Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdragelse av hund


tm100001

Recommended Posts

Jeg blir litt forvirret kjenner jeg, alle mener så mye forskjellig om oppdragelse av hund.

Mamma mener at man skal ha faste grenser, og man skal være konsekvent. Hun er typen til å sette en leverpostei boks på kanten av bordet, og når hunden snuser borti roper hun NEI!, en gang i hundens liv. Hundene våre er trygge og fine, og de får ikke mye kjeft, rett og slett fordi de er rolige inne og ikke finner på så mye "sprell". Mamma lokker når hun trener, og bruker positiv forsterkning + negativ straff. Egentlig er hun vel ikke så bevisst på hva hun gjør, så lenge det fungerer. Uansett trener hun ikke noe særlig, hun går mest bare lange turer.

Andre mener at man skal være dominant, flokkleder og være konsekvent. Man skal ta hunden i nakkeskinnet når den gjør ulovlige ting, og legge munnen oppå nakken for å være "sjef". De mener at menneskene skal ha samme rollen som alfa tispa i ulveflokken.

Jeg igjen, er klikkerfrelst som mange andre hundeeiere. Jeg bruker klikkertrening, altså positiv forsterkning og negativ straff. Jeg bryr meg ikke om å sette grenser for hunden, siden hunden uansett ikke behøver å krysse disse evntuelle grensene. Jeg er nok en av de som bare skal dille og dulle med hunden, og behandle den som porselen.

Jeg vurderer å kjøpe en liten hund, evnt. heeler om noen år, og jeg vet jo at de er ganske selvstendige. Jeg er vandt med Embla, som demper og er ganske usikker, og som bare skal være oppå fanget mitt hele tiden. Derfor har jeg ingen erfaring med hvordan man gjør det med slike hunder som er "rampete" og selvstendige.

Det er her jeg blir så forvirret. Er det galt å dulle og dille, å si i fra klart én gang i hundens liv eller å være leder?

(Jeg sier ikke at noen sine metoder er gale, og vil ikke lage noen stor diskusjon. Jeg vil bare høre hvordan dere gjør det, og andres synspunkter og meninger.)

Hvordan oppdrar du din hund?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppdrar du din hund?

:D

Det var egentlig lettest å bare svare på dette..

Jeg klikkertrener, men kanskje ikke så 'rent' og i alle situasjoner, som jeg inbiller meg at canis klikkerne gjør ?

Jeg bruker ikke boksen, bare et eget belønningsord ( 'koko' ). Grunnen til det ordet er at jeg ville ha et jeg ikke kommer i fare for å si uten å mene det, som feks 'bra'.

Tror ikke det passer for meg å måtte huske på å ta med en sånn boks, (er et surrehue..)

Det sies at belønningsord ikke blir like presist, men forløpig syntes jeg det fungerer utmerket iallefall.

Jeg hadde altså begynt med det på hesten min før jeg fikk Ellie, og vi syntes det var morsomt begge to.. Har drevet med horsemanship på han også / tidligere, vi sliter derfor litt med såkalt 'crossover' problematikk og da vi skulle få valp, var jeg spent på hvordan det var å trene sånn fra begynnelsen.

Hun har jo akkurat vært en liten og gjort endel ramp, har stort sett løst det med å fjerne ting vi er redd for og evt bytte med ting hun får lov til å ha. Brukte ikke 'nei' i begynnelsen.

Etterhvert som vi har trent mer på ting, sier jeg en lyd jeg ikke helt klarer å stave ( eheh - ææ ? ) for å vise at det hun prøver ikke er det jeg er ute etter.. Den lyden har vi også brukt når hun gjør ting vi ikke liker, også har vi overført det til ordet nei.

Tonefallet gjør nok at hun stopper opp med adferden vi ikke liker, og da roser vi..

Hun har aldri blitt fysisk straffet, men blir snakket til og feks oversett hvis hun maser.

Det er kanskje noen som vil se på meg som dillete, men det er sjelden konflikter så jeg føler ikke at jeg trenger å være noe hardere..

Samtidig prøver jeg å være konsekvent, og hun må gjøre riktig for å få belønning.

Syntes hun er flink og positiv, litt ukonsentrert av og til men det skulle bare mangle i den aldern. Hjemme bare sover hun og gjør aldri noe verre enn å hente seg en avis eller sokk å tygge litt på..

Vi har liksom to negative ting; hun tigger (hun har fått mat av oss ved bordet så vår feil) og hun har seperasjonsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig bra ut! Tror ikke det blir noe problem å få egen valp egentlig! :lol: Mammas venninne har en Shetland Sheepdog, og hun klikkertrener den. Det er vel den første hunden hun 100% klikkertrener fra starten av, og hun har aldri sagt nei, fy eller sånn til den :) Det går kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg høres kanskje litt streng ut jeg nå, men :D jeg roser masse når hun er flink, men jeg bruker jo NEI! når det er noe hun ikke skal gjøre. og ja jeg har tatt henne i nakken når ho var på bordet med begge labbene :D har ikke noe oppå der å gjøre også når ho knurra på meg :D

men ikke sånn at jeg holder ho nede eller noe. tar henne i nakken, sier NEI/FY også ferdig...

men hunden min virker da trygg og bli hun også :lol: er i hvertfall en superduper snill vofs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok ganske like metoder som det Maria beskriver ovenfor. Jeg baserer meg på klikkertreningsmetoden men jeg bruker ikke selve klikkeren, men roser heller ved bruk av stemme. Men en ren klikkertrener er jeg ikke, har ved noen tilfeller brukt noe lokking. Bruker ikke så mye korrigering, men er nok litt streng på ting hun ikke har lov til.. "Nei" er lært inn positivt, og hun skjønner alvoret i et "Nei". Det hender jeg har holdt henne fast i situasjoner når hun "blokker ut" litt, men jeg påfører henne ikke smerte, det har ingenting for seg.

For meg har det vært viktig å vøre konsekvent i treningen, ha klare og tydelige grenser for hva jeg aksepterer, hva som er lov og ikke lov. Bestemte meg for disse grensene da hun var valp og det er godt innarbeidet nå, så hun finner sjelden på bøll lengre (men guuuud for en slitsom bøllehund hun var som valp, heh). Jeg tror nok jeg vil karakterise meg selv som streng, men rettferdig. I den forstand at jeg er streng på reglene og veldig konsekvent på dette, men rettferdig i at jeg gir henne en sjanse til å forstå selv under trening (etter klikkertreningsprinsipper) noe som gjør treningen veldig moro for oss begge. Og ikke minst, hun skjønner sin plass og virker trygg sånn sett.

Er mange som mener at man skal bruke "harde" metoder på Rottisen, men det er jeg ganske så uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...