Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ha fugl


tm100001

Recommended Posts

Jeg er veldig glad i hunder, og det er dem jeg driver mest med. Problemetmed dem er at den vidregående skolen jeg skal gå på om noen år ikke tillater hund på internatet. Jeg vet ikke hvordan det er med fugl der, men jeg vil gjerne lese om dem fordetom.

Jeg driver med klikkertrening på hund og litt på katt. Jeg har sett film på nettet av en dame som klikkertrener fugler, og det ser veldig morsomt ut. Er alle fugler like lettlærte og glade i å trene, eller er det bare noen få som er egnet for triks osv.?

Hvis jeg skal ha en egen fugl burde den:

- Ikke bråke masse, den kan jo synge litt, men ikke høyt eller direkte slitsomt. Jeg skal nokha den på soverommet.

- Være lettlært og fin å håndtere for "barn".

- Ikke ødelegge alt av tapet og bøker når den flyr løs.

- Størrelesn har ikke så mye å si, men den skal kunne være ute av buret og fly rundt i huset.

- Prisen må ikke være helt voldsom, og den burde være forholdsvis lett å få tak i.

- Den burde ikke grise mye, jeg kan jo koste opp rundt buret, men ikke støvsuge hele huset hver dag.

- Tåle å være alene hjemme, og hvis nødvendig skaffer jeg jo 2 eller flere fugler så den har selskap.

Hvilken fugl høres ut til å passe? Kanskje nymfeparakitt? :getlost:

Edit: Hvordan er det å ha fugl i hverdagen og når man studerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undulat? Vi hadde undulat før, herlige fugler, men da den forrige døde skaffet vi oss ikke ny. Hovedproblemet var at den forrige hunden vår bjeffet i ett sett! Vovovovovovovov, det gikk bare ikke an.

Det er jo ikke sikkert deres hunder reagerer sånn da. :whistle:

Vi lot undulaten få fly litt rundt utenfor buret. Og det morsomste var at når vi skulle spise så satte fuglen seg foran maten, den spiset ikke før vi begynte å spise. Det var utrolig søtt! Det var den første vi hadde som var sånn. Hun het Polly og var min. Savner henne så fælt. Hun var så tam og snill, og hun ertet Tussi hele tiden. Det var utrolig morsomt. Polly var besatt av Tussi, og en dag glemte i å lukke burdøren og da fløy hun ned til Tussi, ja dere kan tenke dere hva som skjedde. :getlost:

Polly var virkelig en fugl med personlighet. Den vi fikk når Polly døde het Pip, han var veldig sky, og en dag fløy han ut vinduet. da ble det ikke mer undulat hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undulater er fine, men jeg tror liksom ikke det er fuglen for meg :getlost: Jeg tenker mer finker, kanarifugler, parakitter eller jaco? Aner ingenting om dem altså, men de er fine!

Edit: Den må være veldig tilpasningsdyktig, siden jeg bor i 2 hus, og blir å ta den med litt frem og tilbake. Den blir å være med meg ute av buret det meste av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke Nymfeparakit. Jeg hadde en (Bilbo) for mange herrens år siden, og den bråkte noe helt sinnsykt. Er ikke sikkert de gjør det alle sammen, men den babla, skråla og hyyylte! :getlost: Hva med en sånnen: r030.gif Vet ikke hva de heter jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er det lov og ha gnager der? Tror at det går an og klikkertrene rotter også!

Jeg sier kun dette siden jeg tror de fleste fugler bråker en del, siden i jungelen

når de skal "prate" med hverandre så skriker de høyt og de har de enda den adferden.

Men du kan jo trene de til og være stille. Særlig kakaduer og papegøyer, siden

de er så selskapsyke. Den værste straffen for dem er at du går vekk fra dem så de

slutter og skråle hvis du hele tiden går vekk fra dem når de gjør det. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to undulater, og de lager ett sinnsjykt leven til tider, og sitter sånn å kosesnatrer stort sett hele dagen.. Jeg synes nå det bare er koselig, men mange av vennene mine lurer på om ikke jeg blir gal til tider..:)

Jeg tror det kan være vanskelig å få tak i en fugl som ikke bråker, eller synger, det er liksom det de er til..:blink:

Som regel er de små fuglene ganske vanskelige å få tamme, undulaten er vel den som er "lettest" å temme av de små fuglene.. Hvis ikke så er jo ganske mange av de små papegøyene ganske fine da.. husker ikke hva de heter i farta bare..:lol: De er grå;P

Men tenkt på en ting, om du skal ha to.. Da det det veldig mye vanskeligere å temme de, spesielt hvis de er ca like gamle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hva tilbyr den utover "stå" og "bli"? "På plass" kanskje. Og "stikk av".

Driver og lærer den knurring, så det tilbyr den rett som det er (noe jeg angrer på at jeg lærte den, skummelt når jeg er alene hjemme, og den står der og tigger etter godbiter ved å lage lyder dypt nede fra røttene :S ) tilbyr også å spille død, morsomt partytriks :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og lærer den knurring, så det tilbyr den rett som det er (noe jeg angrer på at jeg lærte den, skummelt når jeg er alene hjemme, og den står der og tigger etter godbiter ved å lage lyder dypt nede fra røttene :S ) tilbyr også å spille død, morsomt partytriks :lol:

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...