Gå til innhold
Hundesonen.no

Få valper på tispa mi(spørsmål)


supergirl

Recommended Posts

Å gi opp gode råd på mindre enn dag er litt svakt synes jeg, håper du bet tennene sammen og ble her litt til for synes både tore og mrs. Powers har gitt deg gode råd og tanker:)

Selv tilhører jeg gjengen som er i mot planlagt blandingsavl, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget når man har så mange andre fine rasehunder. Men, ønsker man å avle og har en god tanke bak utover "jeg vil ha valper på hunden min fordi den er så fin" så bør vi "raseentusiaster" heve oss over våre egen tanker og heller gi de beste råd som er. Jeg er ikke selv noen avler, men synes du bør sette deg inn i ting tenke igjennom tingene på lik linje som en som driver raseavl.

Nå vet jeg ikke alderen din, men i og med at du går på skole regner jeg med at du ikke er så alt for gammel. Du bør tenke på hvor du skal ha valpekassen og økonomien i det. Da vi hadde ett kull hjemme for snart 8 år siden Fikk vi inn ca. 49 000 ved valpesalg. Dette var raserene hunder med fullpris på alle utenom en. Ser man på den totale kostnaden av hva fôr til valper og tispe, vaksiner og merking kostet satt vi igjen med knappe 5000 kroner mener jeg å huske. Har du råd til å fostre opp ett kull på kanskje 8 valper? Tispen krever mer mat, valpene skal ha mat, som førstegangs avler trenger du utstyr som bla. valpekasse (kan jo bygge selv evt). Når valpene har blitt en 4-5 uker begynner de å våkne til liv og behovet for utfoldelse øker. Hvor god tid har du til å lufte og trene valpene etterhvert som de blir eldre?

Jeg er av den oppfattning at valpene bør få komme seg ut i naturen når de er gamle nok til det (4-5 uker), det være seg hage eller en liten skogflekk. De trenger å oppleve verden, samt at naturen gjerne innehar andre motoriske utfordringer enn det stuegulvet gjør. Har du egnete naturområder? Har tid, evne og kunnskap til å følge opp valpene med sosialisering før salg? har du tid og kapasitet til å følge opp hund og eier i etterkant av salget? Har du plass til 8 valper som piper, løper, tygger og tuller? Valper er krevende i både tid, krefter og kapasitet. De skal følges opp, valpekassen skal renses, de skal passes på og moren bør også få litt fri fra tid til annen.

Det er mye man kan si, her var litt av det som falt meg inn og igjen: les innlegget til Tore og ta en titt på linkene til Mrs. Powers. La ikke velmente råd hindre deg fra å gjøre som du vil, men skyv dem heller ikke unna uten å tenke over dem. Det er erfarne og dyktige folk her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi opp gode råd på mindre enn dag er litt svakt synes jeg, håper du bet tennene sammen og ble her litt til for synes både tore og mrs. Powers har gitt deg gode råd og tanker:)

Selv tilhører jeg gjengen som er i mot planlagt blandingsavl, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget når man har så mange andre fine rasehunder. Men, ønsker man å avle og har en god tanke bak utover "jeg vil ha valper på hunden min fordi den er så fin" så bør vi "raseentusiaster" heve oss over våre egen tanker og heller gi de beste råd som er. Jeg er ikke selv noen avler, men synes du bør sette deg inn i ting tenke igjennom tingene på lik linje som en som driver raseavl.

Nå vet jeg ikke alderen din, men i og med at du går på skole regner jeg med at du ikke er så alt for gammel. Du bør tenke på hvor du skal ha valpekassen og økonomien i det. Da vi hadde ett kull hjemme for snart 8 år siden Fikk vi inn ca. 49 000 ved valpesalg. Dette var raserene hunder med fullpris på alle utenom en. Ser man på den totale kostnaden av hva fôr til valper og tispe, vaksiner og merking kostet satt vi igjen med knappe 5000 kroner mener jeg å huske. Har du råd til å fostre opp ett kull på kanskje 8 valper? Tispen krever mer mat, valpene skal ha mat, som førstegangs avler trenger du utstyr som bla. valpekasse (kan jo bygge selv evt). Når valpene har blitt en 4-5 uker begynner de å våkne til liv og behovet for utfoldelse øker. Hvor god tid har du til å lufte og trene valpene etterhvert som de blir eldre?

Jeg er av den oppfattning at valpene bør få komme seg ut i naturen når de er gamle nok til det (4-5 uker), det være seg hage eller en liten skogflekk. De trenger å oppleve verden, samt at naturen gjerne innehar andre motoriske utfordringer enn det stuegulvet gjør. Har du egnete naturområder? Har tid, evne og kunnskap til å følge opp valpene med sosialisering før salg? har du tid og kapasitet til å følge opp hund og eier i etterkant av salget? Har du plass til 8 valper som piper, løper, tygger og tuller? Valper er krevende i både tid, krefter og kapasitet. De skal følges opp, valpekassen skal renses, de skal passes på og moren bør også få litt fri fra tid til annen.

Det er mye man kan si, her var litt av det som falt meg inn og igjen: les innlegget til Tore og ta en titt på linkene til Mrs. Powers. La ikke velmente råd hindre deg fra å gjøre som du vil, men skyv dem heller ikke unna uten å tenke over dem. Det er erfarne og dyktige folk her inne...

Bra sagt:)

Skal du ha kullet bør du gjøre alt forarbeidet og vite hva du går til:) Selv har jeg mitt første kull nå, jeg hadde lest mye og snakket med flere før jeg parret på tispen min. Mine valper er nå ti uker gamle og er av rasen mops, selv om de ikke er store så krever de mye arbeid! Jeg går også på skole (universitetet) og dagene mine har kun bestått av lekser og valper i snart 3mnd, har nesten ikke vært ute av leiligheten (utenom de tre gangene vi lufter valpene ute). Vær sikker på hva du går til. Ser vi bort ifra alt arbeidet så er jo det en herlig og givendes opplevelse. Når det kommer til penger så hadde jeg ikke klart meg hadde det ikke vært for samboeren min som jobber fullt, all mat, veterinærutgifter, valpekasse + + + er utgifter man må betale for FØR du får penger for valpene så du må ha en "liten" bunke oppspart, alt kan skje! Veterinærutgiftene mine så langt er kommet opp i nærmere 10 000kr..

Valpene bør ikke være alene de første tre ukene synes jeg, jeg har ikke gått fra valpene i det hele tatt utenom turer med moren og småærend.

Jeg angrer ikke på kullet i det hele tatt og har søkt kennelnavn for å fortsette som et "minioppdrett":D

Er det noe du lurer på må du bare spørre så kan jeg nå svare så godt jeg kan, hvis du har bestemt deg for å parre henne er det bedre at du får god veiledning. Nå er jeg ganske "fersk i faget" selv, men er vel bedre enn ingenting.

ps: Må poengtere igjen at jeg ikke støtter blandingsavl og ser helst at du lar vær å parre henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva du har tenkt å selge valpene for? 2000-3000kr er jo vanlig pris for blandinger. Siden du har en liten blanding, er sjansen stor for at du får et lite kull, dvs to-tre valper. Da sitter du igjen med 4000-9000kr. Disse pengene har du nok allerede brukt på å betale for fôr, vaksiner, ormekur, valpekasse, helseattester av valpene, undersøkelser av både mor og valper, valpepakker med mat og skåler og leker og tepper til valpene, chipmerking av valpene, ultralyd av tispen før hun føder, og muligens også ved komplikasjoner under fødsel. Da er du allerede godt i minus på konto, så det er bare å sette igang og spare! :P Du har valgt en dyr hobby, og det å ha et kull er ikke akkurat innbringende for kontoen, tvert imot!

Du sier at de du kjøpte hunden av har hatt kull på henne tidligere, hvor mange kull har de hatt? Hvor gammel er tispa? Det anbefales at man ikke har mer enn max fem kull på en tispe, og at hun ikke får flere kull etter sju års alder.

For at du skal kunne gi bedre sikkerhet om at valpene kommer til å bli friske, bør du foreta diverse helseundersøkelser før du parrer. For cairn terrier bør du øyelyse og teste for Patella Luksasjon, for cocker spaniel bør du HD og AA (ca 1400kr) røntge, for bichon frisè antar jeg det er øyelysing (800 kr) og PL (vet ikke pris) og det samme gjelder muligens for tibetansk spaniel. NB! Husk at hannhund også må testes for sin(e) rases spesielle sykdommer/plager før dere parrer de!

Jeg anbefaler også at du leser noen bøker; Genetikk, avl og Oppdrett får du kjøpt av NKK - den er litt stor og tung, men du finner masse nyttig info om valper og oppdrett. Valping- drektighet, fødsel og valpestell: Anne L. Buvik og Tove Solberg er en annen grei bok som passer bra for nybegynnere. Ellers har du jo Obstetrikk for hund og katt, den er nok temmelig tunglest, men full av masse info. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...