Gå til innhold
Hundesonen.no

hva mener dere om "utehunder"

MarieR

Recommended Posts

"utehunder" altså de som ofte er mer ute enn inne. enten i hundegård kjetting osv. synns dere det er greitt eller synns dere det er plageri mot hunden?

jeg synns det er helt greit , men mine kriterier for at en hund skal kunne være ute, sommer som vinter er disse:

- hunden skal ha tykk pels, og godt med underull

- den skal gradvis bli vandt til og være mer ute enn inne

- hunden må ha nok pels på, og rundt kjønns-organene

- hunden SKAL ha ly, enten i form av hundehus, gjerne med varmeteppe og dør, eller noe annet.

- tilvenningen skjer etter fylte 6 mnd, og den skal begynnes på sommeren

- den første vinteren skal hunden være like mye inne som ute. gjerne mer inne

dette var kravene jeg stilte meg selv, og ask. Han er ute om dagene og er i snitt på over en uke, mer ute enn inne. i vinter skal vi annskaffe dør til hundehuset hans, og jeg skal lage, en varm, god, pute av høy til han. den eneste grunnen jeg har til og ta han inn, er visst det er storm, eller ekstremt dårlig vær ute.

grunnen til at ask er så mye ute, er at han et og slett trives bedre med det, enn å måtte ligge i gangen. Den er nemlig, med unntak, det eneste rommet han får tilgang til i huset.Han liker og kunne ligge ute og pase på, og spesielt om vinteren, for da kan han fange snøfnug, grave ned bein, og lage seg en fin liten hule, selv om han bare er på værandaen! :P det kan han ikke om sommern :P han er mye ute, sommer som vinter :P om natten er han inne, og når vi er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er en liten ødelegger, og med katten i hus, kan det gå vilt for seg med begge de to inne. huset er stort, skulle han ha fått bruke hele, eller større deler av huset, så hadde jeg måtte bruke 3 timer hvær dag på å støvsuge. han kan finne på å tygge på ledninger, åpne skapet til søppla osv. det er jo selfølgeli fordi han ikke er vant med og ha hele huset til rådighet, og ikke har lært inn regler på hva han kan/ikke kan gjøre når han er alene i huset. vi vendte han til at gangen, og av og til loftsstua. når vi var hjemme er lov :P så lenge hunden er fornøyd med det, så er jeg det :P ask er like mye et familie-medlemm for meg, som chica er for deg.:P og det vet han selv også, og trives med det slik det er. hvorfor? rett og slett fordi han ikke vet hvordan det er og ha huset for seg selv, han vet bare at det er koselig og være i gangen, og det er koselig og av og til være oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder kan sikkert trives med det, men jeg ville aldri hatt det sånn. Jeg vet ikke nok om utehunder til å kunne uttale meg om det, men er enig med de kravene du legger frem.

Min hund er som en baby for meg, hun er med meg overalt, sover på hodeputa mi, ligger på fanget mitt, og det er helt utenkelig for meg å skulle stenge henne ute eller ha henne vekk fra meg når jeg har muligheten til å være sammen med henne. Visst finner hun på litt tull innimellom, men jeg vil ha hund for å ha noen som alltid er der, sammen med meg, ikke for å ha den stående ute i en hundegård.

Jeg mener også at det kommer veldig mye an på rase. En selskapshund vil aldri trives som en utehund, mens en polarhund gjerne vil det. Jeg sier ikke at noe er bedre enn noe annet, men sånn er det for meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask er like mye et familie-medlemm for meg' date=' som chica er for deg.:P og det vet han selv også, og trives med det slik det er. hvorfor? rett og slett fordi han ikke vet hvordan det er og ha huset for seg selv, han vet bare at det er koselig og være i gangen, og det er koselig og av og til være oppe.[/quote']

Ikke missforstå meg, jeg mener ikke at Ask ikke er familiemedlemet deres det er han jo.

Og jeg skjønner at når de ikke vet bedre så søker de ikke etter det de ikke vet hva er.

Men jeg hadde hatt store problemer med å hatt mitt familiemedlem ute storeparter av tiden, men det er mitt personlige syn, jeg sier ikke at du er mindre glad i Ask enn det jeg er i Chicka, vi har bare to forskjellige hundehold. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 20 hunder og de er bygd til å være ute, så går det jo fint det. Det er somregel de som bruker hundene til hunekjøring etc. som har dyrene ute hele døgnet. Ellers er det ikke vits syns jeg. Å ha en hund liggende ute hele dagen og natten, så hva er vits med å ha en hund da? De som skaffer seg en hund vil jo somreglel ha den til selskap og familiehund, og ha den sammen med seg ikke la den være alene konstant, men de derimot som driver med mange hunder og sånn, de forstår jeg at har hundene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 20 hunder og de er bygd til å være ute' date=' så går det jo fint det. Det er somregel de som bruker hundene til hunekjøring etc. som har dyrene ute hele døgnet. Ellers er det ikke vits syns jeg. Å ha en hund liggende ute hele dagen og natten, så hva er vits med å ha en hund da? De som skaffer seg en hund vil jo somreglel ha den til selskap og familiehund, og ha den sammen med seg ikke la den være alene konstant, men de derimot som driver med mange hunder og sånn, de forstår jeg at har hundene ute.[/quote']

Enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 20 hunder og de er bygd til å være ute' date=' så går det jo fint det. Det er somregel de som bruker hundene til hunekjøring etc. som har dyrene ute hele døgnet. Ellers er det ikke vits syns jeg. Å ha en hund liggende ute hele dagen og natten, så hva er vits med å ha en hund da? De som skaffer seg en hund vil jo somreglel ha den til selskap og familiehund, og ha den sammen med seg ikke la den være alene konstant, men de derimot som driver med mange hunder og sånn, de forstår jeg at har hundene ute.[/quote']

Der sa du det jeg har prøvd å si...litt kortsluttning i hodet idag.

Jeg kunne ikke tenkt meg å ikke ha Chicka tassende rundt meg og kose med hun her inne.

Skjønner de med 20 hunder som driver hunekjøring osv, men kun en hund, da ville jeg hatt den inne.

Men som jeg sa alle har sitt hundehold og er vel fornøyd med det.

Her går støvsugeren hver dag, men har blitt vant med det. :P :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er også greit å la hunden ligge utenfor om dagene' date=' mange hunder liker det, men at det blir hundens "hjem", det syns jeg blir feil på en måte. Hva er vitsen da? Liker man ikke hunden inne, så kanskje det da ikke passer med hund for den personen da..[/quote']

Enig, jeg er oppvokst med Welsh Corgier og den ene hannen vi hadde nøt å ligge ute hele dagen, kom inn og sjekket at mamma klarte å lage middagen vår... :P også labbet han ut igjen, men inn om kvelden for kos og familiesamvær, det måtte han for da var han midtpungt.

Men om morgenen gikk han ut igjen og lå ute og sjekket alt som skjedde.

Han fikk også sine turer tre ganger om dagen selv om han lå ute hele dagen, det var stas, snakk om gatas konge. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ha vært varmt ute hadde nok Hera likt å ligge å sløve i solen, men hun er der hvor vi er, så hun liker ikke å være alene. Det aller beste er når hele familien er ute, da koser hun seg :P Hadde jeg bodd på landet hadde jeg nok hatt Hera ute en stund på dagen, men har ikke mulighet til det her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo mye an på rase, noen raser kan jo ikke stå ute... Mens noen raser trives veldig godt og kanskje bedre med å være inne enn ute, f.eks. noen typer huskyraser e.l.

Ellers så er jeg enig i det du skriver, Buhund-jenta...

Men jeg vet ikke, jeg tror ikke jeg kommer til å ha sånt hundehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min ligger ute om natten (unntatt om vinteren når det blir skikkelig kaldt) Rett og slett fordi hun liker seg der. Og hun tåler det godt. Selfølgelig har hun et godt isolert hundehus, hundegård og godt "liggeunderlag" :wink: Om dagene er hun både inne og ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at polarhunder bor ute' date=' men ikke selskapshunder og nesten alle andre raser da de fleste andre hunder ikke er skapt for å leve adskilt fra menneskene sine eller ute.[/quote']

mennesket er ikke skapt for og bestige mount everest heller, men vi gjør det. tilvenning, prøving og feiling, og nesten alle klarer alt :P det gjelder også hunder. sier ikke at en chihuahua hadde klart den levemåten ask har, men det er mange raser som klarer det helt fint. og de er ikke(hvertfall ikke ask) adskilt fra menneskene sine, det er bare de hundene som lever ute absolutt hele året, 24 timer i døgnet som er det. alle hunder med god nok pels og underull klarer det helt fint. så lenge de er vant til det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har rase mye å si...Kjenner en med en NEG.Han har hatt NEG i over 60 år og den siste skulle få lov til å bli innehund.

Han mener bestemt at de blir dårligere jakthunder av å være inne og dra seg men den siste var det liksom greit med for han har halvpensjonert seg fra jakta sjøl (76 år).

Gammern har gleda seg til å få en skikkelig sofa hund som han kan dulle med :P

Problemet er bare at bikkja hater å være inne...Han klarer ikke å roe seg og ligger mye å peser.For han er ikke det å være med flokken så viktig tydligvis :? .Jeg har alltid trodd at alle hunder trives best inne med flokken bare de blir tilvent det fra valpestadiet ,men neida...

Men han blir dulla nok med uansett.Han nekter å spise annen mat enn frolic og han får hundesjokolade som dessert etter hvert måltid :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er mye ute. Dette er fordi de liker det, og så har de så tykk pels at de kan være mye ute. Så jeg ser ikke noe problem med det heller. Og dessuten så får de enda tykkere og finere pels. Røyter mindre gjer de og. men selvfølgelig, jeg har de ikke ute hele dagen i sprengkulde. Og så står de ikke i band men har hundegård og hundehus. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jakt hunder som bor ute, fordi de trives best med dette.. Selfølgelig er de inne innimellom, men de liker ikke at det er så varmt, peser og vil ut igjen.. Tella bor inne hele tiden, men har hundegård som hun kan bruke om sommeren når jeg ikke er hjemme, da slepper hun å stå i bur når jeg er på skolen og ingen andre er hjemme.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomeranianer hadde nok klart å leve ute pga under ullen.

Mine besteforeldre på min stefar sin side har en buhund som lever i hundegård (den får ofte komme inn og har hele huset bortsett fra soverommene til rådighet)

men selv ville ikke jeg hatt det slik.

Om sommeren når det er varmt og deilig ute så savner jeg å ha en liten hundegård bak huset som Pito kunne løpt i. Jeg har en stor valpegård som jeg setter opp som hun er i en times tid av og til (om sommeren) og det er deiligt for henne å få litt frisk luft når det er så varmt ute. Der har hun skygge,vann og teppe til å ligge på + at hun har utsikt over hele nabolaget. Kongen på haugen der :P

Men som sagt jeg kunne aldri hatt en "utehund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig ville ask klart det, de fleste spisshunder ville klart det med den pelsen de har, men jeg mener fortsatt at en hund ikke burde være for mye alene, da jeg tviler på at eieren sitter sammen med hunden i hundegården når de ikke er på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...