Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med Cesar Millans metoder?


Dhund

Recommended Posts

Nå som jeg venter på hund, har jeg gått gal og driver å lese og se alt om hund. Og det tok ikke lang tid før jeg kom over Cesar Millan, og hans TV serie The Dog Whisperer.

Det er mye diskusjon over om metodene hans er litt "old school". Men når han snakker med famliene som har problemer så må jeg si han virker utrolig solid i det han gjør. Han fatter hvordan hunder tenker.

Og jo mer av episodene jeg ser, jo mer imponert jeg blir over hvor fort han klarer å fikse situasjoner (joda mye er sikkert klippet bort, men alikevel).

Føler at jeg har lært mer om hunder av dette showet enn bøkene jeg har lest, er nokså anderledes å se det enn å lese.

Det er morsomt å se at det største problemet er som regel pga eierene ser på hunden som en person og ikke et dyr.

Jeg ser at han har en del bøker ute, og jeg vurderer å kjøpe 1 eller 2 bare for å få et grunnlag med informasjon dersom jeg kommer over noen vanskelige situasjoner.

Har noen andre der ute brukt hans metoder med suksee? Eller har noe synspunkter over teknikken hans?

Her er en Up Close video om han med tips for deg og hunden (Det er 3 deler).

http://www.youtube.com/watch?v=kNA8JbnKU94

http://www.youtube.com/watch?v=tqHjq-cj97I...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=rNudxuz9HBs...feature=related

Svarer direkte på denne og også litt ihnt til utviklingen av tråden..

Hvorfor er CM så utrolig bra? Hvorfor er han best på slike såkalte "red zone" hunder? Jeg har hatt hund mellom fingrene som har vært verre enn flere av de hundene.. Og det skal jo jaggu ikke mye til, kjente jeg irriterte meg under en episode engang.. kjerring med ei litta bikkje en sånn "veskehund" og hun hadde jo prøvd absolutt alt og hun hadde ihvertfall hvert konsekvent. Men senere i episoden kom det jo frem at tips og råd hadde bare blitt prøvd ett par ganger også gitt opp. Cesar Milan er en fyr for de som gir opp lett og ikke _gidder_ å jobbe med hunden dem som oftest har fått ditt selv.

Jeg ser og hører 100 ganger mere på Victoria Stillwell (som btw har håndtert like så "ille" og verre hunder med positivt fremgang uten skade!) Utenom de selvsagte forskjellene i hundetrening og fremgangsmåter på de to er det 1 ting til.

Cesar milan er en PR-kåt gris og skal prakke på folk hans måte og meninger, mens Stillwell er en god del mindre PR-kåt.

edit: Victoria Stillwell sitt program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Ja en kan vel si at følelser og energier er mye av det samme..

Noe av det som jeg synes han sier som "make sense" er at vi må aldri disiplinere hundene i sinne/raseri/agresjon.

Det gjør hundene usikkre og samtidig skaper det de samme energier/følelser i hunden.

Like viktig som det er å ikke fø hundens agresjon med egne agresjon... er det også viktig og ikke opprettholde/nære hundens frykter ved at vi ikke heltiden trøster og støtter hunden i dens frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en kan vel si at følelser og energier er mye av det samme..

Noe av det som jeg synes han sier som "make sense" er at vi må aldri disiplinere hundene i sinne/raseri/agresjon.

Det gjør hundene usikkre og samtidig skaper det de samme energier/følelser i hunden.

Like viktig som det er å ikke fø hundens agresjon med egne agresjon... er det også viktig og ikke opprettholde/nære hundens frykter ved at vi ikke heltiden trøster og støtter hunden i dens frykt.

Dette tror jeg selv Milans hardeste kritikere vil være enig med ham i. Det er ikke noe revolusjonerende i dette, for å si det sånn. Det eneste tillegget vil vel være at mange vil mene at en del av de "disiplinerings"-teknikkene Milan bruker vil oppfattes som aggressive, eller i det minste vonde/ubehagelige av hunden, uansett hvor "calm" den som utfører dem er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er koreksjon ofte forvekselt med straff.

Det er ILLE når de som korigerer straffer... men det er pinadø like ille når man ikke kan diskutere koreksjon uten å bli beskylt for å snakke om straff..

Diskusjonen om hvorvidt MC er en PR-kåt tulling... gidder jeg IKKE hive meg på...

Jeg er veldig glad for å høre at du Bambi har reddet hunder som er værre en MC "Rød sone" hunder.

Og jeg er IKKE ironisk. Tar av meg hatten for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er koreksjon ofte forvekselt med straff.

Det er ILLE når de som korigerer straffer... men det er pinadø like ille når man ikke kan diskutere koreksjon uten å bli beskylt for å snakke om straff..

Hmmm. Straff (PS) fører til mindre adferd, ellers er det ikke straff. Koreksjon fører til mindre adferd (regner jeg med, ellers er poenget borte?) Hva er da din definisjon på forskjellen? Når CM kaldkveler og legger hunder i bakken - korigerer han eller straffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Straff (PS) fører til mindre adferd, ellers er det ikke straff. Koreksjon fører til mindre adferd (regner jeg med, ellers er poenget borte?) Hva er da din definisjon på forskjellen? Når CM kaldkveler og legger hunder i bakken - korigerer han eller straffer?

Mishandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er koreksjon ofte forvekselt med straff.

Det er ILLE når de som korigerer straffer... men det er pinadø like ille når man ikke kan diskutere koreksjon uten å bli beskylt for å snakke om straff..

Hur definierar du korrigering respektive straff då? Förklara gärna, för jag tror att det finns en massa olika definitioner på de två begreppen (och nu menar jag i ett hundsammanhang, inte vilken definition som står i ordboken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er koreksjon ofte forvekselt med straff.

Det er ILLE når de som korigerer straffer... men det er pinadø like ille når man ikke kan diskutere koreksjon uten å bli beskylt for å snakke om straff..

Diskusjonen om hvorvidt MC er en PR-kåt tulling... gidder jeg IKKE hive meg på...

Jeg er veldig glad for å høre at du Bambi har reddet hunder som er værre en MC "Rød sone" hunder.

Og jeg er IKKE ironisk. Tar av meg hatten for det..

PR-kåt er bare min store frustrasjon, er ikke alltid jeg klarer å sitte på fingrene angende det. :wub:

Jeg synes det er desverre egentlig, fordi enden på visa grunnet tåpelige, idiotiske eiere som sitter på latmannslivet og ikke klarer å vedlikeholde hva hunden(e) trenger ble bikkjene avlivet allikevel.. Så de skjønneste vesner måtte bøte med livet tiltross for knall fremgang, positiv trening og kjærlighet, åja såklart en hel haug med tålmodighet! :whistle:

Poenget er at det nytter ikke å si at CM's metoder er reddende, for i utgangspunktet går dette tilbake på eierene og deres vedlikehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har redigert litt i tråden av kommentarer som går på person og holdninger til hverandre. Dette er ikke Debattkjelleren, så diskuter etter de spørsmålene som kommer i tråden, og ikke ta ting så voldsomt personlig.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

- Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke meg på en beskrivelse av hva jeg tenker om koreksjon vs straff.

Jeg har trent min puddel etter Turid Rugås metode om å gå pent i bånd (boka.. Hva gjør jeg når hunden drar i båndet).

Jeg sto i gjenn med en liten rest på å gå pent i bånd. Det var at hun avogtil var overivrig på å komme seg bort til andre hunder for å hilse.. eller å jakte på småfugler.. Jeg fikk da instruksjon fra trener om å jobbe dette med ved hjelp av koreksjon. (for de som lurer sp er puddelen "min" førehundvalp.. hun har ALDRI fått lov å hilse på andre hundr og mennesker i bånd).

Det var i korte trekk slik: Skape situasjoner med andre hunder. La henne gå mot andre hunder i bånd og snuse litt.. For så å bli kalt inn ved sitt navn. Høre hunden ikke da får hun et bestmt rykk i halsbåndet (ikke haling...og IKKE uten å fått en liten tjans til å reagere selv på navnet sitt). Når hunden tar kontakt.. Ros og belønning... ALTID...

En myk hund trenger mye mindre koreksjon enn en tøff hund. Overdrive mann koreksjonen i forhold til hundens "lynne" eller ikke belønner for endret adferd blir det STRAFF... Å "gruse" en hund i sinne er straff.

Svært agresive hunder trenger trenger sterkere koreksjon enn myke. Slik jeg ser det belønner alltid Milan hundene for god oppførsel. Det som en koreksjon for en hund kan oppleves som straff for en annen.

Får å sette det litt på spissen så tenker jeg at hadde en av disse "rødsone"hundene angrepet meg, mine hunder eller barn...

Så kan det vel hende at jeg ikke hadde tenket ¨på den hundens "velferd" der og da...

Eneste faren jeg ser med MILAN er at det nok kan være noen TULLIGNER som kommer til å "gruse" hundene sine for ingenting.. og totalt unødvendig. Slik gammel "kadaverdisiplin" ble lært bort på dressurkur for familiehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke meg på en beskrivelse av hva jeg tenker om koreksjon vs straff.

Den kan jeg ikke se du kommer med? :D

Jeg har trent min puddel etter Turid Rugås metode om å gå pent i bånd (boka.. Hva gjør jeg når hunden drar i båndet).

Jeg sto i gjenn med en liten rest på å gå pent i bånd. Det var at hun avogtil var overivrig på å komme seg bort til andre hunder for å hilse.. eller å jakte på småfugler.. Jeg fikk da instruksjon fra trener om å jobbe dette med ved hjelp av koreksjon. (for de som lurer sp er puddelen "min" førehundvalp.. hun har ALDRI fått lov å hilse på andre hundr og mennesker i bånd).

Det var i korte trekk slik: Skape situasjoner med andre hunder. La henne gå mot andre hunder i bånd og snuse litt.. For så å bli kalt inn ved sitt navn. Høre hunden ikke da får hun et bestmt rykk i halsbåndet (ikke haling...og IKKE uten å fått en liten tjans til å reagere selv på navnet sitt). Når hunden tar kontakt.. Ros og belønning... ALTID...

En myk hund trenger mye mindre koreksjon enn en tøff hund. Overdrive mann koreksjonen i forhold til hundens "lynne" eller ikke belønner for endret adferd blir det STRAFF... Å "gruse" en hund i sinne er straff.

Svært agresive hunder trenger trenger sterkere koreksjon enn myke. Slik jeg ser det belønner alltid Milan hundene for god oppførsel. Det som en koreksjon for en hund kan oppleves som straff for en annen.

:D Nå skjønner jeg ingenting! Enten har du sett episoder vi andre ikke har sett, eller så tror jeg du har misforstått begrepene forsterkning/belønning og straff (og ikke minst korreksjon)! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo hende Huldra.

Nå har jeg ikke mere å si i denne tråden..

(Jeg har sett de aller fleste episodene flere ganger..både på tv og DVD.. anbefaler folk å se flere episoder sammenhengende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo hende Huldra.

Nå har jeg ikke mere å si i denne tråden..

(Jeg har sett de aller fleste episodene flere ganger..både på tv og DVD.. anbefaler folk å se flere episoder sammenhengende).

Synes det er litt dumt at du trekker deg ut etter at du har lagt ut en påstand. Kan du ikke prøver å forklare bedre hva du mener i stedet?

Kanskje vi her inne til og med kan diskutere på en skikkelig måte, uten å være slemme? Gjøre som vi har lært f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt dumt at du trekker deg ut etter at du har lagt ut en påstand. Kan du ikke prøver å forklare bedre hva du mener i stedet?

Kanskje vi her inne til og med kan diskutere på en skikkelig måte, uten å være slemme? Gjøre som vi har lært f.eks :)

Tja.. Hva har vi lært da? At enhver diskusjon til slutt ender opp med: "hva legger du i "whatever" da?" med oppfølgeren: "ja, men da tar du feil, fordi "whatever" er egentlig "blabla" i følge boka mi".

Positiv straff i praksis - atferden avtar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne... "Right on target".... :)

(Klart jeg også kunne hentet ut en korekt beskrivelse av: koreksjon.. straff.. belønning..Pos forsterking.. Neg straff.. Pos straff og neg forsterk..osv osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange meninger ute og går ja. Men det viktigste tror jeg er å huske på at faktisk alle hunder og alle mennesker er unike og forskjellige. Man kan ikke være helt firkantet og si at sånn og sånn er det. CM sine metoder fungerer kanskje bra for han, men ikke sikkert det ville gjort det for meg. Man må se an hunden sin mtp hvordan man er mot den. Noen hunder holder det å si nei veldig rolig til som korreksjon, andre hunder som er mer sta osv må man kanskje være litt hardere mot. Mye kommer an på hvor sterk psyke hunden din har. Viktigste tror jeg er at man er en bestemt men rolig eier som gir hunden sin mye ros når den gjør noe bra. Og at hunden har klare regler å forholde seg til. Hunden blir forvirret og usikker når eieren ikke er klar på hva den får lov til. Og aldri gi opp! Da vil den aldri bli en såkalt "rød sone" hund. Men selvføgelig er CM flink. Men mange som er like dyktig og dyktigere enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er egnetlig... Milan er egentlig ikke så forskjellig fra "alle andre". Han har IKKE funnet på dette selv.

Jeg tror på at hans personlighet/måte å være på faktisk er mere "lesbar" for en hund en det vi andre hundeeiere er.

Hans viktigste budskap er ikke å lære hundne "sitt" "dekk" "gi labb" etc.. Men handler om å lese hundenes grunlegende energi og dette med en plass i flokken.

Min erfaring med div hundetrenere er at de legger ett slør over koreksjon og irettesettelse av hundene. Når vi skal KREVE noe av hunden.. Når hunden oppfører seg ufyselig til trodd for bedre viten..o.l. Når "klikker...god bit..og kos og klapp" ikke holder...

Det har blitt ett "ikke tema"..

Klart vi ALLE vil vekk fra den tiden da hunden fikk ett "klask på ræva" fordi han ikke satt pent under en lydighetsøvelse på først forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Minns jeg ikke feil, bea, skriver Milan på sin hjemmeside at grunnlaget for hundetreningen har han fra sin bestemor og har raffinert det til dagens nivå. Et annet sted skriver han om sitt "galge-halsbånd" at ideen fikk han av sin kone og videreutviklet den til det det er idag, et halsbånd som plasseres så langt opp på halsen som mulig `(hvor det er minst muskler og vev som skjermer luftrør og virvler for at "kvele-effekten" skal bli best mulig). Det er mulig at noen mener Milans metoder er flotte, jeg synes det aversive elementet er avskyelig. Milans tese om "hundens grunnleggende energi" finner man neppe i noen lærebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecar Millan rehabiliterer hunder, ikke "oppdrar" de, så jeg kan ikke si jeg har hatt behov for hans metoder da jeg ikke har en hund med adferdsproblemer.

Jeg leser bøkene hans og ser programmene. Som deg, føler jeg at jeg lærer en del. Det er mange som ikke liker han og hans metoder, men hver sin smak. Og det er selvølgelig ikke vanlig å ha hund med adferdsproblemer, så generelt sett har man ikke sett slike situasjoner som i hans program så ofte i virkeligheten.

Hans "bitt over nakken" metode er den eneste metoden jeg faktisk har adoptert i enkelte tilfeller. Det fungerer utmerket når hunden min velger å ignorere eller fortsette en uønsket adferd. Det er ikke vondt, og han blir ikke redd. Nå har jeg en meget sta hund som må ha konsekvent oppdragelse absolutt hele tiden. Og kan han sluntre unna, så gjør han det. Derfor fant jeg ut at et betemt trykk med hånden/fingrene over nakken, faktisk fungerte.

Og folk kan mene akkurat hva de vil om det. Det er slett ikke sikkert at dette vil fungere for alle, eller at alle synes at metoden er fabelaktig for dem.

Ellers har ikke min hund noen form for adferdsproblemer (som nevnt), så jeg har heller ikke behov for å ta i bruke Millans metoder. Men jeg leser bøker, bla hans, for å lære mest mulig om forskjellige situasjoner og få tips osv.

Det er interessant å lese hvordan han tenker og hvordan han griper fatt på ulike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans "bitt over nakken" metode er den eneste metoden jeg faktisk har adoptert i enkelte tilfeller. Det fungerer utmerket når hunden min velger å ignorere eller fortsette en uønsket adferd. Det er ikke vondt, og han blir ikke redd.

Så hvis det ikke tilfører ubehag på noen måte, hvordan virker det da? Hva er korreksjonen? Jeg tar ofte hundene mine i nakkeskinnet, men det er i forbindelse med kosing. De har positive assosiasjoner til at jeg gjør det. Hva er det som gjør at din hund ikke har det (siden atferden minker, dvs de bruker positiv straff)? Kanskje at det gjør litt vondt eller at han blir litt redd allikevel?

Skal man på død og liv bruke positiv straff så kan man vel i det minste være ærlig om det? Ikke late som om det *ikke* er positiv straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det ikke tilfører ubehag på noen måte, hvordan virker det da? Hva er korreksjonen? Jeg tar ofte hundene mine i nakkeskinnet, men det er i forbindelse med kosing. De har positive assosiasjoner til at jeg gjør det. Hva er det som gjør at din hund ikke har det (siden atferden minker, dvs de bruker positiv straff)? Kanskje at det gjør litt vondt eller at han blir litt redd allikevel?

Skal man på død og liv bruke positiv straff så kan man vel i det minste være ærlig om det? Ikke late som om det *ikke* er positiv straff?

Virker bare korreksjoner som tilfører ubehag? (siden du spør sånn du gjør)

Han skjønner i tråd med mitt kroppsspråk også at jeg mente det jeg sa/kommandoen jeg ga. Men selvfølgelig kan det være at andre metoder kan være bedre, og det kan hende jeg finner andre ting som vil fungere kanskje også enda bedre også. Jeg vet ikke ALT jeg heller, og prøver så godt å jeg kan liksom.

Og tips og tanker er jeg alltid åpen for.

Men at det gjør vondt kan du legge helt fra deg. Sier seg selv at et trykk på nakken ikke er vondt, når du kan dra hunden din i nakkeskinnet når du koser. Og jeg vet at det heller ikke er vondt.

Og det er ikke på død og liv om å gjøre å bruke positiv straff heller. Ikke noe på død og liv noe som helst.

Ærlig? Man gjør jo bare det man tror er best for seg og sitt. Ikke for å være slem, det tror jeg du også forstår.

Men som sagt, man har ulike syn og meninger. Vi er kanskje ikke enige på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Cecar Millan rehabiliterer hunder, ikke "oppdrar" de, så jeg kan ikke si jeg har hatt behov for hans metoder da jeg ikke har en hund med adferdsproblemer.

Etter min mening er det nettopp det han ikke gjør - rehabiliterer hunder. Slik jeg ser det bruker han aversiver for å undertrykke en uønsket atferd, det kan knapt kalles "rehabilitering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ofte reagerer på i slike diskusjoner er at mange ser på valg av metode som et spørsmål om smak. For meg er ikke dette med positiv straff et spørsmål om hvilken metode man liker, men et spørsmål om etikk! Er det etisk forsvarlig å påføre hunden (en viss grad av) fysisk/mentalt ubehag dersom det finnes andre måter å oppnå resultater på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...