Gå til innhold
Hundesonen.no

Turplaner for sommeren?


Gjest

Recommended Posts

Sitter så smått og planlegger sommeren, mens jeg og bikkja går oss opp i form. Enda ikke sikker på hvor vi kommer oss, men en del kandidater har begynt å visualisere seg.

Hvor skal doggisfolket til sommeren? Finnmarksvidda eller Jotunheimen? Lofoten eller Hardangervidda? Noen herlige kystturer - eller kanskje bestige noen fjelltopper i nærområdet som bare har ventet på å bli besteget? Telt, DNT eller egen hytte? Turselskap eller helt alene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg skal garantert gå Bukkelægret og Besseggen, sylane/trekanten.. De to førstnevnte er 100%, mens de to sistnevnte sitter vi å fundere på. De som drar er meg og foreldrene mine og selvfølgelig hundene. Da blir det iallefall til at vi ligger i turisthyttene.

I tilegg så planlegger jeg og ei venninne å pakke sekkene/kløvene våre også bare tusle i vei innover fjellet. Vi veit enda ikke hvor, men vi skal ta med telt, og de 4-5 hundene vi har skal også være med. Hvor lenge vi blir borte osv vet vi ikke enda, alt etter hva vi ønsker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Bukkelægret/Besseggen er i Jotunheimen, Trekanten er i Trollheimen og Sylane er på grensa til Norge/Sverige en plass(om jeg ikke tar helt feil), sånn i nærheten av Storlien. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal bruke pengene på kurs så det er løslige planer å ta med kano og hund og telt opp på deler av Hardangervidda. Hvordan jeg gjør det kommer ann på kondisjonene som jeg har på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal en uke til SKoddevarre, ett fjell i Alta. Vet ikke helt hvor ferden går sånn nøyaktig, men blir iallefall en uke i Finnmark med mygg og hyggelige venner fra folkehøgskolen:) Her blir det å bo i telt/ lavvo eller under åpen himmel.

Videre tenker vi oss en uke i femundsmarka/ trollheimen/ rondane i juli, her blir det nok kombinasjon av DNT-hytte, privathytte, telt, lavvo og åpen himmel før sommeren avsluttes på hytta i august.

Vi har også tanker om å kanskje være med på noen treningsamlinger for fugl, kanskje ett kurs og så skal vi jo leve bylivet med somemr og sol på stranden da:P

JEg driver forøvrig å lager en overssikt over DNT-hytter som tar i mot hunder, så ta gjerne en titt innom siden min fra tid til annen når dere leter etter boplass. Tips og spørsmål mottas også;) Så langt har jeg hytter i bergen og kristandsand ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen foreløpig er tur til Rugldalen og til Lensvika (eller man går fra Lensvika opp i fjella bak der) Vi skal bo på hytte begge de plassene, og tar dagsturer ut fra hytta.

Den ene turen blir en sånn "hundetur", vi drar sammen venner som også har hund. Den andre turen blir sammen en venninne av meg som ikke har hund. Blir litt forskjellige type turer, men jeg og Selma skal kose oss maksimalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården blir det hardangervidda i ei uke ;)

Jeg og mine to søstre pakker bilen og kjører til haukeliseter og går noen "hytter" innover der, med småturer utifra hyttene.

Embla skal seff være med. Skulle og hatt ed familiehunden Zita på 7 år men hun har dårlige hofter som har blitt verre i det siste så ser ut som om lang lang turer blir for mye for henne. Men da får hun kose seg med mor og far mens vi er borte:) Ellers er de jobbe sommer for min del( utenom en uke til krakow for å besøke en vennine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg hytter i bergen og kristandsand ute.

Takk for tips! Jeg skal prøve å få til en 1-2 dagerstur i sommer. Har ikke så mye ferie, så må bli en helg. Valpen er jo liten enda, så et par timer om dagen er vel mer enn nok tenker jeg. Det får bli rusleturer med pauser, men hadde vært kjekt å overnattet i dnt-hytte, så vi blir nok å besøke en av de du la ut Shilamon ;) Ser forøvrig ut som at Selhamaer har tilrettelagt for hund også? Selhamar Det står:

Tilrettelegging for hund

Fra sommeren 2008 er det hundebur plassert i eget rom i sikringshytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg skal prøve å få til en 1-2 dagerstur i sommer. Har ikke så mye ferie, så må bli en helg. Valpen er jo liten enda, så et par timer om dagen er vel mer enn nok tenker jeg. Det får bli rusleturer med pauser, men hadde vært kjekt å overnattet i dnt-hytte, så vi blir nok å besøke en av de du la ut Shilamon ;) Ser forøvrig ut som at Selhamaer har tilrettelagt for hund også? Selhamar Det står:

Oi! se der har de fått tilrettelgat på en hytte til siden jeg pratet med dem. Så bra! Takk for tips, er ikke så lett å ha oevrssikt over alle hyttene til DNT. Den listen jeg har begynt å lage er basert p en mail sendt til alle medlemsforeningene i DNT i slutten av 2007, så det er jo fort gjort at det har skjedd noen endringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, beklager det..

Jeg prøver å legge opp sommeren selv her..! Tia er født 9.1, og jeg lurer egentlig på ca. hvor langt dere mener hun kan gå på tur i beg. av juli...? De siste årene har vi alltid gått på Hardangervidden... 4 dagers i naturen, med 3-6 timers turer daglig (seff med litt kosepauser)... Bør dette utgå i år med tanke på småen, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, beklager det..

Jeg prøver å legge opp sommeren selv her..! Tia er født 9.1, og jeg lurer egentlig på ca. hvor langt dere mener hun kan gå på tur i beg. av juli...? De siste årene har vi alltid gått på Hardangervidden... 4 dagers i naturen, med 3-6 timers turer daglig (seff med litt kosepauser)... Bør dette utgå i år med tanke på småen, eller...?

Slik jeg ser det så bør det ikke bli noe problem å gå tur i 4 dager med en såpass "stor" valp, men det forutsetter at hunden er vant til å gå mye på tur. Er den bare vant til 1 time om dagen blir det nok litt i overkant å begynne med lange turer i litt vanskeligere terreng. Er den vant til å bli brukt en god del så ser ikke jeg noe problem at den er med på tur, men du må bare tenke litt over at du har med en ung hund. Gå en kortere distanse slik at dagsetappene ikke blir for lange, hvil oftere og lengre enn dere vanligvis gjør og prøv å legge ruta til enkelt terreng. Jeg kjenner jegere som har med 6mnd gamle valper på jakt og om slike hensyn som ekstra hvile og litt kortere dager blir tatt hensyn til er det sjeldent det byr på noen problemer.

Men du kjenner din valp best og vet hva den tåler av påkjenninger før den får nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje mulig å gå litt lenger enn jeg hadde tenkt da. Jeg søkte litt rundt på dette her på doggis og fant at mange ikke tenker at turene må være korte, spesielt ikke når hundene nærmer seg 6 mnd (som våre jo gjør i sommer). Tror ikke vi kommer til å gå mer enn i 4-5 timer da, og vi kommer nok til å tilpasse tempo og pauser etter valpen ;) Tenker vi kanskje kan prøve oss på turer som er beregnet til omkring 3 timer, og heller bruke lenger tid. Blir kjekt for tia med en tur på hardangervidden da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Skal garantert en tur opp til hytta på Beitostølen og gå litt i Jotunheimen. :P Også har jeg kjempelyst til å gå Besseggen, men vet ikke hvordan det blir med hund..

Det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaily og jeg (og kanskje modern hvis hun får tid) skal på lang gåtur i fjellheimen i sommer. :P Vi har planlagt å gå fra Killingskardet over til Eidsfjell og videre til Lufsjå. Derfra går turen tilbake over Skirveggen og videre ned igjen til Killingskardet. Hele turen kommer vel til å ta en 4-5 dager (vi planlegger å bruke lang tid og ikke stresse for å si det sånn) så vi ligger i hardtrening for å komme i dugelig grei form innen august. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere planer ja, ingenting fastsatt foruten om at det blir en lengre tur i år. Jeg har utrolig lyst til å pakke fiskestang og telt i ryggsekken og gå en uke i Stabbursdalen. Det skal visst være både godt fiske og fin natur, ut fra det jeg har hørt. Sånn langturalternativ nummer to er Sørøya i finnmark, også her med fiskestang. Av kortere overnattingsturer så blir det nok en helgetur til Breivika på Rebbenesøya.

Ut over disse blir det nok flere dagsturer på fjellet. Durmålstinden på Kattfjordeide, Skulgamtinden på Ringvassøya, Bentsjordtinden, Tromsdalstinden og Blåmann er fjell jeg skal på i år, alle i tromsøområdet. Uten om disse blir jeg sikkert og gå flere av toppene som er med i Ti på Topp i år, vet at det er flere fine turer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle egentlig 2 uker til Bodø på besøk til venninna mi, men fikk jo hund for noen måneder siden å han kan ikke være med så da måtte e bare takke nei. (en av baksidene med hund, men kommer til å få en fantastisk sommer med hunden min uansett så det veier jo opp :) ) så da blir det være hjemme, til Findalen i campingvogn, til Kragerø (blir nok der mye for er jo så sykt fint der å mormor bor på gård med masse turmuligheter så er jo et paradis :P:P

også blir det nok noen dagsturer på fjellet i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en del planer, men får se det litt an. Vi har ikke planlagt noen langturer (det vil si 8-10t gåing per dag over en helg eller ukestur), mest fordi vi har fått familieøkning og denne knærta har flyttet inn :) Noen turer blir det, men de må tilrettelegges litt etter hvordan hun vokser og gror:) Turer blir det garantert.

Til neste år håper jeg på en 14dager-1mnd eller mer på langtur, men vi får se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en del planer, men får se det litt an. Vi har ikke planlagt noen langturer (det vil si 8-10t gåing per dag over en helg eller ukestur), mest fordi vi har fått familieøkning og denne knærta har flyttet inn :) Noen turer blir det, men de må tilrettelegges litt etter hvordan hun vokser og gror:) Turer blir det garantert.

Til neste år håper jeg på en 14dager-1mnd eller mer på langtur, men vi får se:)

Men hallo! Slem Mailin, slem :wub: Du kan ikke si A uten å si B!

Gratulerer, hun ser helskjønn ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...