Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyefarge som skifter


Stripa

Recommended Posts

Lurer på om noen av dere sheltie eiere (eller andre eiere) har noen erfaring med når øyefargen blir endelig på de blå valpene?

Lucas er 4 mnd snart, og øynene er fortsatt både blå og brune. Og de siste ukene har det bare vært sånn, ingenting har forandra seg. Og som den utålmodoge sjelen som jeg er så kan jeg ikke nesten ikke vente for å se hvordan han blir seende ut som voksen :ahappy: Og er særlig spent på øynene. her ser dere hvordan han ser ut:

010.jpg

0204.jpg

0075.jpg

Som dere ser så er det det brune øye hans nok brunt, det har fortsatt litt blått i det ene hjørnet. mens det blå er blått på undersiden, mens det på oversiden er brunt. Så jeg lurer på om jeg får en brunøyd, blåøyd eller "forskjelligøyd" gutt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ei BM tispe med ett brunt og ett halvt blått øye. Hun hadde nøyaktig samme farge som valp ved levering som hun har som 2 åring :thumbsup:

Her som valp:

Zimahode190107.jpg

Her som voksen:

2007-10-29175copy.jpg

Min erfaring er at man som regel kan forvente at øyefargen er ganske stabil ved 4 mnds alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men utstillingsmesig har det noe å si at ett øye har begge farger? Eller foretrekker dommere rene farger, om en så forskjellig farge på hvert øye?

Nydelig frøken silje, hvem er hun? Er helt opphengt i de blå om dagen :getlost: Skal du til hokksund forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke ha noe å si for en dommer om øynene er brune, blå, halvt blå eller ett av hvert på en Blue Merle.

Hunden er Imaferraris HighFidelity :ahappy: Hun er på foravtale hos Aya her inne på forumet :getlost:

Nei vi reiser ikke til Hokksund i år, men den ene hunden min er påmeldt, så HUN kommer i det minste :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, klarte ikke å lese meg frem til om forskjellig farge på ett øye hadde noe å si :getlost: Hun er nyyydelig, fant henne på ImaFerraris hjemmeside, fra nyfødt til hun reiste hjem, veldig pen frøken :ahappy: Driver du oppdrett sjøl silje? Hadde vært artig å sett på din hjemmeside om du har noen.

Synd du ikke skal dit, jeg prøver hardt å sette ansikt til en del navn som har dukket opp i miljøet etter at jeg fikk Lucas fra Sissel. Er det Enya som blir med eller?

:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har trekt meg ut av oppdretter jeg tidligere var deleier av. Så nå har jeg ikke oppdretternavn lengre :ahappy:

Zima er ei herlig jente ja! Og har ett fantastisk herlig temperament!

Ja det er Enya som skal bortover, og det er faktisk Sissels bedrift at hun blir sendt over :getlost: Hun spurte meg så pent om jeg ikke kunne låne henne Enya til å gå i Dean sin avlsklasse! Så det er nok Sissel som blir å stille henne :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zima er verdens aller herligste Sheltiefrøken. Og SÅ søt hun var da hun var liten. Hun har masse personlighet og er bare helt herlig, blå og fin :getlost:

Zima som vi kjenner henne; full fart og bånn gass!

Zimzim.jpg

kogz3april.jpg

(Sorry, OT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sissel sa det skjønner du, gleder meg til å se Enya, har hørt så mye positivt om henne :getlost: Og så treffes vi sikkert på flere utstillinger :whistle: Skal selv på valepshow på Dokka i mårra, jeg med Lucas og Sissel med Sarah, så jeg gleeeder meg :ahappy: Første gang for meg, har aldri vært på sånt før. Så Sissel skal være der for litt "moralsk" støtte :)

Aya: Zima var virkelig nydelig :lol: Og tror den tråden har blitt bare bitte litt OT fra før :):D Hehe :)

Aya: skal Zima til Hokksund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...