Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisforskjeller...


ipadda

Recommended Posts

Jeg har startet jakten på rundering og spor kurs. Jeg har vært med å trent rundering med gamlefar, og har en viss peiling på hva det går ut på, og kunne derfor tenkt meg å starte å trene rundering med Betty. Nå har jeg sjekket hos de to brukshund klubbene jeg vet om i nærheten, og stusser litt over prisforskjellene.... Klepp brukshundklubb tar 750,- for et kurs, mens Sør-Rogaland brukshund klubb tar 1400,- for ikke medlemer og 1200 for medlemer.... Det synes jeg er ganske stor prisforskjell.

Jeg syns det er mye å betale 1200,- for et kurs, hvor dette bare er "et kurs", og det ikke er mulighet for å være med å trene noen plass etterpå. Det er liksom "bare" det kurset...

Hos Klepp brukshundklubb får du muligheten til å være med å trene både rundering og spor i etterkant, i helger og i ukedager. Men, jeg trives ikke med folkene som holder til i klubben der.. Jeg syns de er veldig arrogante, om du er ny, så tar det sabla lang tid før du blir "ønsket velkommen" i klubben. Altså føler jeg ikke dem er noe flinke til å ta imot nye medlemer, spessielt ikke unge, uerfarne folk...

Så nå har jeg et dilemma. Klepp, eller sbk? Det er helt klart fordeler med å melde seg på kurs hos klepp brukshundklubb, likevell er holder jeg igjen pga erfaringer med ignorante og arrogante folk der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg ville sjekket var om instruktøren er trinn 2 bruks utdannet. Det kan være litt av prisforsjellen.

Eller om instruktøre har med seg "bagasje" (erfaring).

Antall timer og deltagere på kurset har litt å si. Og om kurset kommer innunder studieforbundet. Kanskje instruktøre en innleid fra en annen kant av landet? Det fører jo også til større utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg ville sjekket var om instruktøren er trinn 2 bruks utdannet. Det kan være litt av prisforsjellen.

Eller om instruktøre har med seg "bagasje" (erfaring).

Antall timer og deltagere på kurset har litt å si. Og om kurset kommer innunder studieforbundet. Kanskje instruktøre en innleid fra en annen kant av landet? Det fører jo også til større utgifter.

Hos Klepp brukshundklubb er det gro (med kelpie) som er instruktør. Det sies jo at det skal være max 10 deltagere på kursene, slik at hun skal ha mulighet for å hjelpe, men de "faste" som trener er alltid med, og dermed føler jeg at hun glemmer oss andre nye litt. Slik har jeg hverfall følt det på de to lydighetskursene jeg har vært på med henne som instruktør før....

På runderingen har jeg bare vært med et par ganger med gamlefar... Så jeg sitter egentlig ikke igjen med så mye derfra....

SBK leier nok inn instruktører. Men jeg føler liksom ikke at de driver med noe bruks, og at det derfor blir med det kurset, og at jeg da må ty til Klepp brukshundklubb for å få trent etterpå uansett... Så da stiller jeg like svakt, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ved de kurs som vi har gått (annen del av landet) så er det ikke tvil for meg, jeg går heller kurs hos en brukshundklubb enn en "lokal-klubb". Dette fordi de fleste brukshundklubbene har maks 8 deltagere (med hund + evt observatører), samt at instruktørene har utdannelsen sin i "nkk-regi". Dette gir for meg en pekepinn på at kursholderne faktisk kan det de driver med (man må bl.a. ha oppnådd resultater med egen hund for å kunne bli godkjent som instruktør).

Og prisen hos Rogaland Brukshundklubb er heller ikke noe å si på, synes jeg. Vi har betalt det samme for tilsvarende kurs som vi har gått. Og for de fleste brukshundklubber så er det ikke bare de tradisjonelle hunderasene som deltar, "en "brukshund" har snute og poter og gå på" (var kommentaren fra en av instruktørene ved ett av de kursene vi har deltatt ved). Og om man er nybegynner så trenger man litt mer hjelp enn om man har gått tilsvarende kurs eller trent mye innen kurset. Om den andre klubbens instruktører bruker mer tid på erfarne deltagere og man har vanskeligheter med å komme med i miljøet, ja da hadde jeg skippet den klubben asap... Men det er nå meg da :)

Edit: og de fleste brukshundklubber har treningsdager hvor medlemmene kan trene de forskjellige grenene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg ikke helt ser hensikten i å gå kurs hos SBK, for så å komme til en klubb som gjerne trener med helt andre metoder. Ei heller er det nødvendig med kurs for å trene hos oss feks, der får man hjelp på det nivået man er på. Jeg hadde aldri sett ei rundering når jeg kom opp der for halvannet år siden med min halvt år gamle hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg ikke helt ser hensikten i å gå kurs hos SBK, for så å komme til en klubb som gjerne trener med helt andre metoder. Ei heller er det nødvendig med kurs for å trene hos oss feks, der får man hjelp på det nivået man er på. Jeg hadde aldri sett ei rundering når jeg kom opp der for halvannet år siden med min halvt år gamle hund.

Arrangerer dere kurs eller er det bare å troppe opp på treningene? Må man være medlem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangerer dere kurs eller er det bare å troppe opp på treningene? Må man være medlem? :)

Har ikke kurs, hver eneste trening er som et kurs hos oss omtrent. Som sagt, jeg kunne absolutt null når jeg først begynte å gå der. Masse flinke folk der som har holdt på i årevis. Det er bare å hive seg med. Man kan godt være med et par ganger før man melder seg inn for å se om det er noe man vil holde på med, men så forventes det at man melder seg inn i klubben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kurs, hver eneste trening er som et kurs hos oss omtrent. Som sagt, jeg kunne absolutt null når jeg først begynte å gå der. Masse flinke folk der som har holdt på i årevis. Det er bare å hive seg med. Man kan godt være med et par ganger før man melder seg inn for å se om det er noe man vil holde på med, men så forventes det at man melder seg inn i klubben. :)

Det skal jeg ha i mente! Jeg flytter tilbake til fantastiske Stavangerområdet i juni/juli :)

Høres veldig bra ut i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg ha i mente! Jeg flytter tilbake til fantastiske Stavangerområdet i juni/juli :)

Høres veldig bra ut i alle fall!

Så kjekt da, håper dere kommer oppom til oss da. :)

Ja, jeg trives iallefall veldig godt på Sviland, kunne ikke tenkt meg et bedre miljø. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt da, håper dere kommer oppom til oss da. :)

Ja, jeg trives iallefall veldig godt på Sviland, kunne ikke tenkt meg et bedre miljø. :)

Dere er åpne for de fleste raser, håper jeg? Jeg har jo ikke brukshund, men kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvd det ut med gårdshunden min uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettopp mail fra schæferklubben ( som jeg helt hadde glemt at jeg hadde sendt) Og ja de er åpne for andre raser. Skal faktisk innom på torsdag eller lørdag og se og snakke litt med folket:) Er jo helt grønn på spor/runderingsfronten så får se om det er noe for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er åpne for de fleste raser, håper jeg? Jeg har jo ikke brukshund, men kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvd det ut med gårdshunden min uansett :)

Ja, jeg har ikke opplevd at noen raser har blitt tatt negativt i mot der oppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ikke opplevd at noen raser har blitt tatt negativt i mot der oppe. :lol:

Ååh. Kan jeg spørre om tid på torsdagene? Jeg har ikke egen bil, så jeg må nesten få noen til å kjøre meg. Mamma trener ringtreninger der oppe på torsdagene, så kanskje vi klarer å kombinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh. Kan jeg spørre om tid på torsdagene? Jeg har ikke egen bil, så jeg må nesten få noen til å kjøre meg. Mamma trener ringtreninger der oppe på torsdagene, så kanskje vi klarer å kombinere?

Ringtrening? Hmm, det er nok ikke hos oss. Men vi trener iallefall fra ca. 18.00 til rundt 21.00 på torsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...