Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan roe ned en "ivrig" hund?

MariaN

Recommended Posts

Saken er denne;

Jeg og Diesel bruker å leke "agility" i en barnehage. Ikke ofte, men nå og da :D

Der er det gjerder og leker han hopper over og går igjennom.

Jeg får kontakt med han, han går på plass, og jeg peker han hit og dit "opp..over.." osv..

Han er kjempeflink, går til og med ned rutsjebanen selv når han ikke får beskjed om det :D

Han er veldig engasjert og lynkjapp...

Men plutselig så "bikker han over", og bjeffer på meg.

-Det virker som det blir for mye til hodet hans, med ros og oppgaver som har litt hastighet.

Hva skal jeg gjøre for å dempe han, få han til å roe seg ned et par hakk ?

Vi avbryter selvfølgelig leken med en gang..

For å forhindre at han evt gjør det igjen, så holder vi ikke på lenge i gangen. Korte runder, med pauser i mellom.

Kan det lønne seg å "slite han ut" først, slik at han ikke er full av energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever litt av det samme, men på en litt annen måte da. Jeg pleier å gjøre det samme som deg he he, dra på skoler eller barnehager og leke med ham der. Men i begynnelsen er han så proppfull av energi, at jeg bare må la ham løpe fra seg litt, slik at glasset er fullt, men ikke renner over om du skjønner.

Jeg får god kontakt i begynnelsen og, men han er ikke konsentrert på den måten at han faktisk lærer noe liksom, (ikke at det alltid er formålet da). Så jeg opplever det best når han har fått jaget litt rundt, og vier meg full konsentrasjon etterpå. Også prøver jeg å slutte når vi er på topp, selv om jeg kanskje drar det litt langt noen ganger, slik at leken blir "slapp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

start treningen med konsentrasjons øvelser, som sitt, dekk og bli. Min forrige riesen kokte helt over når vi kom på treningsbanen, prøvde en masse ting, før jeg gikk over til sitt(bli) gikk fra han og lot han sitte i 5 minutter mens de andre trente. Dette kjølet ned hodet hans såpass at treningen kunne starte.

Og til slutt, vil vel ikke anbefale å bruke en barnehage som treningsplass, det er slettes ikke alle foreldre som setter pris på at barnet kommer hjem med hunde dritt på parkdressen! Selv om det ikke er din hund som har lagt igjen et visittkort, så vil det være du som blir den skyldige, uansett hvor ansvarlig du er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vorsteheren vi hadde kunne være sånn, spesielt hvis det var en stund siden hun hadde fått brukt hodet sitt skikkelig. Ting som hjalp på henne var feks enten å la henne løpe litt fra seg først eller å ta fra henne leken og legge henne i dekk en liten stund før vi fortsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innspill er:

Det er iallefall viktig å gi god mosjon før man begynner å terpe og trene på spesifike ting.

"time out" i bil blir brukt på ivrige hunder på agilitytreningen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...