Gå til innhold
Hundesonen.no

Sportrening


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg og Ace gikk et minikurs i spor i høst, da med innlæring via godbitspor. Vi synes det var en ålreit aktivitet begge to, og har lyst til å ta det litt opp igjen med mål om å få opprykk til sporklasse C. Jeg skal ikke lenger enn det, har allerede to andre hovedsatsningsområder med den hunden, så opprykk til C holder. Dermed er det ikke kjempeviktig for oss at alt er perfekt, bare sånn at det "duger" til klasse D og sånn til hverdagsspor.

I går hadde jeg sporkveld på valpekurset, og etter å ha snakket med en aktiv i bruksgruppa før kurset startet lærte jeg dem slepespor, da vedkommende klarte å overtale meg vekk fra godbitspor. Det funket veldig bra på kurshundene, av helt forskjellige raser fra chihuahua til dobermann. Dermed ble jeg litt overbevist selv og gikk ut et slepespor til Ace i dag. Hun tok sporet, men hun var mye mer unøyaktig og gikk mer på overvær nå enn jeg minnes at hun gjorde med godbitsporene i høst.

Dermed er jeg nå litt i tvil. Hva er riktig innlæringsmetode for oss i spor, og hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den metoden som du syns funker bra for dere er sikkert den beste. :D Du kan jo bare begynne å gå flere spor med den lengden hun klarer fint til nå og legge til vinkler, terrengskifter, sporgåing i forskjellig vær osv. også kan du øke liggetiden. Ikke plutselig begynn med masse terrengskifter hvis du har økt liggetiden i tillegg, prøv å arbeid med èn ting av gangen i begynnelsen.

Belgere er vel typiske overværshunder de også, så jeg ser for meg at hun går mye opp med nesa i et slepespor fordi det blir såppass mye lukt rundt om, og da ligger det naturlig for en gjeterhund å gå på overvær. Godbiter i sporet, eller leker, ser jeg for meg kan fungere mye bedre for din del også.

Når det kommer til pinnene er det sikkert tusen veier til rom. Noen begynner med pinner med en gang og jobber seg opp, og arbeider med å shape hunden til å ha den markeringen de er fornøyd med. Andre bruker leker og gjenstander og belønner all form for plukking og shaper videre derifra. Noen klikker inn pinneplukkingen, og andre driver med tvangsapportering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...