Gå til innhold
Hundesonen.no

Tablet mot huggorm-bitt, eller ikke?


Bullitt

Recommended Posts

Nå er vel huggorm-sesongen straks i full gang over store deler av landet. Det finns jo prednisolon som skal lindre ved et eventuellt huggorm-bitt. Men det er veldig delte meninger fra veterinærenes side, for om det faktisk bør brukes.

Noen mener at det er helt greit å bruke dette som førstehjelp fram til man får kommet seg til veterinæren.

Mens andre mener at det fører til at hunden bare beveger mer på seg, og dermed sprer giften mye mer effektivt rundt i kroppen, og at hunden heller må bæres der det er mulig...

Ifjor valgte jeg å ikke kjøpe tabletter, men da var også hunden såpass liten at det

ikke ville vært noe problem å bære henne langt.

I år derimot, er det for øyeblikket 30+ kilo med voksende hund, så hvis vi er langt ute i skogen,

er det ikke fullt så greit å bære. Jeg funderer på å kjøpe tabletter, så kan jeg heller vurdere om de skal brukes eller ikke

dersom uhellet er ute, avhengig av hvor vi befinner oss og hvordan hun reagerer...

Men spørsmålet mitt er, hva gjør dere?

Og beklager hvis dere har gått lei denne diskusjonen tidligere år,

men da hadde ikke jeg hund og var ikke veldig opptatt av hva dere gjorde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tablettene har ikke noe innvirkning på giften til en slange. Den skal jo bare brukes for å dempe symptomene. Om hundne blir uroligere av den er jeg ikke sikker på. Men jeg ville hatt tabletter for sikkerhetsskyld. man skal jo helst bære uansett da, men skjønner det blir tungt med stor hund ja :P Hunden kan jo bli bitt i halsområdet og da kan den hovne opp og den kan få vanskeligheter med å puste. Da er det greit med noe som demper oppsvulmingen f.eks.. :P

Må bare si da at jeg ikke har hund selv.. enda.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ha med meg Kortison tabletter.

Om det er lengre enn 1 time til veterinær eller jeg ser bikkja begynner bli dårlig, eller bittet er på ett meget utsatt sted i forholdt til luftveiene så vil jeg bruke dem.

Uansett vil jeg alltid ringe veterinære med en gang dette blir oppdaget og evt få råd fra veterinær om hva som anbefales på stedet da det gjerne også er den behandlene veterinær man ringer.

(jeg bruker selv kortison ved akutt allergi, så "dingsen" er fin til meg selv også :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg kanskje litt uklart, og mente ikke at tablettene i seg selv fører til at hunden blir urolig.

Men at de ofte vil holde seg i ro når de blir bitt, og giften begynner å virke.

Hvis de derimot får smertestillende vil de bevege seg mer rundt som normalt,

og dermed spre giften fortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korison er jo betennelsesdempende og reduserer hevelse etter bittet. Om hunden blir bitt i snuten ønsker du jo ingen hevelse der som gjør at den ikke får puste. Gir du kortison da vil hunden kunne puste og du får kommet deg ned til dyrlegen.

Uansett bør man bære en hund om den blir bitt. Er den for stor bør man ta den i bånd og leie den ROLIG ned til nærmeste mulighet for å få den kjørt ut!

Ta alltid kontakt med dyrlegen om din hund har blitt bitt, så dere i felleskap vurderer videre behandling ut fra symptomer og reaksjon.

Jeg bor ikke i ormeomårde, men jeg ville alltid hatt med meg førstehjelpsknapp med kortison i, så får man heller vurdere situasjonen der og da. Tenk hvor ille det hadde vært om man står der og skulle hatt , men ikke har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor fikk jeg dessverre se hvor sabla fort det kan hovne opp når hunden blir bitt i munnen. Da var jeg på hytta og hadde bilen rett ved, men likevel var det på hengende håret at vi kom oss til veterinæren i tide. Hun hadde seriøse pusteproblemer da hun kom inn døra til vetten. Tunga var enorm og blokkerte alt av luftveier.

Nå går jeg ikke uten kortisontabletter. Hvis det kan redusere hevelsene bare bittelitt, så kan det faktisk stå om livet. Det er ikke sikkert vi er i nærheten av bilen neste gang, og hun har en lei uvane av å ville jakte orm. (Plukke opp ormer og kaste de rundt seg også, men det er nå en annen historie)

Det skumle er vel de som kun gir tablettene, og dropper å dra til veterinæren etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tabletter med meg - X'en veier femti kilo, jeg har ikke sjanse til å kunne bære henne. Min veterinær sa at jeg behøvde ikke å ta tablettene om jeg kunne være hos veterinær innen tyve minutter innen bittet. Men det anser jeg som urealistisk. Jeg bor ti minutters kjøring fra mitt faste veterinærkontor, og det skal mye til for at hunden blir bitt bare ti minutter fra bilen. Skjer det utenom åpningstid, er det lenger å kjøre. Og ofte kan en hund bli bitt uten at du oppdager det.

At veterinærer har en omdiskutert holdning til tablettene, er fordi altfor mange tror tablettene gjør hunden frisk, og ikke oppsøker veterinær, eventuelt kommer når hunden blir mye dårligere. En hund som er bitt av huggorm skal ALLTID til veterinær, selv om det finnes hoggormer med tombitt (altså bitt uten gift). ALLTID, ALLTID oppsøke veterinær, ØYEBLIKKELIG. Tablettene er smertereduserende, slik at en hund kan være i stand til å gå (men at den går gjør at blodomløpet jobbber og pumper giften rundt i kroppen) og kan redusere hevelser. Men den fjerner ikke giften. Og nettopp fordi giften spres ut i kroppen av blodet er det viktig å bære mest mulig, for de som har lette nok hunder.

Hva gjelder dosering, så er det én tablett per ti kilo hund. Den pillebeholderen tar fem tabletter, så for meg er det enkelt - skal jeg gi henne tabletter, skal hun ha alle fem. En hund på tretti kilo skal ha tre, osv.

Jeg vil trolig gi henne tabletter, siden det ikke har noen negativ effekt så lenge jeg kommer meg til veterinær ASAP, og det vil trolig være lettere å få henne med seg med smertestillende innabords. Men det er vanskelig å spå hva en faktisk gjør når en krisesituasjon oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får dere i bikkja tablettene om du blir nødt til å bruke dem?

Sikkert dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling på om jeg hadde klart å få hundene mine til å svelge dem :) . Hjemme knuses tabletter og gjemmes i leverpostei, men ikke veldig lettvindt å skulle drasse rundt på leverpostei i varmen hele sommeren. Hadde vel kanskje følt meg litt vel paranoid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men hvordan får dere i bikkja tablettene om du blir nødt til å bruke dem?

Sikkert dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling på om jeg hadde klart å få hundene mine til å svelge dem :) . Hjemme knuses tabletter og gjemmes i leverpostei, men ikke veldig lettvindt å skulle drasse rundt på leverpostei i varmen hele sommeren. Hadde vel kanskje følt meg litt vel paranoid :)

Man åpner gapet på hunden, slipper tablettene så langt bak som mulig. Holder igjen munnen til hunden mens man stryker den med litt press på halsen til man kjenner at hunden har svelget ett par ganger. Det er ikke snakk om at en hund "ikke vil" i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Akkurat det der lurte jeg på også, for med mindre tablettene smaker godt, ser jeg ikke for meg at hun sluker de frivillig...

Men over til neste spørsmål, er det noen som vet om disse tablettene selges på apoteket, eller i noen dyrebutikker på Romerike/Oslo? Jeg spurte nemlig på Alna, men de hadde sluttet å selge etter råd fra veterinæren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får tak i Prednisolon hos veterinæren, de selger gjerne enkelt-tabletter, og da kan man i tillegg få vite hvor stor dosering man skal ha til hunden sin. De har ofte denne "knappen" man kan ha tablettene i også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt totalt forbi for huggorm, så her har jeg med den sylinderen fyllt opp med 5stk 20mg prednisolon hele tiden.

Chicka skal ikke ha mer enn 2,5 tabl om noe skjer, men jeg har med ekstra til hunden til ei venninne jeg går tur med hver dag og evt til meg selv hvis jeg skulle bli bitt (veier 50kg så trenger 5stk).

De hjelper ikke mot annet enn hevelser ved bitt, men man kjøper seg litt ekstra tid på vei til dyrlegen hvis hunden hovner sinnsykt opp.

Wæææ!! Snakk om sola..huggorm på tv, på Akvariet i Bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man åpner gapet på hunden, slipper tablettene så langt bak som mulig. Holder igjen munnen til hunden mens man stryker den med litt press på halsen til man kjenner at hunden har svelget ett par ganger. Det er ikke snakk om at en hund "ikke vil" i en slik situasjon.

Takk! Det var en god forklaring! Skal teste det hjemme også neste gang noen av dem må ha noen medisiner av et eller annet slag, så jeg kan øve litt. Tipper at jeg blir superstressa i en sånn situasjon, så da er det greit å ha en plan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...