Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkortinger av hunderaser...

Tuskelusken

Recommended Posts

Skrevet

At BC=Border collie, DSG=Dansk/svnesk gårdshund, og JRT=Jack rusel terrier, men andre forkortninger ander jeg ikke hva slags rase er. Kommer ikke på noen i hodet nå, men er avogtil jeg ser på rasene folk har der det bare står bokstaver, da er jeg lost... :whistle:

Kan noen bare forklare noen forkortninger?

Guest Jonna
Skrevet
At BC=Border collie, DSG=Dansk/svnesk gårdshund, og JRT=Jack rusel terrier, men andre forkortninger ander jeg ikke hva slags rase er. Kommer ikke på noen i hodet nå, men er avogtil jeg ser på rasene folk har der det bare står bokstaver, da er jeg lost... :blink:

Kan noen bare forklare noen forkortninger?

Mener det fantes en tråd med alle forkortelser jeg, men klarer ikke spore den opp :whistle:

Skrevet

FCR - Flatcoat retriever ja?

CC - Chinese crested/cane corso

CCPP - Chinese Crested Powder Puff

APBT - Am. pit bull terrier

SBT - staffordshire bullterrier

AB - Amerikansk bulldog

Det var de jeg kom på :whistle:

Skrevet

BC er også en helt vanlig forkortelse for bearded collie... Og nei - det er ikke bare å ta initialene på rasene og lage forkortelser på den måten, f.eks. er det vel knapt noen som sier FCR om flat'en?

Susanne

Skrevet

Hver gang folk skriver CC, så tenker jeg automatisk Cane Corso, men har inntrykk av at det i 95% av tilfellene er snakk om Chinese Crested.

Skrevet
Tenker mest på chow chow når det står cc :whistle:

Kanskje vi skal komme med en oppfordring? Slutt å bruke CC som forkortelse! :blink:

Skrevet
BC er også en helt vanlig forkortelse for bearded collie... Og nei - det er ikke bare å ta initialene på rasene og lage forkortelser på den måten, f.eks. er det vel knapt noen som sier FCR om flat'en?

Susanne

Grunnen til at jeg skrev det var at det er noen her inne som bruker det under Rase: FCR

Så det kunne jo hende hun lurte på hva det sto for og da.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Zelda røyter å vi trenger en børste. Jeg kommer ikke på hva vi har brukt før. Det er kun for å få av litt hår nå under røyting, ellers får pelsen greie seg selv her i gården. For øyeblikket virker det som det er mest dekkhår type pels hun har.
    • Enig, "gamle erfaringer" er vanskelig å bli kvitt. Skal ikke mye til hos oss heller før gammelt grums flyter opp. Bra hun får oppfølging av fagfolk, som sikkert hjelper med å holde fokus på hunden som ER og ikke hunder som VAR🌸
    • Håper på det. Behandler er iallefall positiv, jeg blir litt negativ merker jeg basert på tidligere erfaring. Men det er positivt at hun ikke halter eller noe sånt og tilsynelatende bygger fin og jevn muskulatur og ifølge behandler er myk og fin med god bevegelsesfrihet i ledd. 
    • Artig med rykk-og-napp-voksing😬 Håper vondt'er er forbigående🤞
    • Zelda vokser som ugress, dessverre i så stor grad at hun har litt problemer med muskulære spenninger (håper iallefall det er alt det er), men vi koser oss masse og hun utvikler seg fint tross alt og litt enkel behandling holder ting i sjakk. Gleder meg dog til hun ser litt penere og mer balansert ut, så fort fronten tar igjen bakparten så skyter bakparten fart igjen og vokser 5 cm "over natten".  Og håper hun ikke blir alt for stor. 🙈 Håper på mange fine valpevennlige turer ila høsten,  har så smått begynt å trene litt, lærer utrolig fort, men merker godt at det ikke er en rase som er avlet for bruk lenger. Iallefall ikke særlig målrettet. Men det bor en del i henne så tipper det blir en gøyal hund å trene på sikt når man bare får kanalisert det litt bedre.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...