Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterk psyke


Mirai

Recommended Posts

Skal vi se.. Jeg mener vel at en hund med sterk psyke er en som avreagerer godt (alle hunder kan skvette, det gjelder å ikke være nervøs i flere timer etterpå), en hund som ikke naturlig er veldig nervøs, en hund som ganske greit lar seg introdusere til nye ting.. Og hvis du ser på min rase så mener jeg at en BC med sterk psyke er en som ikke kryper altfor lett, en som har den egenskapen i behold at dne kan jobbe selvstendig, og en som også takler å jobbe med tøffere dyr som f.eks kveg.. Men det er en vanskelig definisjon egentlig.. Min mening er vel at en hund med sterk psyke er en som ikke lar seg vippe av pinnen så lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk psyke mener jeg en hund som avreagerer innen fornuftig tid og som ikke går i forsvar ved enhver trussel.Jo sterkere psyke hunden har jo mindre aggresjon har den etter min erfaring.Min JRT er utrolig sterk i psyken og han gir fullstendig f*** i andre større hunder som gneldrer eller knurrer på han.Han gidder rett og slett ikke engasjere seg med sånt fjas.Han er selvsikker og trygg. :)

Det samme gjelder til en viss grad Loke.Han lar seg ikke skremme så lett og han bare unngår trøbbel.Han avreagerer fint på ting og er generellt avbalansert.Han er selvfølgelig mye mer førermyk enn Jonas pga rasen.

Jeg har tidligere hatt 2 hunder med enormt svak psyke..Og de oppfører seg slik de fleste nordenstammere tror at en dominant hund gjør.(og slik mange av de oppfører seg mot hunden sin)

De ser på alt som en trussel som må bekjempes og har et høyt aggresjon og stressnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god psyke mener jeg er en hund som er flink til å avreagere. Skvette kan alle gjøre, som Aya sier, men det er hvor lett de avreagerer igjen som forteller hvordan psyken deres er. At de tåler synet av andre hunder og mennesker. At de ikke er redde for alt mulig. At de ikke kryper sammen ved en hver brå bevegelse. Hmm, det er egentlig vanskelig å forklare. Mye av psyken bestemmes jo av hvordan hunden er behandlet også. Men jeg er enig med Aya, en hund med god psyke er en hund som ikke så lett lar seg vippe av pinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk psyke mener jeg en hund som avreagerer innen fornuftig tid og som ikke går i forsvar ved enhver trussel.Jo sterkere psyke hunden har jo mindre aggresjon har den etter min erfaring.Min JRT er utrolig sterk i psyken og han gir fullstendig f*** i andre større hunder som gneldrer eller knurrer på han.Han gidder rett og slett ikke engasjere seg med sånt fjas.Han er selvsikker og trygg. :)  

Det samme gjelder til en viss grad Loke.Han lar seg ikke skremme så lett og han bare unngår trøbbel.Han avreagerer fint på ting og er generellt avbalansert.Han er selvfølgelig mye mer førermyk enn Jonas pga rasen.

Jeg har tidligere hatt 2 hunder med enormt svak psyke..Og de oppfører seg slik de fleste nordenstammere tror at en dominant hund gjør.(og slik mange av de oppfører seg mot hunden sin)

De ser på alt som en trussel som må bekjempes og har et høyt aggresjon og stressnivå.

Enig med deg.

Men som du sier, kommer det an på rasen hvor sterk syken er. Jeg syns man må se det an. En hund kan ha sterk syke, men allikevel ha instinkter som gjør at det ikke ser sånn ut, Og i tillegg kan folk ha ulikt syn på hundens signaler. Men, enig med deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk psyke mener jeg en hund som avreagerer innen fornuftig tid og som ikke går i forsvar ved enhver trussel.Jo sterkere psyke hunden har jo mindre aggresjon har den etter min erfaring.Min JRT er utrolig sterk i psyken og han gir fullstendig f*** i andre større hunder som gneldrer eller knurrer på han.Han gidder rett og slett ikke engasjere seg med sånt fjas.Han er selvsikker og trygg. :lol:

Det samme gjelder til en viss grad Loke.Han lar seg ikke skremme så lett og han bare unngår trøbbel.Han avreagerer fint på ting og er generellt avbalansert.Han er selvfølgelig mye mer førermyk enn Jonas pga rasen.

Jeg har tidligere hatt 2 hunder med enormt svak psyke..Og de oppfører seg slik de fleste nordenstammere tror at en dominant hund gjør.(og slik mange av de oppfører seg mot hunden sin)

De ser på alt som en trussel som må bekjempes og har et høyt aggresjon og stressnivå.

den tonen der vil jeg ha meg frabedt! Sterk psyke er en positiv ting for enhver hunde eier. En hund med en sterk psyke er ikke det samme som en dominant hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med sterk psyke er en hund som takler de fleste situasjoner godt :lol: Den avreagerer godt, og er selvsikker på enhver situasjon.

Jeg syns min hund har en utmerket psyke :P Hun er selvsikker, lite redd. Hun er sta og står på sitt. Hun avreagerer godt i enhver situasjon, og hun viser stor trygghet ovenfor mennesker og dyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tonen der vil jeg ha meg frabedt! Sterk psyke er en positiv ting for enhver hunde eier. En hund med en sterk psyke er ikke det samme som en dominant hund.

Får moderere meg..:De nordenstam folkene jeg har møtt. :wink:

Det er en del,jeg har bla en tante som er veldig aktiv.

Min tidligere groenendael var ekstremt nevesvak og hadde dårlig psyke..han ble trent etter nordenstam"filosofien"

(i skien faktisk?..) Da han etterhvert begynnte å blokkere og utagere mot andre hunder etc ble dette selvfølgelig sett på som et tegn på at han var dominant og det ble forsøkt løst deretter.

De kastet han bla på rygg ved hjelp av langline(dette fortalte forrige eier meg). Bikkja ble selvfølgelig bare værre på alle områder og tilslutt omplassert til meg. Nok en usikker hund som ble feiltolket pga folks uvitenhet og ulveromantisering.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...