Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamera til nybegynner...

TonjeRA

Recommended Posts

Har utrolig lyst til å kjøpe meg et skikkelig kamera, men har egentlig ikke så veldig peiling...Har foreløpig bare tatt bilder med et gjennomsnittelig digitalkamera, så er litt nybegynner når det gjelder foto...Kan noen hjelpe meg med å finne et godt kamera?

Har noen krav da:

- Enkelt å bruke

- Ikke så alt for dyrt (gjerne under 5000,-)

- Kan ta bildeserier (f.eks 3 bilder i sekundet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ fotolæreren min anbefalte på det sterkeste å velge d60 fremfor d40. For det første er er det ikke stor pris forskjell, og for det andre mente han at de tar betydelig bedre bilder. Han da(i okt) at d60 var det beste kameraet i den prisklassen på markedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fotolæreren din. For et utrent nybegynnerøye ser jeg ikke poenget med å legge en ekstra tusenlapp i noe du ikke ser. Har man ikke ambisjoner om å bli fotograf, og bruker kameraet aktivt i hverdagen er nok oddsen stor for at du har herpa kameraet ditt før det utgår dine kunnskaper eller blir utdatert. Når man kun vil ta gode bilder i hage og natur, hvorfor velge noe som koster mer når du egentlig ikke legger merke til det i hverdagen? :)

Valget til slutt tar man selv, tipser bare jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D40 selges vel nesten ikke lenger, D60 er "billig" arvtageren :)

Selv har jeg planer om å enten kjøpe D80 eller D90. (må bare slutte å bruke penger på hundeutstyr :P ). Blir mitt første speilrefleks. Selv om D60 vurderes.

Ellers kan jeg jo legge til, som en liten kommentar til det du skriver Lagrange, at PsychoLynx her inne bruker D40 (om jeg ikke bommer helt), og de blir jo ****** bra da. (selv om hun kanskje har over gjennomsnittet talent kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

D40 tar overraskende gode bilder. Leste et fotoblad nylig hvor det var en som hadde tatt bilder med blant annet D40 og 18-55 (kitlinsa) og de var utrolig fine! Ble overrasket da jeg så det var tatt med D40, trodde sånt krevde noe mer avansert utstyr. Er i siste nummer av svenske DigitalFoto hvis noen vil ta en titt. Så jeg ville tro at D40 skulle passe deg fint! Ser den koster nå 2849,- hos Elkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å gå i butikken og prøve forskjellige kameraer. Så kjøper du det som ligger best i hånden din i den prisklassen du er ute etter. Bildekvaliteten er uansett bra på alle speilreflekskamera nå for tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...