Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyefarge som skifter

Stripa

Recommended Posts

Lurer på om noen av dere sheltie eiere (eller andre eiere) har noen erfaring med når øyefargen blir endelig på de blå valpene?

Lucas er 4 mnd snart, og øynene er fortsatt både blå og brune. Og de siste ukene har det bare vært sånn, ingenting har forandra seg. Og som den utålmodoge sjelen som jeg er så kan jeg ikke nesten ikke vente for å se hvordan han blir seende ut som voksen :ahappy: Og er særlig spent på øynene. her ser dere hvordan han ser ut:

010.jpg

0204.jpg

0075.jpg

Som dere ser så er det det brune øye hans nok brunt, det har fortsatt litt blått i det ene hjørnet. mens det blå er blått på undersiden, mens det på oversiden er brunt. Så jeg lurer på om jeg får en brunøyd, blåøyd eller "forskjelligøyd" gutt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ei BM tispe med ett brunt og ett halvt blått øye. Hun hadde nøyaktig samme farge som valp ved levering som hun har som 2 åring :thumbsup:

Her som valp:

Zimahode190107.jpg

Her som voksen:

2007-10-29175copy.jpg

Min erfaring er at man som regel kan forvente at øyefargen er ganske stabil ved 4 mnds alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men utstillingsmesig har det noe å si at ett øye har begge farger? Eller foretrekker dommere rene farger, om en så forskjellig farge på hvert øye?

Nydelig frøken silje, hvem er hun? Er helt opphengt i de blå om dagen :getlost: Skal du til hokksund forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke ha noe å si for en dommer om øynene er brune, blå, halvt blå eller ett av hvert på en Blue Merle.

Hunden er Imaferraris HighFidelity :ahappy: Hun er på foravtale hos Aya her inne på forumet :getlost:

Nei vi reiser ikke til Hokksund i år, men den ene hunden min er påmeldt, så HUN kommer i det minste :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, klarte ikke å lese meg frem til om forskjellig farge på ett øye hadde noe å si :getlost: Hun er nyyydelig, fant henne på ImaFerraris hjemmeside, fra nyfødt til hun reiste hjem, veldig pen frøken :ahappy: Driver du oppdrett sjøl silje? Hadde vært artig å sett på din hjemmeside om du har noen.

Synd du ikke skal dit, jeg prøver hardt å sette ansikt til en del navn som har dukket opp i miljøet etter at jeg fikk Lucas fra Sissel. Er det Enya som blir med eller?

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har trekt meg ut av oppdretter jeg tidligere var deleier av. Så nå har jeg ikke oppdretternavn lengre :ahappy:

Zima er ei herlig jente ja! Og har ett fantastisk herlig temperament!

Ja det er Enya som skal bortover, og det er faktisk Sissels bedrift at hun blir sendt over :getlost: Hun spurte meg så pent om jeg ikke kunne låne henne Enya til å gå i Dean sin avlsklasse! Så det er nok Sissel som blir å stille henne :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zima er verdens aller herligste Sheltiefrøken. Og SÅ søt hun var da hun var liten. Hun har masse personlighet og er bare helt herlig, blå og fin :getlost:

Zima som vi kjenner henne; full fart og bånn gass!

Zimzim.jpg

kogz3april.jpg

(Sorry, OT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sissel sa det skjønner du, gleder meg til å se Enya, har hørt så mye positivt om henne :getlost: Og så treffes vi sikkert på flere utstillinger :whistle: Skal selv på valepshow på Dokka i mårra, jeg med Lucas og Sissel med Sarah, så jeg gleeeder meg :ahappy: Første gang for meg, har aldri vært på sånt før. Så Sissel skal være der for litt "moralsk" støtte :)

Aya: Zima var virkelig nydelig :lol: Og tror den tråden har blitt bare bitte litt OT fra før :):D Hehe :)

Aya: skal Zima til Hokksund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Opprett ny...