Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterk psyke

Mirai

Recommended Posts

Skal vi se.. Jeg mener vel at en hund med sterk psyke er en som avreagerer godt (alle hunder kan skvette, det gjelder å ikke være nervøs i flere timer etterpå), en hund som ikke naturlig er veldig nervøs, en hund som ganske greit lar seg introdusere til nye ting.. Og hvis du ser på min rase så mener jeg at en BC med sterk psyke er en som ikke kryper altfor lett, en som har den egenskapen i behold at dne kan jobbe selvstendig, og en som også takler å jobbe med tøffere dyr som f.eks kveg.. Men det er en vanskelig definisjon egentlig.. Min mening er vel at en hund med sterk psyke er en som ikke lar seg vippe av pinnen så lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk psyke mener jeg en hund som avreagerer innen fornuftig tid og som ikke går i forsvar ved enhver trussel.Jo sterkere psyke hunden har jo mindre aggresjon har den etter min erfaring.Min JRT er utrolig sterk i psyken og han gir fullstendig f*** i andre større hunder som gneldrer eller knurrer på han.Han gidder rett og slett ikke engasjere seg med sånt fjas.Han er selvsikker og trygg. :)

Det samme gjelder til en viss grad Loke.Han lar seg ikke skremme så lett og han bare unngår trøbbel.Han avreagerer fint på ting og er generellt avbalansert.Han er selvfølgelig mye mer førermyk enn Jonas pga rasen.

Jeg har tidligere hatt 2 hunder med enormt svak psyke..Og de oppfører seg slik de fleste nordenstammere tror at en dominant hund gjør.(og slik mange av de oppfører seg mot hunden sin)

De ser på alt som en trussel som må bekjempes og har et høyt aggresjon og stressnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god psyke mener jeg er en hund som er flink til å avreagere. Skvette kan alle gjøre, som Aya sier, men det er hvor lett de avreagerer igjen som forteller hvordan psyken deres er. At de tåler synet av andre hunder og mennesker. At de ikke er redde for alt mulig. At de ikke kryper sammen ved en hver brå bevegelse. Hmm, det er egentlig vanskelig å forklare. Mye av psyken bestemmes jo av hvordan hunden er behandlet også. Men jeg er enig med Aya, en hund med god psyke er en hund som ikke så lett lar seg vippe av pinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk psyke mener jeg en hund som avreagerer innen fornuftig tid og som ikke går i forsvar ved enhver trussel.Jo sterkere psyke hunden har jo mindre aggresjon har den etter min erfaring.Min JRT er utrolig sterk i psyken og han gir fullstendig f*** i andre større hunder som gneldrer eller knurrer på han.Han gidder rett og slett ikke engasjere seg med sånt fjas.Han er selvsikker og trygg. :)  

Det samme gjelder til en viss grad Loke.Han lar seg ikke skremme så lett og han bare unngår trøbbel.Han avreagerer fint på ting og er generellt avbalansert.Han er selvfølgelig mye mer førermyk enn Jonas pga rasen.

Jeg har tidligere hatt 2 hunder med enormt svak psyke..Og de oppfører seg slik de fleste nordenstammere tror at en dominant hund gjør.(og slik mange av de oppfører seg mot hunden sin)

De ser på alt som en trussel som må bekjempes og har et høyt aggresjon og stressnivå.

Enig med deg.

Men som du sier, kommer det an på rasen hvor sterk syken er. Jeg syns man må se det an. En hund kan ha sterk syke, men allikevel ha instinkter som gjør at det ikke ser sånn ut, Og i tillegg kan folk ha ulikt syn på hundens signaler. Men, enig med deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk psyke mener jeg en hund som avreagerer innen fornuftig tid og som ikke går i forsvar ved enhver trussel.Jo sterkere psyke hunden har jo mindre aggresjon har den etter min erfaring.Min JRT er utrolig sterk i psyken og han gir fullstendig f*** i andre større hunder som gneldrer eller knurrer på han.Han gidder rett og slett ikke engasjere seg med sånt fjas.Han er selvsikker og trygg. :lol:

den tonen der vil jeg ha meg frabedt! Sterk psyke er en positiv ting for enhver hunde eier. En hund med en sterk psyke er ikke det samme som en dominant hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med sterk psyke er en hund som takler de fleste situasjoner godt :lol: Den avreagerer godt, og er selvsikker på enhver situasjon.

Jeg syns min hund har en utmerket psyke :P Hun er selvsikker, lite redd. Hun er sta og står på sitt. Hun avreagerer godt i enhver situasjon, og hun viser stor trygghet ovenfor mennesker og dyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tonen der vil jeg ha meg frabedt! Sterk psyke er en positiv ting for enhver hunde eier. En hund med en sterk psyke er ikke det samme som en dominant hund.

Får moderere meg..:De nordenstam folkene jeg har møtt. :wink:

Det er en del,jeg har bla en tante som er veldig aktiv.

Min tidligere groenendael var ekstremt nevesvak og hadde dårlig psyke..han ble trent etter nordenstam"filosofien"

(i skien faktisk?..) Da han etterhvert begynnte å blokkere og utagere mot andre hunder etc ble dette selvfølgelig sett på som et tegn på at han var dominant og det ble forsøkt løst deretter.

De kastet han bla på rygg ved hjelp av langline(dette fortalte forrige eier meg). Bikkja ble selvfølgelig bare værre på alle områder og tilslutt omplassert til meg. Nok en usikker hund som ble feiltolket pga folks uvitenhet og ulveromantisering.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...