Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn og hund

tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har aldri stilt hund på utstilling før, men jeg blir med på barn og hund 20. juli med vorstehhunden min. Embla er heller ikke stilt før, så vi øver nå. Jeg har lest klikkertrening for utstillingshunden, og øver på paralelle bakbein og økt trav nå. Mamma klarte å overtale meg til å være med i dag, så vi begynte å øve litt. Planen var egentlig å se på i år, og stille AK neste år, men jeg ville prøve en gang før AK. Jeg har vært med på utstilling for noen år siden men jeg husker ikke så mye.

Mamma sa det var tre ting Embla måtte kunne:

Stille seg opp

Tåle at fremmede kommer og ser på tennene ++

Trave i utstillingsbånd ved siden av meg

Er det mer hun må kunne som mamma har glemt? Jeg begynte jo å øve i dag, men mamma mener jeg er klar om 3 uker siden vi har så god kontakt allerede. :whistle: Mamma har stilt før, men hun stiller ikke i år. Utstillingen er forresten i Kirkenes, håper jeg møter noen kjente der. Hva er det dommerne bedømmer i denne klassen? Påmeldingen er samme dagen, utstillinga er på en lørdag.

Har dere noen erfaringer eller tips? :wub:

Skrevet

En erfaring: Lær hunden å stå! I februar når vi var på utstilling i Ølen satt Luna seg rett ned når dommeren skulle se på henne. :wub: Hun setter seg veldig lett.

Enda en erfaring: Hold hunden over oppsyn! Jeg hadde Luna i bån (utstillingsbånd) og når vi skulle gå så var ikke Luna der. :wub: Hun var på vei ut hun. Vi fikk tak i henne veldig kjapt da. :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...