Gå til innhold
Hundesonen.no

Krav på lønn?


HelleH

Recommended Posts

Jeg har da en sånn fin jobb som pizzabaker og renholder. Er derfor på alene hver dag. Jobber på morran. Jobber hver eneste helg og helligdager (har som regel fri tirsdag og onsdag). Stedet har åpent så og si 365 dager i året=/

Har jobbet der siden oktober.

Før jeg begynte på jobbe der, jobbet jeg som ekspeditør i butikk (fikk lønn av kommunen).

Men etter jeg begynte i ny jobb fortsatte kommunen og betale lønningen min, fikk kun lønn fra arbeidstaker for helge jobbing.

(får kun lønn av arbeidstaker nå)!

Men det jeg lurer på er: Har jeg krav på noe ekstra betalt på helligdager?

Jeg jobbet 1-2juledag, 1nyttårsdag, i påsken, 1mai, 17mai og 21mai, men har ikke fått noe ekstra betaling.

Jeg skriver opp timer sånn som de andre, så igjennom timelistene til alle her om dagen :D og så det at de får 100% på helligdager.

Jeg ble overrasket over at sjefen min ikke har nevnt noe om det til meg eller gjort noe med det!

Er dette riktig av han? Har jeg krav på noe mer?

Hva ville du hatt gjort? og hvordan ville du gått frem?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du rett på. Du er forresten arbeidstaker. Den du jobber for er arbeidsgiver. Du kan gå til din saksbehandler i kommunen eller fagforbundet ditt. Er du ikke med i noe fagforbund, ringer du LO og spør hvilket som er det riktige for deg. Arbeidstilsynet kan også hjelpe deg. Uansett om du ikke er medlem av noe forbund har du krav på tillegg ved helg- og kveldsjobbing, men det er trygt å få støtte av forbundet ved fremming av krav. Arbeidsmiljøloven gjelder for alle som betaler skatt (noe annet er jo forbudt) og du finner den her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente arbeidsgiver :D hehe

Takk for svar=) Fin link!

Men vet ikke helt hvor jeg har hørt det, men når jeg gikk på vgs gikk jeg hotell og næringsmiddelfag, noen snakket om at hvis man velger det yrket så må man også vite at man ikke får noe ekstra for å jobbe i helgene!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det stemmer eller ikke, men fikk ikke noe helge ekstra når jeg jobbet som sommervikar på Quality Hotel. Og ikke i jobben jeg har nå. Hehe..

Igjen, tusen takk=)

Blir nok noen telefoner i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er neimen ikke sikker her jeg altså. Min første innskytelse var at selvfølgelig har du krav på tillegg, men langt bak i hodet mitt er det noe som sier at om helg og kveld er del av ordinær arbeidstid så er det ikke sikkert du har krav på tillegg for dette... Håper det er så langt bak i hodet mitt at det dreier seg om noe som også er langt bak i tid (eller at hodet mitt tar feil)! :D

Du skal jo ha en kontrakt da, og der skal sånne ting stå. Det er ulovlig å ikke gi sine arbeidere en kontrakt. Pussig om de andre på jobben din får tillegg og ikke du da...

Sjekk det ut, bør vel være en sak som det er greit å spørre arbeidsgiver om også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange herrens år siden arbeidet jeg et sted hvor de også anvendte studenter til deltid. Disse jobbet under et visst antall timer i uken og da ble det sagt at dersom de ikke oversteg et visst antall timer- så hadde de heller ikke krav på tillegg ala kveldstillegg o.l. MEN, om dette er tilfellet er jeg usikker på. Det jeg vet er at man uansett har krav på overtid dersom en jobber over 7.5 timer en dag osv osv. og dette burde også gjelde helligdagstillegg da disse har mindre art av et "gode" enn vanlig kveldstillegg.

Jeg ville ha kontaktet fagforeningen som regulerer ditt område og hørt med dem FØR du hører med arbeidsgiver. Fordi, om du er rimelig uheldig- så kan det være at du har med en sleiping å gjøre og da er det alltid best å vite i forkant hva du har krav på :D

Lykke til frøken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange herrens år siden arbeidet jeg et sted hvor de også anvendte studenter til deltid. Disse jobbet under et visst antall timer i uken og da ble det sagt at dersom de ikke oversteg et visst antall timer- så hadde de heller ikke krav på tillegg ala kveldstillegg o.l. MEN, om dette er tilfellet er jeg usikker på. Det jeg vet er at man uansett har krav på overtid dersom en jobber over 7.5 timer en dag osv osv. og dette burde også gjelde helligdagstillegg da disse har mindre art av et "gode" enn vanlig kveldstillegg.

Jeg ville ha kontaktet fagforeningen som regulerer ditt område og hørt med dem FØR du hører med arbeidsgiver. Fordi, om du er rimelig uheldig- så kan det være at du har med en sleiping å gjøre og da er det alltid best å vite i forkant hva du har krav på :D

Lykke til frøken!

Stemmer det! Der hvor jeg jobber er det sånn. Husker ikke antall timer pr/uke i hodet akkurat nå, men vi får i alle fall ikke verken kvelds eller lørdagstillegg hvis vi ikke jobber nok. Der jeg jobber er sjefen såpass grei at han lar oss jobbe så mye vi vil/kan, uten å tenke på om vi da får krav på dette tillegget. Andre steder er sjefen veldig nøye på å ha såpass mange ansatte at de aldri kommer over det timeantallet at de har krav på tillegg. Men TS jobber jo 100% (eller i alle fall tilnærmet det), så dette timeantallet burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker ang helg som vanlig arbeidstid ja som Carma sier, men helligdager etc har du GARANTERT krav på 100% overtid.

Mener bestemt man har krav på tillegg i timelønnen i helg og, man har jo krav på tillegg etter visse tider på døgnet ellers i uken og...Jobber man til 20.00 på kvelden, så har man tillegg en viss tid. (Varierer en del fra sted til sted)...Overtid får man kun om man allerede har jobbet 100% arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for mange vettige svar=)

Har ikke fått tak i noen i dag=/ Men prøver igjen i morgen. Gir meg ikke så lett..

Har jeg krav på noe, skal jeg ha det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte litt rundt i dag også. Fikk faktisk tak i noen mennesker.

Fant ut at jeg har krav på det jeg trodde=) Noe som er veldig bra.

Nytter ikke få tak i sjefen så jeg sendte han en melding. Har ikke fått noe svar av han enda. Idiot!

Tusen takk for hjelpen folkens=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte litt rundt i dag også. Fikk faktisk tak i noen mennesker.

Fant ut at jeg har krav på det jeg trodde=) Noe som er veldig bra.

Nytter ikke få tak i sjefen så jeg sendte han en melding. Har ikke fått noe svar av han enda. Idiot!

Tusen takk for hjelpen folkens=)

En annen ting, hørte du med dem om du har krav på tilbakebetaling for en viss periode også? Det kan være fint å ha fremme på bordet også når du først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gratulerer så mye @Debbie😍 Dette blir bra! 
    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...