Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lang tid skal det ta - gå fint i bånd


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Har en dalmis som nærmer seg 11 mnd med stormskritt. Fra vi fikk han, så har vi trent det å gå fint i bånd. Både med kort og langt. Enkelte dager går han som en drøm, men i det siste har han vært ganske så vimsete og kjenner godt i armen at det har vært endel draing og "hopp fram" rykk.

Startet på hverdagslydighetskurs for 14 dager siden og har vært der 2 ganger. Siste gang trentes det blant annet på dette og 'leksen' var å stoppe når bånd var stramt osv .... men dette har vi jo holdt på med i snart 9 mnd nå, så lekse og lekse fru blom ^^.

Vet jo dalmis kan være 'vanskelige' og at han jo er i en periode da det kanskje ikke er så lett for han, men trodde vi hadde fått til dette på denne tiden før vi skaffet hund - det må jeg innrømme. Har jo fulgt bøkene med positiv innlæring og hører egentlig ikke mye nytt på kurs enn hva vi kan/vet fra før (men greit å få strukturert trening med mye forstyrrelser og miljøtrening i kontrollerte omgivelser - han har utfall(aggressiv) som det trenes på også ganske godt der)

Så spørsmålet er egentlig hvor lang tid det tok hos dere å få til dette med å gå pent i bånd. Håper på litt trøst med at det ikke bare er oss som 'sliter' etter så lang tid ^^. For de som får til dette ganske så kjapt - er det rasen og/eller selv hunden (individet) som er årsaken? Mener nå egentlig det selv, for selv om jeg er åpen for at vi kan gjøre feil, så har vi fått bekreftelser på at "joda, dette ser bra ut" på vår trening på dette når instruktører har sett på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der "stå som et tre" er sannelig en prøvelse ja.. Metoden tror jeg egentlig er bra, men den er utrolig vanskelig å gjennomføre - en bitteliten glipp - bare en gang at hunden har lykkes med trekkingen sin er nok til "gå tilbake til start"..

Istedenfor å stoppe opp og vente, kan man snu om og gå motsatt vei feks - noen som anbefaler det - prøvde det med min tomsing men han synes det er like kult uansett hvilken retning vi går, så han dro like glad og fornøyd i ny retning også.

Jeg har hatt litt mer glede av å tenke litt omvendt - istedenfor å tenke "du skal ikke dra" har jeg byttet tankegang til "du skal være her" og heller jobbet med å holde hunden innenfor "1 båndlengdes radius". I prinsippet kan man øve inn dette med løs hund og da blir båndet bare en "add-on" senere. Så jeg bruker kommandoen "være her" som funker sånn noenlunde (sånn til hverdags uten alt for mye forstyrrelser), blir det forstyrrelser får tomsingen kommandoen "gå bak" som fungerer veldig bra. "Være her" er slik at "du kan gjøre hva du vil men du må ikke fjerne deg for langt fra meg" og er veldig kjekk i andre situasjoner også. Og noen ganger, når positiviteten i "være her" er litt tynnslitt så kan jeg finne på å kremte til han hvis han drar i båndet. Det funker sånn at han blir mer forsiktig rundt meg pga han er en veldig bløt myk sjel som er 99 % positivt oppdradd slik at et kremt blir litt sterkt for han. Det stopper trekkingen der og da, men har selvfølgelig ingen læringseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har vorsteh og border colllie og det har vært to totalt forskjellige hunder å lære å gå pent i band. Vorsteh måtte jeg sette sammen ting fra nytt og gammelt og border collien så kunne jeg stoppe og kontakt med slak line og den gikk pent. Det kan hende det ikke holder med å stoppe men at du må rygge også har vi lett for å glemme at hunden skal ha kontakt med oss før han kan gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke påstå at dyret på 20 måneder alltid går pent i bånd, men det er ikke hennes feil.

Den metoden jeg synes hun har respondert best på, er at jeg snur.

Begynner hun å trekke, snur jeg og går motsatt vei. Da må hun nødvendigvis bli med meg i den retningen jeg vil.

Jeg legger også inn noen snuoperasjoner uten at hun trekker, hvor jeg gir et enkelt "kom" i kommando, snur og går - på den måten lærer hun at vi går ikke alltid rett fram når vi går i bånd, og det er jeg som bestemmer om og når vi endrer retning.

Jeg sørger da selvfølgelig også for å belønne når hun responderer på "kom" med en gang, og belønner når hun er i en akseptabel posisjon (mine hunder må ikke gå ved foten min på tur, men vi skal ikke ha stram lenke under hele turen heller).

Dette har gjort at jeg føler dyret er mye mer alert på meg, og jeg belønner henne når hun går i akseptabel posisjon av seg selv for at hun skal skjønne at det lønner seg. Når hun får ros og/eller godbit sier jeg "gå pent", i håp om at hun skal skjønne hva det betyr etter hvert.

Når jeg nå ser at hun er i ferd med å begynne å trekke snur jeg kjapt, eller om jeg er tilstrekkelig på hugget kan jeg faktisk bare si "gå pent", og hun stopper og venter, før vi går videre sammen. I hvert fall av og til, og responderer hun ikke, tverrsnur jeg.

For meg og denne hunden fungerte det ikke å bare stoppe, og vente til hun sluttet å trekke, for hun lærte fort at bare hun slakket litt på lenka gikk jeg videre, og hun kunne trekke videre mot det som lokket henne til seg. Ved å snu får du også vendt hundens oppmerksomhet vekk fra den den trekker mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor lang tid det skal ta, han er jo i en alder nå hvor han tester mye grenser, så du må bare holde på ditt og sette grenser for hvordan han skal gå og ikke. Ros når han går der han skal (selv om dette på min nuffe bare fører til at han går fortere, haha) og si nei, eller ingenting når han drar. Ettersom Max har vokst har han også forandret måten han går på, noen ganger drar han og andre ganger er han en engel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å snu også uten at det ser ut som han bryr seg nevneverdig. (så vi rygger litt hvis han ikke slakker båndet kjapt)

Vi hadde (har egentlig også) veldig fin gåing over vei og andre plasser der han ble vandt til at her går man pent, men vi prøvde å forsterke med goddis der og da kobler han ut virker det som enkelte ganger. Får goddis og "pjong", der hopper han framover. Samme når vi snakker med noen og stopper opp. Da kan han sitte og vente, men får han forsterket, så "pjong" der også(goddis blir gitt 'rolig'). Så det er neste best å la være å forsterke enkelte ganger kan det virke som.

Slik vi gjør det er at han må slakke bånd og deretter ta kontakt før vi går videre. Langt bånd må han komme inn til oss og ta kontakt. Dette kan han godt, men problemet er at han likevel rykker seg fram og drar - varierer selvfølgelig på dagsformen. Han prøvde seg en stund med å 'syte' når det ikke gikk fort nok, men da sto vi til han holdt opp og så tok kontakt uten søyking/sutring. Her har han blitt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla var vel rundt 6 mnd da jeg mente at hun gikk akseptabelt ibånd. Vi har brukt stoppe og vente metoden. men har og halsbånd når hun SKAL gå pent, og sele når hun får lov å trekke. I begynnelsen hadde hun bare halsbånd og både jeg og hun ble frustrert på turer når det bare ble stopp og litt ukoselig stemning, Så derfor gikk i begynnelsen mesteparten av turen i sele, og på slutten koblet jeg på halsbåndet og hun måtte gå fint, dette utvidte vi stadig og nå kan hun gå fint på tur. Selvsagt hender det hun trekker og jeg må kremte eller stoppe, men for meg går hun helt akseptabelt på tur :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er jo egentlig at hunden ikke skal få lov til å bevege seg fremover i det hele tatt, dersom hunden drar. Jeg synes stoppe- eller snu-metodene begge fungerer men det er en forferdelig utholdenhetsprøve. Det er derfor lurt (det vet du sikkert) å dele opp i trening og tur; de dagene du ikke har tid til å bruke en halvtime på de første fem meterene har du hunden i sele, hvor den får trekke. På de hundene jeg har orket å gjennomføre det på har jeg fått dyr som ikke drar i det hele tatt, aldri, så lenge de går med halsbånd. Jeg har ikke brukt mer enn noen uker (voksne hunder), og det har krevd en liten repetisjon innimellom. Hm. Kanskje jeg skulle begynt igjen med nåværende hund *sukk*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt stopp eller gå andre veien på Bonnie. Litt om hverandre siden hun var 3 mnd.

Nå er hun over året og jeg ser at det eneste som holder henne hos meg og ikke i pesende i enden av båndet er om jeg bruker kongen som forsterker når hun går bra.

Nå har jeg ett tilleggsproblem at hun gjeter biler så jeg har lagt hele gåpenttreninga på hylla og kjøpt meg halti.

Orker ikke trene på mer en en ting om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes metoden til Emma hørtes veldig bra ut.

Tror det har litt med rase og individ å gjøre i tillegg til trening.

Iallefall er welshen min forløpig utrolig flink syntes jeg, men jeg vet ikke hvor mye kred jeg kan gi treningen min for det, for jeg tror hun er veldig rolig, grei og lettlært som individ (men hun har ikke vært gjennom puberteten enda da).

Det vi har gjort er uansett og bruke halsbåndet veldig lite. Den første tiden hadde vi henne omtrent bare løs eller i sele. Når vi setter på halsbånd så trener vi alltid på å gå pent, og hun har ikke et eneste lite sekund fått trekke i halsbåndet uten at jeg har snudd eller stoppet. I tillegg klikker / belønner jeg når hun går pent da. Så for henne betyr iallefall halsbåndet alltid at hun skal gå pent, og det gjør hun også.

Og det er ikke snakk om at hun er såå forsiktig at det er hele grunnen heller altså, i sele trekker hun som en hest og løs løper hun som en tulling.

Dette har vi vært veldig konsekvente med, forøvrig etter å ha lest et innlegg av Huldra her inne, om hvordan hun gjorde det tror jeg. Og det har funket som bare det, så kan jo slenge med et takk til henne i samme slengen jeg skriver om det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at du ikke har vært det, men jeg vil bare påpeke at du må være svært konsekvent på noen hunder for at det skal gi noen virkning. Hunden skal aldri få lov å komme seg fremover så lenge den drar.

Dere som tar på sele når dere ikke gidder å trene på å gå pent, har dere også prøvd å ikke bruke sele på andre hunder og gjennomført at hunden alltid må gå pent med kobbelet på? Grunnen til at jeg spør er at jeg synes det hadde vært interessant å vite om det å la hunden dra i sele faktisk kan være vranglære for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe en "Gå - fint - i - bånd" sele, som ordner problemet på første turen.... :whistle:

(For oss litt mindre tolmodige hundeeire, som i tillegg går tur med flere hunder samtidig....)

Vi HAR brukt grime, men egentlig kun for at alle ting ble prøvd vedrørende hopping og biting på madammen og andre enn meg som gikk med han. Dette fungerte veldig bra og trengte kun å bruke den noen ganger, før han ga seg med denne adferden som virkelig slet på enkelte - var skikkelig vondt.

På gå fint i bånd uten å 'vimse' vil jeg ikke gå til dette skrittet.

Nå skal det sies at han aldri drar slik at han peser, dette har nok treningen bidratt til, men rykker av og til når han vil fram til noe. Kun hvis det er en hund som står nærme og da stiller jeg meg mellom og han må sitte - dermed elimineres draingen der. Vi har vært ganske konsekvente (spesielt jeg) og jeg følger med de andre (mest madammen utenom meg som går med han da) og han får enkelt ikke fram til tingen han vil når han drar. Er det f.eks en pinne og han drar, så stopper vi (ev rygger) og gjør dette til han passerer over denne pinnen uten å dra og uten at han får holde på med den. Har han ikke dratt, så får han holde på litt med den før vi sier "det er bra" og da slipper han og vet leken er over.

Men likevel "hopper" han fram endel og det kan være ganske så harde rykk, slik at jeg kjenner en iling gjennom armen - da blir jeg selvfølgelig bekymret for at nakken hans skal få skade også. Samtidig er det 'greit' at han drar og vi stopper - det er bare å fortsette til det er 100% og syns egentlig ikke *dra i turretning* er det verste. Han er veldig på å bruke nesen og når vi da stopper opp, han slakker, men tar ikke kontakt - da er han så opptatt med å snuse og kan snuse rundt i alle retninger (i bakken mest) og med det resultat at båndet er ganske så stramt - hva da? Går vi så fortsetter han sin lukting og glemmer hva han har 'lært' og kan dra nesten hele tiden. (ikke sånn at han peser, men ganske stramt likevel) Mange ganger har jeg stått leeeenge uten at han enseer meg og fortsetter å lukte med både stramt og slakt bånd. Har også prøvd å gå kun da ved slakt bånd for å forsterke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å lære vår valp å gå fint i bånd nå (hun er 12 uker). Når hun trekker stopper vi og hun må sette seg ned og se på oss før vi går videre. At vi stopper er på en måte straffen, og hun må sette seg og se på oss for å få den belønningen at vi går videre. I begynnelsen belønnet vi henne med godbiter når hun satt seg ned og så på oss, men da lærte hun bare at hun først skulle trekke, deretter sitte og se på oss og dermed få godbit, hehe!

Først gjorde hun veldig motstand og trakk hyppigere og satt seg ned og pep da vi kom igang med gå-pent-treningen, men da hun skjønte at det ikke hjalp trakk hun sjeldnere. Men likevel trakk hun en del. Da begynte vi å ta med klikkeren på tur, og godbiter vi vet hun liker godt, som små pølsebiter eller leverpostei på tube. Vi klikket og ga godbit når hun gikk pent i båndet og stoppet når hun dro. Vi passet på å ikke klikke og gi godbit rett etter at hun hadde dratt og begynt å gå igjen.

Jeg synes hun har blitt mye flinkere. Vi pleier å la henne løpe litt fra seg før vi begynner å gå pent i båndet lenge, for da har hun større sjanse for å lykkes. Om hun har en litt vill periode hvor hun trekker mer enn vanlig passer vi på å være ekstra flinke å klikke og gi godbit når hun er flink sånn at det ikke skal bli så frustrerende og negativt for henne. Hun trekker fortsatt når hun ser andre hunder eller fugler osv, så dette er noe vi må trene masse på. Men hun kan gå lenge fint i bånd rundt i sentrum og etterhvert håper vi at vi kan gå en hel tur uten klikker og godbit.

Det som er viktig er jo at man ikke forsterker trekkingen. Derfor kan det også være greit å bruke stopp og snu metoden, for da tvinges hunden til å gå pent i båndet et stykke før den når eieren igjen og et lite stykke når den er på vei forbi eieren. Da har man god mulighet til å få lagt inn et par klikk og godbit slik at hunden skjønner hva vi vil at den skal gjøre :whistle: Godbitene må også være "gode nok" utendørs med mange forstyrrelser. Jeg merket fort at hun anstrenger seg mer for å gå pent når hun får ferske godbiter som pølse, enn når hun får tørkede godbiter.

Om hun drar og deretter rygger og finner noe spennende å lukte på, pleier jeg å stramme båndet igjen og dra henne litt til meg slik at hun skal kjede seg litt og lettere klare å ta kontakt med meg. Men som sagt - er det andre hunder tilstedet kan jeg bare glemme det. Da må jeg sette meg på huk og holde henne for at hun ikke skal hoppe og trekke. Jeg pleier også å sette meg/stille meg mellom, eventuelt øke avstanden til den andre hunden slik at hun ikke skal trekke (og hoppe og bjeffe og pipe ;) )

Ser jo at du skriver at han blir giret av forsterkning, men har dere prøvd å gi det mens dere går, eller stopper dere opp for å gi godbit? Det som er positivt med klikker er jo at den markerer akkurat hvilken atferd hunden skal gjøre for å få godbit. Om den skjønner hva klikket betyr vil den også etter noen repitisjoner forstå hva som forventes, altså å gå i slakt bånd. Om den da hopper frem og trekker igjen vil den ikke få godbit. Da vil den måtte vente og "kjede seg".

Dette ble et langt og rotete innlegg, og jeg vet ikke om denne metoden passer for dere. Men dere må uansett ha lykke til med treningen, håper dere får det til snart! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dalmis gikk (nesten) som en drøm frem til ca 10 mnds alderen, også var all innlæring glemt virker det som. Har også brukt metoden med å stoppe når han drar og sånn, virker til en viss grad, men sitter ikke 100% altså, når det er noe han vil frem til,glemmer han seg.

Men merker at det begynner å komme seg igjen nå (han er 12,5 mnd), så var vel et punkt der hvor verden var så spennende at bånd var ekstra kjedelig.

Jeg har iallefall skjønt at dette er noe som tar tid, men ser jo at det går litt fremover iallefall. lett er det ikke nei.

Så nei, som ettåring går ikke min dalmatinergutt pent i bånd, ikke hele tiden iallefall.

Kjenner veeeldig godt det du beskriver i innleggene i tråden her, er akkurat slik Casper er.

Det jeg har gjort den siste måneden er å bruke sele på ham når jeg ikke orker å trene på å gå pent i bånd. Har han sele på, får han dra, og jeg slipper og være irritert hele turen fordi han rykker og napper. Magebelte er også en kjempefin ting, da merker man omtrent ikke rykkingen.

Så trener jeg heller ordentlig på å gå pent når han går i halsbånd, og dette har jeg faktisk sett resultater på. For da har han på en måte litt kontraster å forholde seg til, to motpunkter, og virker som han forstår at draing ikke er tillat i halsbånd. (Selv om han som nevnt drar og rykker når det er noe spennende, men likevel,han prøver å holde seg i skinnet, det ser jeg) Sele er jo også en fin ting for å slite han litt ekstra ut og, få litt muskler på bakparten fks. Din er jo litt yngre enn min, så for mye trekking skal han jo ikke få lov til uansett, alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt i mot "gå pent bånd" eller greimer, dette er latskap fra eiers side!!Ingen problem blir løst ved dette, det blir kun tvang og ender med at hunden må for å slippe unna smerte eller ubehag. Nyter hunden turen da?? neppe!

Allt går ann å læres selv om hunden er gammel eller ung.. man må bare ha tiden til å lære den det og hunder er forskjellige og må behandles der etter. Fungerer ikke en ting så prøv en annen metode!

Har selv vært i problemet hvor jeg har gruet meg til å gå tur med hunden min, 47 kg hund som kun var blitt brukt til trekk...(omplasserings hund) han dro meg rundt nabolaget og det var ikke gøy. Gikk på fler kurs men desverre virket ikke de metodene. Jeg var fryktelig fortvila, hvordan skulle vi begge kunne kose oss på tur liksom?

Min reddende engel ble Turid Rugaas, ikke allt hun lærte meg bruker jeg men har plukket ut det jeg synes virker og nå har jeg en hund som kan gå pent i bånd. Å gå pent i bånd betyr ikke å gå på plass, men heller at vi går tur og han får ikke dra men har muligheten til å snuse og gjore som han vil. Har brukt samme metoden for å lære han å gå på plass bare me en annen komando. Går vi steder der han får lov til å herja og være rampete tar jeg på sele slik at han lærer seg at går vi med sele er d lov mens går vi med halsbånd da drar vi ikke og ikke no tull.

Jeg annbefaller boka til Turid Rugaas "hva gjør jeg når hunden drar i båndet" :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg annbefaller boka til Turid Rugaas "hva gjør jeg når hunden drar i båndet" :whistle:

Denne pluss mange andre gode bøker er lest flere ganger og var i huset før vi skaffet oss hund - litt hadde vi jo satt oss inn i det å ha hund ^^.

Forresten så vet vi jo også at man bør trene i midten av turen - ikke i starten når energien og iver etter å lese 'avisen' er størst, samt ikke på slutten da hunden kan/bør være klar. Derfor har vi egentlig greid starten bra, for da får han langbånd og det er nok til at han ikke drar (pga mange hjørner, busker osv i starten) Kun akkurat ut døra han har fått en tendens til å ha det travelt, men dette er straks eliminert, for vi går tilbake til gang og starter over hvis dette skjer.

Vi har jo tenkt at han skal få dra og bruke sele, men ser ut til at vi nå kanskje vil prøve dette tidligere en planlagt. (altså ikke trekke noe ennå, men bare la han få dra 'naturlig' på turene) Vi har kviet oss for dette da vi dessverre måtte gå over fra sele til bånd pga å få kontroll nok - sele ga lite kontroll under hoppe/bite/nappe perioden. Planen var egentlig å ha 2 seler - en for vanlig tur og en annen farge for trekking. Spørs om vi holder oss til bånd og går kun for en sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpe ett med strikk, det er omlag 2,5 meter langt. Jeg synes det er alt for langt, og det blir til at jeg må gå med en haug med bånd i hendene, litt fordi Casper trekker i rykk og napp og fordi jeg ikke synes det er noe gøy å ha så langt bånd når jeg går på fortau og sånn. I skogen og sånn er det jo kjempefint, men der går han jo egentlig aldri i bånd. Men ja, det baller seg mellom bena, iallefall de gangene jeg har giddet å bruke det. Det egner seg nok bedre til skitur og sånn, der formålet er trekking for trekkingens skyld, om du skjønner.

Vel, uansett, jeg har planer om å kjøpe meg baggen belte (er det ikke det det heter?), det har innebygd demping/strikk, så da kan man bruke hvilket somhelst bånd til, for det er veldig deilig med den dempingen strikken gir, det å gå tur med en rykkete hund blir en drøm! :whistle:

Jeg oppfordrer ham heller ikke til å trekke, lar bare naturen gå sin gang som du sier. Også er det jo fint med variasjon da, både for hund og eier.

Edit: Dette magebeltet jeg tenker på: http://www.baggen.no/softbelt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er belte med strikk, bånd med strikk og sele kjøpt inn.

Kjøpte 2,5m bånd da det er dette de selger av sa selger. Lengre blir for lite kontroll og kortere blir med skiene i hunden. De hadde et flott belte med plass til vannflaske osv, men da det bare hadde en 'krok' som båndet kunne hoppe av, så gikk jeg for det med strikk - der kan det ikke hoppe av og tenkte også på hvis jeg bruker kortere bånd uten strikk, så har jeg litt fjæring i beltet likevel. De hadde 2 styrker i fjæring på belte og gikk for det hardeste.

Så ikke innlegget ditt før nå, men det er samme belte jeg gikk for ^^

Dyrlegen kl 8 og 40 min å kjøre med innbakt en god tur først = legge seg tidlig ^^. Hele dagen hos dyrlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at du skriver at han blir giret av forsterkning, men har dere prøvd å gi det mens dere går, eller stopper dere opp for å gi godbit? Det som er positivt med klikker er jo at den markerer akkurat hvilken atferd hunden skal gjøre for å få godbit. Om den skjønner hva klikket betyr vil den også etter noen repitisjoner forstå hva som forventes, altså å gå i slakt bånd. Om den da hopper frem og trekker igjen vil den ikke få godbit. Da vil den måtte vente og "kjede seg".

Joda, han er klikketrent også, men på akkurat dette med å gå i bånd virker det som lukter og annet er mer forsterkende enn selve forsterkeren. (prøvd mange ting) Ellers så tar han goddisen og blir giret opp. Stopper selvfølgelig ikke for å gi godbit - det blir litt mot strømmen for å si det sånn ^^. Det er mer "stå/stopp/frys" trening det, slik jeg ser det.

Beklager at jeg overså ditt lange og flotte innlegg.

Takker forøvrig alle for svar og tips dere har gitt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tar på sele når dere ikke gidder å trene på å gå pent, har dere også prøvd å ikke bruke sele på andre hunder og gjennomført at hunden alltid må gå pent med kobbelet på? Grunnen til at jeg spør er at jeg synes det hadde vært interessant å vite om det å la hunden dra i sele faktisk kan være vranglære for noen.

Jeg er litt usikker på om det var det du mente, men jeg kan opplyse om at politikken vi har kjørt med sele og halsbånd iblant går meg litt på nervene. Jeg har to hunder og de går fellestur en eller to ganger om dagen, og som regel 1 gang alene. Å drive båndtrening på unghunden mens jeg går med begge, er ikke helt heldig. Fordi jeg liksom prøver å være konsekvent orker jeg (eller han!) ikke å trene båndtrening 1-2 timer av gangen, og begrenser det derfor til en del av turen. Dermed har jeg fått en hund som ikke er så aller verst til å gå med halsbånd (men ikke god nok ennå til å slippe all: rygge tilbake-vente på slakt bånd og kontakt-gå videre) men som gjør omtrent akkurat hva han vil i sele. Det er ikke det at han drar konstant, men til å være en fransk bulldog kan han ligne foruroligende mye på en setter i en fuglepark. Når det blåser ute, og ting farer forbi ham så er det som å gå med en vill-kanin i bånd iblant.

Tispa mi går faktisk ganske pent, enda hun har gått med sele og halsbånd om hverandre, og jeg har ikke fulgt noen spesiell treningsmetode på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtok min hund som 6 mndr og "halvill" - for ikke å si "helvill". Nå er hun 3 år og det er begynt å ordne seg med trekkingen. "Stopp -slakk" ble en blindgate, som for å sa mange andre.

Da jeg var helt skit lei - og hadde prøvd det meste - vært superkonsekvent også - kom jeg tilfedigvis over Knut Pedersens artikkel om problemet på familiehunden.no.

Dette er et treningsdesign - hvor mye av det som er beskrevet av tiltak her i tråden , og som vi ellers kjenner til, er satt i et fornuftig og logisk system, og som designer et turopplegg der det skaffes rom for nylæring - både for hunden og eieren.

Dessuten forklarer han hvorfor noe av det vi ellers tar oss til i sakens anledning kan bli til skivebom med somme hunder.

Han tar også opp halsbånd/sele - temaet og gir metodiske innspill til det.

Designet funket - rådene var smellgode og jeg har reklamert for artikkelen i et par tråder her før.

Anbefales sterkt - alle kan lese selv - og tilpasse til sin hund og sine "greier".

Slå den opp da vel.

(Med min hund var det snuingen (mens i sele) som gjorde susen - (jeg gikk i hvert fall 15 skritt tilbake for å unngå baklengskjeding som min hund er rå på) når stimuli av typen "30 kg kjøttdeig midt i veien", som Knut Pedersen kaller det - dukket opp.

"Stopp - slakk" -regimet la jeg for øvrig om til "sladre"-regimet til Eva Bodfeldt. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...