Gå til innhold
Hundesonen.no

Godkjent ettersøkshund?


Yakine

Recommended Posts

(Er ikke sikker på om denne er posta på rett plass, men regner med moddisene flytter den for meg dersom det er feil :) )

Ja, som oversikta sier, hva skal til for å få en godkjent ettersøkshund? Da tenker jeg etter storvilt.

Jeg skal begynne å jakte nå, blir mest storvilt jeg skal jakte på da. Og jeg skal ha meg ny hund og, og jeg leker med tanken om å kanskje etterhvert få den godkjent som ettersøkshund på storvilt. Men hva må til? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Hva er en ettersøkshund? :)

Det finnes forskjellige typer ettersøkshunder, noen ettersøkshunder skal finne mennesker som har gått seg bort, mens andre skal finne skadde dyr. TS tenker på ettersøkshund til skadet vilt. Alle som jakter på storvilt må ga tilgang til en godkjent ettersøkshund i tilfelle de skal komme til å skadeskyte et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :) Må være registrert i NKK eller lignende da (samme regler som for å få delta på andre prøver) - men også blandingshunder kan godkjennes.

Okei! Greit å vite! :D Det er ikke en blandingshund jeg skal ha uansett, men greit å vite!

Det finnes forskjellige typer ettersøkshunder, noen ettersøkshunder skal finne mennesker som har gått seg bort, mens andre skal finne skadde dyr. TS tenker på ettersøkshund til skadet vilt. Alle som jakter på storvilt må ga tilgang til en godkjent ettersøkshund i tilfelle de skal komme til å skadeskyte et dyr.

Stemmer! :D

Og det vil jo være greit å ha en selv da... :D Hehe, store forhåpninger kanskje? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy å trene mot ettersøk, nå har riktignok ikke vi kommet lenger enn til begynnelsen av blodsportreningen, men uansett! Kjempemorsomt for både hund og eier. Når det gjelder rase vil jeg tro det er greit å velge en som har noe motor, jeg ser tydelig forskjell på mine to, begge kan spore helt fint (begge har fungerende neser;) ), men sheltien velger ofte å gi opp når hun synes hun har gått langt nok. Det kreves endel av hundene å gå ettersøk, og når du har de ambisjonene du har ville jeg vært litt nøye med å velge en rase som generelt er gode sporhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kanskje velge en hund som du ikke skal bruke til selve jakta? For vi har erfart at enkelte av disse hundene ofte har "gått seg tom i jakta" og når de da skal ut på ettersøk, har de ikke "guts" igjen til å jobbe.

Ettersøk er moro. Har ikke godkjent hund enda, men han fikk prøve seg mens de ventet på "backup-hunden" (den de brukte først var tom etter flere dagers jakt). Og jammen fikk han ikke "treff" også :) Skikkelig moro både for meg og for hunden :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy å trene mot ettersøk, nå har riktignok ikke vi kommet lenger enn til begynnelsen av blodsportreningen, men uansett! Kjempemorsomt for både hund og eier. Når det gjelder rase vil jeg tro det er greit å velge en som har noe motor, jeg ser tydelig forskjell på mine to, begge kan spore helt fint (begge har fungerende neser;) ), men sheltien velger ofte å gi opp når hun synes hun har gått langt nok. Det kreves endel av hundene å gå ettersøk, og når du har de ambisjonene du har ville jeg vært litt nøye med å velge en rase som generelt er gode sporhunder.

Ja, jeg skal selvfølgelig velge en rase som har litt motor :) Men jeg skal høre litt med oppdretter om dette, hvordan rasen egner seg til sånnt bruk. Men etter som jeg har lest om rasen, så skal de være gode til sånnt... :)

Kanskje velge en hund som du ikke skal bruke til selve jakta? For vi har erfart at enkelte av disse hundene ofte har "gått seg tom i jakta" og når de da skal ut på ettersøk, har de ikke "guts" igjen til å jobbe.

Ettersøk er moro. Har ikke godkjent hund enda, men han fikk prøve seg mens de ventet på "backup-hunden" (den de brukte først var tom etter flere dagers jakt). Og jammen fikk han ikke "treff" også :D Skikkelig moro både for meg og for hunden :P

Lykke til :P

Skal ikke ha en hund som brukes til selve jakta nei! :)

Jeg er spent, håper dette vil passe hunden jeg får. Når kan man forresten starte med sånn trening? Det er jo valp jeg får så... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spent, håper dette vil passe hunden jeg får. Når kan man forresten starte med sånn trening? Det er jo valp jeg får så... :)

Nå kjenner jeg at jeg er spent på åssen hund du skal ha.... :)

Jeg introduserte begge mine hunder for spor når de var 8-10 uker gamle. Korte spor selvfølgelig, men veldig grei måte å få trent konsentrasjon på valpen og få et aktivt monster til å bli litt sliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg at jeg er spent på åssen hund du skal ha.... :)

Jeg introduserte begge mine hunder for spor når de var 8-10 uker gamle. Korte spor selvfølgelig, men veldig grei måte å få trent konsentrasjon på valpen og få et aktivt monster til å bli litt sliten :)

Hehe... Jeg har bestilt meg en tispe - Hvit Gjeterhund... :) Så får vi se da, om nesa fungerer... :D

Okei, så man kan starte såppas tidlig ja! Godbitspor da eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Jeg har bestilt meg en tispe - Hvit Gjeterhund... :) Så får vi se da, om nesa fungerer... :)

Okei, så man kan starte såppas tidlig ja! Godbitspor da eller? :)

Åh, spennende. Vi har hatt noen hvite gjeterhunder på jobben. Flotte hunder :D

Med blodspor har jeg bare lagt et enkelt blodspor og latt hunden ta det uten påvirkning. Det finnes utrolig mange måter å starte å gå vanlig spor på, godbitspor er bare en av de, og har både fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, spennende. Vi har hatt noen hvite gjeterhunder på jobben. Flotte hunder :)

Med blodspor har jeg bare lagt et enkelt blodspor og latt hunden ta det uten påvirkning. Det finnes utrolig mange måter å starte å gå vanlig spor på, godbitspor er bare en av de, og har både fordeler og ulemper.

Jeg har vært forelska i rasen i flere år nå, men har sett mine begrensninger iom at Atheo var en rimelig krevende gutt. Kunne ikke ha to hunder, og iallefall ikke en valp i tillegg til Atheo. Selv om jeg har hatt lyst på valp såå mange ganger... :)

Ja, jeg må vel bare prøve meg fram. Er vel bare litt redd for å gjøre noe feil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempegøy å trene mot ettersøk, nå har riktignok ikke vi kommet lenger enn til begynnelsen av blodsportreningen, men uansett! Kjempemorsomt for både hund og eier. Når det gjelder rase vil jeg tro det er greit å velge en som har noe motor, jeg ser tydelig forskjell på mine to, begge kan spore helt fint (begge har fungerende neser;) ), men sheltien velger ofte å gi opp når hun synes hun har gått langt nok. Det kreves endel av hundene å gå ettersøk, og når du har de ambisjonene du har ville jeg vært litt nøye med å velge en rase som generelt er gode sporhunder.

Veldig ot, sorry...

Men hvor trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...