Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffelse av hund


Bear

Recommended Posts

Jeg skrev en tråd her tidligere hvor jeg spurte om råd til hjelp av rase, men nå har situasjonen min forandret seg en del og jeg har hatt mer tid til å tenke gjennom hva jeg ønsker i en hund.

Absolutte krav:

Liten av størrelse

Veldig førerorientert

Barnevennelig

Tilpassningsdyktig

Kan nå langt i lydighet

Ønskelige krav:

Lite bjeffing

Mulighet for å bli bra søkshund

Lite Pelsstell

Helst ikke store jakt eller gjete-instinkter

Gå greit sammen med andre dyr

Forholdsvis enkel å hustrene

Kan gjerne ha litt vaktinstinkt/reservert mot frammede

Ikke alt for dyr, maks 12,000

Like å bade

Hadde vært veldig koselig om noen som har litt mer peiling på de forskjellige rasene kunne hjulpet meg litt her.. hehe :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jaktinstinkt er vel ønskelig dersom hunden skal bli en bra sporhund, det øker jo fort motivasjonen for å gå spor? Eller er jeg fullstendig på jordet nå? (iallefall slik jeg har oppfattet det, at noe jaktinstinkt hjelper godt på instinktet for å gå spor.)

Cavalier king charles spaniel er vel kanskje også en hund som kan passe inn her? De kan være noe bjeffete, spesielt hannhundene, synes jeg, men tispene er stort sett veldig mye mer rolige. (slik jeg opplever dem, de jeg møter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverg- eller mellompuddel kan kanskje passe? Det er jo litt pelsstell med klipping da, men man kan holde pelsen helt kort. Da tror jeg ikke det er så mye arbeid. Så det spørs om du vil drive med utstilling i tillegg. Jeg har inntrykk av at de oppfyller en god del av kriteriene dine :whistle: men kanskje noen andre kan fylle på med mer info om puddel dersom du er interessert i denne typen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av noen få punkter så passer dvergschnauzeren. De punktene som ikke passer helt er:

Veldig førerorientert - her er det veldig opp til fører. Jobbes det mye med hunden fra den er ung så er den veldig kontaktsøkende. De er i alle fall veldig arbeidsvillige med rett forsterker.

Lite bjeffing - dette punktet ditt går ikke helt overens med punktet vaktinstinkt. Vaktinstinkt hos så små hunder gir seg utslag i varsling, altså bjeffing. DS'en varsler, men hvor mye den varsler er veldig variabelt. Det kan også trenes bort til en viss grad.

Lite pelsstell - det kommer an på om den skal brukes til utstilling i tillegg. Generelt bruker jeg en times tid i uka.

Like å bade - har enda ikke møtt en ds som liker å bade..

Prisen ligger på ca 13-15000,- De fleste små hunder gjør det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon havanais?

Absolutte krav:

Liten av størrelse: Ja, mankehøyde ca 25-29 cm

Veldig førerorientert: Absolutt

Barnevennelig: Ja. Går for å være en av de bedre rasene i forhold til små barn.

Tilpassningsdyktig: Hva legger du i det?

Kan nå langt i lydighet: Ja. Ikke så mange som har resultater å vise til foreløpig, men det kommer nok dersom flere med rasen kommer seg på banen.

Ønskelige krav:

Lite bjeffing: Middels bjeffing. Oppdragelse og gode vaner en del å si. Min bjeffer stort sett bare i enkelte lekesituasjoner.

Mulighet for å bli bra søkshund: Ikke noen typisk søkshund i utganspunktet, men de liker å bruke nesen. Vet om flere havanaiser som har gått sporkurs med stor entusiasme, og det er i hvertfall et par viltsporchampions i Sverige.

Lite Pelsstell: Her må vi nok melde pass. Men en kortklippet havanais klarer seg stort sett med ukentlig børsting og månedlig bad.

Helst ikke store jakt eller gjete-instinkter: Ikke så mye jakt. Ellers er det litt individuelt. Noen havanaiser kan ha visse gjetertendenser, men ikke så mye at det er plagsomt.

Gå greit sammen med andre dyr: Ja.

Forholdsvis enkel å hustrene: Nja.

Kan gjerne ha litt vaktinstinkt/reservert mot frammede: Mange havanaiser vil varsle når noen kommer, men spesielt reserverte er de ikke (kanskje heller det motsatte)

Ikke alt for dyr, maks 12,000: Prisen ligger på ca. 13.000

Like å bade: Absolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må nesten ha jaktinstinkter, for å kunne gjøre det bra som sporhund. En av mine absolutte favoritter, og som tilfredsstiller de fleste av dine krav, er den nokså kjente rasen Jack Russel Terrier. Her er det der i mot mye rart på oppdretter siden, men jeg vil helt klart anbefale Vardemyra kennel, på Rege i Sola kommune, Rogaland, dersom en ønsker en JRT;

http://www.vardemyra.com/ :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, setter stor pris på det :D

Kanskje jeg misforklarte meg da jeg skrev sporhund, mente da nødvendigvis ikke spor på vilt men mer generelt søkshund som da kan spore opp mennesker eller div gjenstander.

Heeler: Ja, kanskje, skal absolutt kikke nærmere på denne spennende lille rasen.

DSG: Flotte hunder, skal også sjekke mer opp i disse.

De er jo ganske lik utseendemessig til JRT og PRT men hva skiller disse rasene gemytt messig?

JRT: Igjen, flotte hunder, må sjekkes nærmere opp i.

Dvergpincher: Kanskje.

Sheltie: Nei. Høres ut som flotte hunder men utseendemessig er de kanskje ikke helt det jeg er på jakt etter.

Cavalier: Nei, igjen ikke helt det jeg ser i når det gjelder utseende. Dessuten er jeg litt skeptisk til rasen ut i fra sykdommer. Da så og si alle cavalierene jeg har kjent/hørt om har hatt en eller annen sykdom.

Puddel: Kanskje, dette er jo flotte hunder, men synes Konge-Puddlene er de flotteste og vet ikke helt om jeg vil ha en av småutgavene... Så denne må tenkes mer på.

Schnauzer: Nei, trivelige og fine hunder, men gemyttmessig passer den ikke min livstil har jeg følelsen av.

Bichon Havanais: Virker jo som de passer de fleste av kriteriene mine og ut i fra det jeg har hørt om rasen er de jo flotte og allsidige familiehunder. Noen som kan anbefale noen oppdrettere på østlandet som jeg kan ta kontakt med for å høre mer om rasen og eventuelt treffe en da jeg ikke har truffet en havanais på ordentlig, bare sett på avstand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon Havanais: Virker jo som de passer de fleste av kriteriene mine og ut i fra det jeg har hørt om rasen er de jo flotte og allsidige familiehunder. Noen som kan anbefale noen oppdrettere på østlandet som jeg kan ta kontakt med for å høre mer om rasen og eventuelt treffe en da jeg ikke har truffet en havanais på ordentlig, bare sett på avstand?

Sender deg en PM :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, setter stor pris på det :lol:

DSG: Flotte hunder, skal også sjekke mer opp i disse.

De er jo ganske lik utseendemessig til JRT og PRT men hva skiller disse rasene gemytt messig?

Hovedforskjellen på DSG og JRT er gemyttet. De har hatt samme bruksområdet, nemlig som gårds-/stallhund og rottejeger. JRT har vel vært brukt noe mer til jakt tror jeg, og dsg mer til vakt. Dvs. at den varsler når det kommer folk, men skal IKKE gneldre! DSG er en pinscherrase, og mye mykere i gemyttet enn jrt, den har ikke det tøffere terrier-gemyttet. Den oppdras best med mykere metoder (hvem gjør vel ikke det :) ) og blir nok ikke en særlig behagelig hund om man bruker harde lederskapsmetoder og positiv straff.

De har mye til felles med pinscher og dp, men dp har litt lavere terskel for bjeffing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står det mellom 2 raser. Bichon Havanais eller Dachs :) Så da får vi se om jeg klarer å bestemme meg til slutt.

Det er to veldig forskjellige raser og - med fare for å bli anklaget for å promotere egen rase - må jeg si at havanaisen matcher kriteriene dine i mye større grad enn dachsen :P Særlig hvis du har ambisjoner innen lydighet. Eller har du kanskje endret kriterier underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to veldig forskjellige raser og

Eller - rettere sagt; 10 veldig forskjellige raser :)

Dachs er ikke en rase - men 9 - med vanvittig stort skille i mentalitet og egenskaper! Det er nok fullt mulig for ts å finne en variant (og deretter rett individ) innen dachshundrasene som passer kriteriene - men da bør h*n gjøre en ganske pirkete reaserch:) Variantene som mangler jaktegenskaper, har jevnt over dårligere mentalitet, så her må man sile litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med papillion eller kooiker? Hvor liten vil du ha den? Opp til fem, ti, eller femten kilo? Sånn dritliten du kan putte i lomma, eller en det er greit å ha under armen i rulletrappen, på fanget på bussen etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller - rettere sagt; 10 veldig forskjellige raser :P

Dachs er ikke en rase - men 9 - med vanvittig stort skille i mentalitet og egenskaper! Det er nok fullt mulig for ts å finne en variant (og deretter rett individ) innen dachshundrasene som passer kriteriene - men da bør h*n gjøre en ganske pirkete reaserch:) Variantene som mangler jaktegenskaper, har jevnt over dårligere mentalitet, så her må man sile litt...

Pyttsann, to eller ti, spiller det noen rolle, hehe? :) Jeg har forøvrig møtt representater fra de fleste variantene, og de har alle vært ganske annerledes enn havanaisene. Hvilken av dachsvariantene vil du si at er mest førerorientert og egner seg til lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig møtt representater fra de fleste variantene, og de har alle vært ganske annerledes enn havanaisene. Hvilken av dachsvariantene vil du si at er mest førerorientert og egner seg til lydighet?

He he, ja det var et godt spørsmål :) Eneste dachsene (jepp, i flertall faktisk) som har gått til 1premier i eliteklasse lp, er/var Strihår fra ikke-jaktlinjer. (i sverige da)

Men mest fører-orientert fra naturens side, må vel være Langhår og Dvergvarianter av disse. Muligens også Strihårs dverger.

Hvordan disse er i forhold til Havanaisene, kan jeg ikke uttale meg om, for den eneste H'en jeg har møtt var en spenn gæren angstbiter, og neppe (håper jeg) rasetypsik :)

Selv trener jeg lp med Strihår fra ganske heftige jaktlinjer (som er en reser i skauen selv og:) Hans lærevilje, konsentrasjon og arbeidslyst er upåklagelig, og står ikke noe tilbake for store bikkja mi, som går i kl 3:)

MEN med det sagt, vil jeg ikke uten videre anbefale trådstarter å kjøpe en Dachsvariant. Man SKAL ikke kjøpe en hund fra jaktlinjer om ikke man skal jakte med den, og fra ikke jaktvariantene må man - som før nevt - holde tunga rettt i munn for å få en egnet hund; men fullt mulig å få et bra emne er det selvsagt :aww:

Ut i fra det du skriver om Havanaise, bør kanskje ts gå for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaisen virker jo som en utrolig flott hund, men det er ikke bare opp til meg. Har en samboer som også skal ha et ord med i laget.

Og det ser ikke ut som det blir en nå i denne omgang.

Jeg har veldig god erfaring med dachser da jeg har flere bekjente som har div varianter av rasen og det er jo flotte hunder alle sammen.

Har tenkt litt på strihårsvarianten men har ikke helt bestemt om det blir en standard eller dverg. Det må jeg sjekke litt nærmere opp i først.

Jeg har jo trent med andre raser før som ikke akkuratt er kjent for å være de mest lærevillige.

Så tror det skal gå helt fint bare jeg bruker riktige forsterkere og gjør treningen morsom. Og ikke minst har tolmodigheten med meg.. hehe

Hvis det blir en dachs, som det mest sannsynlig virker som nå, kommer vi nok absoultt til å drive med en eller annen form for jakttrening. Kan ikke love at jeg personlig tar den med ut i skogen og dreper noe hjort eller andre dyr. Men den skal iallefall få brukt jaktinnstinktene sine på en eller annen måte, spor er jo kjempegøy og det har jeg drevet litt med før.

Så tenker nok at alt i alt skal hunden bli fornøyd, om det blir den ene rasen eller den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...