Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest eller hund?


tm100001

Recommended Posts

Hvor skal jeg starte nå da? :icon_redface:

Jeg har "sett lyset" i klikkertrening, og holder nå på med min fjerde bok om emnet. Alle har hittill vært hundebøker eller generellt. Jeg har lest: Ikke skyt hunden! av Karen Pryor, Klikkertrening for din hund av canis, Klikkerglede! 101 spørsmål og svar og holder nå på med Klikkertrening for utstillingshunden. Jeg begynte å interessere meg for klikkertrening på doggis i vinter. Har bestilt klikkerbok om hest fra canis, og kulturkollisjonen mellom hund og menneske. Jeg kan ikke klikkertrene andres hester, det merker jeg i hestemiljøet. Mange er åpne for det, men jeg må ha egen hest for å få det til. Ridelæreren min er fullstendig i mot det, og sier man får problemhester av det.

Jeg skal på klikkerkurs for hundefolk 23 - 24 mai som observatør. Ellers er det ikke mange som klikkertrener hund i Vadsø og omegn, og langt mindre noen som driver med det på hest. Jeg sliter med å lære noe på hestefronten nå, fordi jeg er såpass uenig med metodebruk med ridelæreren min. Jeg har lest litt horsemanship, men jeg ble ikke spesielt begeistret.

Jeg er jo bare 13 år, så det er vanskelig å komme med en ny metode når man ikke er så flink å ri som de andre på min alder. Jeg har ikke startet ett stevne enda engang. Jeg øver på LD:2 1999 og LC:1. Blir nok å delta på stevne i LD:2 om ikke så altfor lenge, men LC:1 må jeg kunne til rideknappen 5 som jeg tar i august. Jeg har tatt rideknappen 1, 2 og 3. Blir å ta 4 og 5 i løpet av sommeren/høsten.

Jeg har planlagt å gå landbruksskolen i Tana, fordi jeg tenker å bli veterinær i mattilsynet o. l. På landbruksskolen er det lov å ha med hest, og stalleia er 2500 ,. i mnd med høy og strø. Det er veldig fin stall med godt miljø. Det er foreløpig ikke lov med hund på internatet, men de vurderer om de skal bygge en hundegård i tilknytning til skolen.

Jeg kan mest om hund og det er jo mer utbredt med metoder jeg liker innen for hund. Men med hund er det ikke noe ungdomsmiljø, og da blir jeg fort veldig ensom. Hest er et morsomt dyr, og jeg liker å ri, men det blir veldig vanskelig å få hjelp hvis jeg får egen hest og klikkertrener den, for da er det ingen i området som kan det. Mamma mener jeg burde få hest, for jeg har nok penger til å ha den en stund og til å kjøpe en ganske god læremester.

Hund:

+ Flere som bruker positive metoder

+ Billigere

+ Jeg kan mer om dem

+ Mindre arbeid

+ Mer aktivitet

- Mye mindre miljø, spesielt av yngre folk

- Ikke mange som klikkertrener i området

Hest:

+ Stort miljø

+ Kan få flere til å tro på klikkertrening på hest

+ Enklere å ha på landbruksskolen i Tana

+ Kan ris

+ Flere stevner i området

- Dyrt

- Tidskrevende hver dag

- Kan nesten ikke få pass til den, pga. mine metoder

- Vanskelig å få instruktører

- Kan ikke så mye om dem som hund

- Lang levetid, vet ikke om jeg kan ha den hele livet

- Vanskelig å finne stallplass i byen

Hvor mye må man kunne for å ha egen hest og klikkertrene den? Har dere noen synspunkter? Hvilke hesteraser ville passet meg? Hvilken alder burde jeg satse på, i forhold til klikkertreningen (det blir nok en crossover-hest)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var jo en litt spesiell problemstilling da..!

Jeg har alltid hatt hest, og vært i det miljøet siden jeg begynte å kravle omtrent. Miljøet er absolutt tett og godt der, men det synes jeg virkelig hundemiljøet er og.. :icon_redface: Mulig det er annerledes her i vest, men... Det å klikkertrene hest kan jeg pent lite om, har faktisk aldri tenkt tanken engang! Du kan vel få prøve deg litt med den hesten du har på for, hvis du spør eieren? Kan ikke skjønne hvorfor du evt. ikke skal få prøve å "leke" deg litt med klikkeren, så lenge du ikke overstyrer ting eieren har lært sin hest opp til..

For å ha sin egen hest skal man kunne en god del. Man skal kunne om sykdommer som kan forekomme, daglig stell, skader, trening, +++. Man skal kunne trene hesten tilfredstillende, og holde den vedlike både psykisk og fysisk. Det krever mer å ha sin egen hest enn man egentlig tror altså, det kan jeg love deg! Husk, i tillegg til stalleien kommer forsikringer, instruksjon, stevner, kurs, dyrlegeregninger, smed, evt. behandling den vil trenge, utstyr +++. Det er DYRT og tidkrevende å ha egen hest!

Hvilken rase som vil passe deg er vanskelig å si, det kommer helt an på bruksområdene du vil ha den til. Samme med alder. Alle hester er forskjellig, og en 20 år gammel hest kan i mange tilfeller være like sprek og lærevillig som en unghest. Jo yngre hesten er, jo viktigere er det at du vet hva du holder på med. Hesten skal holde i mange, mange år, og lære diverse ting i løpet av denne tiden. Ting som er feillært tar laang tid å rette opp i..

Ble gjerne ikke helt svar på det du lurte på, men.. Du får spørre hvis du lurer på noe mer.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt hest 'hele livet' Men det er ene og alene på grunn av snille foreldre. Jeg har aldri hatt noen dyr hest, som regel har jeg lånt hest hele veien. Har da hatt kaldblodstravere som går som avlshester. Har også hatt nordlandshest, fjording, blanding og ridehest.

Den personen jeg har lånt hest av hadde neppe satt seg mot at jeg hadde brukt klikker på hans hester, men det har jeg uansett aldri gjort. Jeg har vært tur-rytter, og derfor ikke hatt behov for ridelærer, rideknapp, læremester osv. Til mitt bruk har det vært nok med en avdanket traver ( de er absolutt ikke kjedelige! ) hvor vi har børnet rundt i skog, mark og fjell i timesvis. Jeg kjøpte meg ridehest ( dansk varmblods ) som kunne det meste, hoppet høyt og gikk til middels i dressur. Men det var ikke min greie. Jeg brukte han som turhest også jeg.

Har ikke vært noe særlig hestemiljø rundt meg, jeg er nok litt enstøing. Har alltid hatt hesten hjemme, dette sparer du MYE penger på. Vi har også hatt høy selv, noe som også er en stor kostnad. Og siden de hestene jeg har hatt ikke har kostet meg noe i innkjøp har også dette vært billig. Det som er fint med å låne hest er at du kan levere den tilbake om det skjer noe uforutsett som gjør at du ikke kan ha den.

I forhold til landbruksskolen så ser jeg du skriver at du vil bli veterinær i mattilsynet. For å bli veterinær krever det enormt gode karakterer. Jeg ville valgt allmennfag slik at du står best mulig rustet til å innfri disse kravene. Selv om du ønsker å jobbe i mattilsynet må du gå veterinærhøyskolen. En hest tar mye tid under studiet. Jeg tror jeg ville gått for hund. Fortrinnsvis at du da har en voksen hund som ikke trenger så mye nyinnlæring, men som kan å være hjemme alene på dagene når du studerer, og er fornøyd med et par småturer og en lengre tur om dagen. Du har jo mange år foran deg som student om du vil bli veterinær, og ikke kan du bo hjemme heller. Mye enklere og billigere å bo i oslo med hund enn hest.

Så jeg synes du skal kose deg med hest mens du bor hjemme, det er jo enda noen år til du skal begynne på videregående. Så tar du et nytt valg når du kommer til det veiskillet. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også valgt hund..

Hest var alltid min største drøm, og det er mye som er helt fantastisk med hest, virkelig.

Men etter 8 år + som hesteeier ser jeg at det er mange fordeler med hund kontra hest.

Har man sin egen kan det medfølge endel bekymringer.

Jeg syntes det er vanskeligere å tilby hester et så godt liv som jeg ønsker, det er lettere med hunden.

Hunden kan du lettere fore, trene og ha akkurat som du selv vil, mens med hesten må du oftere ta hensyn til andres meninger, så lenge du ikke kan ha den hjemme. Skal du ha den hjemme medfører det endel jobb.

Og du må jo da nesten ha to så de har selskap.

Ettersom du har vokst opp med hund vet du automatisk endel om dem som du ikke tenker over.

Det er utrolig mye å sette seg inn i med hestehold, annet enn bare det å møkke, pusse og ri.. Det er det såklart med hund også, men jeg tror du har endel kunnskaper der allerede, mens med hest må du begynne mer fra begynnelsen, for det er ganske annerledes å ha sin egen.

Bare noen tanker :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om hest, så jeg kan ikke hjelpe deg der, dessverre. Jeg ville egentlig bare si at jeg synes du skriver helt uvanlig godt og reflektert for en på din alder. Det synes virkelig at du har lest, og jeg tror du kommer til å elske "Kulturkollisjonen" - både når det gjelder innhold og språk! Uansett hvilken karriere og hvilket dyr du blir å konsentrere deg om, synes jeg altså at du skal skrive om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om hest, så jeg kan ikke hjelpe deg der, dessverre. Jeg ville egentlig bare si at jeg synes du skriver helt uvanlig godt og reflektert for en på din alder. Det synes virkelig at du har lest, og jeg tror du kommer til å elske "Kulturkollisjonen" - både når det gjelder innhold og språk! Uansett hvilken karriere og hvilket dyr du blir å konsentrere deg om, synes jeg altså at du skal skrive om det!

Tusen takk! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi... Gøy å være litt rebell iblant, hvertfall med loven på sin egen side.. :D

Kom til Bergen du, jeg har en spinnvill traverhingst du kan få klikke på (det gjør jeg forresten ofte, men ikke i klikkertreningens forstand! :D ) til du blir like gal som oss andre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har vært på klikkerkurs for hund nå i helga. Jeg var egentlig observatør, men jeg fikk trent litt med Embla i dag. Lærte masse om doggie-zen(?) og baklengskjeding osv. Motivasjoenen gikk veldig opp på hundefronten, og den har dalt veldig på hest. Jeg kan jo ikke få egen hest før om 1 år, og hvis jeg skal ha hund istedet må jeg jo høre om det blir lov med hund på internatet på skolen. For å få hund må pappa sin gamle hund bort... :ahappy: Mamma er mye med Embla, og hun er ofte enten mett eller sliten etter å ha vært med henne. Jeg blir ikke å gjøre noe stort før jeg har vært i Levajok på rideleir og tatt rideknappen 5 til høsten, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...