Gå til innhold
Hundesonen.no

UKZ Brightly Firefox av Heliomar


Betty

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar
  • 2 months later...

Lenge siden tråden er oppdatert ser jeg! Vixen har vokst mye siden sist, nå er hun ca 45 cm høy. 2 cm til og jeg syns hun har fin høyde for ei tollertispe, dog klager neppe om hun blir litt høyere enn det. :wub:

Her er et lite knippe bilder fra 4 mnd og frem til idag 7 mnd:

5 mnd:

5mnd_edited-1.jpg

vixfin.jpg

Vilt er veldig spennende!

vixvilt3.jpg

Men ikke fullt så enkelt å bære for ei lita jente:

vixvilt2.jpg

fotballstjerna.jpg

vixenlille.jpg

Litt over 6 mnd gammel, og veeldig overstilt :wub: :

vixen6mnd2.jpg

7 mnd gammel:

vixen7mnd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin! :yawn: Utrolig flott det andre bildet der. :banana:

Takk! Ble ganske fornøyd med det bildet, det er så sjelden hun står i ro så hun er en vanskelig modell å ta bilde av . :wub:

Vokst masse jo :wub: Hva er egentlig idealhøyden for ei tollertispe?

Ja, blitt mer hund enn plysjbamse. Idealhøyden er 45-48 cm, men tillatt med +- 2,5 cm i tillegg. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for info :wub: Da er hun hvertfall innenfor standard da :wub:

Jepp, så det trenger jeg ikke å tenke mer på. :wub: Helst vil jeg ha henne over 47, og den størrelsesskalaen, mtp apportering av gås og slikt. De minste tollerne klarer det de også, men det er litt mer utfordrende jo mindre de er. :yawn:

Fin snuppe det :banana:

Takk :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Et halvt år siden forrige oppdatering gitt. Det er fint man holder trådene sine i live. *host*

Frøkna er nå 13 mnd og jeg er fortapt i det frekke monsteret av en toller. :P Hun er helt herlig å trene med, og viser fortsatt veldig gode takter på jakttreningen. Såpass gode at jeg nesten ikke tør å trene alene med henne, i frykt for å ødelegge. :icon_cry: Det blir neppe noe start på jaktprøver før til neste år, da jeg er redd for at hun skal bli for heit og forventningsfull Jeg har jo allerede en sånn en, liksom. Ellers så holder vi på med bruks, og vi får forhåpentligvis startet en eller to ganger i det i løpet av året. Sporet går veldig bra, men det er jo en lydighetsbit som også skal på plass og det er jo ikke like gøy som å leke i skogen. ;) Men hun er enda ung, så det er ingenting som haster.

Om rundt 20 dager skal hun debutere på sin første offisielle utstilling, og hun har allerede startet forberedelsene. Dvs hun røyter, noe helt ekstremt. Jeg tror jeg kunne bygd meg en til toller av all pelsen hun har sluppet til nå. Det er faktisk første gang hun røyter skikkelig, så jeg er spent på hvordan pelsen hennes blir etterhvert. Hun har vært veldig sen med den syns jeg, men det var hennes mor også og hun har nå en utrolig bra pelstype og kvalitet. Satser på at hun har arvet det. :lol:

3 mnd gammel:

imgp0049-edit.jpg

Og nå,10 mnd senere, ser hun slik ut:

vix4apr.jpg

vix4apr3.jpg

Bære ender kan hun også:

vixand3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En stund siden sist oppdatering nå (og jeg ser noen av bildene har blitt borte, vi la om webhotellet og da ble jo selvsagt linkene til bilder på hjemmesiden ødelagt). Vixen har hatt en ganske stor utvikling de siste mnd syns jeg. I april så hun sånn her ut:

vix4apr2.jpg

Nå i juni ser hun slik ut:

vixoppst3.jpg

Siden april så har hun begynt å få litt meritter på sin unge bak. Det startet med 2.beste juniortispe med HP i slutten av april, godkjent kvalifiseringsprøve i mai, og fortsatte med BIR og CERT samt 2 beste tispe på Oppdal. Vi debuterte også i lydighet tidligere denne mnd, og endte opp med en 2 premie + sølvmerket. Hun har og debutert på blodspor, og der gikk hun til mellom andre og første premie, til jeg blandet meg inn og førte oss til en 3.premie. :frantics: Jeg så et gammelt sårleie/oppspark og var overbevist om at sporet gikk en helt annen retning enn Vixen ville og sporet faktisk gikk. Stakars Vixen ... :ahappy:

Fremover nå venter HD/AA røntgen i juli, gentest for PRA og CEA etterhvert, samt øyelysing. I august skal vi sette labbene inn i konkurranseringen igjen, med både lydighet, utstilling, og jaktprøve en dag. Sistnevnte gleder jeg meg som en liten unge til, etter å ha trent jakt med retriever i et par-tre år har jeg endelig en hund jeg kan starte med og faktisk ha tro på premiering. :lol: (Decoy har hatt problem med vannapportering, som begynner å løse seg nå da, pluss forventningspiping - og forstyrrende lyd = 0). Siden hun er så ung så skal vi starte bare en dag, og så ikke flere jaktprøver i år, for å ikke skape meg enda en hund med skyhøye forventninger.

Alt i alt så har hun steget over absolutt alle forventningene jeg har hatt, og er så ukomplisert og grei. Venn med alt av hunder og folk (Decoy tror jeg forguder marken hun går på, selv om hun kan være rimelig slitsom av og til hehe), kan ting jeg enda ikke har lært henne, har en ro på jakt som jeg tidligere bare har drømt om hos en hund, og ofte så glemmer jeg at jeg har henne med meg steder. Det er den mest ukompliserte og enkle hunden jeg har hatt, og vi har virkelig den "du och jag" kontakten. Så nei, her angres det ikke på impulshandlingen da jeg stilte meg til disposisjon som fôrvert. Og etter det jeg har hørt fra oppdretterne så angrer ikke de heller. :D

vixen.jpg

vixspor4.jpg

vixenligg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det, det er jo fristende med dobbelutstilling. Men jeg kommer hjem fra ferie den uken (usikker på når), så tviler på jeg orker å dra helt ned dit. Jeg tror jeg ikke vi har så mye og hente pga manglende pels, og jeg vil jo gjerne ha best mulig utgangspunkt før jeg reiser så langt. :ahappy: Nei, da satser jeg heller på en snartur ned til Hamar i oktober, og muligens nordisk i november. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...