Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykdom ved 1 kull, 2 kull etter første løpetid!


HelleH

Recommended Posts

Det er en liten ting jeg lurer veldig på. Har grublet en god del på det faktisk.

Det er en oppdretter her som fikk ett kull på bikkja si i oktober hvorav 1 av valpene har noe problemer bak ved ryggen/hoftene. Ser ut som den er i ferd med å sette seg ned hele tiden, den klarer ikke løpe ordentlig heller.

Første løpetiden etter kull nr.1 var bikkja drektig igjen.

Er det noe mulighet for at noen av de valpene kan få det samme problemet?

Det er ikke samme "pappa"!

Kan man kalle seg en seriøs oppdretter når man kjører på kull etter kull? + at valpene ikke er 100% friske!

For meg syns jeg dette høres veldig merkelig ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva som er årsaken til valpens problemer - hvis man ikke vet hva det er så er det kanskje litt feil å synse om det.

Å parre på to påfølgende løpetider er ikke i strid med avlsreglene til NKK, så få hver oppdretter vurdere hva som er rett for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten ting jeg lurer veldig på. Har grublet en god del på det faktisk.

Det er en oppdretter her som fikk ett kull på bikkja si i oktober hvorav 1 av valpene har noe problemer bak ved ryggen/hoftene. Ser ut som den er i ferd med å sette seg ned hele tiden, den klarer ikke løpe ordentlig heller.

Første løpetiden etter kull nr.1 var bikkja drektig igjen.

Er det noe mulighet for at noen av de valpene kan få det samme problemet?

Det er ikke samme "pappa"!

Kan man kalle seg en seriøs oppdretter når man kjører på kull etter kull? + at valpene ikke er 100% friske!

For meg syns jeg dette høres veldig merkelig ut :rolleyes2:

Hva feiler det valpen? Er den undersøkt og har fått noen diagnose? Er tispa sjekket for det samme? Er det påvist at dette er tispas feil? Hvor mange valper fikk tispa i første kull? Er de andre valpene friske? Finnes det noen statestikker på valpene fra første kull?

Som LinKr skriver har ikke NKK noen restriksjoner i så måte ang. parring på kommende løpetid etter et kull, men det anbefales ikke å gjenta dette flere ganger og man bør ha en veterinærattest på at tispa er i god form.

Hva feiler det valpene fra det første kullet? Siden da valpene ikke er 100% friske.

Ta f.eks HD og AA: Man kan se en viss sammenheng med disse lidelsene på linjer, foreldredyr med AA C f.eks kan fort få statestikk med avkom som har AA C, men selv om foreldredyrene er fri og det er fritt bakover så vil HD og/elelr AA dukke opp med jevne mellomrom. Man vil aldri klare å isolere og bli kvitt dette. Er det da useriøst om en valp av f.eks 7 har HD at tispa får et kull til, med en annen hanne? For det er jo ikke gitt at det er tispa som er den "ansvarlige". Diverse plager som du beskriver kan komme av annet enn arvelige årsaker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en at hunden er syk?

En hund med meget dårlige bakbeinsvinkler, fallende kryss og dårlig kroppsføring kan se ut slik som du beskriver - det kalles understilt i eksteriørsammenheng. Bevegelsene til en slik hund blir også dårlige, da den ikke er i stand til å strekke ut bakbeina skikkelig.

Jeg sier ikke at hunden ikke er syk, jeg bare åpner for alternativ.

Når det er sagt, så er det en kroppsbygning som ikke er funksjonell for hunden, og må jo komme fra et sted - hvis mor er elendig i bakparten bør hun parres med en hund hvis bakpart er meget sterk, hvis tispa ellers er så bra at det forsvarer å bruke en så dårlig bakpart. Og selvfølgelig det samme for hannhunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte litt på uttrykket "100% friske" - det er det ingen oppdretter, seriøs eller useriøs, som kan garantere for. Og om man har avlet frem en hund som er syk, eller ikke 100% frisk, så kan man likevel være en seriøs oppdretter. Oppdrett er ikke så enkelt at man aldri vil få syke valper, men selvsagt streber man etter friskest mulig avkom. Og leter man lenge nok, finner man alltids feil, på ALLE hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dette med å avle på påfølgende løpetider er jo variabler innenfor det også. Tispa jeg har her har løpetid med 10 mnd intervall, når jeg ser hvor frisk og raskt restituert hun var etter dette kullet hadde ikke jeg hatt betenkeligheter med å parre tispa 10 mnd senere for å få ett kull nr 2 OM det ikke hadde vært for at jeg vil se resultatene av første kull før jeg vurderer i det hele tatt om det blir flere kull. Men for hunden har det ingen betydning fysisk eller mentalt sett.

Edit: Jeg hadde en annen tispe som løp hver 3. mnd, så hun kunne i prisippet blitt parret med 6-7 mnd mellomrom uten at det hadde vært påfølgende løpetid, bare for å illustrere poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...