvang osv. Da går det vel bra skulle man tro? Da har de jo ingen grunn for å lage strengere regler vel :? Jeg vet ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fler og fler raser kommer til å bli forbudt. For hver gang de forbyr èn "skumling" rase vil en annen, ny rase ta plassen dens blant de som skaffer seg hund for å tøffe seg...

Snart er ulven utrydda og de eneste rasene som er lovlige er søte små veskehunder... :roll:

Høl i hue! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror amerikansk bulldog, dogo argentino eller hva den heter, og også faktisk schæfer. Det er bare fler og fler som blir redd for schæfere av en eller annen merkelig grunn, og ejg har hørt om flere snuskete oppdrettere (faktisk en som omtrent er naboen min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror kanskje bull terrier vil bli ulovlige jeg... for de har litt muskler de å...

nei er ikke lett å si...

men synes verden har blitt så anti hund i de siste årene jo...

blir jo bare strengere og strengere.. snart får hundene så vidt lov til å gå ut døra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det. Føler meg ikke helt kofortabel med shæfer selv, og tror ikke jeg ville ha hatt en selv pga at man ikke vet helt hva man får på en måte, at man kan ende opp med noe som kan gå galt. Og når det til og med står nervøsitet i en rasebeskrivelse på shæfer, så er det noe som har skjedd med rasen den siste tiden. Veldig synd, men det er mye negativt med shæfer. (ps. jeg sier IKKE at jeg vil at den skal forbys) Men hvem vet..

Men uansett er det (ihvertall bør det) være en grunn for at regler opprettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Men uansett er det (ihvertall bør det) være en grunn for at regler opprettes.

Ja, og den grunnen kan jo for eksempel være paranoide hundehatere som bruker absolutt alt som blåses opp til de grader i media.

Hvorfor ikke bare forby alle hunder? Da hadde vi blitt kvitt hele problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror amerikansk bulldog, dogo argentino eller hva den heter, og også faktisk schæfer. Det er bare fler og fler som blir redd for schæfere av en eller annen merkelig grunn, og ejg har hørt om flere snuskete oppdrettere (faktisk en som omtrent er naboen min).

den snusken må ingen kjøpe hund fra... familien min brant seg på han der...

kjenner jeg blir sinna bare jeg tenker på han jeg... *arg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den snusken må ingen kjøpe hund fra... familien min brant seg på han der...

kjenner jeg blir sinna bare jeg tenker på han jeg... *arg*

Jeg tror mange av "bulle" rasene, og de som ligner kan stå i fare...

Dogo Canario, Bordeaux dogge, BoerBoel, Cane Corso osv...

Samt amerikansk Bulldog og kanskje staffordshire bullterrier i samme slengen.

Alle samme lider samme skjebne, de oppfattes som "skumle" pga utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare teit! vi må da få lov til å ha noen maskuline raser, vi kan ikke bare ha pudler og små selskapshunder, ikke det at det er noe galt i noen av dem, men alikevel..

Selvfølgelig er det teit, like teit som at amstaffen ble forbudt fordi den ligner på pitbull... OSV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaffen ble vel teknisk sett forbudt fordi det var mye styr rundt dette med at pitbuller ble utgitt for å være amstaff, med papirer som ble byttelånt, og mye rart som førte til at det florerte med pitbuller mange år etter at de ble forbudt - som var i 1991. Hadde NKK og andre tatt dette alvorlig fra starten, ville kanskje obligatorisk ID-merking som ikke kunne jukses med, DNA-testing og et register, etc, kanskje ha "berget" amstaffen fra galskapen som skjedde.

Både bullterrier og engelsk staff stod på den opprinnelige forbudslisten, men vettuge eiergrupperinger klarte faktisk å nå inn til politikerne som avgjorde det (mens departementets saksbehandler var rimelig korrupt, påvirket og forutinntatt, NKK rettet faktisk en formell klage om dette til departementet, fordi han lyttet mest til hundebitt-no-folkene).

Så kom en ny politiker med agenda inn i justiskomiteen, og dermed fikk du det nokså tåpelige "ulvehybrid"-forbudet, som rammet en, men ikke den andre, rasen som en gang for 40-60 år siden hadde en ulv i stamtavlen. Og naturligvis amstaff da.

De andre rasene på listen ble forbudt i samme slengen i 1991, og de fantes jo ikke i landet likevel da! Tror de kom fra en eller annen liste fra utlandet, og ble tatt med for godt mål.

Men hvilke raser som blir forbudt? Tja, det er opptil hundefolket selv, det blant annet.... Alle bruksrasene - som dobermann, rottweiler, schäfer, tror også riesen - ble foreslått forbudt før annen verdenskrig, fordi det var så mye skarpe hunder. Raseentusiastene tok et krafttak, og det ble ikke noe stortingsvedtak med lov om at bare politi og forsvar kunne eie disse.

Jeg tror det er rottweilere som blir neste skummelhund ut.

Når dusteeiere kjøper seg dårlige avlede rottweilere, som er den nye motehunden blant unge urbane som før ville gått for amstaff, så kan det bli neste rase ut. I England har den et grusomt dårlig rykte, og i USA også - fordi den ligger høyt på statistikken over hunder som har drept, ifølge CDC.

Dobermann har vel vist seg for pinglete til å betraktes som "tøffe" av den gjengen, med så mye svake gemytter - og schäfer har vært utrendy som "tøffehund" i mange år, og det er "old news" - iallfall for oss over 22 - at de betraktes som skumle; de var den hunden alle gamle damer med puddel syntes var skumle for mange år siden....

Med flere seriøse oppdrettere av slike utsatte raser - noe man kan/bør fremme ved hjelp av strengere krav til å drive oppdrett og salg av hund, så tror jeg mye kan gjøres. Med krav til adferd etc, og også gjennom at hunde-Norge drev bevisst medie/holdningskampanjer - slik SKK i Sverige så bra gjør. Ikke bare rettet mot hundeeiere, men mot samfunnet utenfor. Selv om Sverige er mer gjennomregulert på mange områder enn Norge, så har de bedre forhold for hundehold - mer avslappet om båndtvang, ingen raseforbud etc, man velger en annen fremgangsmåte.

De jeg TROR blir mest utsatt, er raser som dogo/presa de canario, amerikansk bulldog etc - fordi de til en viss grad later til å trekke til seg samme eiergrupper som amstaff og pitbull gjorde. Og man så hvordan det gikk. Folk som kanskje i og for seg har et greit hundehold, men som liker å "bryske" og "tøffe" seg litt med hunden, og leve opp til greia si.

Jeg tror det som blir "farlig" for en rase er om den 1. Har et ytre som kan virke skremmende 2. Har en adferd med en størrelse som gjør at folk TROR den er farlig og 3. At en rase blir involvert i nok biteepisoder, for eksempel med andre hunder som blir skadd eller dør (slik tilfellet var med amstaff), eller i en veldig spektakulær en (både med hund og folk) og 4. At det skjer dumme ting i utlandet (som det skrives om her, uten at man tar høyde for at for eksempel pitbull er populær i de verste bydelene, at det er underutdannede, fattige mennesker som er involvert).

Dette med grønlandshunder har vært så velkjent så lenge, med drepte barn på Grønland, og den saken med Tord og flere andre, at jeg tror ikke noe "nytt" skjer der - og der tror jeg eiere/oppdrettere flest passer såpass godt på dem at rasen ikke er så synlig - eller selger til dusteeiere som gjør dumme ting med dem.

Men uansett... så burde NKK jobbe mer i kulissene for å drive påvirkning om alt det positive hundehold medfører, om de ikke gjør det allerede... alle monner drar, det så man under behandlingen av Hundeloven.

Der fikk aktive lobbyister faktisk vekk totalforbudet mot RIK-trening, og istedet inn en passus om at trente hunder ikke fikk omplasseres etc. Så det nytter å prøve. Men ellers var det motparten som jobbet best og mest følelsesladd, dessverre.

Tja, kanskje alle hundeeiere må stemme Fremskrittspartiet? De var vel ikke særlig for lovforslaget eller for lover som regulerer generelt... hvis jeg ikke husker feil <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok redd for at rottweiler, schäfer og engelsk staff står ganske høyt på listen av hva som kan bli de neste forbudte raser.

Er enig i det akela skriver om rottweiler, men tror også det kan gjelde engelsk staff. Bor i Oslo, og har aldri sett så mange engelske staffer som jeg har gjort nå det siste året. Så for meg kan det nok virke som om begge disse rasene har "tatt over" for amstaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok redd for at rottweiler, schäfer og engelsk staff står ganske høyt på listen av hva som kan bli de neste forbudte raser.

Er enig i det akela skriver om rottweiler, men tror også det kan gjelde engelsk staff. Bor i Oslo, og har aldri sett så mange engelske staffer som jeg har gjort nå det siste året. Så for meg kan det nok virke som om begge disse rasene har "tatt over" for amstaffen.

Vel, jeg tror vel og kanskje eng. staff har tatt litt over for amstaffen. Men da av den seriøse andelen hundeeiere (min oppfatning), de som ønsker seg familiehund og turvenn. De som ønsker penisforlenger føler jeg har gått til de større rasene, som BoerBoel, Bordeux, Dogo Canario osv....

Og til Akela; hvor vidt det florerte av kamuflerte pitbuller aner jeg egentlig ikke, og det er det vel også svært få andre som gjør. Men det jeg vet er at det var veldig mye feil folk som hadde rasen, og at veldig mange også skrøt på seg en pitbull selv om det var en amstaff, og at visse miljøer var veldig opptatt av å få frem at det var den samme hunden, bare at de hadde forskjellige navn.

Jeg har all mulig forståelse for at amstaffen, sånn det utviklet seg, ble en av de ulovlige rasene når det først var bestemt at noen skulle forbys, men jeg synes allikevel at problemet har blitt håndtert på en elendig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasene som har tatt over for amstaffen er neste på lista, deriblant cane corso og presa canario. Den amerikanske bulldoggen står nok i fare, med mindre miljøet der _virkelig_ kan snakke for seg.

Den engelske staffen blir nok nesten garantert forbudt, samme taktikken som ved amstaff-forbudet er allerede igang - de likner for mye på en forbudt rase.

Store, muskuløse, korthårede hunder av mastifftype kommer til å bli helt borte om de fortsetter i samme spor. De SER skumle ut, og de har potensiale til å være det.

Schäferen har lang vei å gå før den blir fobudt, den er altfor populær. Samme med polarhunder.

Nå som politi og forsvar begynner å se på andre raser, vil det argumentet forsvinne med tid, men jeg stiller meg tvilende til at de forbyr den likevel, den er fortsatt ekstremt utbredt blant "vanlige" folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Amerikansk Bulldog blir forbudt, da må jeg virkelig vurdere å flytte til ett annet land, altså..! ;) Hvilke raser skal vi ha igjen da? Bare sånne små " veskehunder"? Jeg blir bare sååå forb.... og oppgitt.. :wallbash: Jeg elsker hunder, og kan ikke tenke meg ett liv uten, men hvis alternativet blir bare små raser, så ser det dårlig ut for meg.. :unsure: Greit nok at en gang i tiden skal jeg ha meg en Boston Terrier fordi de ser ut som en krympet boxer ;) men jeg vil virkelig alltid ha en stor hund også... Norge er et potetland av og til.. :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en liten stund siden var det jo snakk om at bull terrier måtte bli ulovlig i Norge på grunn av at en av prinsessens ( prinsessen i England, tror jeg det var :D ) bull terriere hadde anggrepet noen i parken... Men det virker jo helt dumt, om en bulle angriper, betyr jo ikke det at alle de andre bullene som er spredt rundt i verden kommer til å angripe fordet liksom :wallbash:

Selv hadde jeg en for ca. to år siden og han var vel kanskje den snilleste og mest omtenklige hunden du kunne møtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...