Gå til innhold
Hundesonen.no

Elendig pelskondisjon - omega 3?


Ingvild

Recommended Posts

Tinka er en 5,5 år gammel kastrert labradortispe som veier ca. 25-26 kilo. Hun går på Hills' light-fôr. Fram til nå har hun gjort det fordi hun har hatt behov for å gå ned litt, men nå som jeg har fått henne ned på ønsket tykkelse hadde jeg i utgangspunktet tenkt til å fortsette med light-fôret, men heller gi litt mer av det, slik at hun skulle få nok energi og næring, men samtidig mer vomfyll. Hun er jo kronisk sulten, så det er jo ikke noen ulempe om hun får så mye mat som mulig så hun kanskje kunne få bittelitt mer metthetsfølelse.

Problemet er at pelsen hennes er helt ødelagt... Hun lukter mer enn jeg foretrekker at hun skal gjøre, pelsen er matt og det er nærmest et grått "støvlag" på den. Hun er i sluttfasen av en røyteperiode, men jeg er usikker på hvor mye innvirkning den egentlig har hatt på pelsen. Jeg børster eller bruker furminator bortimot hver dag, og pelsen er elendig også der hun nå ikke har løse hår.

Får hun en dusj, tar det ei uke før pelsen atter lukter og ser elendig ut. Det aner meg derfor at jeg burde gi henne noe for å få opp pelskondisjonen, og at dette "noe" kanskje vil være en eller annen olje med omega 3? Men dette kan jeg ingenting om, og jeg vil derfor få litt tips til hva jeg i så fall bør prøve.

Et annet spørsmål er jo selvfølgelig om det ikke kanskje er like lurt å gå tilbake til vanlig tørrfôr fordi hun da vil få litt mer fett i fôret. Men på den andre siden veit jeg at det da blir vanskeligere å kontrollere vekta hennes, og særlig med et par foreldre som har et helt annet syn på hvor mye mat hun bør få enn det jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke denne type erfaring med hund, men med katt. Hun også gikk på light for og var flassete og tørr i pelsen. Men det er å få kjøpt noe som heter Humilac hos dyrlegen som er en oljefri spray (hårkur) til tørr pels. Varedeklarasjonene sier: "Humilac tilfører pels ny fuktighet.Pelsens normale kondisjon gjennoppbygges og blir blank uten å etterlate overflaten fet". Man bruker den som den er, eller den kan også anvendes som balsam etter vask. Funka fint på katten, og ei jeg kjenner litt som har en del sjæfere med hudproblemer har brukt den m godt resultat. Den kosta 140kr. hos dyrlegen når jeg kjøpte den for ca 2 år siden, koster sikkert noe mer nå.

Dette er i hvert fall etter min mening det enkleste å prøve før man går til det skrittet og bytter for. Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det light fóret gjør med pelsen, men jeg ville prøvd andre fór. I tillegg vil jeg anbefale deg å gi dog vitality omega 3 olje. Det er en olje som hjelper på pels, hud, poter og klør. Dina får den og hun har blitt blankere i pelsen, og har hatt veldig positiv effekt på hennes hudproblemer. Jeg synes den har funka veldig bra på henne hvertfall. Den bestilles på nett. Link til nettsted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd en god del forskjellige fôrtyper opp gjennom årene, og Hills var det eneste jeg var fornøyd med - fram til nå. Jeg er derfor litt skeptisk til å bytte fôr sånn "uten videre".

Men takk for tips angående oljer og sånt. Skal sjekke det ut. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd både Dr. Baddakys og Salmopet, og er veldig godt fornøyde med sistnevnte. Mange som kommenterer at bikja har blank og fin pels :ahappy: Utover dette merket vi enorm bedring da vi gikk over til VoH, hun røyter bare en brøkdel i forhold til da hun fikk tørrfor. Ser at du ikke egentlig ønsker å bytte for, men vi gjorde oss iallefall en svært positiv erfaring med det :wub: Sita får en blanding av VoH og Hills allergifor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til ett vedlikeholds for. Light for er ikke bra for pelsen i lengden, da det er lite fett i det, og mer karbs. Mindre kalorier er faktisk ikke det beste for forbrenningen på hund heller :ahappy:

Å tilsette fiskeolje vil hjelpe, men dette inneholder faktisk såpass med kalorier, at noe av poenget med light foret forsvinner.

(Blir som på menneske. Stor forskjell på å velge brunost og kokt skinke på brødskiva :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Viacutan er en olje med omega 3 og 6 i tillegg til essensielle fettsyrer. Denne fåes kjøpt hos veterinær koster ca 200kr for 100ml eller så, den er dritdyr, men den er ganske drøy, man bruker kun en pumpespray pr dag. Jeg har brukt den på både schäfer og border collie (altså forskjellige pelstyper og av forskjellige årsaker) det funker kjempefint og raskt, må ikke brukes i 3 mnd før man ser resultater. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...