Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisering med andre hunder?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Samme om det er dens egen rase. Men den bør få møte andre valper på samme alders, men viktigst; voksne hunder som veit åssen de skal behandle en valp og er god på signaler :lol:

Jeg missa jo hele perioden med Mona på grunn av det beinet :P Men jeg syns de bør tas med ut og oppleve andre hunder i forskjellige situasjoner så ofte det er mulig (men det finnes en grense, de skal ikke bli stressa og avhengig av andre hunder også) så lenge det er i trygge sitasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg har hørt at noen raser har mer behov for å omgås hunder av samme rase, noen mynderaser f.eks....

:?

ja, fordi når myndene leker så løper de om kapp. Det er ikke alle hundner som leker likt, og da burde de få omgås med noen de kan leke ordentlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min prosess er slik at frem til valpen er 4 måneder får den hilse mye på fremmede mennesker og hunder, men etter det er det kun kontakt med de hundene valpen skal omgås som trening og gode venner.

Nå lar jeg ikke mine tisper hilse på forbipasserende på turer o.l, men hun får leke med de hundene hun går sammen med på trening tre ganger i uken...Også har søstra mi to hunder og vi er ofte der så da blir det litt lek der også. Et par-tre ganger i uken kanskje, men det er viktig og passe på at det ikke blir alt for mye heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde og omgås hunder ofte da Hera var valp. Mest fordi hun var livredd alt som het hunder, så derfor ble det mye jobb.. Kun møte snille hunder og sånn.. Men hvis valpen er "vanlig" og liker å leke, er det flott og la valpen leke, men like viktig at den lærer at ALLE ikke skla lekes med hele tiden. Nå er Hera snart voksen og jeg leker med andre hunder en gang eller to i uken (ihvertfall når vi har blitt kjent med Buster) Tidligere var det ikke såå ofte, men så ofte jeg hadde mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synns en hund bør få møte andre hunder minst en gang i uka :lol: selv o det er to hunder i huset, så har de godt av og møte andre hunder :P

ask får leke og sosialiseres med andre hunder en gang i uken, men når evita kommer, blir det hver dag :P gjett om han gleder seg a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av valpen det.. Puma omgås masse hunder hver dag, men han får kun lov til å leke og løpe med andre hunder ett par ganger i uka. Når jeg får valp så skal jeg benytte meg av alle de forskjellige hundeeierne/hundene her inne og som jeg kjenenr privat så valpen skal få leke med forskjellige hunder. Mener det er veldig viktig å la valpen leke med hunder med ofte noe forvirrende signaler (som hunder med stivt krøllete haler), så de kan bli oppmerksomme på flere sider av hundespråket.. Min lille tass har nelig litt mer problem med å forstå hunder med stive ører og stiv krøllhale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av valpen det.. Puma omgås masse hunder hver dag' date=' men han får kun lov til å leke og løpe med andre hunder ett par ganger i uka. Når jeg får valp så skal jeg benytte meg av alle de forskjellige hundeeierne/hundene her inne og som jeg kjenenr privat så valpen skal få leke med forskjellige hunder. Mener det er veldig viktig å la valpen leke med hunder med ofte noe forvirrende signaler (som hunder med stivt krøllete haler), så de kan bli oppmerksomme på flere sider av hundespråket.. Min lille tass har nelig litt mer problem med å forstå hunder med stive ører og stiv krøllhale..[/quote']

Da må Puma få hilse på Diego. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at hunden burde få hilse på andre hunder minst en gang i uka. Men å miljøtrenes burde den enda oftere.

Jeg og Pito er på hundetreff/utst treff én gang i uka,agility to ganger i uka pluss at hun er med meg 90% av alle tingene jeg gjør på fritiden.

Så hun er med på buss sånn 4-5 ganger i uka :lol:

Men på agility treningen får hun ikke møte andre hunder. For der er vi for å trene og hun skal lære seg at når man er på agility da fokuserer man på det som skjer PÅ agility banen og ikke det utenfor.

Og på trening har alle en regel om at andre hunder skal være i bur/bil når de andre trener slik at det ikke blir kaos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp bør sosialiseres så ofte og mye som mulig, men selvsagt under kontrollerte forhold. Det er viktig at valper lærer seg å leke med andre hunder i forskjellige aldre, kjønn og raser - for at valpen skal lære seg at hunder leker forskjellig og at ikke alle bruker de samme signalene like mye.

Tinka får være med på hundetreff en gang i uka når hun ikke har løpetid. Det er det eneste faste vi har, men det betyr ikke at det er bare da hun leker med andre hunder - det varierer litt etter hvor vi går på tur og på hvilket tidspunkt. Inkludert hundetreff så blir det som oftest til at hun får leke med andre hunder to til tre ganger i uka kanskje. Er ikke helt sikker faktisk, når hun er ferdig med løpetida skal jeg jammen meg telle antall ganger i uka hun leker løs med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp bør sosialiseres så ofte og mye som mulig, men selvsagt under kontrollerte forhold. Det er viktig at valper lærer seg å leke med andre hunder i forskjellige aldre, kjønn og raser - for at valpen skal lære seg at hunder leker forskjellig og at ikke alle bruker de samme signalene like mye.

Enig :P

LiLi har ikke alltid fått lekt så mye med andre hunder, enkelt og greit fordi jeg ikke kjenner så mange med hund. Eller gjorde det i alle fall ikke da. Pluss at hun var/er så utrolig liten, så hun kan ikke leke med alle slags hunder. Nå leker hun med andre hunder ca, 2 ganger i uken, når vi er på kurs. Altså etter kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...