Gå til innhold
Hundesonen.no

En litt forsinket hallo-hilsen

Stripa

Recommended Posts

Heisann,

Har vært noe aktiv her på forumet over litt tid, men har vel aldri tenkt på å presentere meg selv. Visste ikke at denne tråden fantes faktisk, før her om dagen. Snakk om å være blind :P

Jeg er en jente på 23 år som er sånn passe dyregal, og en stolt eier av den 4 mnd. gammle Shetland Sheepdogen Lucas, og en huskatt ved navn Stripa. Stripa har bodd hos oss i 4 år, og er passe bortskjemt (og akkurat dét synes desverre på mageflesket). Lucas kom til oss for nøyaktig fem uker siden, og det har vel egentlig ikke gått helt opp for meg at jeg faktisk har fått meg hund igjen. Det hender jeg ser på han når han sover, og lurer på om han faktisk er virkelig :P

Vi bor alle sammen på Toten, og trives godt med det. Jeg går for tiden på skole og har igjen minst et år, og er heldig sånnsett for da har jeg masse tid til å være sammen m dyra mine.

Til helga skal Lucas på sitt første valpeshow, og gjett om vi (les. meg) er spente :ahappy: Det skal bli kjempe gøy :wub:

Her følger det noen bilder av mitt for tiden største gull :)

013.jpg

Dette bildet er tatt første dagen hans hos oss, og vi kan se at han har blitt myye større på bare en mnd. på de neste bildene.

043.jpg

Pinner er godt ;)

0204.jpg

Fotball er det morsomste han vet :P

017.jpg

Boff-boff til alle som tørr å gå forbi :P

010.jpg

Egentlig litt i største laget for å ligge sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en flott hund, men fikk det ikke helt til å stemme at han er en sheltie. Ligner han ikke mer på en aussie? :ahappy:

Sheltie finnes i blue merle de og. Men om fargen heter det innenfor den rasen vet jeg ikke.

:wub: Fin liten sheltie valp.. :) velkommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempeflott hund :getlost: du er ikke tilfeldigvis på valpkurs med Oslo hundeskole?? på starum der?? jeg går grunnkurs, etter valpekurset, så så det var en sheltie der :icon_redface::blink:

JOOOO :o det er oss :o koselig med flere totninger her inne ;) gått valpekurs der først eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp det har jeg gjort :P kjempefornøyd :icon_redface: flink med induviduell trening og hjelp synes jeg :getlost:

hvor holder dere til hen på Totenland da?? vi bor på Skreia ;) må bare si fra hvis du vil miljøtrene med noen eller rett og slett bare vil ha sosialisering av lille valpisen din :blink: han var bare SKIKKELIG søt :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp det har jeg gjort :P kjempefornøyd :icon_redface: flink med induviduell trening og hjelp synes jeg :getlost:

hvor holder dere til hen på Totenland da?? vi bor på Skreia ;) må bare si fra hvis du vil miljøtrene med noen eller rett og slett bare vil ha sosialisering av lille valpisen din :blink: han var bare SKIKKELIG søt :o :o

Ja, jeg synes også vi får mye individuell trening, de hjelper oss også med egne ønsker som ikke har noe med de andre å gjøre, f.eks. lære inn stå pga utstillinga. Gleder meg også til å begynne på grunnkurset der :P Hadde vært artig å prates om hvor langt dere på grunnkurs har kommet, hvilke øvelser dere driv m osv. Med det får vi vel kanskje ta på pm :P

Vi holder tæll på Bøverbru. Hadde vært kjempe koselig å miljøtrene, Lucas trenger å møte snille hunder av andre raser enn sin egen. Tusen takk, han er skikkelig gussin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...