Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan starte?


tm100001

Recommended Posts

Jeg ser jo at flere på doggis setter på hunden en nomesele og ett dekk og lar hunden trekke dette.

Hvilket utstyr trenger man?

Embla er i god form, hun går løs i minst 1 time hver dag, og går ofte 3 timers turer på hverdagene. I helgene er det enda lengre turer. Hun ble snørekjørt med i vinter også. Embla veier 25 kg og er ca. 60 cm i mnkh.

Hvilken gjenstand kan jeg starte med uten at det blir for tungt?

Edit: Det jeg spør om er egentlig: Kan jeg bare ta på henne kombisela og strikk, og ett vanlig bildekk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg så lite om enda, men jeg tror ikke du skal spenne henne foran et dekk og starte der. Fikk et tips om å ta en to-liters saftdunk eller noe, fylle på den litt, og starte der.

Men nå er jo min hund yngre da, og er ikke vant med trekking heller...

Nei, her får noen andre svare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at flere på doggis setter på hunden en nomesele og ett dekk og lar hunden trekke dette.

Hvilket utstyr trenger man?

Embla er i god form, hun går løs i minst 1 time hver dag, og går ofte 3 timers turer på hverdagene. I helgene er det enda lengre turer. Hun ble snørekjørt med i vinter også. Embla veier 25 kg og er ca. 60 cm i mnkh.

Hvilken gjenstand kan jeg starte med uten at det blir for tungt?

Edit: Det jeg spør om er egentlig: Kan jeg bare ta på henne kombisela og strikk, og ett vanlig bildekk? ;)

Ja, det kan du. :P Men husk at hun ikke har trukket bildekk før, så det er ikke sikkert at hun skjønner hva du vil hun skal gjøre. Du må oppmuntre henne til å trekke, og rose henne når hun gjør riktig. Jeg ville passet veldig godt på at hun trakk på en god måte, dvs med hodet/nakken nedover fremfor å ha hodet/nakken opp. De bruker musklene mer riktig når de trekker slik. Hvis hun ikke gjør det, kan det hende du må bytte sele. Ikke gå så langt i begynnelsen; dette fordi hun må bli vant til å trekke bildekk, men også pga vekten. Ikke sikkert hun er så vant til å trekke så tung; et bildekk på asfalt/grus er mye tyngre enn en skiløper på "glatt" snø. :P Kanskje du kan starte med ti-femten minutter første gangen, og så øker du med fem minutter for hver gang?

Hvis bildekk blir for tungt, kan du bruke kjetting. Men husk at denne bråker, og at noen hunder kan reagere på den. Noen reagerer også på bildekk, så første gangen må du egentlig tenke mest på å venne henne til situasjonen, og ikke at hun skal trekke så himla langt og bli veldig fysisk sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ute nå nettopp en tur på idrettsplassen. Der er det grus/sand. Jeg fant ett lite bildekk i garasjen. Tok på henne kombisela og en kjørestrikk. Først fikk hun løpe litt løs og varme opp, og så satt jeg det på. Hun skjønte det ikke helt først, men etterhvert gikk hun rundt med dekket. Hun ble vandt med lyden ganske raskt, men det virket som hun trodde at jeg måtte gå ved siden av henne. Når jeg gikk litt unna sto hun bare i ro. Hun fikk det til etter en stund, og jeg så at hun trakk rett. Hun fikk brekk med å løpe løs, og til sammen var vi ute i ca. 1 time. Hun så ikke ut til å like det så veldig godt, men hun blir vel vandt med det etterhvert ;) Jeg tok noen bilder, legger vel ut her når jeg får muligheten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lyst å gå når hun trekker? Når Tulla har trukket slike ting som dekk, har jeg alltid gått ved siden av. Jeg ser ikke helt vitsen med å skulle gå noe annet sted heller? Jeg går selvsagt bak når hun trekker meg på ski, sykkel, eller bare på gåtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg ikke gjort. Jeg tenker som så at når hunden trekker (dekk, sykkel, ski, meg, whatever), så er den på jobb. Da er det ikke lov å snuse i grøfta, da skal man gå, og trekke skikkelig. Jeg gjør det selvsagt til en tur, hvor jeg går ved siden av og hunden trekker. Jeg lufter og varmer opp først (sånn at sjansen for snusing blir mindre, og fordi det er viktig å varme opp). Jeg bestemmer hvor vi skal gå, og når vi skal gi oss. Man kan ikke bare feste et dekk til hunden og la den gå og sulle for seg selv - dekktrekk skal være skikkelig trening, og en hund vil aldri gidde å gå rundt på en grusbane og trekke sånn at den blir sliten. Skal det være trening må man som eier presse hunden litt, kreve at den skal yte litt ekstra.

Hvis man allerede har en tur man pleier å gå, kan man begynne å la hunden trekke dekk på denne turen (når den er trent opp til å trekke så lenge som turen varer). Man gjør det for å bygge opp muskler, og for at hunden skal bli litt mer sliten av turen enn hva den ville blitt uten at den trakk. (Samme prinsippet med kløv egentlig.) Det er aldri trening å stå å se på at hunden gjør ting av seg selv, enten det er å stå og se på at den har et dekk bak seg, eller det er å slippe den på et jorde og la den løpe. De tar seg sjelden godt nok ut ved slike anledninger til at de får noen spesielt god treningseffekt av det. Nå mener jeg ikke at man skal sykle til hunden henger fire meter bak sykkelen heller, men det er forskjell på å la hunden styre alt, vs at man styrer tempoet og lengden selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag til hva jeg kan spenne bak Casper? Fylte en spylevæskedunk med vann i går, og man kunne jo ikke se på ham at han trakk engang, virkelig no effort for ham i det hele tatt. Jeg føler ikke han er gammel nok, eller godt nok trekk-trent til å spenne ham foran dekk enda, så en mellomting mellom vanndunk og dekk...

Forslag?

Forøvrig gikk det kjempebra i går, dunken skranglet som bare det, men det tok bare et halvt minutt før det og var helt greit.

Men, tror jeg må vente litt med dette og til jeg har fått kjøpt en nome-sele. Ble fort litt ujevnt med selen i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag til hva jeg kan spenne bak Casper? Fylte en spylevæskedunk med vann i går, og man kunne jo ikke se på ham at han trakk engang, virkelig no effort for ham i det hele tatt. Jeg føler ikke han er gammel nok, eller godt nok trekk-trent til å spenne ham foran dekk enda, så en mellomting mellom vanndunk og dekk...

Forslag?

Forøvrig gikk det kjempebra i går, dunken skranglet som bare det, men det tok bare et halvt minutt før det og var helt greit.

Men, tror jeg må vente litt med dette og til jeg har fått kjøpt en nome-sele. Ble fort litt ujevnt med selen i går.

Hva om du spenner for deg selv? Så tar du på sele og har med halsbånd, og lar han trekke deg. Når du føler det er nok, kobler du om til halsbåndet. Hvis du på død og liv må ha noe annet, kan du sikkert fylle en tilitersdunk med noe. Underlaget har også litt å si; jo mer friksjon desto tyngre å trekke. Hvor gammel er han nå forresten? Trekkhunder blir veldig tidlig (før de er året) satt i lære for å trekke, men den heftige intensiteten kommer jo ikke med en gang; alle hunder må trenes opp, og de færreste trekker med full intensitet i starten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag til hva jeg kan spenne bak Casper? Fylte en spylevæskedunk med vann i går, og man kunne jo ikke se på ham at han trakk engang, virkelig no effort for ham i det hele tatt. Jeg føler ikke han er gammel nok, eller godt nok trekk-trent til å spenne ham foran dekk enda, så en mellomting mellom vanndunk og dekk...

Forslag?

Forøvrig gikk det kjempebra i går, dunken skranglet som bare det, men det tok bare et halvt minutt før det og var helt greit.

Men, tror jeg må vente litt med dette og til jeg har fått kjøpt en nome-sele. Ble fort litt ujevnt med selen i går.

Kjetting kanskje? Den kan du vel variere tyngden på, etter hva du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å begynne litt forsiktig, ikke sikkert hun bruker samme muskler som med snørekjøring. Du kan jo gå noen turer med dette dekket først, før du øker tyngden med et større ett for eksempel? Eller kanskje du kan feste noe på dekket som gjør det tyngre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund tok det laaang tid før han skjønte at jeg ikke skulle gå vedsidnav han når han trakk, han er jo vant til å gå ved meg og skjønte ikke vitsen me å trekke på noe så dumt som et dekk. Vi skutta me dekket og begynte heller med plankebiter som jeg hang i hver side av selen. Vi øvde på no som ville ligne drag til dengang jeg ville få kjøpt meg vogn. Jeg gikk bak og sa høyre og venstre når vi svingte og når han var fortrolig med det kjøpte jeg sacco vogn som han i førsten har dratt på uten meg.

Jeg har et lengre bånd og går bak vogna og sier hva han skal. Vi kan nå høyre, venstre, fram (gå ) ,trave og stopp.. nå er komandoene inne og jeg kan nå også sitte på i vogna .. har brukt mye tid på å lære han dette og jeg tror det er lurt å ikke gå for fort frem, hundene kan jo bli litt for ivrige selv når de gjør noe de synes er gøy og de glemmer ofte og slappe av selv om de begynner å bli slitene.

Vi begyne med trekk når han var nesten 3 år;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...