Gå til innhold
Hundesonen.no

Ble livredd når jeg skulle ta på halsbåndet

Recommended Posts

Skrevet

I dag når jeg skulle ta på Blondie halsbåndet så ble hun plutselig livredd! Hun skalv, og prøvde å vri jeg unna. Jeg trodde først hun hadde et sår som gjorde vondt, men jeg kjente ingenting. Deretter trodde jeg kanskje hun hadde slått seg og fått vondt, men når vi kom ut og gikk drog hun frivillig i båndet uten å få ondt av dette. Senest i går var det helt ok å ta på halsbåndet. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd :S Som om hun har en dårlig opplevelse med ting som strammer rundt halsen, for hun reagerte når jeg tok hun rundt sånn og :whistle:

Skrevet

Min begynte sånn når hun var rundt ti uker. Krøket seg sammen og skalv når jeg fant frem halsbåndet. Med en gang det er på er det kjempekult. Vi synes det var artig og lo av henne/gav henne oppmerksomhet.

Tok ikke lang tid før hun begynte å gjøre det samme med genseren hennes, sela, bare jeg går mot døra og skal ut etc. Vi stoppet for å gi henne noe oppmerksomhet, men folk som er på besøk/vi er på besøk hos synes jo dette er utrolig artig, så 1,5 år seinere gjør hu det enda :whistle:

Mitt råd er, hvis du ser at den ikke har vondt, bare overse hunden evt. ha på halsbåndet inne også til den gror av seg oppførselen.

Skrevet

Blondie har prøvd seg på det der hun også.. Krøp sammen i det jeg tok på henne båndet.. Det resulterte i at jeg ikke tredde på henne båndet, men bare holdt båndet litt over hodet hennes.. Hun lurte nok fælt første gangene, og begynte å strekke hals, og var ble litt nysgjerrig.. Og hver gang hun var nær båndet, roste jeg henne.. Nå hopper hun omtrent inn i båndet sitt selv fordi hun vet hun får ros :whistle:

Skrevet

JEg har en hund her på 5 som er livredd halsbåndet, rygger, skjelver og halen mellom beina.

Men så fort det er på, er det greit. Og noen dager når en hund står å venter på oss på utsiden, da glemmer hun at halsbåndet er farlig. Det er nok tillært siden ung alder. Ingen ting feiler henne.

Skrevet

Off, ikke kjekt viss hun er redd for halsbåndet, men kan du ikke prøve å bruke dempende signaler, som å gjespe når du setter det på osv. Jeg bruker de på den ene hunden min som er litt skeptisk til at andre får ta på han, og det fungerer utrolig bra på han:) Da stoler han på meg å bare står der:) Kanskje det kan hjelpe viss det skulle skje igjen:)

Skrevet

Jeg ville sjekket nakken hennes om dette fortsetter, min erfaring er nesten lik. Eneste forskjellen er at Sølve ble sinna som en lemen og ikke ville ha på seg halsband, han hadde en kraftig låsning i nakken og en i kjeven. Jeg tenker at miniatyrhunder er lettere disponible til nakkevondt med tanke på forholdet mellom en tynn spinkel nakke og vår styrke om vi uforvarende napper til i bandet...

Selv bruker jeg nå bare sele, og er veldig fornøyd med det. :whistle:

Skrevet

Hun har enda ikke sluttet med det. I dag peip hun til og med :S Begynner virkelig å lure på hva som er gale her jeg nå..

Skrevet
Hun har enda ikke sluttet med det. I dag peip hun til og med :S Begynner virkelig å lure på hva som er gale her jeg nå..

Jeg ville tatt henne med til veterinæren imorgen. Hvis det ikke er noe galt så slipper du å være usikker når hun reagerer slik hun gjør- noe som faktisk også kan roe ned adferden hennes. Vi utstråler jo litt usikkerhet når det står på som verst av og til :)

Skrevet

Min mor passet hun på fredag når jeg var på hyttetur med klassen. Da sa mamma at hun ikke gjorde noe slikt. Mamma tror også at Blondie bare hermer etter den andre hunden vår for hun har ondt i nakken og pleier å trekke seg unna, men jeg vet ikke helt :S Var så rart at hun plutselig fant ut at hun ville gjøre det..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...