Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med Cesar Millans metoder?


Dhund

Recommended Posts

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Hvis du skal ha basenji skal du bare skygge unna Cesar Milan og hans metoder. Gråtass sier veldig riktig om basenji at "den er ikke helt som andre hunder". Det er en urhund, ikke helt tam - en basenji underkaster seg aldri, det er i mot dens overlevelsesinstinkter. Husk den er utviklet for å klare seg selv, halv vildt i afrikanske landsbyer hvor det var ingen som passet på den, ingen som ga den mat etc. I den settingen, så ville basenjien som la seg på rygg og blottla magen sin fort bli drept (omgivelsene var nemlig ikke slik at de respekterte underkastelse - den som blottlegger seg gjør det bare enklere for andre å ta livet av en), slik at den egenskapen der som er fremelsket i tamhunden er mer eller mindre luket ut av basenjien fra naturens side (slike individer overlevde simpelthen ikke). En av de største tingene du kan oppleve som basenji-eier, er faktisk at den legger seg på rygg for at du skal klø den på magen - da viser den en rørende tillit til deg som du faktisk bør vite å verdsette.

Jeg kan forøvrig referere til deg en episode som var på den amerikanske basenji-lista for noen år siden, så kan du kanskje revurdere Milan eller basenji (du viser nemlig en enestående mangel på basenji-kunnskap så jeg blir faktisk litt fælen.. hva skal du med basenji? Hva slags hund tror du at du får?). Der var det en fortvilt dame som skrev inn. Hun hadde en hunde-aggressiv hannbasenji og så hadde hun kontaktet Milan. Han kom med filmteam og alt. Forklarte henne hvilken dårlig hunde-eier hun var som skjemte bort basenjien så totalt etc - og at man måtte få basenjien "submissive". Før de lot kamera gå, tok Milan og rundjulte basenjien i forkant (han skulle ha den submissive) - løftet den opp etter båndet og klasket den i bakken, løftet den opp etter nakken og ristet den etc - og dette var før opptak altså. Så ble kamera satt igang og Milan begynte å gå med basenjien, og den gikk så pent så pent med fokus 100 % på Milan. Så kom det første hundemøte, Milan "huuusjet" på basenjien, røska i båndet - og basenjien fløy på han, beit seg fast. Eier måtte få den løs for den hang fast for harde livet - Milan sa at bikkja burde avlives og alle pakket sammen og dro. Neppe noe som ble et program i serien. Damen fikk hjelp på basenjilista til å håndtere aggresjonen (det er naturlig for basenjier å være litt hundeaggressive - de måtte slåss for maten der de kom fra og enhver annen hund var selvfølgelig en konkurrent om det lille som fantes av mat - det gir en viss iboende aggresjon. Det varierer riktignok nå, avhengig av linjer etc - men man skal ikke forvente at en basenji er en kyss-klap-klem hund).

Det er andre måter langt mer egnet for basenji, og jeg håper du setter deg inn i dem. Basenjier er en av hundeverdens juveler, interessant og spesiell og smart og vakker - men sær og følger ikke nødvendigvis alle hundetreningsoopskrifter - og ihvertfall ikke opplegget til Milan. Har du sjekket ut www.kingwanas.com - der står det litt mer om basenjilynne, eller www.basenji.dk - der står det også litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milans "doktrine" til eierene er vel først og fremst : MOSJON, DISIPLIN ogKJÆRLIGHET.

Han skiller han mellom lydighetstrening og rehabilitering.

"Rødsonehunder" er vel hans spesialitet. På det feldtet kommer vel de fleste av oss for kort?? Heldigvis så er det vel slik at de færreste hundene utvikler seg til slike individer.

Jeg har sett de fleste episodene av MC flere ganger ... Akkurat slik jeg gjør med alle hundeprogram jeg ser.

Jeg synes det er interessant når Milan sier dette med at hunder leser energier..og forholder seg til det.

Det hender jeg jobber litt med meg selv og min energi når jeg lufter eller trener hundene. Være "selvsikker,trygg,tydelig og rolig i tankene" og ikke "oppgitt, sint , forvilet, lei, trist,uengasjert".

Hunden er menneskets beste venn.. men uansett er det jo fortsatt en hund. Vår utfordring som eiere er jo å forstå dem som hunder. Jo flere hunder og familiemedlemmer man har.. Jo viktire er det å forstå budskapet til Milan om å ta på seg lederansvaret for å skrape struktur.

Heldigvis har jeg to trygge hunder... som igrunnen er lette å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite til overs for metodene til CM, ikke på grunn av en "propagandavideo", men fordi han lager kuede hunder. Med det mener jeg at han trener hundene på en slik måte at de blir passive, og tør/ønsker ikke å gjøre noe av egen fri vilje.. De blir straffet/korrigert for all adferd, bortsett fra passivitet, noe han kaller "submissive state of mind".

Jeg tror ikke en hund som lever slik har det godt, hverken med seg selv, eller med omverdenen. Om en hund var så aggresiv at den skulle vært avlivet, men blir "reddet" av cæsar, så må den leve resten av livet sitt som passiv deltaker, og i tillegg kanskje bli korrigert av "lederne" sine som mest sansynlig ikke klarer å time straffen godt nok. Takke meg til, da synes jeg nesten hunden hadde hatt det bedre i himmelen..

Siden du skal ha basenjii så håper jeg du respekterer den fantastiske rasen nok til å lære deg så mye om hundetrening at du også ser de negative aspektene ved cæsar sin trening! Det er jo en grunn til at mange hundemennesker, og adferdsterapauter rygger i skrekk når de ser dette på tv..

Jeg kan jo si at om jeg, eller noen andre for den saks skyld, hadde forsøkt en av disse metodene på min hund, så hadde hun mest sansynlig blitt livredd folk, hender og alt annet som hun hadde forbundet med hendelsen..

Noen hunder, og hunderaser kan man bare ikke "suge" tak i å legge i bakken..Basenjien er en av de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror folk missforstår hva jeg spør etter, og driver å fortelle meg hva jeg bør heller gjøre for oppdragelse.

Jeg tror folk skjønner hva du spør etter, men siden ingen som har svart så langt kan svare "ja" på det første spørsmålet ditt, har vi vel forsøkt å svare på det andre etter fattig evne:

Har noen andre der ute brukt hans metoder med suksee? Eller har noe synspunkter over teknikken hans?

Nå har jeg i og for seg ikke kommunisert mine egne synspunkter om teknikken hans (i denne tråden i hvert fall), annet enn at anbefalinger av andre kilder kanskje implisitt er en slags kritikk.

Som jeg spurte i selve overskriften så lurer på om noen har faktiskt brukt hans metoder med noe suksee? Om de har hatt vanskelige hunder og brukt hans råd?

Nei, det har jeg ikke, og her kommer et råd du ikke har bedt om, men som jeg gir likevel - i beste mening: Når du nå går til anskaffelse av valp, tror jeg du bør fokusere på å forhindre at hunden blir vanskelig i stedet for å lure på hva du skal gjøre om og når den blir vanskelig. Jeg tror absolutt en basenji kan være en utfordring, men den er vel i utgangspunktet verken mer eller mindre "vanskelig" enn andre hunder om man vet hva man har i vente og justerer sine forventninger i forhold til denne kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vet du hva folkens. Jeg har ikke sakt jeg skal bruke CMs sine metoder på min Basenji. Og ja, jeg vet 100% hvordan rasen er, det er dette som trakk meg til hunden.

Men som et gammelt ordtak sier "Knowlegde is power". Så bare det at jeg snakker om CM betyr ikke jeg skal gå og banke dritten ut av hunden.

Jeg har lest og lest i over 6mnd om Basenji, og har et bra syn på hvordan jeg skal behandle den.

Men å så på diverse metoder av oppdragelse skader ikke. Faktisk så hjelper det.

PS.

Jeg har nettopp nå sett episoden men shock collar, og gjett hva den hunden var reddet fra en Shelter. Hunden ANGREP katten og forsøkte å seriøst DREPE den, og har bitt unger igjennom huden. Dette sier seg selv er svært alvorlig, og hunden var i fare å bli en Red Zone hund.

I programmen så forteller dem at de bruke en Shock Collar. De legger IKKE skjul på det! Eierene var redde at hunden måtte avlives. Nok en gang tar CM en situasjon der alle vetranerer sier at de måtte avlive hunden og REDDER dens liv.

Klippet er også redigert sånn at dere ble ikke vist de scenene der hunden forsøker å angrepe katten og buret. CM bruker shock collar (og de forteller når han trykker) hver gang hunden forsøker å hoppe mot katten.

Om dere vil se den selv er dette episode 2x09

PSS.

Ang Basenji og CM metoder, så er det mangen Basenji eiere som har bra suksee med dette på diverse andre forum.

Men som sakt. Jeg har ikke sakt jeg skal behandle hunden hardt. Selv klart ikke. Jeg har hatt flere hunder. Det virker som dere tror jeg er helt gal. Jeg også støtter belønnings metoden, men det er bra å vite om metoder dersom ting går ut av kontroll og at du vet hvordan å se og rette på dine feil ved å kunne lese diverse situasjoner, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Alt dette snakket om hunder som er på randen av avliving og bare enkelte virkemidler kan redde hunden. Hadde det ikke i mange tilfeller faktisk vært bedre å avlive dyret? Jeg er litt skremt over enkelte holdninger hvor alt skal "reddes" for enhver pris.

Jeg har ikke sett ett eneste program med CM så jeg uttaler meg kun på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp nå sett episoden men shock collar, og gjett hva den hunden var reddet fra en Shelter. Hunden ANGREP katten og forsøkte å seriøst DREPE den, og har bitt unger igjennom huden. Dette sier seg selv er svært alvorlig, og hunden var i fare å bli en Red Zone hund.

I programmen så forteller dem at de bruke en Shock Collar. De legger IKKE skjul på det! Eierene var redde at hunden måtte avlives. Nok en gang tar CM en situasjon der alle vetranerer sier at de måtte avlive hunden og REDDER dens liv.

Klippet er også redigert sånn at dere ble ikke vist de scenene der hunden forsøker å angrepe katten og buret. CM bruker shock collar (og de forteller når han trykker) hver gang hunden forsøker å hoppe mot katten.

Om dere vil se den selv er dette episode 2x09

Sorry.. men min mening er at om en hund har bitt unger (altså ved flere anledninger siden du skriver unger i flertall) gjennom huden så burde den, etter min mening, avlives.

Hadde jeg hatt barn og hatt en slik hund så ville jeg avlivet den. Kall meg gjerne kall.. men hunder som biter GJENTATTE ganger stoler jeg ikke på. En annen sak er jo at jeg aldri hadde latt det skjedd flere ganger da.. men det er kanskje en annen diskusjon...

Har ikke sett mer enn et par episoder av CM, og klarer ikke helt å se for meg at ingenting skjer bak kamera... Er skeptisk til mesteparten av de metodene som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Jeg synes det er interessant når Milan sier dette med at hunder leser energier..og forholder seg til det.

Hvilke energier er det Milan mener hunder leser? Hvordan forklarer han dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese gjennom alle innleggene her, men velger å svare på Dhunds opprinnelige spørsmål.

Selv har jeg ikke prøvd Milans metoder, og ville heller aldri gjøre det.

Bor for tiden i USA, og har snust mye på de aktive hundemiljøene her, spesielt lydighet, da det er min "passion".

Her jeg bor trener de fleste som konkurrerer aktivt lydighet med hund etter type Milan metoder. De bruker pigghalsbånd,

rykk, napp og korrigeringer. Og, ut fra det jeg har sett er nivået på lydighetsekvipasjene her langt unna det jeg er vant til å

se hjemme i Norge. Jeg ble utrolig skuffet over nivået her, rett og slett.

Snakket også med ei svensk jente som kom hit og konkurrerte i agility med sine hunder, hun sa det samme om nivået på

agilityekvipasjene.

Min egen, personlige konklusjon er at man kan komme langt, og få mye ut av en hund ved Milans metoder, men det finnes andre metoder, som kanskje er mer tidkrevende, der man får mye mer ut av hunden.

Hundetrening handler jo i bunn å grunn om å motivere hunden til å gjøre det du vil (og ikke gjøre det du ikke vil). Så får du selv velge om du vil ha en hund som gjør ting for å unngå rykk, napp, osv, eller en som jobber fordi den vet den får en belønning etterpå.

Vet ikke om det ble et svar på det du spurte om, datt litt vekk i mine egne tanker her :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som et gammelt ordtak sier "Knowlegde is power". Så bare det at jeg snakker om CM betyr ikke jeg skal gå og banke dritten ut av hunden.

Se og skjønne forskjellige metoder er jo flott.

Men når han snakker med famliene som har problemer så må jeg si han virker utrolig solid i det han gjør. Han fatter hvordan hunder tenker. Og jo mer av episodene jeg ser, jo mer imponert jeg blir over hvor fort han klarer å fikse situasjoner

Men med tanke på at du sier du har hatt flere hunder og "knowlege is power", så må jeg si det er urovekkende. Du tror mer på et TV program som er laget for å trekke publikum, enn alle norske eksperter som har uttalt seg - ikke bare synsere som meg som mener noe uten særlig kunnskap/kompetanse lagt til grunn.

Urovekkende at en med erfaring fra flere hunder kan se det på en slik måte. Håper inderlig du får deg en hund som er psykisk sterk, for ellers er jeg redd det kan bli store problemer i vente 100% sikkert - utifra din positivitet til slike metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på han mer som et bra referanse bok dersom jeg skulle komme over noe problemer han tar opp.

Som jeg spurte i selve overskriften så lurer på om noen har faktiskt brukt hans metoder med noe suksee? Om de har hatt vanskelige hunder og brukt hans råd?

Jeg har en problemhund (Dr Jekyl and Mr Hyde), og jeg vil ikke drømme om å håndtere han som CM. Hunden min er nok, om det hadde fått utvikle seg og jeg hadde gått inn med andre midler enn jeg har gjort, en redzone hund... OM jeg hadde brukt hans metoder på denne hunden, så hadde jeg neppe sittet med en elite hund her. Da hadde jeg nok sittet med en ny valp og denne var død, lik noen hunder (+eneste søster) av samme kombinasjon.

Hunden før dette hadde hundeaggresjon han. Men aldri i verden om jeg brukte fysisk makt på han heller, han var redd, ikke sint. Tar CM hensyn til slikt? Nææææh det gjør han ikke :whistle:

Så dersom du kommer bort i en redzonehund og føler at nå kan du plukke frem CM's metoder, så vit at det finnes andre muligheter på veien. Mange redzone hunder har mange komplekse greier i seg, og det er ikke bare å sette igang med CM's metoder. Nå skal jeg si noe som provoserer *flir* De som virkelig KAN bruke sleng og deng, de er det så få av at jeg ville ikke holdt pusten mens jeg lette etter dem. Det gjelder vel egentlig begge ytterpunktene av treningsmetoder *dukker og trykker send*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke egentlig hva du skal med hund dersom du tar utgangspunkt, før du får hunden, at du kan komme i den situasjonen at hunden blir så agressiv eller gæærn at du må bruke CMs metoder på den - da bør du heller sette deg ned med et lass med hundebøker og lese om valpeoppdragelse etc, og heller ta utgangspunkt i at du skal jobbe for å få en hund som fungerer i samfunnet uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette snakket om hunder som er på randen av avliving og bare enkelte virkemidler kan redde hunden. Hadde det ikke i mange tilfeller faktisk vært bedre å avlive dyret? Jeg er litt skremt over enkelte holdninger hvor alt skal "reddes" for enhver pris.

Jeg har ikke sett ett eneste program med CM så jeg uttaler meg kun på generelt grunnlag.

Hunden var snill, og gikk fint med famliens unger, men den hadde kraftige reaksjoner mot andre. Så ja, jeg meiner at alle liv skal fortjene en skjanse før den avlives så lenge det fins metoder som kan mulig hjelpe, selvom det snakker om å bruke Shock Collar.

Noen minutter med ubehag som kan resultere i at hunden får et lykkelig liv har jeg ikke problemer med i dette tilfelle. Personlig ser jeg på avliving som et siste utvei for hunden, og ikke et utvei for oss bare fordi vi synes alternativet er ubehagelig.

Vi gir jo mennesker Shock Therapi. Ingen snakker om å heller avlive dem. :whistle:

Jeg skjønner ikke egentlig hva du skal med hund dersom du tar utgangspunkt, før du får hunden, at du kan komme i den situasjonen at hunden blir så agressiv eller gæærn at du må bruke CMs metoder på den - da bør du heller sette deg ned med et lass med hundebøker og lese om valpeoppdragelse etc, og heller ta utgangspunkt i at du skal jobbe for å få en hund som fungerer i samfunnet uten problemer.

Hadde du lest litt ville du sett at er ikke det jeg gjør. Og jeg er **** ikk "gæren".

Herregud, jeg angrer jeg startet dette emnen. Hadde jeg vist at forumet her er så forbanna bedømmende ville jeg heller holdt kjeft. Men nå er jeg stemplet som en "ond hunde eier". Og uansett hva jeg sier vil nok ikke overbevise dere.

Jeg er medlem i 7 andre hundeforum, og har tatt opp samme tema. Tenke det ville vært interestant å høre hvordan Ola Nordmann reagerte. Der var folk ivertfall åpne til diskusjon og ikke angrep noen bare fordi dem han andre meininger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir jo mennesker Shock Therapi. Ingen snakker om å heller avlive dem. :whistle:

Ja, men ingen anbefaler vel vordende foreldre å forberede seg gjennom å lære mer om sjokkterapi eller tvangsmedisinering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg angrer jeg startet dette emnen. Hadde jeg vist at forumet her er så forbanna bedømmende ville jeg heller holdt kjeft. Men nå er jeg stemplet som en "ond hunde eier". Og uansett hva jeg sier vil nok ikke overbevise dere.

Jeg er medlem i 7 andre hundeforum, og har tatt opp samme tema. Tenke det ville vært interestant å høre hvordan Ola Nordmann reagerte. Der var folk ivertfall åpne til diskusjon og ikke angrep noen bare fordi dem han andre meininger.

Okay, du vil høre hva andre mener, men vi må ikke være uenig med deg, for da er vi "bedømmende"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, du vil høre hva andre mener, men vi må ikke være uenig med deg, for da er vi "bedømmende"?

Det er kanskje det at folk her tar det som at han faktisk har tenkt bruke dette som treningsmåte på den kommende hunden sin. At folk ber han la være å skaffe seg Basnji fordi han spør om CM og folks mening om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSS.

Ang Basenji og CM metoder, så er det mangen Basenji eiere som har bra suksee med dette på diverse andre forum.

Men som sakt. Jeg har ikke sakt jeg skal behandle hunden hardt. Selv klart ikke. Jeg har hatt flere hunder. Det virker som dere tror jeg er helt gal. Jeg også støtter belønnings metoden, men det er bra å vite om metoder dersom ting går ut av kontroll og at du vet hvordan å se og rette på dine feil ved å kunne lese diverse situasjoner, ikke sant?

Akkurat den der stusset jeg veldig på - og skulle gjerne visst litt mer om akkurat disse basenji-eierne - hvilke hundefora er det? Og hvilke sider av CMs metodikk fungerte så bra på basenjiene?

Forøvrig vil jeg gjøre oppmerksom på at dressurhalsbånd er forbudt å bruke i Norge såfremt du ikke er instruktør for sauerenhetskurs. Ironisk nok er det tillatt å både selge og kjøpe slike halsbånd - men ikke å bruke dem - hvilket må vel regnes som en typisk byråkrat-blemme.. de greier å forby bruken men glemmer å forby omsetningen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen minutter med ubehag som kan resultere i at hunden får et lykkelig liv har jeg ikke problemer med i dette tilfelle.

Tror du verkligen att det fungerar så? Att du kan ta en rädd och/eller arg hund, ge den lite elchocker och så blir den lycklig och problemfri för resten av livet? Jag tror att någon har sett för mycket på tv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i 7 andre hundeforum, og har tatt opp samme tema. Tenke det ville vært interestant å høre hvordan Ola Nordmann reagerte. Der var folk ivertfall åpne til diskusjon og ikke angrep noen bare fordi dem han andre meininger.

Kan du si hvilke,eller linke ? Vil gjerne lese :whistle:

Tror du verkligen att det fungerar så? Att du kan ta en rädd och/eller arg hund, ge den lite elchocker och så blir den lycklig och problemfri för resten av livet? Jag tror att någon har sett för mycket på tv...

Akkurat der der stusset jeg litt på også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke energier er det Milan mener hunder leser? Hvordan forklarer han dem?

I hundeverden har ikke hunder navn. De baserer seg på å lese hverandres kroppsspråk og sinstilstander.

Alle vet at hundene skjønner veldig godt når mennesker er redde..selv om vi skjuler det.

SLik er det også med andre følelser/energier.

Man må ungå å være stresset/sint/frustrer etc når man skal trene hund.

Å føle frykt når du går tur med hunden.. (feks frykt for at hunden din skal fly på andre hunder) kan virke forsterkende på hunde. Da den fort vil oppfatte din frykt dermed ta pås eg lederskapet og forsvare deg mot alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ungå å være stresset/sint/frustrer etc når man skal trene hund.

Å føle frykt når du går tur med hunden.. (feks frykt for at hunden din skal fly på andre hunder) kan virke forsterkende på hunde.

Og man trenger CM til å pakke inn denne opplagte, allment kjente sannheten i rare ord, for å faktisk forstå at det stemmer? :whistle:

Da den fort vil oppfatte din frykt dermed ta pås eg lederskapet og forsvare deg mot alt og alle.

Eller man kan si det på en litt riktigere måte: Du er redd = hunden blir usikker... (og da bør man iflg CM straffe den for å være usikker??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...