Gå til innhold
Hundesonen.no

Skadelig med Frolic som godbiter?


Zoey

Recommended Posts

Altså jeg ble litt stressa på dette med Frolic etter å ha lest i den andre Frolic tråden at frolic kan være skadelig og bruke også bare som godbiter pga hayt mineralinnhold, salt ol.. Jeg bruker ganske mye frolic som gobiter, men har ikke merket noe på pelsen o.l.. Merker seff at hun bajser mer enn vanlig, og at bajsen er frolic-farga om hun får ekstra mye da..

Problemet jeg har er at hun ikke liker pølser/fiskekaker eller andre "sunne alternativer".. Og for å være helt ærlig er jeg lite keen på å kjøpe elgkarbonader eller stekt kyling hver gang vi skal bare trene litt..

Men da tyr jeg til dere kjære Doggiser.. Kan det være farlig å bruke frolic som guddis? I litt store mengder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt idiotisk å skulle la være å gi sin hund noe med mindre det er giftig tenker jeg (jada, satt på spissen). Poenget er, dersom din hund arbeider for Frolic og den ikke viser noen tegn til at det ikke går overens med dens kropp- så gi den Frolic som godis. Sofus ELSKET frolic, og tok ikke skade av det. Mesteparten av hundene på treningen arbeider for Frolic (bortsett fra de som gjerne er allergisk og kun kan spise kalkun eller hva det nå er).

Klart noen hunder ikke tåler Frolic, men sånn er det jo også med mennesker og diverse mattyper eller snacks. De tragiske eksemplene kommer jo alltid mer frem i fokus enn de som det aldri skjer noe med. I den andre tråden var det en som nevnte en toller som ble fôret på Frolic men så fikk den visst allergi... javel ja.. Men slik det skrives så fremstår det som om Frolic ga den allergi, men det er det jo absolutt ingen holdepunkter for å gjøre heller.

Gi hunden det den arbeider for og som den ikke tar skade av. Flipsen er en racer for kattefôr :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjer har dødd av å få Eukanuba. Dem har dødd av å få Hills. Dem har dødd av å få Vom&Hundemat dem har dødd av å få ProPlan, dem har dødd av å få Royal Canin, dem har dødd av å få Labb. Noen hunder tåler andre tåler ikke. Med tanke på dagens avl og oppdrett tåler hunder mindre og mindre og det er fryktelig synd. Da jeg var ung tålte bikkjer så og si ALT. Dem åt restemat og ble gamle som alle hauger, eldre enn hva som er normalt i dag. Elghund til onkelen til bestemor åt mat med grisene. Ho blei 15 år gammel. Ikke ødelegg bikkjene deres med å skåne dem mot diverse. Unngå det som man VET er giftig, som sjokolade og rå løk også gi resten med sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå løk? Sjokolade var jeg fullt klar over, men har ikke hørt at rå løk er farlig. Nå har hun heller aldri fått det, så ingen skade skjedd der...

Ja, rå løk kan føre til anemi, så det anbefales ikke å gi dette til hunder. Det er masse mer også, finnes en liste på nett ett eller annet sted - husker ikke hvor, men gi hunden det du vet de tåler: Rått kjøtt, rå bein, hundemat, middagsrester uten for mye krydder, unngå rå poteter (er ikke bra for noen i grunn), potetskrell går greit, gulrøtter er greie saker og ypperlig som snadder om hunder liker det, rå fisk. Masse man kan gi, men noen ting bør man unngå. Det sies at hunder ikke skal ha varmebehandlet kalkunskinn, men hunder skal uansett ikke ha varmebehandlede bein så da kan man glatt unngå skinnet på kalkunen også. Rå hvitløk skal de helst ikke ha også, så skal man gi hvitløk for å hindre flåttangrep anbefales det at man gir i pilleform eller tørket. Selv kjøper jeg fra Felleskjøpet pulver som også kan gies til hester. Lukter ikke bra men funker tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har nå skiter orange gjørme etter å ha fått frolic så de finner jeg på andre ting til. Men har hatt hunder som har fungert helt fint på frolic som godbiter også så det er som det ble sagt lenger opp her. Alle er individuelle.

Min ene hund hadde blitt dødssyk uansett hvilket tørrfòr han hadde fått og hvor fantastisk kvalitet det hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan heller ikke tenke meg at FROLIC kan være skadelig som treningsgodbiter.

Nå bruker jeg ikke frolic da Puddelen ikke motiveres av noe tørrfôr pt.

Jeg synes Frolic er yppelig siden man kan brekke dem i 2-4-6 eller 8 biter. Godbiter skal jo smake godt og "skli ned" lett.

Det slo meg plutselig at kan Frolic inneholde mere salt enn grillpølsser?

Det eneste jeg ikke liker med Frolic er den kraftige rødfargen. (det bertyr kanskje høyt innhold av nitrit? eller nitratt?..

Både hunder og mennesker kan være allergiske eller ha intåleranse for ulike stoffer.. Men generelt sett tåler jo de fleste individ det meste.

Ang giftige ting for hund så har jeg denne listen:

Rosiner

• Sjokolade

• Rå løk

• Avokado

• Druer

• Kjølevæske (virker jo veldig logisk, men nevner det fordi kjølevæske lukter og smaker søtt, og bare en liten mengde er giftig. Vær obs rundt biler dersom det kan ha lekket ut av bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den andre tråden var det en som nevnte en toller som ble fôret på Frolic men så fikk den visst allergi... javel ja.. Men slik det skrives så fremstår det som om Frolic ga den allergi, men det er det jo absolutt ingen holdepunkter for å gjøre heller.

Hunden fikk allergien pga feilernering pga bruk av frolic som fôr. Så jo Frolic ga bikkja allergi.

-----

Bruker selv Frolic som godit av og til, men hunden her har ikke som jeg har merket fått noen problemer utav det. Fikk senest i dag kommentar på hvor fin og blank pels han har. Tennene er hvite og fine også.

Men du? Har du prøvd lever som godbit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden fikk allergien pga feilernering pga bruk av frolic som fôr. Så jo Frolic ga bikkja allergi.

Da antar jeg at dette er dokumentert av veterinær og sendt inn til de som lager eller forhandler Frolic? Hvis ikke, vil det jo ikke hjelpe noen dersom dette stemmer. Frolic selges jo tross alt som om det er et fullverdig fôr til hunder, så hvis det medfører feilernæring må jo noen sette en stopper for det. Og siden du mener at det var det som skjedde i overnevnte tilfelle så håper jeg da inderlig at tilstrekkelig dokumentasjon ble innsendt til de respektive mottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at dette er dokumentert av veterinær og sendt inn til de som lager eller forhandler Frolic? Hvis ikke, vil det jo ikke hjelpe noen dersom dette stemmer. Frolic selges jo tross alt som om det er et fullverdig fôr til hunder, så hvis det medfører feilernæring må jo noen sette en stopper for det. Og siden du mener at det var det som skjedde i overnevnte tilfelle så håper jeg da inderlig at tilstrekkelig dokumentasjon ble innsendt til de respektive mottakere.

Det vet jeg ikke, men antar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt dere ikke mener det er skadelig.. Har heller ikke intrykk av at det har noe negativ invirkning, bortsett fra litt rød bajs, men fikk litt hetta når det ble snakk om mineraler o.l bare.. Har nemlig for meg at det kan være vanskelig å oppdage om de får for mye mineraler og sånn. Men har tenkt at så lenge hun har fått godt for ved siden, at det ikke har hatt så mye å si.. Utrolig klønete innlegg kjenner jeg...

Men du? Har du prøvd lever som godbit?

Hehe.. Lever liker hun ikke.. hverken, tørket,rå,kokt,stekt eller grillet.. Pølser spytter hun ut.. ost er kult littegrann, men ikke over lengre perioder.. Hehe.. Kjøttboller, grillet kylling og elgkarbonader er kjempestas, men brukes liksom ikke til hverdags;)

Frolic derimot går ned hver dag, og hun jobber greit for det i "hjemme/dagligdags trening" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi og intoleranse er vanlig hos mennesker og dyr.

Veldig få produsenter av menneskmat tar hensyn til alergikere og de med intoleranse...igrunnen.

Min favoritt er HELNØTTSKJOKKOLADE.. For en nøtteallergiker er dette nesten som GIFT å regne.

Men FREIA tar IKKE hensyn til alle allergikerene for det... Om dere skjønner hvor jeg vil.

Jeg tipper at produsenten av Frolic holder seg innenfor grenseverdiene av hva de har lov å putte i hunde"maten" gitt av næringsmiddelderiktoratet.

Men garanter lurt uansett å variere med godbiter.. Tipper at Frolic spisingen til hunden din er liten.

Kanskje lurt å "bestemme" seg for at man bruker feks 5 frolicbiter pr dag i dresurtrening?

Det er vi som konsumenter som har ansvar for å vite hva vi er allergisk mot.. Produsentene har ansvar for å merke varen slik at vi kan lese hva vi får i oss. Og foreta valg ut fra det.

Jeg er IKKE fornuftig ang meg selv og mine matvaner.. Spiser mye rart bare ordi jeg liker det ekstra godt..

Regner med at vi også tar slike "risker" med våre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi og intoleranse er vanlig hos mennesker og dyr.

Veldig få produsenter av menneskmat tar hensyn til alergikere og de med intoleranse...igrunnen.

Min favoritt er HELNØTTSKJOKKOLADE.. For en nøtteallergiker er dette nesten som GIFT å regne.

Men FREIA tar IKKE hensyn til alle allergikerene for det... Om dere skjønner hvor jeg vil.

Jeg tipper at produsenten av Frolic holder seg innenfor grenseverdiene av hva de har lov å putte i hunde"maten" gitt av næringsmiddelderiktoratet.

*klippet*

Mja, men dette er ikke det samme som å si at en hund utviklet allergi pga feilernæring av et fôr som skal være fullgodt iflg. diverse tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mennesker er allergisk mot det vi andre kaller fullverdig mat.

Jeg mener: VI forbrukere må bruke hodet..vi også.

Jeg variere maten til hundene... Ensformig fôring kan da ikke være lurt det heller.

Allergi utløses av eksponering for allergenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en skal finne godbiter er det smart å tenke "naturlig", og forsøke unngå godbiter med alt for mye tilsetningsstoffer. godbiter som er fulle av kunstig farge kan umulig være noe godt valg. Kunstige tilsetningsstoffer i mat er generelt en bekymring i menneskemat - hvorfor ikke i dyremat ?

Mitt tips for verdens beste godbiter - og jeg tuller ikke - mine hunder gjør hva som helst for disse godbitene, du får oppmerksomheten deres umiddelbart.

Kjøp en stor leverbit og langtidsstek den over noen timer på lav varme , 100 grader, i stekeovnen. Den skal være forholdsvis tørr - men ikke så tørr at du ikke får skjært biter av den. Skjær den i biter og du har verdens beste godbiter. Disse har mye mer lukt og skaper mye mer interesse hos hunden enn de komersielle frysetørrede leverbitene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve det med LEVER.

Min Samojed må ikke ha for gode godbiter. Da går hun bare "på lomma". Frolic er akkurat passe for henne.

Puddel går fort lei ALT. Frolic er ikke motiverende på henne. Mye tygging og så spytter hun dem ut. Falun Kalkunpølse og kyllingkjøttboller går bra plus litt ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips for verdens beste godbiter - og jeg tuller ikke - mine hunder gjør hva som helst for disse godbitene, du får oppmerksomheten deres umiddelbart.

Kjøp en stor leverbit og langtidsstek den over noen timer på lav varme , 100 grader, i stekeovnen. Den skal være forholdsvis tørr - men ikke så tørr at du ikke får skjært biter av den. Skjær den i biter og du har verdens beste godbiter. Disse har mye mer lukt og skaper mye mer interesse hos hunden enn de komersielle frysetørrede leverbitene.

...og hvis en er så pysete som meg, så er dette også verdens beste slankekur. Jeg unngikk kjøkkenet mitt i en uke eller noe etter første (og siste) gangen jeg mekket levergo'biter. Jeg var kun inne på kjøkkenet så lenge jeg klarte å holde pusten - uten overdrivelse. Nå hører det faktisk til historien at Sofus nektet å spise leverbitene når vi var på trening, til det var det for dårlig forsterkning for ham *flire* Men har fått forståelsen av at de fleste hunder liker lever, bare ikke Sofus åpenbart. Og nei, det var ikke noe galt med min kokekunst, de andre hundene elsket det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da tyr jeg til dere kjære Doggiser.. Kan det være farlig å bruke frolic som guddis? I litt store mengder ?

Selvfølgelig er ikke frolic farlig for normale friske hunder! Hadde det vært helseskadelig hadde det ikke vært lov å selge...

Nå må dere gi dere med dette fôrhysteriet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke frolic farlig for normale friske hunder! Hadde det vært helseskadelig hadde det ikke vært lov å selge...

Nå må dere gi dere med dette fôrhysteriet!

*takk Hanna*

Og til alle som mener ditt og datt er skadelig (nå tenker jeg på ulike fôr) så selvsagt finnes det individer som reagerer på ulike stoffer i ulike fôr. Enkelte raser/typer reagerer i mer eller mindre større grad på de samme stoffene, eller har spesielle behov - det er nettopp derfor fôrindustrien har utviklet hauger med 'spesial'for... En FRISK hund tåler det meste - uansett om det er pointer, mastiff, blanding eller bestemors puddel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at opp gjennom årene har hundefor hatt tilsetningsstoffer som har vært direkte helseskadelig. Kjøtt som ble brukt i hundeforindustrien ble sprøytet med BHT (?) for at det skulle holde seg lengre, dette stoffet var svært helseskadelig og forbudt i menneskemat. Gudene vet hva de bruker nå.

Kan det være slik at en hund som over tid utsettes for uheldige tilsetningsstoffer faktisk utvikler sykdom ? Istedet for å tenke at en hund som reagerer på hundemat må være syk i utgangspunktet.

I norsk og svensk hundesport er det nylig publisert en forskningsartikkel vedr hjemmelaget mat kontra tørrfor. Konklusjonen er at hvalper etter tisper som fikk hjemmelaget mat under drektighet har mindre sjanser for å utvikle allergier - enn de som ble utsatt for tørrfor under drektigheten. Nøkkelordet er naturlige bakterier - som en eks vis finner i biola og rått kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, MIN i utgangspunktet friske hund ble syk (strutvit) da han fikk frolic som godis, så JEG tar ikke sjansen på å gi dette til mine hunder lenger. Jeg gir de derimot mye annet rart som andre folk stusser over, så jeg føler ikke jeg er hysterisk. Men det er jo ofte sånn; har man erfart at ett eller annet gir noen en dårlig erfaring, så prøver man gjerne å unngå det. Kalkunskinn skal mine hunder gjerne få, for det at kalkunskinn skal være farlig er i mine øyne bare sprøyt, og det finnes ikke dokumentasjon på det over hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norsk og svensk hundesport er det nylig publisert en forskningsartikkel vedr hjemmelaget mat kontra tørrfor. Konklusjonen er at hvalper etter tisper som fikk hjemmelaget mat under drektighet har mindre sjanser for å utvikle allergier - enn de som ble utsatt for tørrfor under drektigheten. Nøkkelordet er naturlige bakterier - som en eks vis finner i biola og rått kjøtt.

Så tørrfôr er helseskadelig fordi det inneholder mindre bakterier...?

Jeg går ut i fra at det er denne studien du mener: Incidence of and risk factors for atopic dermatitis in a Swedish population of insured dogs (2006) Nødtvedt A, Egenvall A, Bergvall K, Hedhammar A.

Jeg har lest dette studiet i originalform, og de fant en rekke interessante sammehenger hvor ikke alle er like lett å forklare, som eks økt forekomst ved valper født på høsten og økt forekomst av hunder som bor i sentrale, bynære strøk - hvilket forfatterene mener like gjerne kan skyldes at veterinærene i tettbebygde strøk har høyere sannsynlighet for å være utdannet på feltet og stille rett diagnose. Det ble også funnet en sammenheng mellom ikke kommersielt fôr til tispe under laktasjon og lavere forekomst av atopisk dermatitt hos valpene. Så vidt jeg husker skilte ikke studiet på om tispa fikk utelukkende ikke-kommersielt fôr eller om hun fikk i blanding med kommersiellt fôr. Jeg har forøvrig også lest studier på mennesker hvor syrna og upastouriserte melkeprodukter gitt til mor under amming så ut til å ha en beskyttende effekt i forhold til eksem og atopiske lidelser hos barna ved 4 års alder. Men jeg tviler på at noen helsesøster hadde anbefalt at en ammende mor levde utelukkende på biola fordet...

- så derfra og konklusjonen din om at tørrfôr er helseskadelig kjøper jeg ikke! Det sagt er jeg heller ingen tørrfôr fanatiker. Jeg bruker stort sett det merket som passer meg i tilgjengelighet og pris og blander med hva jeg måtte finne for godt av matrester og egna slaktavfall.

Jeg kan også påpeke at i følge dette studiet: Estimation of heritability of atopic dermatitis in Labrador and Golden Retrievers (2006) Shaw SC, Wood JL, Freeman J, Littlewood JD, Hannant D.

- har atopisk dermatitt hos hund en fullstendig skremmende høy arvelighet på 0.47 (+-0.17)! Det betyr at nesten 50% av atopisk dermatitt hos hund skylles arv!

Så skal dere finne den store synderen innen allergiske hudlidelser på hund - let innen avlen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...