Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav til merking av hund?

Fo2Vidar

Lovpålagt merking av hund?  

42 stemmer

1. 1.

• JA
      41
    • NEI
      1

Recommended Posts

Ved merking av hund forsikrer man seg om at hunden vil finne tilbake til eier hvis den går løs. Hvis det hadde vært et krav til slik merking, så ville man også unngått situasjoner hvor eier f.eks nekter at hunden er hans når hunden har vært på bærtur eller det er tydelig tegn til vannkjøtsel.

Bør man ikke kreve at folk som kjøper seg hund også bør koste på seg en chip til under 1000-lappen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min var chippet når jeg hentet henne :lol: men må jeg registrere chippen på mitt navn etter jeg har kjøpt henne?? :whistle:

Om ikke oppdretter gjorde det så må du det. Vet at når vi merket valpene våre så tok vi vare på id- papirene til valpene var solgt og sendte deretter informasjon om rett eier på rett id. Dyreidentitet.no burde kunne fortelle deg hvem som står som eier på din hund:)

De fleste renrasete hunder blir vel merket i dag og på renrasete er det vel mulig å få innført obilgatorisk merking. Men på uregistrerte rasehundavl og blandingshunder tror jeg det blir svært vanskelig å opprettholde ett slikt krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder som skal konkurreres med (uansett konkurranse) og som skal reise ut og inn av landet (via Sverige, Finland o.s.v.) skal i alle fall være chippet. Alle veterinærene jeg har vært innom har spurt om valpen(e) min(e) er chippet og hvis ikke så blir dette gjort da. De aller aller fleste hundene i Norge er vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange hunder i Norge som ikke er merket, også rasehunder..

Men jeg ser at flere og flere oppdrettere nå merker hundene før de leveres. Me like!

Det jeg synes er 'verre' er at enkelte veterinærkontorer ( ofte de som ikke har elektronisk innsending ) ikke sender inn opplysninger. Ofte skjer dette ved at oppdretter skal spare noen kroner og gjøre det selv. Ikke alltid like heldig.

Når man chiper en hund bør man alltid legge ved hundens reg.nr i nkk. Dette gjør jobben til de på NKK mye enklere, og man får registrert chip'en både hos dyreidentitet og NKK samtidig. Nå er dette egentlig samme register, men de hundene som blir merket uten regnr ( eller riktig stamtavlenavn ) blir kun registrert med chipnr i databasen til dyreidentitet.

Om valpekullet blir registrert på oppdretter ved 8 uker, men med regnr så trenger man ikke melde inn noe videre. Da blir dette rettet opp når oppdretter sender inn papirene for sluttregistrering.

Det skjer ofte at jeg avleser en hund på jobben som er chipmerket. Når jeg så skal kryssjekke opplysningene mot nkk sitt register er ikke nr registrert der, man blir da linket til dyreidentiet. Men sannelig er det ikke registrert der heller. Dette gjør dermed denne hundens mikrochip nytteløs. Så sjekk at nr til hunden din faktisk er registrert hos NKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chip merking koster sånn 4-600kr, og billigere om man tar det sammen med vaksinering, helsesjekk eller lignende...

Alle 3 her hjemme er merket, rasehundene var merket fra oppdretter og Buster fikk vi chippet sammen med vaksinering, kostet nesten "ingenting"...

Det har vært vanlig å merke hundene i noen år nå, men det finnes selvsakt også mange 14år gamle hunder som lever det bedagelige liv og aldri har vært hos veterinær... og masse blandinger som ikke kommer til å bli chippet...

Håper alle som driver med slikt (lensmann, osv) vet at det er www.dyreidentitet.no som er databasen for alle chipper, ikke nkk... Men om det nå er slik at man blir dirigert fra nkk til dyreidentitet så er det jo greit nå, var ikke slik før.. :whistle:

Men ja til chipp av alle hunder...

Og til alle dere som har flyttet siden dere fikk hunden, husk å endre adresse, telefonnr osv. på dyreidentitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk å sjekke micro chippen når dere alikevel er hos veterinæren for å vaksinere el. lignende. Det hender at den vandrer ut av kroppen igjen og blir borte. Litt dumt om man f.eks. er på utstilling i Sverige. Finner de ikke chippen, får man nemlig ikke være med..

Ellers så syntes jeg absolutt at alle hunder bør være id merket og registrert i dyreidentitet. De fleste oppdrettere gjør vel dette samtidig med vaksinering og helseattest, så det burde ikke være noen forskjell om det er en renraset eller en blanding. Ingen kjøper vel valp uten helseattest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 10 år siden så var nok ikke chip kommet så sterkt inn på banen som det har gjort de siste åra. Så det har vært en enorm hunger etter merking, når man ser hvor mange som faktisk er merket. Noe som er suverent :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...