Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper som får mye mosjon- blir hengslete som voksne?


Debbie

Recommended Posts

Satt og diskuterte her forleden,og da var det om valper og ernæring,og mosjon..

Hadde noen med sanktbernard som har ei smal og lett berhardtispe, og hun hadde fått beskjed om at dette var fordi hun hadde mosjonert den for mye når den var ung.

Dette hadde også en vennine som har whippet fått høre.

Er det noe idette??

Jeg mener at da skal det være snakke om ekstreme tilfeller, ikke om en valp som får mer mosjon enn løpe rundt huset. Ikke ekstremt mye mosjon.

Men begge disse hundene var småspiste. Hun med whippeten hadde fått høre at hadde hun tvunget i den mer mat som valp, hadde den ikke blitt så spinkel som voksen- har dette noe for seg?? Og ja de gikk på gode for, og fikk så mye som de selv ville spise.

OG har hørt veldig mange fått beskjed om at valpen skal være tjukkest mulig lengst mulig, for da blir de penere som voksne- er det noe i dette???

Jeg har selv en hund som har spist normalt,og fått en aktiv valpetid- er blitt helt fin som voksen. Dette må da ha mye med gener å gjøre også?? Hva synes dere? Hva er deres erfaring med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det har så mye med hvor mye morsjon og slik valpen får men de skal jo ikke ha så mye når de er små og vokser.. Har ikke så mye erfaring rundt dette da men..

Men det at man skal holde valpene så tjukke som mulig? Det er bare tull.. Det er bedre at valpen er litt for tynn enn mer enn tjukk nok.. De har jo lettere for å utvikle leddsykdommer osv hvis de er overvektige.. En hund skal alltid heller være litt for tynn enn overvektig.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framfor mengde fôr, ville jeg heller sett på type fôr - en stor hund i vekst trenger et godt fôr for å utvikle seg riktig, og det er mange som anbefaler at hunder av store raser går på valpefôr til hunden er to år for å få riktig ernæring.

Jeg kan ikke skjønne at mye mosjon skal gjøre en hund spinkel, tvert imot, den vil jo få muskler og en sunn kropp.

Angående feil muskler, det må jo i så fall komme av ekstremt overdrevent ensidig aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen trenger kun sosialiserings tur. Ikke timelange turer i skauen. Jo mer trim de får som små jo mer vil de kreve som voksen..

Ja, og måtte gudene forby at de forlangte noe som voksne! Vi har da ikke hund for å få mosjon heller... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og måtte gudene forby at de forlangte noe som voksne! Vi har da ikke hund for å få mosjon heller... :getlost:

Nå tenker jeg på ekstremt overdrevet trimming av valper. Kjenner noen som har jakthund i full mosjon, den nye valpen deres har vert med på samme turene som den fra den dagen den kom i hus. Det ser jeg på som overdreven trening av valp. Og det er helt klart at behovet dens for trim ikke vil minske med årene, men bli større og større... mye større en normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg på ekstremt overdrevet trimming av valper. Kjenner noen som har jakthund i full mosjon, den nye valpen deres har vert med på samme turene som den fra den dagen den kom i hus. Det ser jeg på som overdreven trening av valp. Og det er helt klart at behovet dens for trim ikke vil minske med årene, men bli større og større... mye større en normalt..

Det er jeg slettes ikke enig med deg i. Nå har minsten her vært med på alle turer siden han kom i hus og jeg har ikke en dag slitt med at han krever mer og mer. Nå trener ikke jeg som en med jakthund, men har ofte vært ute med hundene i ett par timer. Det der er hva man gjør det til.

Som svar til TS så har mine hunder alltid vært ute ett par timer pr dag, + trening. Ingen av de har blitt spinkle og hengslete... snarere tvert i mot :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. "Valpen" her (hun er ett år om 3 uker - tiden har gått sinnsykt fort :getlost: ) har vært med på "voksne" turer med voksne hunder fra hun var bitteliten, og selv om vi i starten snudde litt før vi hadde tenkt av hensyn til henne, så har det ikke vært spesielt korte turer allikevel. Hun forlanger ikke noe mer i dag enn hun gjorde da, føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg slettes ikke enig med deg i. Nå har minsten her vært med på alle turer siden han kom i hus og jeg har ikke en dag slitt med at han krever mer og mer. Nå trener ikke jeg som en med jakthund, men har ofte vært ute med hundene i ett par timer. Det der er hva man gjør det til.

Som svar til TS så har mine hunder alltid vært ute ett par timer pr dag, + trening. Ingen av de har blitt spinkle og hengslete... snarere tvert i mot :getlost:

Å være ute i flere timer, eller å gå i fjellet i flere timer er to vidt forskjellige ting. Klart en valp kan være løs ute i flere timer uten å ta skade av det. Men en valp halser etter på tur uansett, folk burde hatt nokk mellom øra til å selv avgjøre når den har fått nokk trim, for det klarer den ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. "Valpen" her (hun er ett år om 3 uker - tiden har gått sinnsykt fort :getlost: ) har vært med på "voksne" turer med voksne hunder fra hun var bitteliten, og selv om vi i starten snudde litt før vi hadde tenkt av hensyn til henne, så har det ikke vært spesielt korte turer allikevel. Hun forlanger ikke noe mer i dag enn hun gjorde da, føler jeg.

Mener ikke at om en valp får normal mosjon at den blir kravstor som voksen. Men jeg mener at om du overdriver trimmingen når den er valp, så blir den krevende som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være ute i flere timer, eller å gå i fjellet i flere timer er to vidt forskjellige ting. Klart en valp kan være løs ute i flere timer uten å ta skade av det. Men en valp halser etter på tur uansett, folk burde hatt nokk mellom øra til å selv avgjøre når den har fått nokk trim, for det klarer den ikke selv.

Og nettopp derfor lurte jeg på hva som var for mye mosjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke at om en valp får normal mosjon at den blir kravstor som voksen. Men jeg mener at om du overdriver trimmingen når den er valp, så blir den krevende som voksen.

Nå var det vel ikke det du skreiv som jeg reagerte på, det var dette:

Valpen trenger kun sosialiserings tur. Ikke timelange turer i skauen. Jo mer trim de får som små jo mer vil de kreve som voksen..

Nå går ikke jeg turer kun for å sosialisere, de er med meg der jeg drar samme hvor det er, men det slår meg at reine sosialiseringsturer er kortere enn trimmeturer for voksne som valpen er med på?

Men jo, jeg ser at det kan bli et problem hvis man stadig går inn for å slite ut hunden, for om man alltid går inn for det, så vil du jo selvsagt eksalere behovet til hunden. Men jeg går ikke spesielt lengre turer med min "valp" i dag enn jeg gjorde for 6 mnd siden, eller 8 mnd siden. Vi tok flere pauser og gikk saktere når hun var yngre, men lengden var den samme. Og selvsagt "forlanger" hun litt når det blir en kjedelig periode med mindre mosjon og/eller aktivitet - hun er jo ingen hund fra Ikea heller, liksom.. Men hun forlanger ikke MER i dag selv om vi gikk trimmeturer med henne som liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at om valper får formye mosjon kan de utvikle feil muskler... Hvor mye som er "for mye" skal jeg ha usagt...

MARGRETHE:

les dette en gang til og tolk det slik at alle hunder har forskjellige behov, alle er forskjellige og de fleste har forhåpentligvis eiere som klarer å tenke litt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også forskjell på en 3 mnd gammel valp og en 9 mnd gammel valp...

Helt klart, men forskjellige raser er fullvoksne på forskjellige tidspunkt. Derfor bør man se sin hund ann og selv finne ut når det er fornuftig og øke mosjons mengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt dette er valper som ikke har fått for mye mosjon i valpetida, men de var med på dressurkurs, lekte med andre valper,og var på korte turer.. DE var ikke bare rundt huset for å si det sånn..

Og de gikk på gode fornuftige for begge to...

Ser at de fleste her mener at en hund ikke blir hengslete av dette-så hvorfor er det så mange som sier dette??? Har hørt det før også, men har bare blåst av det.

Enig at en valp aldri skal slankes,og min egen valp var lubben til ho begynte å strekke seg i 4mnds alder, etter dette holdt jeg henne bevisst slank, ikke for tynn. (kanskje oppdretteren min synes det da)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt dette med at whippetvalper nærmest skal tvangsfores for å bli fine som voksne, men har mine tvil om sannhetsgehalten i dette. Joda, de kan se mer "ferdige" ut som juniorer og unghunder fordi valpefettet gjør de mer avrunda mens de ennå ikke har "sunket ned", men med tid og stunder vil også de mer skranglete ungwhippetene vokse "inn i seg selv" og få det utseendet de genetisk sett er ment å ha. Mange er sikkert utålmodige med å få utstillingsresultater på sine unge håpefulle, men hundene lider i hvert fall ingen nød av å være normalt unghundsskranglete noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MARGRETHE:

les dette en gang til og tolk det slik at alle hunder har forskjellige behov, alle er forskjellige og de fleste har forhåpentligvis eiere som klarer å tenke litt selv...

Ja, og det bør være noe av poenget mitt. Du startet med å være bastant, jeg kverrer litt på det og nå er du nede i forskjellige individer :whistle: Og det har du min hele og fulle støtte på :ahappy: Nå har jeg ikke individer eller raser som ikke tåler å gå ett par timer på tur som små, så da er de med meg på det. Men jeg sykler jo ikke marka rundt med dem! Da må de bli 4 mnd i hvert fall *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen trenger kun sosialiserings tur. Ikke timelange turer i skauen. Jo mer trim de får som små jo mer vil de kreve som voksen..

Godt sagt Hanne.

Et problem som ofte oppstår i dette forumet er at mange har en oppfatning og erfaring som er basert på en rase - evt et fåtall raser, så generaliserer en og tenker at mine erfaringer gjelder alle andre raser også. Slik er det ikke. Det er stor forskjell mellom raser, noen raser bør være runde og gode som hvalper og hos andre raser er ikke dette så viktig. Og noen raser trenger mer mosjon enn andre.

Mine valpeeiere får beskjed om å la valpen få mosjonere seg selv de første ukene/månedene, en begynner ikke med noen mosjonering som sådan med en 8 ukers valp. En går litt rundt huset, og tar den med på sosialiseringsopplevelser. Forsiktig - pø om pø, kan en etterhevert som hvalpen blir eldre - utvide aktivitetene. Men ikke for fort og ingen direkte mosjonering som sådan før de er betraktelig eldre.

Mine hvalper får spise så mye mat de vil ha, jeg er fornøyd om de er fete og runde, min rase skal ikke være tynn og skranglete - og grunnlaget for det kraftfulle uttrykket legges når de er valper.

Men igjen - dette passer på min rase, kanskje ikke på alle andres.

Hva er bestemmende for hvordan en hund ender opp rent utseendemessig ? Gener eller miljømessig påvirkning ? Om vi så sier at gener legger grunnlaget for hvilke muligheter som finnes - og så at miljømessig påvirkning er avgjørende for hvordan resultatet blir - innenfor de genetiske mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo av oss har en jakthund og han begynte å sykle med denne hunden fra den var ganske ung. Tror Max var vel rundt en 4 mnd eller noe sånn, så da var vel den også det, hmm. Jaja, han begynte utrolig tidlig vertfall og nå har han enda opp med en stressa hund som aldri er nedpå, litt trist å se. Kan jo være andre grunnlag også da så klart.

Vi begynner ikke å gå turer med valper før de er 6 mnd her. Da begynner vi litt forsiktigt. Til da er det bare lek og moro ute i hagen og baki skogen her, ulent terreng er bra for alle:) Harde underlag styrer jeg også unda fram til da, og hundene løftes inn og ut av bilen (ja, litt tungt nå når vesla nærmer seg en 25 kg).

Jeg mener valpene skal ha "litt å ta i" når de vokser, pga det kommer perioder når de er matleie og da kan det være godt å ha litt ekstra. Så heller litt mer enn mindre her i huset:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
En nabo av oss har en jakthund og han begynte å sykle med denne hunden fra den var ganske ung. Tror Max var vel rundt en 4 mnd eller noe sånn, så da var vel den også det, hmm. Jaja, han begynte utrolig tidlig vertfall og nå har han enda opp med en stressa hund som aldri er nedpå, litt trist å se. Kan jo være andre grunnlag også da så klart.

Vi begynner ikke å gå turer med valper før de er 6 mnd her. Da begynner vi litt forsiktigt. Til da er det bare lek og moro ute i hagen og baki skogen her, ulent terreng er bra for alle:) Harde underlag styrer jeg også unda fram til da, og hundene løftes inn og ut av bilen (ja, litt tungt nå når vesla nærmer seg en 25 kg).

Jeg mener valpene skal ha "litt å ta i" når de vokser, pga det kommer perioder når de er matleie og da kan det være godt å ha litt ekstra. Så heller litt mer enn mindre her i huset:)

Jorunn Grønndalen (pensjonert veterinær og professor fra NVH, med spesialfelt bla annet på hunders skjelett og anatomi) sykler med sine egne hunder (vorsteh) fra de er ca 4 mnd gamle. Regner med at hun ikke hadde gjort det om det var så utrolig skadelig.

Jeg begynte å gå små turer med valpene her når de var 6 uker jeg, vi har gått i skogen hver dag siden da, alt fra 20 min til to timer. De går trapper opp og ned, de hopper over trestammer, de blir ikke løftet ut og inn av bil når vekta tipper 15 kg, da må de fikse seg selv. Ikke blir de råforet heller, så alle valpene blir nok både stressa, hengslete, uten masse/muskler og ikke minst fulle av sykdommer som hd- eller?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle er enige om en ting, og det er at man skal være forsiktig med mosjon med småttisene, og at de blir hengslete, er det ikke mange oss som er uenige i? Turer tåler den lille vil jeg tro.

Og klart Giancana, det er som Hanne selv sier, det er individ og rase det handler om. Men jeg har ikke store trua på at en chi eller bc for den sak skyld, som blir luftet og tuslet med i skogen en times tid, vil kreve mer når den blir eldre, om man ikke øker på når valpen viser seg å ikke bli så sliten lenger :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...