Gå til innhold
Hundesonen.no

vil gi førerhunder fritak for båndtvangen

Meg

Recommended Posts

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=5595

fint det, men hva er det som gjør en førerhund mindre farlig for hekkende fugl og vilt enn andre (velopdragne) hunder??

Ja, det lurer jeg å på? Venter spent på ett logisk svar her. Mannen med førerhund i gata her, klarer fint å lufte sin hund i bånd han...

Edit: En klok kone hjalp meg på vei: vi kan mosjonere hundene våre på annet vis, sykle for eksempel er litt helsfarlig for en blind. Våre hunder er heller ikke på jobb 24/7. Logikken ble da bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og syns man ikke at man er en smule smålige om man ikke unner noe så samfunnsnyttig som førerhunder ordentlig fri?

Jeg skulle dog like å se en blind på sykkeltur med hunden sin.. Det kunne vært interessant, aller mest på avstand kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og syns man ikke at man er en smule smålige om man ikke unner noe så samfunnsnyttig som førerhunder ordentlig fri?

Jeg skulle dog like å se en blind på sykkeltur med hunden sin.. Det kunne vært interessant, aller mest på avstand kanskje?

kremt. fuglene ser nok ikke forskjell på førerhunder og ikke-førerhunder. båndvangen er til for å være vilt og husdyr. Men om disse hundene har en spesialdressur slik at de ikke skader/skremmer vilt så er jeg med. Hvis ikke: bruk inngjerdede områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kremt. fuglene ser nok ikke forskjell på førerhunder og ikke-førerhunder. båndvangen er til for å være vilt og husdyr. Men om disse hundene har en spesialdressur slik at de ikke skader/skremmer vilt så er jeg med. Hvis ikke: bruk innredede områder.

Det er YTTERST få hunder som er så gjennomtrent og veloppdragne som førerhunder er, tror du ikke? Tror du ikke også at disse ER trent på å ikke jakte fugler? I såfall, hvor mange blinde har du sett hengende etter sin jaktende førerhund? Sånn kontra "normale" hundeeiere, mener jeg..

Nei, jeg står på mitt jeg, det ER smålig å pipe om at det er urettferdig at "de" får lov og ikke vi.. Det burde vi jaggu ta meg unne de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=5595

fint det, men hva er det som gjør en førerhund mindre farlig for hekkende fugl og vilt enn andre (velopdragne) hunder?? Ikke det at jeg ikke unner førerhundene den friheten altså men...

Æ'kke føggel der når eier ikke kan se dem vel.... ;)

Nei, fra spøk til alvor - jeg mener det er flott om man innfører fritak fra båndtvangen for førerhunder - og det er garantert langt mindre risiko med å slippe en førerhund løs enn en vanlig hund.

Førerhunder jakter ikke, de blir lært fra dag en at jakt på duer osv. er skikkelig skikkelig forbudt - dessuten så er de dritalydig så akkurat det der seg je ikke på som noe probelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er YTTERST få hunder som er så gjennomtrent og veloppdragne som førerhunder er, tror du ikke? Tror du ikke også at disse ER trent på å ikke jakte fugler? I såfall, hvor mange blinde har du sett hengende etter sin jaktende førerhund? Sånn kontra "normale" hundeeiere, mener jeg..

Nei, jeg står på mitt jeg, det ER smålig å pipe om at det er urettferdig at "de" får lov og ikke vi.. Det burde vi jaggu ta meg unne de..

har hunder som har båndvang hele året jeg. ;) pga jaktinstinkt. Så det er ikke poenget her.. Det er nok få hunder som er så velopdragne, men de som konkurrerer i høye klasser har nok ganske god kontroll på hunden tror jeg. Poenget er viltet. men om førerhunder holder seg rundt eier, ikke jager vilt- ja så er det jo ingen sak. Men kan man garantere at de ikke gjør det? Det tror ikke jeg.. hund er hund.. nemlig. og det er vilt og fugl som skal beskyttes... samme hva slags oppgave hunden ellers gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hunder som har båndvang hele året jeg. :P pga jaktinstinkt. Så det er ikke poenget her.. Det er nok få hunder som er så velopdragne, men de som konkurrerer i høye klasser har nok ganske god kontroll på hunden tror jeg. Poenget er viltet. men om førerhunder holder seg rundt eier, ikke jager vilt- ja så er det jo ingen sak. Men kan man garantere at de ikke gjør det? Det tror ikke jeg.. hund er hund.. nemlig. og det er vilt og fugl som skal beskyttes... samme hva slags oppgave hunden ellers gjør.

Du har for høye tanker om hunder som konkurrerer i de øvre klassene :P

Ja, de er muligens lydigere enn gjennomsnittshunden, ihvertfall innenfor ringbåndene.. Men ikke alle har det, og ikke alle mangler jaktlyst bare fordi de går bra i konkurranser (snarere tvert i mot, vi ønsker jo litt jaktlyst i konkurransehundene våre). Det er også forskjell på en "nyttehund" og en "hobbyhund", syns jeg.. Og det er helt greit at skillet går der for min del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en gruppe hunder få lov.

Det å ha en blind fører er ikke ensbetydende med at kun disse hundene med ganske god % for ikke å jakte på dyrelivet. Fins mange andre som heller ikke gjør dette og som er godt trent. Disse får til og med fører til å følge med og kalle inn hvis den går etter dyr - noe de blinde ikke så lett ser(føler) hvis hunden løper ett stykke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en gruppe hunder få lov.

Det å ha en blind fører er ikke ensbetydende med at kun disse hundene med ganske god % for ikke å jakte på dyrelivet. Fins mange andre som heller ikke gjør dette og som er godt trent. Disse får til og med fører til å følge med og kalle inn hvis den går etter dyr - noe de blinde ikke så lett ser(føler) hvis hunden løper ett stykke unna.

Men er det et reelt problem at blinde tusler inn i dypeste skoger med løshund, da? ;) Jeg ser for meg at det er litt andre ting enn at man ikke ser HUNDEN som gjør det vanskelig for en som ikke ser noe? Trær, stubber og røtter f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for høye tanker om hunder som konkurrerer i de øvre klassene ;)

Ja, de er muligens lydigere enn gjennomsnittshunden, ihvertfall innenfor ringbåndene.. Men ikke alle har det, og ikke alle mangler jaktlyst bare fordi de går bra i konkurranser (snarere tvert i mot, vi ønsker jo litt jaktlyst i konkurransehundene våre). Det er også forskjell på en "nyttehund" og en "hobbyhund", syns jeg.. Og det er helt greit at skillet går der for min del :P

det skal ikke være lett, hva? jeg bryr meg katten om hva slags "hund" det er snakk om, det er hvordan den oppfører seg i forhold til viltet som er poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal ikke være lett, hva? jeg bryr meg katten om hva slags "hund" det er snakk om, det er hvordan den oppfører seg i forhold til viltet som er poenget...

Nei, det er tydeligvis ikke så lett ;)

Som Belgerpia påpekte for noen innlegg siden:

Førerhunder jakter ikke, de blir lært fra dag en at jakt på duer osv. er skikkelig skikkelig forbudt - dessuten så er de dritalydig så akkurat det der seg je ikke på som noe probelm

Konkurransehunder blir ikke nødvendigvis lært fra dag en at jakt på duer osv er skikkelig forbudt. At de er drit lydige på en konkurransebane betyr ikke at de er like lydige på skogstur. Så hvordan skiller man de "lydige" konkurransehundene fra de "ulydige"? Er det ikke mye enklere å sette skille ved "nyttehund" og "hobbyhund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et glimrende forslag, jeg. Årsaken til at det er båndtvang er jo at det er uhorvelig mange hunder med uhorvelig mange idiotiske eiere som ikke har kontroll på dyrene sine, og derfor har man en lov som sier at folk skal holde hundene sine i bånd.

Blindehunder utgjør vel en mikroskopisk del av den norske hundebestanden, og om et par-tre av dem tar knekken på ei and så utgjør kanskje ikke det et veldig stort problem mht det biologiske mangfold i forhold til om ALLE norges hunder skulle få anledning til en andestek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte slipper ikke vi "vanlige" hundene våre når det ikke er båndtvang ? ;) At vi nå i båndtvangstia kanskje må ta til gode med å dra litt langt for og slippe bikkja hvis det ikke er noe område i nærheten så er det vel ikke noe krise.. jeg har en følelse av at blinde sjeldent slipper bikkja si om de først er ute, de tenker nok som flere har gjort her og , at 'hund er hund' og de vil jo ikke brått oppdage at bikkja si er borte. så jeg syns det er heeelt greit at de får denne muligheten =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det et reelt problem at blinde tusler inn i dypeste skoger med løshund, da? ;) Jeg ser for meg at det er litt andre ting enn at man ikke ser HUNDEN som gjør det vanskelig for en som ikke ser noe? Trær, stubber og røtter f.eks..

Sant nok, men det fins da 'ordentlige' hundeeiere som tar hensyn og ikke slipper hundene i dypeste skogen men på plasser der man har oversikt og der dyreliv ikke blir til skade uansett. Men dette er ikke lov selv om man også har ganske så god kontroll på hunden. Så hvis blinde med sin hund skal få muligheten, så bør vel andre få det også. Hundene - uansett blind eier eller ikke har behov for dette. Det å kun gjøre et avvik for en gruppe syns nå jeg er litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis blinde med sin hund skal få muligheten, så bør vel andre få det også. Hundene - uansett blind eier eller ikke har behov for dette. Det å kun gjøre et avvik for en gruppe syns nå jeg er litt spesielt.

Altså, jeg unner virkelig de blinde å få slippe hunden sin løs. Jeg vil heller kunne se enn å ha hunden løs.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men det fins da 'ordentlige' hundeeiere som tar hensyn og ikke slipper hundene i dypeste skogen men på plasser der man har oversikt og der dyreliv ikke blir til skade uansett. Men dette er ikke lov selv om man også har ganske så god kontroll på hunden. Så hvis blinde med sin hund skal få muligheten, så bør vel andre få det også. Hundene - uansett blind eier eller ikke har behov for dette. Det å kun gjøre et avvik for en gruppe syns nå jeg er litt spesielt.

Nå er allerede førerhunder en gruppe som får litt spesialbehandling. En førerhund får ligge i flykabinen, være med inn på butikker, slike ting. Hvorfor skal de få lov til det, og hvorfor får ikke jeg lov til å ha med min hund? Det blir den samme greia, syns jeg.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor hundeeiere blir furtne over at det er foreslått at førerhunder blir fritatt fra båndtvang. Ja, alle hunder nyter godt av å få løpe løs nå og da, men ikke alle hunder jobber døgnet rundt for eierene sine. Ikke alle hunder har blitt trent fra de er bittesmå valper. Ikke alle hunder er avlet kun for å være øyne for mennesker. Ikke alle hunder har en utdannelse som koster flere hundre tusen kroner. Ikke alle hunder er et samfunnsnyttig redskap.

Og jeg syns fortsatt det er smålig - beklager.. Istedetfor å syte over at NOEN kanskje får fritak fra båndtvangsbestemmelsene, så bør vi være glade for at ting ikke er fullstendig sort/hvit og firkanta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra norge ikke er sååååå firkantet at alle uansett må gå i bånd, dette er spesial trente hunder som er så lydige at man skulle ikke tro det går ann. En sånn hund som vier livet sitt for å jobbe for et menneske unner jeg jammen muligheten til å koble av litt å få gå løs.

Hvor mange her inne holder båndtvangen selv om det er det? vi har jo endebatt om det og det er et fåtall, loven er der men ingen holder den... kanskje vi skal heller se posetivt på at noen hunder får gå løse og kanskje det ikke blir helt frikantet synstem når det gjelder hunder... Mange har et negativt bilde til hunder og det er bra fører hunden får gå forran som et godt eksampel på løshunder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er allerede førerhunder en gruppe som får litt spesialbehandling. En førerhund får ligge i flykabinen, være med inn på butikker, slike ting. Hvorfor skal de få lov til det, og hvorfor får ikke jeg lov til å ha med min hund? Det blir den samme greia, syns jeg.

Nå er ikke jeg furten og syns det er helt greit at de får løpe fritt jeg. Det er bare det at jeg syns at andre bør få lov også. Det er naturlig at de er med føreren når de er blinde - ikke så naturlig at de får løpe fritt mer enn andre.

Begynner man først med å vri og vende på ting, så hvorfor får ikke en hund som bor i en by midt i sentrum mer lov til å løpe fritt når den kommer seg utenfor bykjernen enn en som bor litt bedre til osv.... det er en hel drøss argumenter for hvorfor hvorfor.

Så jeg syns det er greit at de får lov og har ikke problem med det. Det er mer prinsippet jeg er ute etter her og det blir mye surr med særregler på naturlige ting som egentlig ikke direkte har med nødvendige ting som at en hund må være med inn div plasser å gjøre fordi eieren er avhengig av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for forslaget, da jeg vet at mange blinde ikke går særlig mye tur med hunden sin i bånd. Det er mest for lufting, for langtur i bånd er ikke særlig enkelt å få til når man er blind og hunden ikke er på jobb. Det er ikke slik at førerhunder nødvendigvis går perfekt i bånd når de ikke har sele på altså, så jeg syns selvfølgelig at blinde skal slippe unna båndtvangen. Det øker sannsynligheten for at førerhundene får litt ordentlig tur i båndtvangsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for forslaget, da jeg vet at mange blinde ikke går særlig mye tur med hunden sin i bånd. Det er mest for lufting, for langtur i bånd er ikke særlig enkelt å få til når man er blind og hunden ikke er på jobb. Det er ikke slik at førerhunder nødvendigvis går perfekt i bånd når de ikke har sele på altså, så jeg syns selvfølgelig at blinde skal slippe unna båndtvangen. Det øker sannsynligheten for at førerhundene får litt ordentlig tur i båndtvangsperioden.

Enig!

Jeg fatter virkelig ikke at folk skal være så ***** trassige... SO WHAT om førerhundene får slippe unna båndtvangen, og din/min hund ikke får? Who cares.... virkelig. De gjør en jobb, og vier sitt liv til å hjelpe et menneske. Jeg sier som læreren min på ungdoms-skolen når vi syntes han forskjellsbehandlet.... "Jeg gjør ikke forskjell, jeg tar hensyn til individuelle behov" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis. Syns jeg ser en blind fyr stå langt inni skauen å rope på Fido som har benyttet seg av sin nyvunnene frihet og tatt en runde i busken. Eller, han er jo ferdig med runden og står litt usikker sånn ca en meter unna og glaner på eieren som brøler og blåser i fløyte. "Hallooo, jeg er her", tenker bikkja så høyt den kan. Nei, lytehumor er kanskje litt stygt.

Jeg foreslår at det etableres støttekontakter (eller lufteordning) for førerhunder, jeg. Slik at de er garantert en tur om dagen der de bare får være hund og ha fri. Det er en haug med folk som kunne tenke seg å ha en hund å gå tur med, men som ikke vil ha hele ansvaret. Det må da være ideellt for alle parter. Du kan da ikke ha ansvaret for en løs hund når du ikke ser. Det er jo andre som ferdes ute. Den Amstaffen borti gata, som alltid er løs og egentlig ikke er så lydig og trygg som eieren tror, for eksempel... Helt tilfeldig eksempel Det blir på en måte litt voldsomt til frihet under ansvar for en stakkars førerhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at førerhunder har andre rettigheter enn andre hunder skulle bare mangle, de er jo hjelpemidler for sine brukere. Men faktisk så kan en hund som løper løs i hekketid etc forstyrre reir, slik at morfugl forlater det. Den fuglen ser ikke forskjell ¨på førerhund og pomeranien.

Jeg er FOR båndtvang når dyr og fugler så sårt trenger det. og jeg holder den. Ok, med de hundene jeg har nå er det et 110 % must, men med tidligere raser var det mer en prinsippsak og dessuten: en hund er en hund. En topptrent gjeterhund fant en dag på at den skulle drepe sau. kan man garantere at en løs førerhund (som da ikke er på jobb) lar alle dyr i fred? Hvis ja, så har vi ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et område hvor det er veldig mange blinde med førerhunder, og møter vel førerhunder på tur minst tre ganger i uka, omtrent. Og det jeg etter hvert har lagt merke til, er at de ofte har forbausende dårlig innkalling. Hundene fungerer utmerket når de er på jobb, men med en gang de går løse eller i vanlig bånd kommer de over i en helt annen modus hvor det ofte virker som om eieren ikke helt har kontroll. Det kan jo være mange grunner til det - det er vanskelig å kontrollere en hund når man ikke ser omgivelsene, og det å være løs på åkrer også videre inngår jo ikke akkurat i en førerhunds jobb, så da er det kanskje heller ikke trent så mye på?

Uansett har det hendt flere ganger at løse førerhunder har kommet ruslende bort til meg og min hund (og et par ganger har vi også måttet finne hunden for eieren - dette er riktignok snakk om samme bikkje og eier, da), og da ser jeg ikke helt hvorfor de ikke skulle løpe etter katter, ender og andre dyr? Labradoren min hadde i alle fall gjort det om jeg ikke hadde hatt god innkalling på henne, og om jeg ikke hadde vært i stand til å følge med på både hva bikkja foretar seg og hvordan omgivelsene er. (Og jeg ser nå at det virker som om jeg tror blinde lever i en lydisolert boble, men jeg veit selvfølgelig at de faktisk er veldig flinke til å lese omgivelsene ved hjelp av andre sanser, særlig der de er ofte (de blinde her i området har i alle fall sine faste løyper de går med bikkja), men det er tross alt ikke alltid like lett å oppfatte at hunden er på andejakt før det er for sent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter virkelig ikke at folk skal være så ***** trassige... SO WHAT om førerhundene får slippe unna båndtvangen, og din/min hund ikke får? Who cares.... virkelig. De gjør en jobb, og vier sitt liv til å hjelpe et menneske. Jeg sier som læreren min på ungdoms-skolen når vi syntes han forskjellsbehandlet.... "Jeg gjør ikke forskjell, jeg tar hensyn til individuelle behov" :)

Nå er det mange hunder som ikke er en typisk resignasjons familiehund der hunden går for lut og kaldt vann. Man kan nevne en hel drøss av ting der hunder jobber masse. Selv de som gjør ting som LP, agi osv som egentlig ikke er nytteting direkte, så jobber jo hunden.

En blind kan ha hunden i hagen sin og i huset på lik linje som alle andre - kanskje det er en god del av de blinde som ikke er ute 24/7 eller bortimot det slik det virker endel aktive er.

De har ikke viet livet til noe - de blir bare 'kontrollert' av folk og det er mange som driver med hundene sine ganske mye og sikker mye mer en hva en blind gjør også.

Eksempel: Så en blindehund der eier er hjemme for det meste og der hunden har tilgang til hele huset og hagen, har mer behov for å få slippe seg litt løs enn en narko hund som er på jobb 7-8 timer hver dag og trener endel utenom? Eller skal vi si en vakthund eller andre 'tjeneste' hunder som har en 'kjedlig' jobb i forhold til det å bruke seg.

Så dette syns jeg som sagt er en helt feil måte å gi enkelte hunder særbehandling. Da bør man i så fall se på alle hunder og gi utifra behov... da blir det ikke bare blindehunder syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...