Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresser med tyggebein


tm100001

Recommended Posts

Vi har to hunder av samme rase, en tispe og en hannhund. Begge er korthåra vorstehhund, Jølle er 4 år og Embla er 2 år. Når de får bein begynner Embla å stresse. Hun vandrer hvileløst rundt, og demper mye. De fikk tyggebein nå, og hun fikk sånn bust på ryggen. Jølle legger seg bare i sofaen og tygger, mens Embla ligger helt stiv. De knurrer til hverandre også, og noen gange høres de ut som tordenvær. Hun skal hele tiden sitte oppå meg, og jeg vil jo sitte i sofaen. Hvis Jølle ligger i sofaen ligger hun bare helt stiv oppå meg og demper. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, spesielt ikke når hun ligger oppå meg og knurrer... Det fungerer heller ikke å sette den ene i ett annet rom, for da blir de selskapssyke og vil ut. Jeg kan jo sette meg på rommet med Embla, men det er så tungvindt... Når hun endelig har lagt seg i sofaen og jeg må gå, begynner hun å stresse igjen... :P Jeg vet jo at jeg ikke skal blande meg inn eller kjefte når de begynner å "tordne", men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med min huskyblanding på en måte. Når hun får tyggebein blir hun ekstremt 'vaktete'. Knurrer dersom hun føler at noe truer med og ta ifra beinet eller lignende. Hun begynner også og trave rundt med beinet for og gjemme det , og får hun ikke gjemt det noe sted stresser hun med og spise det ferdig ! Har trent veeeeldig mye på og ta fra henen ting og gi det tilbake med ekstra belønning for at det ikke skal være en negativ opplevelse men hun er så ekstremt eiesjuk så sliter med dette selv . Det går bra når hun er ute i hundegården , men ikke noe annet sted. også hissig mot andre hunder som skal bort og snuse .

Har lest mye om dette og det er vel 5% av 100% som man så og si ikke får gjort noe med når det kommer til dette, disse 5% vil det trigge enda mer og øve på og ta ifra de beina og gi belønning når det går greit , for da vil denne hunden konstant føle seg truet dersom han/hun har et bein eller lignende. anbefaler deg og prøve dette og evt høre med dyrlege om tips for og trene bort "vakt-instinktet" overfor tyggebein.

Jeg har ikke klart det enda, men hør med dyrleger og les / google det så kan du finne ut mye, treningsmetoder velger du jo selv :P og ser hva som evt fungerer best på din hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er dyrlege da :P

Fikk tips fra labbis/Benedicte om å overse, sette meg sånn at hun ikke kan sitte oppå meg og ta en timeout alene i ett annet rom med Embla når hun knurrer :P Nå tygger begge hundene stille og fredelig :P

Har du ikke eget rom? Hva med å ta med Embla på rommet ditt og være der sammen med henne? Lese en bok eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er dyrlege da :P

Fikk tips fra labbis/Benedicte om å overse, sette meg sånn at hun ikke kan sitte oppå meg og ta en timeout alene i ett annet rom med Embla når hun knurrer :P Nå tygger begge hundene stille og fredelig :P

ah så flott :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...