Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbitspor vs slepespor


Pels og poter

Recommended Posts

Godbitspor

Fordeler: lite stress, ro, nøyaktighet

Bakdeler: lang, kjedelig innlæringsvei

Passer i mine øyne best til hunder med mye egenmotivasjon

Slepespor

Fordeler: Kan gå fortere frem i øvelsen og får hurtigere resultat av innlæring

Bakdeler: hunden går hardt og med stor fremdrift, unøye

Passer i mine øyne best til hunder med naturlig litt lav motivasjon

Jeg har brukt innlæring med godbitspor på 3 hunder og lært inn med slepespor på 4 hunder. Jeg kommer nok til å holde meg til innlæring med godbitspor i fremtida. Det er en lengre og kjedeligere innlæringsvei, men jeg synes resultatet blir bedre på den type hunder jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det de som forfekter null forsterkning i sporet og som mener at sporet i seg selv skal være en forsterker. Fordeler og ulemper med for eksempel en småheit hund?

Ofte blir de jo litt ukonsentrerte og "travle" disse småheite sakene, (jeg har en selv) men jeg tror ikke det trenger å bety fiasko fordiom. Jeg tror man burde huske på å lufte dem godt før sporgåing, og ihvertfall ikke komme med en hund som har ligget i bil i 4 timer på lading. Går man mye spor når hunden er "der oppe" så vil den befeste den modusen med sporgåinga, og hunden vil hente frem stresset for hvert spor. Går man spor når hunden er litt mer på jorda med beina så vil den etterhvert hente frem den modusen ved sporstart.

My kan "stresse" seg bort til sporet, men alikevel er hun ganske konsentrert til å ha gått såppass lite spor i det siste som hun har gjort. De fleste sporene gikk hun før hun ble året. Hun har drag i lina, men hun jobber fra begynnelse til slutt med nesa og hodet sitt og hun tar nesten alle vinkler på strak labb selv om vi har trent veldig lite bevisst på vinkler i seg selv. Hun finner også alt av gjenstander jeg legger ut og plukker alt hun finner med med menneskelukt på. Det sier for meg at hun er konsentrert, siden hun klarer seg såppass godt som hun gjør.

Man trenger kanskje ikke leke heftig og "dra opp" slike hunder i sporet, legger man en ball der som belønning er det nok å la hunden plukke ballen og rose den mens man klør den på rompa f.eks. Jeg har ihvertfall aldri trengt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk ingen av delene!

Selv bruker jeg ingen form for påvirkning, verken slep eller godbit, men spontanspor.

Det har fungert meget bra på 4 hunder til nå.

Man bruker gjerne 2-3 økter mer før hunden virkelig "skjønner" det, pga fraværet av påvirkning. Men jeg har enda ikke opplevd at hundene mine er umotiverte i sporet eller i lysten å finne det.

Nå tar jeg heller aldri å setter hundene mine direkte i sporet under innlæring, men starter 90 grader på sporet ca 3-4 meter fra og beveger meg sakte mot det.

Men OM jeg må velge mellom to ånder så ender jeg nok med å bruke slep noen meget får ganger (2-3 ganger) også ta det helt bort. Det er mer bare for å få hunden i gang.

For min del er sporpinner det dem får som belønning. Om jeg skal forsterke noe så er det somoftest oppsøke og da får dem gjenstand/matboks sammen med en pinne. Alltid samme med en pinne da all kobling, for min del, skal være at pinner er det mest posetive i denne verden. Det er jo dem som telles når man kommer i mål :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei takk ingen av delene!

Selv bruker jeg ingen form for påvirkning, verken slep eller godbit, men spontanspor.

Oj - den varianten har jeg ikke vært borti før men skjønner at pokker at vi ikke brukte det i sin tid på flat-tispen jeg hadde. Jeg var i FNL og trente (nå heter det jo redningshunder da..) og der brukte man bestandig slepespor for å komme igang - og det var nok en alt for sterk påvirkning på flat-tispa for hun klatra omtrent i trær av frustrasjon over at å gå spor ikke gikk fort nok. Det hadde holdt i lange baner at hun fikk søke og følge spontant. Etterhvert gikk det jo bedre (hun fikk ikke spore hvis hun var for ivrig, ble bare bundet fast i treet sitt igjen) men hun gikk alltid sporet fort og litt slurvete og ville fryktelig gjerne helst gå på overvær. Så ble hun ødelagt som sporhund - man begynte å legge gjenstander i sporet, først og fremst i håpet om å få henne til å gå mer nøyaktig - men da var det gjort. Etter 2 gjenstander gikk hun over på feltsøk (hvilket hun nok syntes var langt morsommere) og hun skjønte aldri at det gikk et spor mellom gjenstandene og at det hadde vært mye smartere å bare føge sporet til neste gjenstand.. (flatter er ikke akkurat IQ-essene i hundeverdenen tror jeg).

Ulempen med godbitspor - med unntak av at jeg synes det er grisete, klønete og man kan egentlig lære inn spor på andre måter, er at jeg er litt usikker på hvor bra det er med matbelønning som sporingsmotivasjon. Og så går det også på tvers av at jeg vil ikke at mine hunder skal spise alt de finner ute på bakken (er jo kjempejobb som det er å forhindre sånt uten at man skal direkte nøre opp om det!). Og så blir man veldig avhengig av å ha matglad hund i enhver situasjon, mange/de fleste hunder er jo det - men ikke alle. Flat-tispa jeg nevnte ovenfor ville feks ikke kunnet lært sporing med godbit - i trenings-setting var mat helt uinteressant for henne.

Slepespor har faktisk en fordel til, det er inngangsporten til å lære hunden å gå "individual spor" eller hva det heter, dvs få den til å følge et spor etter en spesifikk person (sånn man ser på film - hunden snuser på klesplagg til forsvunnet person og går så og leter opp sporet til akkurat den personen og overser alle andre spor). Det er også andre varianter for innlæring av det, men akkurat slepespor er en av de enkleste måtene å lære inn seleksjon av hvilket spor som skal følges.

Nei, nå må jeg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...