Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valper på tispa mi(spørsmål)


supergirl

Recommended Posts

Å gi opp gode råd på mindre enn dag er litt svakt synes jeg, håper du bet tennene sammen og ble her litt til for synes både tore og mrs. Powers har gitt deg gode råd og tanker:)

Selv tilhører jeg gjengen som er i mot planlagt blandingsavl, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget når man har så mange andre fine rasehunder. Men, ønsker man å avle og har en god tanke bak utover "jeg vil ha valper på hunden min fordi den er så fin" så bør vi "raseentusiaster" heve oss over våre egen tanker og heller gi de beste råd som er. Jeg er ikke selv noen avler, men synes du bør sette deg inn i ting tenke igjennom tingene på lik linje som en som driver raseavl.

Nå vet jeg ikke alderen din, men i og med at du går på skole regner jeg med at du ikke er så alt for gammel. Du bør tenke på hvor du skal ha valpekassen og økonomien i det. Da vi hadde ett kull hjemme for snart 8 år siden Fikk vi inn ca. 49 000 ved valpesalg. Dette var raserene hunder med fullpris på alle utenom en. Ser man på den totale kostnaden av hva fôr til valper og tispe, vaksiner og merking kostet satt vi igjen med knappe 5000 kroner mener jeg å huske. Har du råd til å fostre opp ett kull på kanskje 8 valper? Tispen krever mer mat, valpene skal ha mat, som førstegangs avler trenger du utstyr som bla. valpekasse (kan jo bygge selv evt). Når valpene har blitt en 4-5 uker begynner de å våkne til liv og behovet for utfoldelse øker. Hvor god tid har du til å lufte og trene valpene etterhvert som de blir eldre?

Jeg er av den oppfattning at valpene bør få komme seg ut i naturen når de er gamle nok til det (4-5 uker), det være seg hage eller en liten skogflekk. De trenger å oppleve verden, samt at naturen gjerne innehar andre motoriske utfordringer enn det stuegulvet gjør. Har du egnete naturområder? Har tid, evne og kunnskap til å følge opp valpene med sosialisering før salg? har du tid og kapasitet til å følge opp hund og eier i etterkant av salget? Har du plass til 8 valper som piper, løper, tygger og tuller? Valper er krevende i både tid, krefter og kapasitet. De skal følges opp, valpekassen skal renses, de skal passes på og moren bør også få litt fri fra tid til annen.

Det er mye man kan si, her var litt av det som falt meg inn og igjen: les innlegget til Tore og ta en titt på linkene til Mrs. Powers. La ikke velmente råd hindre deg fra å gjøre som du vil, men skyv dem heller ikke unna uten å tenke over dem. Det er erfarne og dyktige folk her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi opp gode råd på mindre enn dag er litt svakt synes jeg, håper du bet tennene sammen og ble her litt til for synes både tore og mrs. Powers har gitt deg gode råd og tanker:)

Selv tilhører jeg gjengen som er i mot planlagt blandingsavl, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget når man har så mange andre fine rasehunder. Men, ønsker man å avle og har en god tanke bak utover "jeg vil ha valper på hunden min fordi den er så fin" så bør vi "raseentusiaster" heve oss over våre egen tanker og heller gi de beste råd som er. Jeg er ikke selv noen avler, men synes du bør sette deg inn i ting tenke igjennom tingene på lik linje som en som driver raseavl.

Nå vet jeg ikke alderen din, men i og med at du går på skole regner jeg med at du ikke er så alt for gammel. Du bør tenke på hvor du skal ha valpekassen og økonomien i det. Da vi hadde ett kull hjemme for snart 8 år siden Fikk vi inn ca. 49 000 ved valpesalg. Dette var raserene hunder med fullpris på alle utenom en. Ser man på den totale kostnaden av hva fôr til valper og tispe, vaksiner og merking kostet satt vi igjen med knappe 5000 kroner mener jeg å huske. Har du råd til å fostre opp ett kull på kanskje 8 valper? Tispen krever mer mat, valpene skal ha mat, som førstegangs avler trenger du utstyr som bla. valpekasse (kan jo bygge selv evt). Når valpene har blitt en 4-5 uker begynner de å våkne til liv og behovet for utfoldelse øker. Hvor god tid har du til å lufte og trene valpene etterhvert som de blir eldre?

Jeg er av den oppfattning at valpene bør få komme seg ut i naturen når de er gamle nok til det (4-5 uker), det være seg hage eller en liten skogflekk. De trenger å oppleve verden, samt at naturen gjerne innehar andre motoriske utfordringer enn det stuegulvet gjør. Har du egnete naturområder? Har tid, evne og kunnskap til å følge opp valpene med sosialisering før salg? har du tid og kapasitet til å følge opp hund og eier i etterkant av salget? Har du plass til 8 valper som piper, løper, tygger og tuller? Valper er krevende i både tid, krefter og kapasitet. De skal følges opp, valpekassen skal renses, de skal passes på og moren bør også få litt fri fra tid til annen.

Det er mye man kan si, her var litt av det som falt meg inn og igjen: les innlegget til Tore og ta en titt på linkene til Mrs. Powers. La ikke velmente råd hindre deg fra å gjøre som du vil, men skyv dem heller ikke unna uten å tenke over dem. Det er erfarne og dyktige folk her inne...

Bra sagt:)

Skal du ha kullet bør du gjøre alt forarbeidet og vite hva du går til:) Selv har jeg mitt første kull nå, jeg hadde lest mye og snakket med flere før jeg parret på tispen min. Mine valper er nå ti uker gamle og er av rasen mops, selv om de ikke er store så krever de mye arbeid! Jeg går også på skole (universitetet) og dagene mine har kun bestått av lekser og valper i snart 3mnd, har nesten ikke vært ute av leiligheten (utenom de tre gangene vi lufter valpene ute). Vær sikker på hva du går til. Ser vi bort ifra alt arbeidet så er jo det en herlig og givendes opplevelse. Når det kommer til penger så hadde jeg ikke klart meg hadde det ikke vært for samboeren min som jobber fullt, all mat, veterinærutgifter, valpekasse + + + er utgifter man må betale for FØR du får penger for valpene så du må ha en "liten" bunke oppspart, alt kan skje! Veterinærutgiftene mine så langt er kommet opp i nærmere 10 000kr..

Valpene bør ikke være alene de første tre ukene synes jeg, jeg har ikke gått fra valpene i det hele tatt utenom turer med moren og småærend.

Jeg angrer ikke på kullet i det hele tatt og har søkt kennelnavn for å fortsette som et "minioppdrett":D

Er det noe du lurer på må du bare spørre så kan jeg nå svare så godt jeg kan, hvis du har bestemt deg for å parre henne er det bedre at du får god veiledning. Nå er jeg ganske "fersk i faget" selv, men er vel bedre enn ingenting.

ps: Må poengtere igjen at jeg ikke støtter blandingsavl og ser helst at du lar vær å parre henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva du har tenkt å selge valpene for? 2000-3000kr er jo vanlig pris for blandinger. Siden du har en liten blanding, er sjansen stor for at du får et lite kull, dvs to-tre valper. Da sitter du igjen med 4000-9000kr. Disse pengene har du nok allerede brukt på å betale for fôr, vaksiner, ormekur, valpekasse, helseattester av valpene, undersøkelser av både mor og valper, valpepakker med mat og skåler og leker og tepper til valpene, chipmerking av valpene, ultralyd av tispen før hun føder, og muligens også ved komplikasjoner under fødsel. Da er du allerede godt i minus på konto, så det er bare å sette igang og spare! :P Du har valgt en dyr hobby, og det å ha et kull er ikke akkurat innbringende for kontoen, tvert imot!

Du sier at de du kjøpte hunden av har hatt kull på henne tidligere, hvor mange kull har de hatt? Hvor gammel er tispa? Det anbefales at man ikke har mer enn max fem kull på en tispe, og at hun ikke får flere kull etter sju års alder.

For at du skal kunne gi bedre sikkerhet om at valpene kommer til å bli friske, bør du foreta diverse helseundersøkelser før du parrer. For cairn terrier bør du øyelyse og teste for Patella Luksasjon, for cocker spaniel bør du HD og AA (ca 1400kr) røntge, for bichon frisè antar jeg det er øyelysing (800 kr) og PL (vet ikke pris) og det samme gjelder muligens for tibetansk spaniel. NB! Husk at hannhund også må testes for sin(e) rases spesielle sykdommer/plager før dere parrer de!

Jeg anbefaler også at du leser noen bøker; Genetikk, avl og Oppdrett får du kjøpt av NKK - den er litt stor og tung, men du finner masse nyttig info om valper og oppdrett. Valping- drektighet, fødsel og valpestell: Anne L. Buvik og Tove Solberg er en annen grei bok som passer bra for nybegynnere. Ellers har du jo Obstetrikk for hund og katt, den er nok temmelig tunglest, men full av masse info. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...