Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferdselsprøve?


Wildah

Recommended Posts

Jeg har store planer om å gå ferdselsprøve med hunden min, forhåpentligvis til høsten. Men blir ikke helt klok av å lese

regelverket til NKK.

Har sett noen filmer, men har en del spørsmål som jeg håper noen kan svare på :)

Blir man virkelig ikke kommandert under lydighetsdelen, og må huske alt selv? Og hvordan fungerer det i så fall i praksis?

Jeg er fryktelig distré og glemsk av meg, så det kan bli en skikkelig utfordring :)

Jeg kommer til å gå lydigheten etter vanlige NKK LP regler (vendinger, innkomst, etc). Blir man trukket mye for det?

Hvordan vurderes selv ferdselsdelen? Har ei som er fryktelig nysgjerrig av seg, som gjerne drar litt i båndet, eller stopper

opp og stirrer om noe ser interessant ut (vi er generelt svimete, både hund og eier). Må hunden kunne gå pent, og være totalt uinteressert i det som foregår rundt oss for å bestå?

Vi bor i storby (Los Angeles) for tiden, så har ypperlige forhold til å trene på grei oppførsel. Men ønsker å vite litt om hva jeg

bør luke vekk av oppførsel, evt bekymre meg for. :)

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke kommandert nei, så du må huske hvordan du skal gå og du må huske rekkefølgen og utførelsen av øvelsene. Jeg glemte bittelitt rekkefølgen, men fikk hjelp av dommeren. Vet ikke om det var fordi han var snill eller fordi de ikke er sånn superstrenge på akkurat det.

Du blir trukket litt for innkomsten (hvis du har rett inn i utgangsstilling), men hvis resten er greit så er det ingen fare for at du ikke består pga det.

I ferdselsdelen er det vel sånn at hunden ikke skal vise aggresjon ol, ikke at den ikke skal virke nysgjerrig på omgivelsene. Det er iallefall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Var i grunn det jeg trodde, men man vet jo aldri.

Jeg tror jeg bør begynne å pugge skjemaet allerede nå. Blir mange "lydighetstreninger" uten hund frem

til oktober da *ler* :)

Rina er fryktelig vimsete på tur for tiden, vil gjerne snuse på alle som går forbi, ol. Men tror det enda er

mye valpefakter :icon_confused:

Kan jo være vi klarer det da, bare ikke jeg roter ting til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg fikk en liten tåre i øyekroken av å lese om din vakre Sari :)

Veldig flott Groenendael du har(og har hatt).

Lykke til :icon_confused:

Huff, ja... :) Jeg savner henne fremdeles, tror aldri jeg vil komme helt over

tapet av Sarijenta.

Heldigvis har jeg det lille udyret mitt, som vet å holde meg i ånde og få meg til å smile

hver dag :)

Måtte kikke litt på din side også, og for en utrolig flott belger-gutt du har!

Og du tar så fine bilder.

Lykke til, til dere også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...