Gå til innhold
Hundesonen.no

anfall

Recommended Posts

Mamma var ute å luftet hunden min igår ( en basenji på 4 år) da Kita som hun heter plutselig la seg ned i gresset, noe som ikke er likt hun, for når hun er ute er det snusing og tulling som er det kuleste. Mamma løfter da kita opp, og merker at hu på en måte hiver etter pusten. Mamma legger henne ned igjen, og går litt vidre, for da drar kita i båndet og vil inn på en sti i skogen. 10 meter lenger borti veien legger hun seg ned igjen, og mamma løfter henne opp ennå engang for å se etter sår eller bittskader. Nå er kita helt slapp i hele kroppen. Mamma ringer da meg mens hun legger kita ned på bakken for å klare å kjenne etter om det er noe galt. Når Kita blir lagt ned detter hun på en måte over på siden, med forbeina STRAKT ut, og de var så stive at mamma ikke klarte bøye de, rett etterpå mister mamma kontakten med hunden, og griner til meg i telefonen, samtidig som hun prøver å få tak i hjelp av naboer. Hun legger da på meg meg, og ringer oppdretteren, som bor rett ved meg, for å få hjelp.

Jeg ringer henne opp 40 sekunder senere, da har hjertet til kita stoppet, og hunden puster ikke mer. Mamma begynner da å riste på kita, og gni henne på brystkassa( som vi gjorde på grisungene etter at de ble født)

Kita begynner da å puste igjen, men virker helt lost, og da jeg kom dit, kjente hun meg ikke igjen, og var redd og desorientert.

Vi dro til vetrinæren med en gang vi kunne, og de titta på henne, tok en blodprøve og sjekka puls og pust.

Nå sitter jeg her å lurer på hva det kan være, for vetrinæren sa det KUNNE være epilepsi, men det kunne man ikke vite.

Så er det noen som vet hva dette kan være?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var virkelig ekkelt.. Nå venter vi på prøveresultater fra vetr.høyskolen.

I hele dag har hu vært helt borte, drikki masse masse vann( mer enn hva som er normalt for hu- noe jeg synes er rart) .

Liggi rett ut og ville så vidt bli med ut å tisse.. Så noe er det nok.. Mamma er jo helt fra seg, sitter våken for å høre om voffsen puster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ekkelt å høre om ja,

Jeg satt å surfet rundt i flere timer i går på nettet for å lese om anfall, (min hund har hatt milde anfall i det hun sovner- sterke rykninger i hele kroppen hvor hun blir liggende å slå kroppen mot gulvet.)

Og det du beskriver ville jeg tro er epilepsi, uten at jeg kan stille diagnoser. Jeg leste ihvertfall at hvis hunden er i aktivitet , eller har vært det, eller stresset eller noe har påvirket hunden på noe vis - kunne være veldig individuelt, så var sjjansen større for et mye kraftigere anfall hvis det er epilepsi.

Også at hunden ville være desorientert og redd etterpå var ganske vanlig.

Håper ihvertfall de finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært anafylaktisk sjokk da? Min basenji fikk det ute på tur en gang - akkurat de samme symptomene - men jeg sjekket tannkjøtt og farge i slimhinnene i undre øyelokk og de var helt bleke så da tenkte jeg sjokk med en gang. Vi fikk styrtet til dyrlege i hui og hast hvor hun fikk adrenalin, kortisin og masse masse væske og hun var ganske redusert og utafor etterpå. Hun drakk ikke i bøtter og spann men det var ikke så rart for hun fikk et par liter væske intravenøst. Hun fikk tatt masse blodprøver men de viste ingenting i etterkant.

Jeg syntes det var en helt forferdelig opplevelse og har levd i angst for at hun skulle få det igjen siden. Imidlertid har hun bare hatt det en gang da hun var 4 år, nå er hun snart 11. Håper det ordner seg for dere - lykke til!

Hvis det har vært anafylaktisk sjokk, så bør dere sjekke henne for hypotyrose - hunder med hypotyrose er faktisk mer utsatt for det (vår lille basenji fikk det påvist litt senere).

Forresten -så moro med en basenji-eier til her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusom opplevelse! Huff, misunner dere ikke (spesielt ikke din mor som bevitnet dette). Håper at dere finner ut av det fort i tilfelle det er noe som må gjøres noe med. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...