Gå til innhold
Hundesonen.no

Presa, dogo Canario og Alano

Margrete

Recommended Posts

Nå må du passe deg. Du vet vel ikke hva Jane gjør og ikke gjør med hundene sine?

Det er forøvrig ikke et argument å komme og si "det har vært sånn osv" Som regel er det en grunn til at det ikke er sånn lenger. F eks hvordan det er tillatt å drive jakt. Du flyr vel ikke rundt og kaster spyd etter mammut lenger heller gjør du vel?

ser du noe mammut, LinKr, husker å si ifra! :flowers:

kan ikke si at batterihøner og sånn er progress, vennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 98
  • Created
  • Siste svar
Ok, så (correct me if I'm wrong) blir ørene på alanos kuttet, også står de av seg selv etterpå? Man kutter de ikke med hensikten at de skal stå, kun at de ikke skal være i veien for villsvinet, og når det er gjort, så står de av seg selv? :flowers:

jo det står av seg selv (og av og til ikke). går igjennom alle bilder, mann ser at det er ikke med utseende som målet! ujevnt kutt, den opp den andre ned...

bedre stående, som alle vild rovdyr, bla, rev, ulv etc...men å få dem ut av veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du noe mammut, LinKr, husker å si ifra! :flowers:

kan ikke si at batterihøner og sånn er progress, vennen.

Når du svarer slik du gjør så er det ikke så rart at folk stiller spørsmåltegn til deg. Virker som om du slenger ut spydige kommentarer fordi du stitter fast, vet ikke hva du skal svare for du har ikke noe smart å komme med og antagligvis så er du fullstendig klar over det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man skal diskutere hvem som driver med dyreplageri og ikke, det er jo mange her som er interessert i å lære mer om rasen, uten baktanker, er ikke det bedre? :flowers:

Jo, det hadde vært helt fantastisk! :ahappy: I denne tråden er det jo minst tre diskusjoner på en gang og jeg blir litt forvirret.

Kupering burde vært en tråd, villsvinjakt en annen, og egentlig er denne tråden ment til å handle om noe helt annet fra børjan av. Jeg har f.eks ingen interesse av å diskutere kupering.

Det er forøvrig ikke et argument å komme og si "det har vært sånn osv" Som regel er det en grunn til at det ikke er sånn lenger. F eks hvordan det er tillatt å drive jakt. Du flyr vel ikke rundt og kaster spyd etter mammut lenger heller gjør du vel?

Jeg skjønner at det kan virke veldig brutalt, men det er i mange tilfeller fortsatt mest humant å bruke hund som hjelpemiddel på villsvinjakt. Det er ikke lett å drive jakt på villsvin, de er farlige dyr og de er ikke så enkle å få fanget å forsvarlig vis hverken for dyret eller for jegeren. Å bli holdt fast av en hund i en kort stund før en rask død er bedre for grisen enn skadeskyting og forlenget stress i en fluktsituasjon, og de to siste er faktisk veldig reelle utfall.

Er man imot jakt på prinsipielt nivå så vil man selvsagt være i mot jakt med hund også, det er en konsekvent holdning. Men om man forstår og aksepterer at jakt både kan være humant og nødvendig, så kan man også åpne for at villsvinjakt med hund kan være begge deler? Jeg mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det står av seg selv (og av og til ikke). går igjennom alle bilder, man der at det er ikke med utseende som målet!

bedre stående, som alle vild rovdyr, bla, rev, ulv etc...

Okei, men da skjønner jeg litt mer av kupering. Jeg kommer sikkert ikke til å slutte å spørre fordeom. Takk for svar!

Edit: Mari, sorry, jeg hadde tenkt til å lage egen kuperingstråd, men jeg gadd ikke, siden alle var her uansett :flowers: Men jeg har fått svar på det jeg lurte på i denne omgangen, så skal ikke herpe denne tråden mer med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke den Alanoen var så representativ heller. Hvor er den fra?

Her er et bilde av det jeg mener er en vakker Alano:

3513049240_24780dea54_o.jpg

Og en til, men han er bare valpen på dette bildet.

3486944874_cd4c7b0f50.jpg

Jeg kan ikke påberope meg kunnskap om Dogo og Presa, ikke om Alano heller for den saks skyld, men mitt lille enkle hode tenker:

Presa/dogo = vakthund

Alano = jakthund

Her er det nok mange som stiller sterkere til å komme med tilbakemeldinger enn meg. :flowers:

Personlig synes jeg ikke de er så like heller, men skjønner at det kan være vanskelig å skille for mange. Litt det samme som amstaff/staff og BC/Aussie kanskje? Jeg vet ikke.

Noen av bildene jeg har sett i disse to trådene i dag har vært av flotte hunder jeg har likt, men den øverste her hadde ikke jeg sansen for. Han var ikke stram i huden som jeg liker. Løs halshud og veldig stygge poter etter min mening. Men andre av samme rase har jeg likt utseende på. Virker som om eksteriøret kan variere en del. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kunnskap jeg også, Mari, men fremdeles er jeg ikke enig med deg og Stillman.

Blir for dumt å komme med slikt bare fordi man ikke støtter en slik grotesk jakt, for hvordan dere vrir og vrenger på det så har jeg sett litt jeg også.

Men da vet du også litt om hvordan villsvinjakt blir utført og hva det innebærer for både svinet og hunden.

Igjen, jeg synes at jeg har beina godt plantet på jorda når det kommer til villsvinjakt. Jeg forstår hvilke fordeler og ulemper det innebærer, og jeg innser at det kan brukes konstruktivt og humant. Jeg forsøker ikke glorifisere. Jeg er derimot svært glad i dyr og mener at de skal behandles med respekt og omtanke. En slikt dyresyn trenger ikke stå i skarp kontrast med å tolerere villsvinjakt med hund.

Det virker som du avspiser jaktformen på grunnlag av det det (helt riktig!) ser brutalt ut. Men det er bare en del av sannheten, som så mange andre ting her i verden er det mange aspekter ved en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da skjønner jeg litt mer av kupering. Jeg kommer sikkert ikke til å slutte å spørre fordeom. Takk for svar!

Edit: Mari, sorry, jeg hadde tenkt til å lage egen kuperingstråd, men jeg gadd ikke, siden alle var her uansett :ahappy: Men jeg har fått svar på det jeg lurte på i denne omgangen, så skal ikke herpe denne tråden mer med det!

Du er bare god du. :ahappy:

Virker som om eksteriøret kan variere en del. Stemmer det?

Som ved så mange raser så finnes det flere typer Alanos. Noen er tyngre og med mer masse, andre er mer "refined" (hva er riktig ord på norsk? :flowers: ). Jeg vet ikke om variasjonen er større på Alano enn på andre raser, det er jo så store forskjeller der også. Jeg kan rett og slett ikke nok om Alano til at jeg tør å uttale meg med sikkerhet. Beklager. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du svarer slik du gjør så er det ikke så rart at folk stiller spørsmåltegn til deg. Virker som om du slenger ut spydige kommentarer fordi du stitter fast, vet ikke hva du skal svare for du har ikke noe smart å komme med og antagligvis så er du fullstendig klar over det også.

vi kan jo blir enige om at vi er ikke enig om hve tilhøre til dyreplageri...

i et land (som er ikke per i dag fastbundt i lovverk) hvor man kan kuperes sine hundene er det ikke plageri...så hva vi snakker om er din mening om plageri.

samme går for jakt med hunder..igjen din mening, ikke alles.......

plageri...uøkologiske, hønnebateri, bruk av steroids, frakt av levende dyr...gass...elektrisk støtte...

enten er du og dine hunder veganer, eller du er med i sånn...ellers trodde alt kommer fra ICA ???????

jeg kan i allefall, fange min matt like godt som jeg kan bruk landet for matt.

jeg holder hundene mine i stor respekt og sørger for at mine barnbarn skal kjenner til dems som de er nå.

mammut vits? nei, hadde flere av dere opplevde synergy mellom flokk or jeger der at jakt endt med fangst, skal du nok ha forstått mer om deg og om dine hunder.

men, det alltids fins en 15kg pose til og en grandiosa i kjøleskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bare god du. :ahappy:

Som ved så mange raser så finnes det flere typer Alanos. Noen er tyngre og med mer masse, andre er mer "refined" (hva er riktig ord på norsk? :flowers: ). Jeg vet ikke om variasjonen er større på Alano enn på andre raser, det er jo så store forskjeller der også. Jeg kan rett og slett ikke nok om Alano til at jeg tør å uttale meg med sikkerhet. Beklager. :ahappy:

Refined = forfinet?

Det er veldig synd at du ikke har mer kunnskap Mari, tror du hadde vært den som faktisk kunne tilført noe fornuftig til denne diskusjonen... med mindre det dukker opp andre med de forskjellige rasene her da, som klarer å holde en saklig tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refined = forfinet?

Takk! :ahappy:

Det er veldig synd at du ikke har mer kunnskap Mari, tror du hadde vært den som faktisk kunne tilført noe fornuftig til denne diskusjonen... med mindre det dukker opp andre med de forskjellige rasene her da, som klarer å holde en saklig tone.

Jeg prøver å tilføre noe kvasifornuftig alikevel jeg! :flowers::ahappy:

I slike diskusjoner som dette så blir ting så fort polariserte, og det er så innmari synd. På den ene siden fordi vi alle er strengere med raser av en viss type enn vi er med andre, det er helt naturlig og forståelig. På den andre fordi vi er engasjerte hundeeiere som er veldig involverte og glade i hundene våre, så vi kan alle finne på å gå i forsvar når vi føler at de blir urettferdig behandlet. Så bare baller det på seg, og i stedet for å ha en diskusjon basert på rasjonalitet så blir alt så følelsesladet.

Begge sider i slike debatter må ta på seg litt skyld for at ting utvikler seg i negativ retning synes jeg. Ting blir tolket i verste mening av begge parter. I bunn og grunn står vi egentlig på samme side, det er bare litt vanskelig å se noen ganger.

(*steps off soapbox*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tråd gitt!

Jeg har også lurt på forskjellene lenge, jeg går veldig i surr. Presa, dogo, cane corso, alano... ja det blir et sammensurium, alle er raser (utseendemessig) etter min smak. Alano har jeg skjønt jeg nok dessverre aldri vil kunne ha, men jeg kunne godt tenkt meg en av disse andre, og boerboel (men denne kan jeg litt om da, og kan skjeldne fra de andre også. En rase jeg definitivt skal ha).

Cane Corso er den letteste av alle disse ikke sant?`Og den som ser minst farlig ut (etter min målestokk...) nei jeg er kjempeinterressert i å lære mer om disse, og finne ut om det kunne være noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... dogo, presa, alano eller hummer. Jeg klarer ikke se forskjell på dem :ahappy: Men det ser ut som noen riktig skummle plugger. Fungerer sikkert fint som penisforlengere for de som ikke har utstyret i orden :ahappy:

Damer som blir forfulgt av farlige x`er skulle fått en slik hund betalt av staten. :flowers: Man føler seg garantert trygg med en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... dogo, presa, alano eller hummer. Jeg klarer ikke se forskjell på dem :ahappy: Men det ser ut som noen riktig skummle plugger. Fungerer sikkert fint som penisforlengere for de som ikke har utstyret i orden :ahappy:

Damer som blir forfulgt av farlige x`er skulle fått en slik hund betalt av staten. :flowers: Man føler seg garantert trygg med en slik.

Skulle akkurat til å si det samme... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ser ut som noen riktig skummle plugger. Fungerer sikkert fint som penisforlengere for de som ikke har utstyret i orden :ahappy:

Huff, jeg burde jo egentlig ikke svare, dette var sikkert ment som trolling. Men jeg må bare påpeke at det egentlig er ganske så frekt å generalisere eiere av spesifikke raser på denne måten. De aller aller aller fleste eiere av denne typen hunder er helt vanlige folk. Akkurat som deg og meg.

Hummer:

Sånn da er det løst...

:ahappy: Så enkelt kan det altså være! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rett og slett teit at enkelte forhåndsdømmer en rase som de ikke engang har sett i virkeligheten.

Skepsis kan være greit,men det finnes vel en grense?

Utrolig at eldre damer i vår tid ser ut til å ha bedre forståelse,og mer åpenhet for hunderaser enn dagens yngre garde.

Jeg treffer hvertfall masse masse eldre folk,og det er heldigvis gått av moten blandt dem og forhåndsdømme store muskuløse og korthårede hunder.Grunnen er kanskje at de ikke har noe bilde av hva som er farlig eller ikke.For dem er det bare en hund,med sånne eller sånne farger.De ser ikke med de øynene som vi gjør.Vi ser en mastiff,en mynde,eller en annen type hund og vet litt mer.Eller TROR vi vet litt mer.

Skal det nå være slik at for å være allment akseptert så må man ha feks Labrador,Sheltie,Border Collie eller Dansk Svensk Gårdshund?

Det finnes jo folk som synes Weimaraner ser skumle ut,og Schæfer for den del.Smak og behag liksom!

Tidene forandrer seg,og på samme måte som biler skifter form gjør også hundene det..

Noen synes "Magnum PI type Ferarri" er kult og tøft,jeg deromot synes bilene er kleine,gammeldagse osv...en viss sjarm,ja..men ikke noe jeg ville hatt for å vise meg frem.

At en muskuløs hund,med korte hår for enkelte har et skremmende utseende får være deres "øye som ser" ettersom vi er forskjellige. Helt okei å ikke like et utseende,men å dømme innsiden pga at man ser utsiden på sin måte blir feil.

Jeg ser ikke med de samme øyne,og for meg er det ikke skille på Berner Sennen og Rottweiler når det kommer til nusselighet,eller råhet.De er like mye hund begge to.

Jeg ser heller ikke det skumle med min store nusselige,dumme elefantgutt(napolitaner)og kan ikke skjønne at han ser skummel ut for enkelte.Et dummere og herligere utrykk skal man vel lete lenge etter?hah..

Som jeg sier..øyet som ser..Er man negativt innstillt så ser man det man vil se!Jeg kjøpte rasen pga naturen dens og utseende!

Jeg ser utseende som ultrasjarmerende og merkelig...andre føler det er skummelt og kan tro jeg valgte rasen pga det.Dem om det!

En hund med gule øyer ,er da ikke skumlere en en husky med knall blå?

At man er nysgjerrig på en rase er en ting,men og være så innbitt og fordømmende trodde jeg ikke var mulig.

Alanoen er i mine øyne ikke noe penisforlenger type hund...Det er en helt vanlig hund syns jeg da.Flotte farger,men ellers en helt flott fin vanlig type hund som jeg aldri ville omtale som penisforlenger.

Jeg traff en fyr med en Malamute en gang,og jeg sa til ham at hunden hans var stor og flott.

Han snappet til meg at "Det var da ingen penisforlenger" Øhhh...Jeg bemerket hundens verdige og flotte utseende og størrelse og tenkte overhodet ikke noe mer.En Malamute for meg er heller ingen penisforlenger.Men det er jo dem som mener det og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg burde jo egentlig ikke svare, dette var sikkert ment som trolling. Men jeg må bare påpeke at det egentlig er ganske så frekt å generalisere eiere av spesifikke raser på denne måten. De aller aller aller fleste eiere av denne typen hunder er helt vanlige folk. Akkurat som deg og meg.

Ja, det visst litt frekt. Klarte ikke la være. Jeg har faktisk aldri sett en Alano og må innrømme at jeg synes de ser skummle ut på bildene :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plageri...uøkologiske, hønnebateri, bruk av steroids, frakt av levende dyr...gass...elektrisk støtte...

What do you mean by 'hønnebateri' ? In english ? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lyse presaen var nyyydelig, samme med alanoene du la ut, Mari. Veldig interessant for en gjeterhundjente som meg å lære litt om raser som er veldig, veldig annerledes fra de halvhysteriske jeg omgir meg med til daglig :flowers:

Jeg synes forøvrig innlegget ditt om villsvinjakt burde rammes inn og henges opp! Det er noe med at ting kanskje ikke alltid er optimalt (villsvinet hadde fått leve et langt og lykkelig liv, med kone og barn og barnebarn), men at det må løses på best mulig måte for alle parters del, og da synes jeg det er en fordel å være litt open minded. Ting som SER brutalt ut trenger ikke nødvendigvis være så grusomt brutalt, og ting som ikke ser ille ut kan ofte være det (nå snakker ikke jeg om villsvinjakt konkret, jeg har absolutt ingen kunnskaper om denne jaktformen). Det er flere lovlige jaktformer her til lands som stresser dyrene forferdelig, hvor det er stor fare for skadeskyting, og hvor det ikke alltid foregår like humant, men for oss som mener at jakt er en nødvendighet handler det jo da om å finne den beste løsningen på dette. Det var mine tjue kroners OT, beklager TS, det var ikke meningen å spore av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...