Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har stort problem med innkallingen!


civga

Recommended Posts

Har et stort problem, som det også står i overskriften.. Når jeg trener innkalling med Kenzo løper han i full fart mot meg. Det er jo selfølgelig bra at han har god fart på innkalling, men problemet er at han løper rett på meg og det smeller, slik at jeg blir bremsen for han. Ofte kommer han i så stor fart at jeg faller i bakken, det skjedde f.eks idag, og da får også jeg mindre lyst å trene innkalling med han.. :/ Han er jo også en svær hund, tung er han også. Er det noen som har gode råd og tips å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia støtet meg veldig på innkallingen, hun er ikke tunge jenten, men måtte få det bort fordi det trekkes i konkurranse på støting. Så jeg startet med å kun trene innkalling inntil vegger, trær, lyktestoler osv, da behersket hun seg med en gang og klarte å senke farten i riktig tid, selv om hun faktisk aldri har kræsjet i noe av det. Hun var smart nok til å forstå at ikke er lurt å storme inn i en vegg. Det tok ikke lang tid før hun ble kvitt uvanen og jeg kunne fjerne hjelpemidlene :D Det hender hun glemmer seg, men da snur jeg bare ryggen til og hun får ikke noe, eventuelt så roper jeg "AU!" av ren reaksjon, og da er hun fort tilbake til det hun har lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje det hjelper å trene innsitt for seg selv, å legge vekt på at han ikke skal bumpe? Altå å kalle inn når han sitter rett forran deg. Når innsittene fra foransittende fungerer kan du begynne med korte, korte innkallinger og fortsatt bare belønne riktige innsitter, for så å øke avstanden igjen. Det er jo ikke selve innkallingen som er problemet, men innsitten, og da er det det momentet du må begynne på nytt med.

Keitete forklart, men håper du forstod :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...eller, er det noe som trekker oppmerksomheten hans? Gjerne en pipeleke eller noe? Slik at når han kommer i hundredeogfjørti mot deg så piper du med leken og slipper den litt ved siden av deg? Også deretter få inn innsitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...