Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferdselsprøve?

Wildah

Recommended Posts

Jeg har store planer om å gå ferdselsprøve med hunden min, forhåpentligvis til høsten. Men blir ikke helt klok av å lese

regelverket til NKK.

Har sett noen filmer, men har en del spørsmål som jeg håper noen kan svare på :)

Blir man virkelig ikke kommandert under lydighetsdelen, og må huske alt selv? Og hvordan fungerer det i så fall i praksis?

Jeg er fryktelig distré og glemsk av meg, så det kan bli en skikkelig utfordring :)

Jeg kommer til å gå lydigheten etter vanlige NKK LP regler (vendinger, innkomst, etc). Blir man trukket mye for det?

Hvordan vurderes selv ferdselsdelen? Har ei som er fryktelig nysgjerrig av seg, som gjerne drar litt i båndet, eller stopper

opp og stirrer om noe ser interessant ut (vi er generelt svimete, både hund og eier). Må hunden kunne gå pent, og være totalt uinteressert i det som foregår rundt oss for å bestå?

Vi bor i storby (Los Angeles) for tiden, så har ypperlige forhold til å trene på grei oppførsel. Men ønsker å vite litt om hva jeg

bør luke vekk av oppførsel, evt bekymre meg for. :)

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke kommandert nei, så du må huske hvordan du skal gå og du må huske rekkefølgen og utførelsen av øvelsene. Jeg glemte bittelitt rekkefølgen, men fikk hjelp av dommeren. Vet ikke om det var fordi han var snill eller fordi de ikke er sånn superstrenge på akkurat det.

Du blir trukket litt for innkomsten (hvis du har rett inn i utgangsstilling), men hvis resten er greit så er det ingen fare for at du ikke består pga det.

I ferdselsdelen er det vel sånn at hunden ikke skal vise aggresjon ol, ikke at den ikke skal virke nysgjerrig på omgivelsene. Det er iallefall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Var i grunn det jeg trodde, men man vet jo aldri.

Jeg tror jeg bør begynne å pugge skjemaet allerede nå. Blir mange "lydighetstreninger" uten hund frem

til oktober da *ler* :)

Rina er fryktelig vimsete på tur for tiden, vil gjerne snuse på alle som går forbi, ol. Men tror det enda er

mye valpefakter :icon_confused:

Kan jo være vi klarer det da, bare ikke jeg roter ting til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg fikk en liten tåre i øyekroken av å lese om din vakre Sari :)

Veldig flott Groenendael du har(og har hatt).

Lykke til :icon_confused:

Huff, ja... :) Jeg savner henne fremdeles, tror aldri jeg vil komme helt over

tapet av Sarijenta.

Heldigvis har jeg det lille udyret mitt, som vet å holde meg i ånde og få meg til å smile

hver dag :)

Måtte kikke litt på din side også, og for en utrolig flott belger-gutt du har!

Og du tar så fine bilder.

Lykke til, til dere også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...