Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden glefser


himla

Recommended Posts

hei!

har en blandingshund som vi rett og slett ikke får til, han er nå litt over 1 år. saken er den at han er begynt å knurre og glefse etter hendene når man skal ta noe fra han som han har tatt. hvorfor gjør han dette? han underkaster seg ellers når han har gjort noe galt og man setter i til han. dette er ett problem som jeg må få unna mtp at vi har unge. både jeg og samboeren har liten eller ingen erfaring med hund og angrer kaskje litt på at vi tok oss valp.

problem 2 er bjeffingen. når han står ute i bånd, bjeffer han på alt som går forbi, biler, mennesker og hunder... når han hører at det kommer folk på besøk, spretter han opp og begynner å bjeffe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere bør melde dere på et kurs der dere kan lære trening av hund med positiv forsterkning (såkalt "klikkertrening" er et eksempel på dette).

I mellomtiden synes jeg dere skal sette inn følgende strakstiltak:

1. Ikke "sett i" til ham med mindre dere er nødt til å foreta noe for å stoppe ham fra å angripe noen. Dersom han gjør noe dere ikke ønsker, ta ham rolig vekk fra situasjonen.

2. Ikke la ham stå ute i bånd alene. Vokting er selvforsterkende atferd.

3. Dere kan måtte leve med at han bjeffer litt når det kommer folk på besøk, men dere kan kanskje trene det helt eller delvis bort. Forsøk å kalle hunden til plassen sin når den har bjeffet EN gang, og belønn masse med verdens beste godbiter. Dette kan ta tid, og dere må ha masse tålmodighet, men det fungerer i lengden.

4. FOREBYGG: Unngå å måtte ta fra ham noe - ikke ha ham løs på steder der han kan finne spennende ting, ikke la mat eller spennende ting dere ikke ønsker han skal forsyne seg med ligge framme. Dere kan også forebygge ressursforsvar ved å gi ham ekstra godbiter mens han spiser maten sin. På den måten vil han etter hvert ikke se dere som en trussel om dere nærmer dere ham når han har noe han setter pris på. Konflikt avler konflikt, også i relasjonen mellom hund og menneske.

Les gjerne "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" av Jean Donaldsson. Den er uvurderlig.

Jeg håper dere finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, takk for svar. skulle veldig gjerne ha tatt ett slik kurs, men tviler på at man finner noe slikt i nærheten..

Jeg synes dere bør melde dere på et kurs der dere kan lære trening av hund med positiv forsterkning (såkalt "klikkertrening" er et eksempel på dette).

I mellomtiden synes jeg dere skal sette inn følgende strakstiltak:

1. Ikke "sett i" til ham med mindre dere er nødt til å foreta noe for å stoppe ham fra å angripe noen. Dersom han gjør noe dere ikke ønsker, ta ham rolig vekk fra situasjonen.

2. Ikke la ham stå ute i bånd alene. Vokting er selvforsterkende atferd.

3. Dere kan måtte leve med at han bjeffer litt når det kommer folk på besøk, men dere kan kanskje trene det helt eller delvis bort. Forsøk å kalle hunden til plassen sin når den har bjeffet EN gang, og belønn masse med verdens beste godbiter. Dette kan ta tid, og dere må ha masse tålmodighet, men det fungerer i lengden.

4. FOREBYGG: Unngå å måtte ta fra ham noe - ikke ha ham løs på steder der han kan finne spennende ting, ikke la mat eller spennende ting dere ikke ønsker han skal forsyne seg med ligge framme. Dere kan også forebygge ressursforsvar ved å gi ham ekstra godbiter mens han spiser maten sin. På den måten vil han etter hvert ikke se dere som en trussel om dere nærmer dere ham når han har noe han setter pris på. Konflikt avler konflikt, også i relasjonen mellom hund og menneske.

Les gjerne "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" av Jean Donaldsson. Den er uvurderlig.

Jeg håper dere finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, takk for svar. skulle veldig gjerne ha tatt ett slik kurs, men tviler på at man finner noe slikt i nærheten..

Man kommer langt med å lese litt også. Søk litt her inne, og kjøp eller lån Kulturkollisjonen med en gang. Det viktigste er: Ikke fortvil, og ikke bli sint på hunden, det hjelper ikke. Dersom du MÅ ta noe fra ham, prøv med et bytte: Ha noen skikkelig gode godbiter på lur og la ham få dem om han slipper det han holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ett meget godt råd her inne om å ha slips (et kort bånd uten løkke ) på hunden.

Slik at jeg kunne lede henne vekk fra ting uten å fysisk ta tak i henne.

Det hjalp utrolig mye. Glefsingen forsvant helt etter noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal ta fra en ung hund "ett-eller-annet" synes jeg det er ok og "leke" bytteleken.

Altså når han har tatt noe han ikke får lov å ta.. så bytt med "godbit" eller favorittleke. Husk å si "slipp" i det han slipper.. eller "takk"

Unngå å lage kamp...

Etter noen uker vil han mest sansynlig slippe frivillig når dere sier "slipp" eller "takk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...