Gå til innhold
Hundesonen.no

Forebyggende mot leddsmerter


tm100001

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle høre litt her om råd. En jeg kjenner plages veldig med leddene. Hun har gått på cellegift og nå bruker hun kortison osv. Legene finner ikke ut hva det er, men det er mulig det er leddgikt. Hun er ikke 40 år engang. :P Hun er hoven i fingrene og har vondt i knærne, de andre leddene også egentlig. Om morgenen er det ekstra ille, men hun bruker å løsne utover dagen. Noen dager må hun bare være hjemme siden hun ikke klarer noe annet.

Jeg har anbefalt back on track til henne, for å se om det kanskje kan hjelpe. Har dere andre råd eller tips? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at hun har vært hos revmatolog i og med at hun har gått på methotrexate (cellegift)? Det er ikke noe almennpraktiserende leger pleier å skrive ut. Det kan være flere revmatiske sykdommer som gir leddsmerter, det er heller ikke uvanlig at man bruker flere år på finne riktig revmatologisk diagnose.

Andre tips.. Vel, holde seg i nogenlunde form. Hvile nok. Holde seg varm. Gode sko. Om det ikke hjelper, mer kortison.. Om hun må ha smertestillende i tillegg, så er ibux og votarol betennelsesdempende i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har artritt selv og det er ikke godt ..Har perioder hvor jeg er fin.

Men reumatolog burde hun få time hos for å sjekke ut sykdomsbilde.Man kan ikke diagnosere kun på blodprøver.Men hele bildet,smerter,stivhet,blodprøver,røntgen osv. Voltarol liker jeg ikke,pga div bivirkninger.Men smak og behag selvfølgelig.

En link : http://forum.sle.no/ Lese litt om de forskjellige diagnosene og møte folk med lignendes sykdommer.

Jeg bruker Mobic mot mine ledd +glukosamin (skrivemåte). Holde seg varm og myk er et must! Dessuten finnes det hjelpemidler ,jeg har brødkniver,bokseåpnerer osv. Er stiv i dag derfor litt skriveleifer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det blir dumt hvis jeg viser henne denne tråden? :ahappy:

Kommer an på hva du tror hun vil synes om at du har lagt ut navnet hennes og plagene hennes her? På den andre siden er du ung, og hun vil nok skjønne du gjorde det fordi du bryr deg, dessuten burde du ikke ha lagt dette ut (eller generelt skrive noe om andre) dersom du ikke synes det er okei om de du skriver om leser det (for det kan de gjøre selv om du ikke vet det - nettet er åpent for alle). Du kan jo alternativt bare skrive ned de tingene som er foreslått og fortelle henne det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...