Gå til innhold
Hundesonen.no

Tinka får løpetid..?


Recommended Posts

Ja, nå blir lille valpen min 7 måneder i morgen. Så jenta begynner å bli stor og voksen snart..!

Regner med at siden hun er tispe, er løpetid en av tingene som følger med. Det er også noe som kan få litt dumme konsekvenser hvis man ikke passer på.. (verken hun eller jeg har tid til å passe valper akkurat nå :whistle:). Så da lurer jeg på om det er spesielle tegn man kan se etter, for å vite om løpetiden er på vei. Og har også hørt at det de blør ved første løpetid er minimalt, så det er vel ikke akkurat det som er lettest å se etter.

En annen ting er.. siden hun er av liten rase, når kan jeg vente første løpetid? Hva har andre her ved forumet med miniatyrhunder erfart? Vet at JRT'en til moren til eksen fikk løpetid ved 7 måneders tid.. så det er jo noe som kan komme snart kanskje?

Her blir det mye spørsmål, men jeg har også hørt noe om at hvis de klør seg mye så er det også et slags tegn.. noe hun faktisk gjør.

Og helt til slutt, er det mulig å gå glipp av disse tegnene og rett og slett ikke merke at hunden har løpetid? Og hvordan gjør man det med trening under løpetid, blir hormonsvingningene så ille at det bare er å droppe alt som heter trening, eller hvordan er det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovenhet, blod og mulige personlighetsendringer er fine tegn :whistle:

Tispa te søstera mi (rottweiler)(som er her nå med min stakkars hanne.. :aww: ) har løpetid.. du hadde ikke visst det om ikke det var for at hun er hoven, mere kosete, "grinete" og mere matvrak. Komplett umulig å trene om dagen og eier ikke ører... :P

Tispa til mor er en gris uten like.. hun røyter og blir pelsløs, hun eter som gal, og blør og blør og blør. Hun blir mere grinete på andre bikkjer og gneldre løs.(liten schäferhund) tispene til ei venninne er likedan som disse to eksemplene (miniatyrer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sita fikk løpetid da hun var 8 måneder gammel. I forkant merka vi at hun ble ekstremt snusete av seg, altså snuste masse på alt mulig :whistle: Blødningen hun fikk var mer enn nok til at vi merka det. I tillegg hovna hun voldsomt opp, mye mer enn jeg hadde venta! Av atferdsendringer merka vi at hun ble trøttere, var liksom ikke like mye futt i henne som til vanlig. Matlysta var også tidvis ikke-eksisterende, første løpetida gikk hun ned et kilo.

Hun har hatt ei løpetid til etter den første, og da var det meste likt, bortsett fra at matlysta var normal, men det kan ha noe med forbytte å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig er innkallingen ikke helt som den pleier, oppmerksomhetssyk, kosete/klengete.. jah

Enya hovnet ikke opp, men det dryppet blod her og der og det var slik vi fant ut at hun hadde løpetid. (det og at hannhunden i hus klikka HELT!) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har tru på at du vil komme til og merke blo på gulvet og sånt og så merker du sikkert en del på oppførselen... da min hund fikk løpetid første gang begynnte hun rett før og bli veldig til og snuse og veldig til og små tisse over alt for og legge spor av seg :aww: så du merker det sikkert når det er på vei :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina fikk ikke løpetid før hun var 11mnd hun. Da merket jeg det i god tid før hun fikk den fordi hun begynte å markere bare mer og mer. Merket det også på at hun hovnet opp og begynte å blø. Hun stoppet nesten opp å blø den tiden hun stod, men startet igjen etter noen dager. Hun har hatt løpetid i 4 uker, og er ferdig med den nå. Hun blødde veldig mye til tross for at det var første løpetiden. Det er nok veldig individuelt, men hvis du følger med så merker du det helt sikkert når hun får den. Du merker det dessuten på hanner du møter ute og sånn også når det begynner å nærme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "står" vel i ca ei uke etter de er ferdige å blø. Tommelregelen er tre uker etter hun begynner å blø tror jeg. Vi pleier å være litt obs i tiden etterpå, noen tisper kan ha pause midt i løpetida og plutselig stå igjen. Men mange hannhunder synes også at tispa lukter ekstra godt etter ståperioden er over, så det at de er interesserte i rumpa hennes betyr ikke nødvendigvis at det er fare på ferde. Det ser du vel på oppførselen på tispa også. Sita har aldri stilt seg opp for noen hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gjerne blø som en foss ved første løpetid, ingenting er unormalt. Har aldri hørt at det er mer normalt å blø lite på første. De kan gjerne blø kjempemye på første, og mer normalt på de andre. Eller kjempelite på den første, og veldig mye på de andre, eller de kan blø middels på alle. Men blodet ser du garantert hvis det kommer! Ellers kan du holde et øye med "musa" og se om den hovner opp. Se gjerne nå hvordan den er i "normal" (forhåpentligvis) tilstand. Dette er det eneste sikre tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken fikk løpetid når hun var ca 6 mnd. Hun blir daff, veldig hormonforstyrret og har igrunn ikke så lyst til å trene. Frøken blir veeldig opptatt av hannhunder når hun har løpetid. Hun blir så smiskete og påtrengende at det nesten er kvalmt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det vel egentlig bare det at hun snuser mye. Men det begynte hun med for en god stund siden!

Får da holde et øye med "musa".. ikke til å unngå egentlig.. for morgen kos foregår i sengen på ryggen med magen flagrende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel konstatere at hun har fått løpetid. Hun har blitt hoven nedentil.. men ellers er det så og si NULL forandring.

Vil dette komme etterhvert (jeg antar at hun startet igår eller idag)? Er det sånn at jeg nå bare bør holde henne unna hannhunder i en 3-4 uker?

Morsomme er jo at hun ble 7 måneder idag akkurat! Så da kommer jeg ikke til å glemme det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel konstatere at hun har fått løpetid. Hun har blitt hoven nedentil.. men ellers er det så og si NULL forandring.

Vil dette komme etterhvert (jeg antar at hun startet igår eller idag)? Er det sånn at jeg nå bare bør holde henne unna hannhunder i en 3-4 uker?

Morsomme er jo at hun ble 7 måneder idag akkurat! Så da kommer jeg ikke til å glemme det!

Kødder du? :icon_redface: Du lager en tråd om løpetid, og vips får hunden løpetid? Så snålt! :D Det trenger ikke å være at hun helt har begynt med løpetiden enda. De pleier å hovne opp litt før de begynner å blø, så du skal ikke se bort fra at hun kan begynne å blø denne uken. Jeg holder ikke mine tisper unna alt som heter hanner under løpetiden, men jeg sier ifra at de har løpetid slik at hannhundeier kan velge om de vil møte oss eller ikke, og jeg slipper de ikke løs (de er i bånd og under oppsyn). Jeg har trent agility med løpsk tispe også, men det krever at man har litt okei "grunndressur" så hun ikke stikker og flørter ved første og beste anledning. Det kan likevel hende at hormonene tar overhånd i ståperioden, og da er det i tilfelle bare å glemme trening og på med bånd. ;) Jeg mener at de ikke skal trenge å leve i isolat de tre ukene de har løpetid, men at man skal ta hensyn til de som ikke vil at hannhunden deres ikke skal få oppdage for mye av deilige tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? :icon_redface: Du lager en tråd om løpetid, og vips får hunden løpetid? Så snålt! ;) Det trenger ikke å være at hun helt har begynt med løpetiden enda. De pleier å hovne opp litt før de begynner å blø, så du skal ikke se bort fra at hun kan begynne å blø denne uken. Jeg holder ikke mine tisper unna alt som heter hanner under løpetiden, men jeg sier ifra at de har løpetid slik at hannhundeier kan velge om de vil møte oss eller ikke, og jeg slipper de ikke løs (de er i bånd og under oppsyn). Jeg har trent agility med løpsk tispe også, men det krever at man har litt okei "grunndressur" så hun ikke stikker og flørter ved første og beste anledning. Det kan likevel hende at hormonene tar overhånd i ståperioden, og da er det i tilfelle bare å glemme trening og på med bånd. :D Jeg mener at de ikke skal trenge å leve i isolat de tre ukene de har løpetid, men at man skal ta hensyn til de som ikke vil at hannhunden deres ikke skal få oppdage for mye av deilige tisper.

Ja det er ganske snålt.. Det morsomste er jo at hun faktisk fylte akurat 7 måneder igår i tilleg. Også passer jo supert at jeg skal passe mamma's hannhund til helgen! Heldigvis kan jeg bo hos dem mens jeg passer på, så det går an å ha dem hver for seg.

Vi får trene litt innkalling, sånn at det sitter så godt som mulig om hun skulle komme seg løs. Ellers får jeg bare ha henne i bånd, spesielt i stallen hvis det er andre hannhunder der!

Leste også litt raskt på Wikipedia.. og det er sånn at forbrunsten varer 3-15 dager (vanligvis 10 dager) og deretter kommer brunsten som har samme varighet stemmer det?

Det vil si at det lureste er å være på vakt i ca. en måned fra nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Alt slikt varierer (slik som det også gjør på oss mennesker). Men følg med fargen på blodet. Når det blir lysere, så nærmer hun seg høyløp. Når høyløpet er ferdig, blør hun kraftigere igjen. Men enkelte tisper kan bli drektige både før og etter høyløp, så vær forsiktig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
blør hun fra første dag?

Har hørt at løpske tisper stopper og tisser overalt på tur.

Hun begynte å blø nesten en uke før hun begynte å tisse overalt på tur. Så gjorde hun det i nesten 4 uker, og når hun gikk over til vanlig tissing var jeg ganske sikker på at det var over! Nå er det jo vel overstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...