Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt kamera


PsychoLynx

Recommended Posts

Merker nok nå at d40'n min begynner å bli sliten... Og jeg må så smått begynne å se meg om etter et nytt kamerhus.

Jeg vil ha mer ISO valg, det er hovedsaklig det jeg savner på D40'n. Ellers har jeg vært fornøyd med den jeg har liksom. :D

Men, D200, D300, D80, Dwhatever ;) Jeg kan ikke en dritt om disse kameraene rett og slett. Hva bør jeg se etter? Hvilke priser ligger de forskjellige på? Brukt? Nytt? :thumbs:

Hjelp??? :lol: Kan noen fortelle litt om alt til meg? Fant et D200 brukt til 4500 kr nå... Og D300 til 7500... Hva er det å si om disse prisene? Åssen kan man egentlig vite hvor mye et kamera er brukt om man kjøper "brukt" liksom?

Jeg vet at jeg ikke ville kjøpt en brukt kamera av meg selv... ;) det er MYE brukt liksom. Men, hmmm...

Ja, jeg er HELT blond på dette. Eneste jeg vet er at jeg vil ha noe bedre enn D40, det skal være Nikon og jeg har ikke all verdens med penger. (forbanna Nav, de kunne latt meg beholde alle pengene jeg tjener på bildene mine, så hadde jeg hatt et flott kamera ganske fort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Nikon D40 til Nikon D200.

På D40'n brukte jeg omtrent bare automat instillingen.

På D200 finnes ingen slik innstilling. Du er NØDT til å stille om alle innstillinger mellom hvert lys/ klima skifte manuellt.

Dette har ført til at jeg har blitt nødt til å lese bruksanvisning gjentatte ganger, og alikevel har jeg vel bare full koll på hvitbalanse og ISO.

Jeg er veldig fornøyd med det, men skulle ønske jeg kunne litt mer om det for å dra utnytte av dets fulle potensiale. Jeg kjøpte mitt nytt for ett års tid siden for 14000 NOK inkl. veske, forsikring og 18-200 linse.

Han jeg kjøpte det av hadde Nikon D300, og brukte det profesjonellt- og mente at det var enda mer komplisert og at 200 modellen passet mer enn godt nok til mitt bruk.

Jeg ønsker meg dog en -300 linse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo den evige pine, det *ler*. Hva ØNSKER man, hva TRENGER man, hva greier man å beherske ?

Har du kjørt litt med de manuelle innstillingene på D40 fra før, så er jo ikke overgangen til litt mer avansert kamera så stor. Det er jo faktisk også automatikk på både D200 og D300, men du har liksom ikke dame med hatt, løpemann og landskap *ler*. Man kan stille inn f eks lukkertiden og la alt annet gå på automatikk (bruker jeg veldig mye), men kan bestemme blenderåpning og la alt annet stilles automatisk etc.... eller man kan ta full kontroll over alt :thumbs:.

Da jeg gikk fra D50 til D300 var jo læringskurven bratt men veldig morsom. Jeg kan vel ikke å utnytte veldig mye av finessene i dette kameraet, men føler vel heller ikke behov for det. Det viktigste for meg med å kjøpe dette kameraet var ISO-egenskapene og antall bilder i sekundet, faktisk :lol:.

Nå har jo Nikon brukt mye av innholdt i D300 også i D90, så kanskje ville en D90 vært tingen ? Jeg antar den er litt lettere enn D300, den har en videofunksjon og bildebrikken er den samme som i D300 (som er veldig bra skal være).

Jeg kjøpte jo min D300 brukt, og den var svært pent brukt og hadde bare rundt 3000 eksponeringer (det så jeg av nummereringen av bildene når jeg begynte å ta bilder). Så lenge du ikke kjøper brukt kamera av et hundemenneske (*host* - vi har en tendens til å overforbruke kameraene våre ved at vi holder nede eksponeringsknappen og tar litt ukritiske mengder bilder i motsetning til "vanlige" fotografer som bruker tid på å komponere DET bildet liksom) tror jeg du kan få et kamera til en bra pris selv om det ikke har tatt så mange bilder :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker KUN manuelle innstillinger på D40'n nå.. Altså M. Ikke hjelp til noe :thumbs: Og føler vel at jeg iallefall har NOE peil på dette.

Fant et D200 på finn med 50 mm f1,8, ekstra batteri, kameraveske og polarfilter til 5000 kr. Men selvfølgelig var det akkurat solgt.

LIgger et D300 der også til 7500. Men så mye penger har jeg vel egentlig ikke.

D90 gidder jeg ikke. Føler vel det blir for "likt" D40 på en måte, men pluss videofunksjon (hvor autofokus ikke funker). Og det er ikke filmkamera jeg skal ha. Det er foto. Videofunksjon bryr meg ikke, for å si det sånn. Til det har jeg telefon i krisesituasjoner :lol:

Men ser at det er kun 100 - 1600 på ISO på D200'n?? Hmmm... rett og slett.

*lese engang til om D5000*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...