Gå til innhold
Hundesonen.no

Ene eller begge fremlabbene gir etter på tur.


Recommended Posts

De siste dagene har det skjedd 4-5 ganger at Toiwo nesten har tryna fordi den ene eller begge fremlabbene rett og slett bare gir etter.

Jeg trooor det er den høyre fremlabben, men det skjer så fort at det ikke er så lett å få med seg.

Han virker rimelig uberørt av det hele, bare retter seg opp og tusler videre, like blid.

Virker ikke som om han har smerter, myk og fin om jeg tøyer og strekker på labbene.

Kan heller ikke se noen forandring i bevegelsene hans.

Om jeg løfter opp et av bakbena tripper han litt med frembena for å holde balansen, men tror vel ikke det er så uvanlig.

Noen som har vært borte i lignende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter og *bumper* denne jeg...

Kan flåttbitt gi slike symptomer feks ?

Han har ikke hatt flått som vi har sett, men med den pelsen han har er det slett ikke umulig at det har vært noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... noe rører seg baki hodet mitt nå. Lurer meg på jeg, om ikke flått kan gi slikt? Men uansett, jeg ville fått hunden sjekket (starte m labprøver så gå videre til røntgen?) hos veterinær. Kan være at du har en ekstremt fomlete pels i hus, men samtidig- de pleier da ikke å være såå fomlete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en svart lapphund, og han fikk problemer med bakbeina. Virket som om han ble akutt lam på tur; mistet helt kontrollen over de, de bare hang og slepte seg bak han. Hunden lot ikke til å merke seg av det, og det virket ikke vondt. Jeg stoppet, masserte litt og lurte på hva i huleste som feilte bikkja.. Sa fra til eieren, men han gjorde ingenting og tok han ikke med til dyrlege. Hunden lever i beste velgående i dag, flere år etter hendelsen, og jeg har aldri observert noe lignende hos han (har passet han mange ganger etter det). Det er noe, men veldig lite, flått i området dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en svart lapphund, og han fikk problemer med bakbeina. Virket som om han ble akutt lam på tur; mistet helt kontrollen over de, de bare hang og slepte seg bak han. Hunden lot ikke til å merke seg av det, og det virket ikke vondt. Jeg stoppet, masserte litt og lurte på hva i huleste som feilte bikkja.. Sa fra til eieren, men han gjorde ingenting og tok han ikke med til dyrlege. Hunden lever i beste velgående i dag, flere år etter hendelsen, og jeg har aldri observert noe lignende hos han (har passet han mange ganger etter det). Det er noe, men veldig lite, flått i området dette skjedde.

En vennine av min mor har toller, der skjedde nettopp det som du nevnte.

Var til dyrlege og ho fikk beskjed om at det var "vanlig" hos tollere.

Måtte bare la ho ligge og ha teppe over ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet en svart lapphund, og han fikk problemer med bakbeina. Virket som om han ble akutt lam på tur; mistet helt kontrollen over de, de bare hang og slepte seg bak han. Hunden lot ikke til å merke seg av det, og det virket ikke vondt. Jeg stoppet, masserte litt og lurte på hva i huleste som feilte bikkja.. Sa fra til eieren, men han gjorde ingenting og tok han ikke med til dyrlege. Hunden lever i beste velgående i dag, flere år etter hendelsen, og jeg har aldri observert noe lignende hos han (har passet han mange ganger etter det). Det er noe, men veldig lite, flått i området dette skjedde.

Noe lignende skjedde også med blandingen her, virket som at bakbeina gav litt etter når han løp noen ganger. Og ene gangen ble bakbeina helt gelè under ham og han dro de etter seg.. Viste ikke tegn til at det var vondt, men vi dro til dyrelegen og han ble røntget og fikk full sjekk. Fant overhodet ingenting, HD hadde han heller ikke. Han var vel rundt 15-16 mnd da og det har aldri skjedd igjen og han er like frisk nå ca 4 år etter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... noe rører seg baki hodet mitt nå. Lurer meg på jeg, om ikke flått kan gi slikt? Men uansett, jeg ville fått hunden sjekket (starte m labprøver så gå videre til røntgen?) hos veterinær. Kan være at du har en ekstremt fomlete pels i hus, men samtidig- de pleier da ikke å være såå fomlete?

Toiwo kan nok være akkurat så "bedagelig/fomlete"... Eller så er jo Lapphund kjent for å jobbe veldig energibesparende, skal se det er den biten han ikke har helt styr på, glemmer å få med seg alle bena ? :)

Mamma er veterinær, og hun sier at det kan være mye rart. Den må værtfall til veterinær, for det er ikke normalt :ahappy:

Snakket med veterinæren i dag og skal dit tidlig mandagsmorgen, blir spennende !

Kan jo sikkert skade seg også hvis han tryner titt og stadig stakkars!

Håper dere finner ut av det og at Toiwo ikke er syk :lol:

Han virker slett ikke syk, er bare dette benet som "knekker" under ham. Retter seg bare opp og tusler videre like blid.

Heller nesten mer og mer mot "akutt lat", litt mye pes å løfte på 4 ben :)

Nå blir det uansett vet`n på mandag så får vi se :getlost:

Takk for svar, folkens ! Føler meg litt bedre nå enn i går ... :)

Noe lignende skjedde også med blandingen her, virket som at bakbeina gav litt etter når han løp noen ganger. Og ene gangen ble bakbeina helt gelè under ham og han dro de etter seg.. Viste ikke tegn til at det var vondt, men vi dro til dyrelegen og han ble røntget og fikk full sjekk. Fant overhodet ingenting, HD hadde han heller ikke. Han var vel rundt 15-16 mnd da og det har aldri skjedd igjen og han er like frisk nå ca 4 år etter:)

Da krysser vi fingrene og satser på at det er noe slikt med Toiwo`n også :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på åssen jeg hadde reagert på noe sånn selv, men syns vel det hører lit med til historien at Toiwo er en ufattelig rolig og bedagelig valp også? At han sjelden løper (om ikke Bridie drar han igang), og sover mye osv? LItt uvanlig valp, i mine øyne. Men fullt mulig det er vanlig lappis å være sånn da :whistle:

Men jeg blir liksom automatisk skeptisk for om det kan ha noen sammenheng jeg da??? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres litt ut som min lille Molly, hun tryner også en del, spesielt når hun skal bruke høyre framfot. Var til dyrlegen nå på fredag og fikk beskjed at det var noen sener som sklei ut:/ Men han ville ikke gjøre noe med det siden hun var så ung. Kanskje det er noe sånn han og har, men du bør gå til dyrlegen å få sjekket det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på åssen jeg hadde reagert på noe sånn selv, men syns vel det hører lit med til historien at Toiwo er en ufattelig rolig og bedagelig valp også? At han sjelden løper (om ikke Bridie drar han igang), og sover mye osv? LItt uvanlig valp, i mine øyne. Men fullt mulig det er vanlig lappis å være sånn da :ahappy:

Men jeg blir liksom automatisk skeptisk for om det kan ha noen sammenheng jeg da??? eller?

Har tenkt den tanken jeg også, men det er allikevel litt rart at det kun er nå de siste dagene jeg har sett det med benet som gir etter. Med Toiwo er det slett ikke umulig at han rett og slett "glemmer" å få med seg alle bena.

Snålt og litt ekkelt er det uansett.

Føles nok litt ekstra uggent fordi vi har vært så uheldige med de 2 forrige hundene...

Får bare krysse fingrene og håpe vet`n kommer opp med noe fornuftig !

Hvis ikke vet`n finner noe galt og dette fortsetter er jeg klar for å forsøke andre og mer alternative metoder :wub:

Dette høres litt ut som min lille Molly, hun tryner også en del, spesielt når hun skal bruke høyre framfot. Var til dyrlegen nå på fredag og fikk beskjed at det var noen sener som sklei ut:/ Men han ville ikke gjøre noe med det siden hun var så ung. Kanskje det er noe sånn han og har, men du bør gå til dyrlegen å få sjekket det opp.

Hvor gammel er Molly ?

Toiwo er 13 mnd og det er først nå vi har sett dette hos ham :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos vet, han ble røntget på begge sider foran og tatt blodprøver av, sånn type "costa plenty" sjekk.

Det viser seg at han har en betennelse i venstre kneledd fremme, han har overhode ikke haltet eller vist tegn på smerte og avlastninga hans for det vonde benet er vistnok å knekke litt i den høyre fremlabben :D

Merkelige bikkja....

Nå blir det medisiner i 2 uker og så ringe vet.

Er han da bra er det flott, hvis ikke blir det nevrologiske undersøkelser videre.

Deilig at det mest sannsynlig ikke er noe verre enn som så, selv om jeg kanskje skulle ønske at bikkja viste smerte på en mer "normal" måte :)

Tusen takk for lykkeønskninger, tips og tanker ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos vet, han ble røntget på begge sider foran og tatt blodprøver av, sånn type "costa plenty" sjekk.

Det viser seg at han har en betennelse i venstre kneledd fremme, han har overhode ikke haltet eller vist tegn på smerte og avlastninga hans for det vonde benet er vistnok å knekke litt i den høyre fremlabben :D

Merkelige bikkja....

Nå blir det medisiner i 2 uker og så ringe vet.

Er han da bra er det flott, hvis ikke blir det nevrologiske undersøkelser videre.

Deilig at det mest sannsynlig ikke er noe verre enn som så, selv om jeg kanskje skulle ønske at bikkja viste smerte på en mer "normal" måte :)

Tusen takk for lykkeønskninger, tips og tanker ! :D

Så bra! Dette høres jo veldig lovende ut. Håper at medisinen tar knekken på tullballet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere har fått en diagnose! Vi krysser fingre og labber for at han blir bra med denne behandlingen! :D

Godt å få vite hva det er:) God bedring til lille valpen:)

(Molly er bare 5 mnd)

Så bra! Dette høres jo veldig lovende ut. Håper at medisinen tar knekken på tullballet :)

Tenker dette "årnær sæ" jeg :D

Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ikke var noe verre :D Satser på han spretter rundt på sterke bein igjen om et par korte uker!

Flire.... man er da altfor "dannet" (les: lat) til å bedrive spretting om det ikke er noe ekstraordinært på gang :)

Håper og tror litt medisin gjør susen, hvis ikke er kanskje nåler et godt alternativ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...