Gå til innhold
Hundesonen.no

Tablet mot huggorm-bitt, eller ikke?


Bullitt

Recommended Posts

Nå er vel huggorm-sesongen straks i full gang over store deler av landet. Det finns jo prednisolon som skal lindre ved et eventuellt huggorm-bitt. Men det er veldig delte meninger fra veterinærenes side, for om det faktisk bør brukes.

Noen mener at det er helt greit å bruke dette som førstehjelp fram til man får kommet seg til veterinæren.

Mens andre mener at det fører til at hunden bare beveger mer på seg, og dermed sprer giften mye mer effektivt rundt i kroppen, og at hunden heller må bæres der det er mulig...

Ifjor valgte jeg å ikke kjøpe tabletter, men da var også hunden såpass liten at det

ikke ville vært noe problem å bære henne langt.

I år derimot, er det for øyeblikket 30+ kilo med voksende hund, så hvis vi er langt ute i skogen,

er det ikke fullt så greit å bære. Jeg funderer på å kjøpe tabletter, så kan jeg heller vurdere om de skal brukes eller ikke

dersom uhellet er ute, avhengig av hvor vi befinner oss og hvordan hun reagerer...

Men spørsmålet mitt er, hva gjør dere?

Og beklager hvis dere har gått lei denne diskusjonen tidligere år,

men da hadde ikke jeg hund og var ikke veldig opptatt av hva dere gjorde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tablettene har ikke noe innvirkning på giften til en slange. Den skal jo bare brukes for å dempe symptomene. Om hundne blir uroligere av den er jeg ikke sikker på. Men jeg ville hatt tabletter for sikkerhetsskyld. man skal jo helst bære uansett da, men skjønner det blir tungt med stor hund ja :P Hunden kan jo bli bitt i halsområdet og da kan den hovne opp og den kan få vanskeligheter med å puste. Da er det greit med noe som demper oppsvulmingen f.eks.. :P

Må bare si da at jeg ikke har hund selv.. enda.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ha med meg Kortison tabletter.

Om det er lengre enn 1 time til veterinær eller jeg ser bikkja begynner bli dårlig, eller bittet er på ett meget utsatt sted i forholdt til luftveiene så vil jeg bruke dem.

Uansett vil jeg alltid ringe veterinære med en gang dette blir oppdaget og evt få råd fra veterinær om hva som anbefales på stedet da det gjerne også er den behandlene veterinær man ringer.

(jeg bruker selv kortison ved akutt allergi, så "dingsen" er fin til meg selv også :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg kanskje litt uklart, og mente ikke at tablettene i seg selv fører til at hunden blir urolig.

Men at de ofte vil holde seg i ro når de blir bitt, og giften begynner å virke.

Hvis de derimot får smertestillende vil de bevege seg mer rundt som normalt,

og dermed spre giften fortere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korison er jo betennelsesdempende og reduserer hevelse etter bittet. Om hunden blir bitt i snuten ønsker du jo ingen hevelse der som gjør at den ikke får puste. Gir du kortison da vil hunden kunne puste og du får kommet deg ned til dyrlegen.

Uansett bør man bære en hund om den blir bitt. Er den for stor bør man ta den i bånd og leie den ROLIG ned til nærmeste mulighet for å få den kjørt ut!

Ta alltid kontakt med dyrlegen om din hund har blitt bitt, så dere i felleskap vurderer videre behandling ut fra symptomer og reaksjon.

Jeg bor ikke i ormeomårde, men jeg ville alltid hatt med meg førstehjelpsknapp med kortison i, så får man heller vurdere situasjonen der og da. Tenk hvor ille det hadde vært om man står der og skulle hatt , men ikke har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor fikk jeg dessverre se hvor sabla fort det kan hovne opp når hunden blir bitt i munnen. Da var jeg på hytta og hadde bilen rett ved, men likevel var det på hengende håret at vi kom oss til veterinæren i tide. Hun hadde seriøse pusteproblemer da hun kom inn døra til vetten. Tunga var enorm og blokkerte alt av luftveier.

Nå går jeg ikke uten kortisontabletter. Hvis det kan redusere hevelsene bare bittelitt, så kan det faktisk stå om livet. Det er ikke sikkert vi er i nærheten av bilen neste gang, og hun har en lei uvane av å ville jakte orm. (Plukke opp ormer og kaste de rundt seg også, men det er nå en annen historie)

Det skumle er vel de som kun gir tablettene, og dropper å dra til veterinæren etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tabletter med meg - X'en veier femti kilo, jeg har ikke sjanse til å kunne bære henne. Min veterinær sa at jeg behøvde ikke å ta tablettene om jeg kunne være hos veterinær innen tyve minutter innen bittet. Men det anser jeg som urealistisk. Jeg bor ti minutters kjøring fra mitt faste veterinærkontor, og det skal mye til for at hunden blir bitt bare ti minutter fra bilen. Skjer det utenom åpningstid, er det lenger å kjøre. Og ofte kan en hund bli bitt uten at du oppdager det.

At veterinærer har en omdiskutert holdning til tablettene, er fordi altfor mange tror tablettene gjør hunden frisk, og ikke oppsøker veterinær, eventuelt kommer når hunden blir mye dårligere. En hund som er bitt av huggorm skal ALLTID til veterinær, selv om det finnes hoggormer med tombitt (altså bitt uten gift). ALLTID, ALLTID oppsøke veterinær, ØYEBLIKKELIG. Tablettene er smertereduserende, slik at en hund kan være i stand til å gå (men at den går gjør at blodomløpet jobbber og pumper giften rundt i kroppen) og kan redusere hevelser. Men den fjerner ikke giften. Og nettopp fordi giften spres ut i kroppen av blodet er det viktig å bære mest mulig, for de som har lette nok hunder.

Hva gjelder dosering, så er det én tablett per ti kilo hund. Den pillebeholderen tar fem tabletter, så for meg er det enkelt - skal jeg gi henne tabletter, skal hun ha alle fem. En hund på tretti kilo skal ha tre, osv.

Jeg vil trolig gi henne tabletter, siden det ikke har noen negativ effekt så lenge jeg kommer meg til veterinær ASAP, og det vil trolig være lettere å få henne med seg med smertestillende innabords. Men det er vanskelig å spå hva en faktisk gjør når en krisesituasjon oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får dere i bikkja tablettene om du blir nødt til å bruke dem?

Sikkert dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling på om jeg hadde klart å få hundene mine til å svelge dem :) . Hjemme knuses tabletter og gjemmes i leverpostei, men ikke veldig lettvindt å skulle drasse rundt på leverpostei i varmen hele sommeren. Hadde vel kanskje følt meg litt vel paranoid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Men hvordan får dere i bikkja tablettene om du blir nødt til å bruke dem?

Sikkert dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling på om jeg hadde klart å få hundene mine til å svelge dem :) . Hjemme knuses tabletter og gjemmes i leverpostei, men ikke veldig lettvindt å skulle drasse rundt på leverpostei i varmen hele sommeren. Hadde vel kanskje følt meg litt vel paranoid :)

Man åpner gapet på hunden, slipper tablettene så langt bak som mulig. Holder igjen munnen til hunden mens man stryker den med litt press på halsen til man kjenner at hunden har svelget ett par ganger. Det er ikke snakk om at en hund "ikke vil" i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Akkurat det der lurte jeg på også, for med mindre tablettene smaker godt, ser jeg ikke for meg at hun sluker de frivillig...

Men over til neste spørsmål, er det noen som vet om disse tablettene selges på apoteket, eller i noen dyrebutikker på Romerike/Oslo? Jeg spurte nemlig på Alna, men de hadde sluttet å selge etter råd fra veterinæren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får tak i Prednisolon hos veterinæren, de selger gjerne enkelt-tabletter, og da kan man i tillegg få vite hvor stor dosering man skal ha til hunden sin. De har ofte denne "knappen" man kan ha tablettene i også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt totalt forbi for huggorm, så her har jeg med den sylinderen fyllt opp med 5stk 20mg prednisolon hele tiden.

Chicka skal ikke ha mer enn 2,5 tabl om noe skjer, men jeg har med ekstra til hunden til ei venninne jeg går tur med hver dag og evt til meg selv hvis jeg skulle bli bitt (veier 50kg så trenger 5stk).

De hjelper ikke mot annet enn hevelser ved bitt, men man kjøper seg litt ekstra tid på vei til dyrlegen hvis hunden hovner sinnsykt opp.

Wæææ!! Snakk om sola..huggorm på tv, på Akvariet i Bergen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man åpner gapet på hunden, slipper tablettene så langt bak som mulig. Holder igjen munnen til hunden mens man stryker den med litt press på halsen til man kjenner at hunden har svelget ett par ganger. Det er ikke snakk om at en hund "ikke vil" i en slik situasjon.

Takk! Det var en god forklaring! Skal teste det hjemme også neste gang noen av dem må ha noen medisiner av et eller annet slag, så jeg kan øve litt. Tipper at jeg blir superstressa i en sånn situasjon, så da er det greit å ha en plan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...