Gå til innhold
Hundesonen.no

Ble livredd når jeg skulle ta på halsbåndet


Recommended Posts

I dag når jeg skulle ta på Blondie halsbåndet så ble hun plutselig livredd! Hun skalv, og prøvde å vri jeg unna. Jeg trodde først hun hadde et sår som gjorde vondt, men jeg kjente ingenting. Deretter trodde jeg kanskje hun hadde slått seg og fått vondt, men når vi kom ut og gikk drog hun frivillig i båndet uten å få ondt av dette. Senest i går var det helt ok å ta på halsbåndet. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd :S Som om hun har en dårlig opplevelse med ting som strammer rundt halsen, for hun reagerte når jeg tok hun rundt sånn og :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte sånn når hun var rundt ti uker. Krøket seg sammen og skalv når jeg fant frem halsbåndet. Med en gang det er på er det kjempekult. Vi synes det var artig og lo av henne/gav henne oppmerksomhet.

Tok ikke lang tid før hun begynte å gjøre det samme med genseren hennes, sela, bare jeg går mot døra og skal ut etc. Vi stoppet for å gi henne noe oppmerksomhet, men folk som er på besøk/vi er på besøk hos synes jo dette er utrolig artig, så 1,5 år seinere gjør hu det enda :whistle:

Mitt råd er, hvis du ser at den ikke har vondt, bare overse hunden evt. ha på halsbåndet inne også til den gror av seg oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har prøvd seg på det der hun også.. Krøp sammen i det jeg tok på henne båndet.. Det resulterte i at jeg ikke tredde på henne båndet, men bare holdt båndet litt over hodet hennes.. Hun lurte nok fælt første gangene, og begynte å strekke hals, og var ble litt nysgjerrig.. Og hver gang hun var nær båndet, roste jeg henne.. Nå hopper hun omtrent inn i båndet sitt selv fordi hun vet hun får ros :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg har en hund her på 5 som er livredd halsbåndet, rygger, skjelver og halen mellom beina.

Men så fort det er på, er det greit. Og noen dager når en hund står å venter på oss på utsiden, da glemmer hun at halsbåndet er farlig. Det er nok tillært siden ung alder. Ingen ting feiler henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, ikke kjekt viss hun er redd for halsbåndet, men kan du ikke prøve å bruke dempende signaler, som å gjespe når du setter det på osv. Jeg bruker de på den ene hunden min som er litt skeptisk til at andre får ta på han, og det fungerer utrolig bra på han:) Da stoler han på meg å bare står der:) Kanskje det kan hjelpe viss det skulle skje igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket nakken hennes om dette fortsetter, min erfaring er nesten lik. Eneste forskjellen er at Sølve ble sinna som en lemen og ikke ville ha på seg halsband, han hadde en kraftig låsning i nakken og en i kjeven. Jeg tenker at miniatyrhunder er lettere disponible til nakkevondt med tanke på forholdet mellom en tynn spinkel nakke og vår styrke om vi uforvarende napper til i bandet...

Selv bruker jeg nå bare sele, og er veldig fornøyd med det. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har enda ikke sluttet med det. I dag peip hun til og med :S Begynner virkelig å lure på hva som er gale her jeg nå..

Jeg ville tatt henne med til veterinæren imorgen. Hvis det ikke er noe galt så slipper du å være usikker når hun reagerer slik hun gjør- noe som faktisk også kan roe ned adferden hennes. Vi utstråler jo litt usikkerhet når det står på som verst av og til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor passet hun på fredag når jeg var på hyttetur med klassen. Da sa mamma at hun ikke gjorde noe slikt. Mamma tror også at Blondie bare hermer etter den andre hunden vår for hun har ondt i nakken og pleier å trekke seg unna, men jeg vet ikke helt :S Var så rart at hun plutselig fant ut at hun ville gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...